Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@02:02:05 GMT

تحلیل عجیب سلطان چاپ پول از آمارهای صادراتی

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۶۸۱۰۰

تحلیل عجیب سلطان چاپ پول از آمارهای صادراتی

در روز‌های اخیر عبدالناصر همتی رئیس کل سابق بانک مرکزی و البته کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در صفحه شخصی «توئیتر» خود نوشت: «اعلام شد رشد 40 درصد تجارت کشور و برگشت 73 درصد ارز صادراتی نشان می‌دهد وابسته کردن مسائل کشور به پذیرش FATF و برجام، یک دیوار ذهنی بود. تلاش‌ها برای موفق جلوه دادن دولت سیزدهم قابل درک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه ایران:  اما خوبه بدانیم: 1. قیمت جهانی کالا‌های تجاری ایران بیش از 30 درصد رشد داشته است، 2. سال 99 کرونا مانع تجارت کشور بود، 3. برگشت 70 درصد از ارز صادراتی، کف همیشگی است، 4. تحریم و FATF دیوار ذهنی نیست بلکه مانع رسیدن حجم تجارت کشور به 200 میلیارد دلار است.»

برای ما نیز قابل درک است که رقیب دیروز دولت و منتقد فعلی آن که دست بر قضا از معدود اقتصاد خوانده‌هایی است که مقام‌های اجرایی بالایی نیز داشته است، دستی بر تحلیل‌های علمی با چاشنی تحریف ببرد. تحلیل علمی از این بابت که ایشان سال‌هاست تئوری‌های اقتصادی را در دانشگاه آموزش داده‌اند و احتمالاً در مدیریت‌هایی که بر عهده داشته، آزموده‌اند. تحریف هم از این بابت که عبدالناصر همتی فعال با سابقه طولانی در رسانه است و نیک می‌داند که انتقاد سازنده گاه برش خبری و رسانه‌ای ندارد و کمی تحریف و تعدیل برای اصابت مؤثر خبر و دست به دست شدن یک «توئیت» از اوجب واجبات است. در ادامه نشان داده شده رشد ارزش صادرات در سال‌جاری تنها به اتکای افزایش قیمت‌های جهانی نبوده و بخشی از این جهش را افزایش وزنی صادرات نشان می‌دهد. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دوره ریاست عبدالناصر همتی در بانک مرکزی در مجموع سال 97 و 98 در حدود 60 درصد و در سال 99 تنها 52 درصد از ارز‌های حاصل از صادرات به کشور بازگشته‌اند، در حالی این رقم در یازده ماه سال‌جاری به 70 درصد رسیده است.

راز جهش صادراتی صرفاً «قیمت‌های جهانی» نیست

براساس اعلام گمرک ایران در ۱۱ماهه ابتدایی سال، حجم تجارت خارجی کشور به ۹۰میلیارد دلار رسیده که از این میزان 112 میلیون و 658 هزار تن کالا به ارزش 43 میلیارد دلار سهم کالا‌های صادراتی است. این آمار نشان می‌دهد صادرات غیر نفتی کشور رشد 10 درصدی در وزن و 40 درصدی در ارزش داشته که با این شرایط می‌توان گفت در فصل زمستان شاهد یخ‌زدایی از تجارت خارجی بوده‌ایم و احتمالاً حجم تجارت تا پایان سال به رکورد 100 میلیارد دلاری نزدیک می‌شود. رشد 10 درصدی در وزن و ۴۰ درصدی در ارزش صادرات کالا‌های غیرنفتی در یازده ماهه اخیر بهترین عملکرد صادراتی از سال ۱۳۹۵ به بعد هم در بعد وزنی و هم در بعد ارزشی است.

متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی کشور نیز در این مدت 384 دلار بوده که بالاترین رقم از سال ۱۳۹۵ به بعد است. این در حالی است که در صادرات نفتی نیز، سه ماهه اخیر نقطه عطفی بوده و اوپک اعلام کرده که درآمد رسمی صادرات نفت خام ایران در سال 1400 به حدود 23 میلیارد دلار خواهد رسید که جمع این رقم با صادرات غیر نفتی نشان می‌دهد شاهد رشد 40 درصدی صادرات کشور بوده‌ایم. پس از اعلام آمار‌های تجارت کشور در یازده ماه ۱۴۰۰ و اعلام رشد صادراتی، این ابهام به وجود آمد که چنین رشدی با تکیه بر افزایش تعدد صادرات کشور بوده یا اینکه تحت تأثیر افزایش قیمت‌های جهانی با آمار مثبت و گول زننده‌ای رو به رو هستیم که عبدالناصر همتی معتقد به آن است.

بررسی جزئیات صادرات غیرنفتی کشور نشان می‌دهد که 5 گروه کالایی؛ «چدن، آهن و فولاد»، «مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از آن»، «محصولات شیمیایی آلی»، «میوه‌های خوراکی و پوست مرکبات» و «مس و مصنوعات مسی» بیش از 61 درصد ارزش دلاری صادرات کشور را به خود اختصاص داده‌اند به نوعی 9 میلیارد دلار از رشد 12 میلیارد دلاری صادرات کشور در سال‌جاری به‌دلیل عملکرد این ۵ گروه بوده است. بررسی‌های این گزارش نشان می‌دهد که از بین این ۵ گروه کالا ۳ گروه با افزایش وزنی در یازده ماه سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته همراه بوده‌اند و ۲ گروه با افت صادرات وزنی رو به رو بوده‌اند. بررسی قیمت‌های جهانی این کالا‌ها نیز نشان می‌دهد که به‌عنوان مثال قیمت آهن در یازده ماه سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۰ درصدی و قیمت جهانی فولاد نیز به طور میانگین در همین مدت رشد 42 درصد داشته است، این در حالی است که رشد ارزش صادراتی گروه کالایی «چدن، آهن و فولاد» در مدت مذکور ۱۱۰ درصد بوده است. در مورد صادرات نفتی نیز داده منتشر شده از سوی اوپک نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران از 800 هزار بشکه در روز در دی ماه به بیش از 1 میلیون و 500 هزار بشکه در بهمن ماه رسیده است. بنابراین مشخص است که جهش صادراتی تنها با یک تحلیل ساده به افزایش قیمت‌های جهانی مربوط نبوده و بخشی از این جهش را افزایش وزنی صادرات نشان می‌دهد.

بازگشت ارز صادراتی در زمان همتی 50 درصد بود

یکی از موارد مورد ادعای همتی  در گول زننده بودن آمار اعلامی از سوی دولت بازگشت ارز‌های صادراتی است. همتی که در رسانه ها به عنوان سلطان چاپ پول مشهور شده است، معتقد است: «برگشت 70 درصد از ارز صادراتی، کف همیشگی است.» اما این واقعیت نیز با تحریف همراه است. جهت یاد‌آوری باید اعلام کرد که بخشنامه «پیمان سپاری ارزی» یا همان ملزم کردن صادرکنندگان به بازگشت ارز‌های صادراتی دومین اقدام مهم عبدالناصر همتی در سال 97 پس از نشستن بر کرسی ریاست بانک مرکزی بود که در همان زمان تعمیم این بخشنامه به کل صنایع کشور (نه فقط پتروشیمی‌ها، صنایع نفتی، صنایع فولادی که خوراک مورد نیاز آنها با دلار 4200 تومانی تأمین می‌شد) مورد انتقاد گسترده فعالین اتاق بازرگانی، سازمان توسعه تجارت و... بود که معتقد بودند صنایع بخش خصوصی با این قانون آسیب زیادی خواهند دید.

اما نکته اصلی که همتی آن را فراموش کرده است، سخنان خود در مرداد ماه 1399 است که بر اساس آن اولتیماتومی به صادرکنندگان برای بازگشت ارز‌های حاصل از صادرات داده شد. در آن زمان همتی اعلام کرد صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات خود در سال‌های ۹۷ و ۹۸ را در بازار نیمایی عودت نداده‌اند تا روز ۳۱ تیرماه 1399 فرصت دارند. همتی اعلام کرد که این ضرب‌الاجل مربوط به 27.5 میلیارد دلار از حدود 72.5 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی است که صادرکنندگان براساس تعهد خود به بانک مرکزی تحویل نداده‌اند. در واقع بانک مرکزی به‌دلیل بازگشت تنها 60 درصد از ارز‌های حاصل از صادرات به سامانه نیما، آنها را تحت پیگرد قانونی گذاشت حالا چطور همتی می‌گوید برگشت 70 درصد از ارز صادراتی، کف همیشگی است؟ بررسی‌های سامانه نیما (نظام یکپارچه‌سازی معاملات ارزی) نشان می‌دهد که در 11 ماهه سال‌جاری بیش از 30 میلیارد دلار از مجموع 43 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی (70 درصد) به کشور باز گشته است. این در حالی است که در سال 99 در همین بازه زمانی تنها 16 میلیارد دلار از 31 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی (52 درصد) به کشور بازگشته بود.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: میلیارد دلار صادرات غیر نفتی عبدالناصر همتی حاصل از صادرات قیمت های جهانی نشان می دهد یازده ماه ارز صادراتی صادرات کشور درصد از ارز بازگشت ارز بانک مرکزی تجارت کشور داده اند سال جاری کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۸۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان

همزمان با برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو که به معرفی توانمندی‌های صادراتی ایران می‌پردازد، بانک سامان به عنوان یک بانک پیشرو در ارائه خدمات به تجار کشور، حضوری فعال و پررنگ در این نمایشگاه دارد.

به نقل از سامان رسانه، هاله حسین‌زاده معاون بین‌‎الملل بانک سامان در گفتگویی، با بیان اینکه بانک سامان به منظور معرفی خدمات خود به صادرکنندگان کشور، حضوری پررنگ در نمایشگاه ایران اکسپو دارد، عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط و محدودیت‌های بین المللی، یکی از بزرگترین دغدغه‌های صادرکنندگان ایرانی نحوه وصول عواید صادراتی است. از این‌رو بانک سامان با توجه به شبکه گسترده و قوی کارگزاری از یک‌سو و از سویی دیگر تیم حرفه‌ایی و توانمند خود، توانسته نقش موثر و بسزایی در راحتی، سرعت و امنیت صادرات و وصول درآمد‌های حاصله در حوزه‌های مختلف داشته باشد.

معاون بین‌الملل بانک سامان سپس ادامه داد: در همین حال باید گفت که با توجه به جایگاه بسیار خوب بانک سامان در شبکه بانکی کشور، که طی چندین سال گذشته همواره در میان سه بانک اول کشور از لحاظ حجم عملیات ارزی در حوزه واردات بوده، «بازار تقاضای» خوبی برای خرید ارز حاصل از صادرات در اختیار دارد که صادرکنندگان با اتکا بر توانمندی بانک سامان در این حوزه می‌توانند با سرعت و راحتی، تعهدات صادراتی خود را از طریق بانک سامان ایفا کنند.
حسین‌زاده در بخش دیگری از این گفتگو اظهار کرد: با توجه به سیاست بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایر ارگان‌های متولی مبنی بر ایجاد ابزار‌های تشویقی و حمایتی در توسعه صادرات کشور و همچنین ایجاد بستری امن و راحت از طریق سیستم بانکی به منظور هدایت منابع ارزی واصله به سمت واردات مورد نیاز کشور، در آینده نزدیک نقش بانک‌ها به عنوان بازو‌های اجرایی بانک مرکزی در این فرایند پررنگ‌تر خواهد شد. از این رو، بانک سامان همانند گذشته، با تمام توان و قدرت آماده است تا در کنار فعالان اقتصادی کشور اعم از واردکنندگان و صادرکنندگان به عنوان حلقه واسط تسهیل‌گر حضور داشته باشد تا با شنیدن دغدغه‌ها و نیازهایشان به ارائه راه حل و راهکار‌های متناسب با آن‌ها بپردازد.

معاون بین‌الملل بانک سامان با اشاره به مزیت این بانک نسبت به سایر بانک‌های کشور در حوزه ارزی، عنوان کرد: همانطور که پیش‌تر اشاره کردم بانک سامان، طی چند سال گذشته همواره بین سه بانک نخست کشور از لحاظ حجم عملیات ارزی بوده که بی شک این مهم، نتیجه رضایت و خشنودی مشتریان از ارائه خدمات بانک سامان است و خود گویای مزیت بالای بانک سامان در شبکه بانکی کشور است.

هاله حسین‌زاده در پایان از تجار و فعالان حوزه واردات و صادرات کشور دعوت کرد تا در تمامی اوقات سال برای دریافت اطلاعات و آگاهی از خدمات قابل ارائه به همکاران بانک سامان در شعب ارزی و یا همکاران بانکداری شرکتی بانک سامان و یا صرافی سامان مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • بازار‌های صادراتی خود را در کشور‌های اروپایی توسعه می‌دهیم
  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران
  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران
  • واکنش همتی به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران/ دنبال اصلاح شیوه حکمرانی باشید
  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • صادرات خودرو ترکیه / مشتریان اول: ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان
  • صادرات خودروی سواری از ترکیه طی ۳ ماه از ۲.۵ میلیارد دلار گذشت