Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اداره مراتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهار محال و بختیاری، بر تسریع در تأمین اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌های مرتعی استان تأکید کرد و گفت: وسعت مراتع این استان، یک میلیون و 48 هزار هکتار است که تنها 64 درصد آن را پوشش گیاهی تشکیل داده است.

به گزارش ایران آنلاین، عزت‌ا... سلیمانی تصریح کرد: این میزان پوشش گیاهی متناسب با وسعت مراتع استان نیست و باید در قالب طرح‌های مرتعی، نسبت به حفاظت و گسترش پوشش گیاهی استان اقدام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در تشریح چالش‌های پیش‌روی عرصه‌های مرتعی استان گفت: وابستگی جوامع محلی به عرصه‌های منابع طبیعی، بهره‌برداری غیراصولی از گیاهان با ارزش خوراکی، دارویی و صنعتی و وجود دام مازاد بر ظرفیت چرا، بخشی از مشکلات پیش‌روی این حوزه است که باید نسبت به رفع آنها چاره‌اندیشی شود.
این مقام مسئول، تناسب نداشتن بین عملیات اصلاح و احیای مراتع، تعدد بهره‌برداران و وجود بهره‌برداران فاقد پروانه چرا، نبود قرقبان و کمبود نیروی انسانی را از دیگر موانع عنوان کرد و افزود: حل این مشکلات در گرو تسریع در جذب اعتبارات لازم و شتاب در اجرای طرح‌های منابع طبیعی و مرتع داری آنهم با پیوست زیست‌محیطی است.
سلیمانی با اشاره به افزایش دما و روند خشکسالی که دامنگیر اغلب مناطق کشور از جمله استان چهارمحال و بختیاری شده است، از اتخاذ راهکارهایی برای حفاظت از عرصه‌های مرتعی استان و جلوگیری از تخریب آنها خبر داد و یاد آورشد : در نخستین گام، استفاده از ظرفیت جوامع محلی و رسانه‌ها، به عنوان راهکاری مهم تدوین شده است؛ چرا که رسیدن به مدیریت پایدار و متوازن در بخش منابع طبیعی و زیستی، بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست، به همین منظور، تشکیل و توسعه فعالیت سمن‌ها( تشکل‌های مردمی) را برای انجام و مشارکت درکارهای حفاظتی و اقتصادی در اولویت قرار داده‌ایم.---

سلیمانی، تغییر معیشت جوامع محلی را از دیگر راهکارهای مهم دانست و ابراز امیدواری کرد که با خلق ایده‌های جدید اشتغال‌زا و ایجاد فرصت‌های شغلی غیروابسته به منابع طبیعی و مراتع، به شایستگی از سرمایه‌های ملی صیانت شود.
این مقام مسئول، با بیان اینکه صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی تنها به عهده یک دستگاه نیست، بر همکاری سایر دستگاه‌ها در این خصوص تأکید کرد.
معاون مراتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیرداری استان، الزام به اجرای طرح آمایش سرزمین را از دیگر راهکارهای مهم دانست و خاطر نشان کرد : طرح آمایش سرزمین در مدیریت پایدار و متوازن و صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی و زیستی، نقش کلیدی دارد.
سلیمانی ، همچنین ذخیره‌سازی نزولات جوی با انجام عملیات بیومکانیکی را از دیگر موارد مهم دانست و گفت: با اجرای این طرح، علاوه بر حفظ منابع آب و جلوگیری از فرسایش خاک، پوشش گیاهی استان نیز گسترش می‌یاید. 
معاون اداره مراتع منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه بر سرمایه‌گذاری بهینه و منطبق با استانداردها برای استفاده صحیح از منابع طبیعی استان تأکید و تصریح کرد: بخش منابع طبیعی استان رنجور از کمبود اعتبارات دولتی است و اختصاص تسهیلات بانکی به طرح‌های منابع طبیعی استان به دلیل دیربازده بودن مورد استقبال بانک‌ها قرار نمی‌گیرد که باید با اتخاذ تدابیری نسبت به همکاری بیشتر بانک‌های عامل با فعالان و سرمایه‌گذاران این عرصه اقدام کرد.
این  مقام مسئول ،همچنین با اشاره به ویژگی‌های اقلیمی استان گفت: در استان چهارمحال و بختیاری با توجه به عوامل مختلفی همچون آب، خاک، اختلاف ارتفاع و شرایط آب و هوایی، پوشش گیاهی متنوع و متفاوتی وجود دارد؛ وجود گیاهان دارویی در دره‌ها و کوهستان‌های این استان علاوه بر نقش زیست‌محیطی در حفاظت از آب و خاک، به گردشگری استان نیز جلوه خاصی بخشیده است؛ ظرفیتی طبیعی و خدادادی که نباید از مواهب آن غافل بود.
وی درپایان  ابراز امیدواری کرد که در پرتو توجه دولت و مشارکت مردم، موانع پیش‌روی عرصه‌های مرتعی استان برداشته شود و شاهد سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری متوازن و با پیوست زیست محیطی در این بخش باشیم.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: منابع طبیعی مرتعی استان منابع طبیعی پوشش گیاهی اجرای طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۹۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شصت‌ودومین شماره مجله تصویری نفت و انرژی (متنا)

دریافت 59 MB

نفت واژه‌ای موجز با داستانی پرایجاز، قهرمانانی شاخص و تاریخی بسیار شنیدنی‌ است… 

نفت در قاب خاطرات مردم این سرزمین هم غرورآفرین، هم پرجذبه، هم پررمزوراز، هم نمود نعمت، هم محل آرامش و هم محل پرسش است…

صنعتی که هرگاه توسعه یافته و با دانش روز همگام شده و رشد کرده، موجبات ترقی در مناظر دیگر صنعت و توسعه کشور را فراهم آورده است. 

اکنون نیز این قدیمی‌ترین صنعت ایران‌زمین، بخش مهمی از تاریخ روبه‌رشد صنعت و فناوری را شکل می‌دهد. آنچه در صنعت نفت در حال وقوع است می‌تواند درخشان‌ترین فصل آن باشد و این مهم بسته به توان و خواست همه‌ کسانی است که چراغ‌های روشن این صنعت را فراراه پیشرفت و توسعه‌ پایدار این بوم می‌شناسند.

شرح و بسط توانمندی‌ها، کارایی‌ها و کارگشایی‌های این منبع عظیم و تأثیرگذار انرژی در سراسر جهان بر کسی پوشیده نیست و در توصیف اهمیت برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز همین نکته بس که ممالک صاحب منابع طبیعی در جهان، همواره در تمام عرصه‌های مهم بین‌المللی تأثیرگذار و نقش‌آفرین بوده‌اند. 

تلاش و مطالعه، پژوهش و علم‌آفرینی و فعالیت مجدانه در این عرصه، بی‌تردید راه‌حلی دقیق و مستند برای رسیدن به اهداف کلان توسعه‌ای و ملی‌مان خواهد بود. 

دیگر خبرها

  • لزوم تسریع در استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی
  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت
  • روند اجرای نهضت ملی مسکن شهر بوشهر تسریع شود
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • تسریع در تأمین اعتبار طرح‌های تملک دارایی در مناطق سردسیر
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • شصت‌ودومین شماره مجله تصویری نفت و انرژی (متنا)