Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خوزستان معاون عمرانی اداره کل امور عشایر خوزستان با اشاره به اینکه وضعیت مراتع به دلیل خشکسالی مناسب نیست، گفت: حساسیت کوچ زودهنگام عشایر از این جهت است که در صورت بروز این اتفاق مراتع آمادگی پذیرش دام عشایر را ندارند و تحت آسیب قرار می‌گیرند، بنابراین لزوم رعایت تقویم کوچ برای عشایر و حفظ مراتع، امری مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهران شهبازی در گفت و گو با ایسنا در خصوص کوچ عشایر اظهار کرد: تاکنون تنها دسته از عشایری که کوچ انجام دادند، عشایر غرب کرخه شهرستان شوش بودند اما فعلا کوچ عمده عشایر، شروع نشده است.

وی با بیان اینکه عمده کوچ عشایر خوزستان از نیمه فروردین ماه آغاز می‌شود، افزود: بخش زیادی از کوچ عشایر (حدود ۴۰ درصد) ماشینی شده است اما در برخی از مناطق، سنت‌های قدیمی کوچ پابرجا است و عشایر، راه را به صورت پیمایشی طی می‌کنند و اگر مسیر طولانی باشد کوچ را با فاصله زمانی و در دومرحله‌ انجام می‌دهند.

معاون عمرانی اداره کل امور عشایر خوزستان گفت: کل عشایر خوزستان، حدود ۳۳ هزار خانوار هستند که ۶ هزار خانوار از این تعداد، درون کوچ هستند و از استان خارج نمی‌شوند و ۲۷ هزار خانوار باقی مانده نیز، به ۷ استان کوچ انجام می‌دهند.

شهبازی ادامه داد: طبق روال هر سال، یکسری هماهنگی‌های بین دستگاهی بر اساس تقویم کوچ و با محوریت کنترل کوچ، توسط استانداری و یا اداره کل منابع طبیعی برای کوچ عشایر صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: بهداشت بین راهی، واکسیناسیون دام، آبرسانی سیار به عشایر، جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر برای حفظ مراتع و توزیع آرد از اقداماتی است که در فصل کوچ عشایر انجام می‌شود.

معاون عمرانی اداره کل امور عشایر خوزستان عنوان کرد: حساسیت کوچ زودهنگام عشایر از این جهت است که در صورت بروز این اتفاق، مراتع آمادگی پذیرش دام عشایر را ندارند و تحت آسیب قرار می‌گیرند. بنابراین، لزوم رعایت تقویم کوچ برای عشایر و حفظ مراتع، امری مهم است.

شهبازی با اشاره به اینکه به دلیل خشکسالی، شرایط مراتع مساعد نیست، بیان کرد: در سال جاری با توجه به شرایط خشکسالی، علاوه بر آبرسانی سیار و توزیع آرد برای عشایر، برای تامین علوفه دام عشایر نیز کمک رسانی کردیم و درصدد هستیم که توزیع علوفه را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: بحث خشکسالی قطعا به عشایر آسیب‌هایی وارد کرده است و بخش زیادی از علوفه دامی که از طریق مراتع در اختیار عشایر قرار می‌گرفت، تامین نشد و در سال جاری مجبور به خرید این علوفه‌ها شدند و این موضوع قطعا در معیشت عشایر تاثیرگذار بود.

معاون عمرانی اداره کل امور عشایر خوزستان گفت: تلاش کردیم از طریق تسهیلات و دامدار کارت، در زمینه مشکل علوفه عشایر کمک کنیم تا عشایر تحت فشار قرار نگیرند.

شهبازی ادامه داد: دامدارکارت از حدود یک ماه گذشته در اختیار عشایر قرار گرفته است که با این کارت متناسب با میزان دام، تسهیلات دریافت می‌کنند.

وی افزود: عشایر از طریق دامدارکارت می‌توانند از فروشگاه‌های مجاز توزیع علوفه و یا شرکت‌های تعاونی عشایری، علوفه خریداری کنند.

معاون عمرانی اداره کل امور عشایر خوزستان در خصوص آبرسانی به عشایر اظهار کرد: این موضوع به دو صورت سیار و دائم انجام می‌شود. بخشی از عشایر که چادرنشین هستند، منابع آبی در اطرافشان وجود ندارد و تاکنون امکان تامین آب ثابت برای آن‌ها به وجود نیامده است و ناچارا به صورت سیار، آبرسانی می‌شوند.

شهبازی ادامه داد: برای بخش دیگری از عشایر که منابع آبی در نزدیکی آن‌ها قرار دارد، در سال‌های اخیر و به خصوص در ۳ سال اخیر، پروژه‌های خیلی خوبی در راستای تامین آب شرب آن‌ها به صورت دائم و لوله‌کشی انجام شد و مابقی نیز بر اساس اعتبارات، در برنامه‌های آینده برای آبرسانی دائم قرار دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی اخبار اقتصادی خوزستان کوچ عشایر عشاير مراتع خشكسالي کوچ زودهنگام کوچ عشایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۸۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت چغندرعلوفه‌ای در ۱۰۰ هکتار از مزارع استان قزوین بصورت پایلوت 

علی راه انجام معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در نشست همایش آموزشی چغندر علوفه‌ای گفت: در سال جدید به منظور تشویق و ترغیب کشاورزان، برنامه ریزی لازم برای در اختیار قرار دادن بذر و نهاده‌های رایگان به کشاورزانی که تمایل به کشت چغندرعلوفه‌ای دارند توزیع خواهد شد.

وی افزود: قزوین پتانسیل مستعدی در کشاورزی دارد و می‌تواند در کشت چغندر علوفه‌ای نیز بعنوان پیشرو و پایلوت باشد.

راه انجام اضافه کرد: کشت چغندرقند علوفه‌ای در مزارع با توجه به نامگذاری شعار سال بایستی با مشارکت مردم در استان برنامه ریزی و در دستور کار قرار گیرد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: این استان پراکنش دامداری‌های زیادی دارد بنابراین تامین علوفه مورد نیاز با یونجه و ذرت علوفه‌ای مقدور نیست و بایستی کشت چغندر علوفه‌ای در مزارع استان ترویج شود.

وی گفت: با توجه به اینکه چند سالی است استان قزوین با بحران کم آبی، کاهش بارندگی و خشکسالی و عدم پراکنش مناسب بارش‌ها روبرو است بنابراین اجرای پیاده سازی الگوی کشت و کشت محصولات گیاهان علوفه‌ای کم آب بر ضرورت دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • هوای ناسالم دو شهر خوزستان برای گروه‌های حساس
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • اماندهی حریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان
  • هوای ۲ شهر خوزستان ناسالم برای گروه های حساس
  • پرورش هزار و ۷۰۰ نفر شتر در داورزن
  • آیین بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامی در شاهرود برگزار شد
  • کشت چغندرعلوفه‌ای در ۱۰۰ هکتار از مزارع استان قزوین بصورت پایلوت 
  • اهمیت تشخیص زودهنگام دیابت