Web Analytics Made Easy - Statcounter

میوه شب عید در زنجان از استان‌های غیرمرتبط و با قیمت بالاتر از بازار خریداری شده و با عدم دعوت از انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز قیمتگذاری شده که صدای رئیس دستگاه قضایی استان را هم درآورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; اسفند، ماه پایانی سال بوده و معروف به ماه زودگذر است در حالی که هیچ تفاوتی با ماه‌های دیگر ندارد اما چون خانواده‌ها با عجله مشغول خانه‌تکانی و اتمام کارهای عقب‌مانده رفته و در تب و تاب آمادن نوروز در حال خرید هستند، احساس می‌شود که روزها به سرعت می‌گذرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مهمترین کارهای اسفند، خرید میوه برای عید است که هر چند طی 2 سال گذشته به دلیل بیماری کرونا، عید نوروز به‌صورت رسمی وجود نداشت و دید و بازدیدهای هر ساله انجام نشد اما امسال مردم بی‌صبرانه در انتظار نوروز هستند تا بعد از 2 سال به دید و بازدید سالانه بپردازند و به همین دلیل در تب و تاب خرید عیدانه از جمله میوه هستند.

چند سالی است که دولت برای تنظیم بازار، میوه شب عید را با قیمت مصوب برای مردم عرضه می‌کند که کمی پایین‌تر از قیمت بازار باشد اما طی سال‌های اخیر به لیل افزایش تورم و گرانی بیش از حد کالاها حتی میوه شب عید نیز تفاوت چندانی با قیمت بازار آزاد ندارد و امسال حتی شنیده شده که میوه شب عید، بالاتر از قیمت بازار توسط مسئولان خریداری شده است که این موضوع حتی موجب ورود دستگاه قضا و اعتراض رئیس کل دادگستری استان زنجان نیز شد.

محسن افشارچی، استاندار زنجان در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان در سوم بهمن سال جاری در خصوص تامین میوه شب عید گفت: سازمان جهاد کشاورزی باید نسبت به کمّیت و کیفیت میوه‌ها مطمئن شود.

وی خاطرنشان کرد: میوه شب عید باید متناسب با قدرت خرید و میزان تقاضای مردم خریداری شود.

خلیل قاسملو، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز چند روز پیش در نشست خبری گفت: دولت سالانه برای کنترل بازار، میوه تهیه می‌کند.

وی افزود: امسال نیز 1000 تُن (یک هزار تُن) سیب و پرتقال تامین شده و در انبار موجود است که با توجه به مصوبه کارگروه‌های امنیت غذایی و تنظیم بازار در موعد مقرر عرضه خواهد شد.

روح‌الله حسنی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در همین نشست خبری گفت: راهبرد وزارت جهاد کشاورزی، عرضه کالا به اندازه کافی و مکمل آن نیز نظارت بر بازار است و هم‌اکنون افزایش سطح رقابت در عرضه کالا با روش‌های مختلف و با کمک سایر دستگاه‌ها در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: میوه شب عید نیز به هر قیمتی که مصوب شود، آمادگی توزیع برای عرضه را داریم.

اما این پایان کار نبود و موضوع میوه شب عید زنجان به دستگاه قضایی نیز وارد شد.

*‌ خرید میوه شب عید بالاتر از قیمت بازار، مورد تایید نیست

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی، رئیس کل دادگستری استان زنجان در جلسه پیشگیری از وقوع جرم استان در مورخه 17 اسفند گفت: معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و تعزیرات حکومتی استان، موضوع توزیع و قیمت میوه شب عید را پیگیری کنند چرا که اشکالاتی در این حوزه وجود دارد.

وی ابراز کرد: متاسفانه اخبار و گزارشات حاکی از آن است که میوه خریداری‌شده برای شب عید، گران‌تر از قیمت بازار خریداری شده است.

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: اگر ما قصد کنترل بازار را داریم، چرا قیمتگذاری باید به این طریق باشد و چرا خرید در زمان مشخص از خود کشاورزان خریده نشده؟ و چرا الان با این قیمت اقدام به خرید کنیم؟

رئیس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه اخباری که ما تاکنون دریافت کرده‌ایم مبنی بر این است که میوه شب عید، بیش از قیمت بازار خریداری شده است، گفت: این موضوع واقعاً قابل قبول و مورد تایید نیست چون بنا است که ما بازار را تنظیم کنیم.

وی با بیان اینکه با چه منطقی می‌آییم و پول بیت‌المال را اینگونه صَرف می‌کنیم و میوه شب عید را فراهم می‌کنیم، افزود: گزارشی که به بنده داده‌اند حتی میوه از استان‌هایی تامین شده که آن استان‌ها مرجع و محل تولید سیب نیستند.

رضا مظفری، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان نیز در این جلسه از تمهیدات تعزیرات حکومتی استان برای نظارت بر بازار و نحوه توزیع میوه شب عید با همکاری دستگاه‌های متولی، خبر داد و گفت: برای این منظور، گشت‌های ویژه تعزیرات به‌صورت صبح و بعدازظهر در ایام عید و تعطیلات بر بازار نظارت خواهند داشت.

*‌ چرا با وجود انبار سیب در سردخانه، قیمت این میوه در بازار بالا رفته است؟

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی همچنین 2 روز قبل در جلسه  فوق‌العاده با عنوان پیشگیری، کنترل و تنظیم بازار شب عید با بیان اینکه نتیجه نظارت‌ها و بازرسی‌های غیرسازنده از بازار، گرانی و افسارگسیختگی قیمت کالا شده است، گفت: هدف از تشکیل این جلسه در دادگستری به این دلیل بود که به نظر می‌رسید حقوق عامه در معرض خطر است واِلّا این قبیل جلسات باید در دستگاه‌های متولی امر نظارت و بازرسی‌ها برگزار می‌شد.

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در عرضه و قیمت میوه شب عید در استان افزود: برابر بازرسی‌ها از سردخانه‌ها و گزارشات واصله، امروز یک هزار تُن سیب با قیمت 4 الی 6 هزار تومان در 18 سردخانه استان، انبار شده پس چرا گفته می‌شود کمبود در بازار، دلیل افزایش قیمت سیب است؟

رئیس کل دادگستری استان زنجان ناکید کرد: باید تلاش و تدبیر جدی برای مدیریت بازار و جلوگیری از التهاب در جامعه انجام شود تا مردم در آرامش و اطمینان خاطر برای خرید میوه و سایر اقلام شب عید، اقدام کنند و مسئولانی که در انجام وظیفه کوتاهی کنند، دادستان مرکز استان و شهرستان‌ها اِعمال قانون کنند.

*‌ سیب و پرتقال به ترتیب به قیمت 10 هزار و 8500 تومان به تهران پیشنهاد شده است

مظاهر یوسفی‌امیری، نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: میوه تنظیم بازاری برای شب عید مطرح است و پیشنهاداتی برای قیمت میوه شب عید ارائه شده است.

وی با بیان اینکه انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به جلسه قیمت‌گذاری میوه شب عید، دعوت نشده بود که از این بابت گلایه‌مندیم، گفت: قیمت هر کیلوگرم سیب سفید و پرتقال شب عید برای مصرف‌کننده به ترتیب 10 هزار و 8500 تومان از استان زنجان به ستاد تنظیم بازار کشور پیشنهاد شده است.

یوسفی‌امیری خاطرنشان کرد: این قیمت‌ها از استان به تهران پیشنهاد شده که ممکن است تایید شده و یا حتی کمتر شود اما احتمال ندارد که بیشتر از این شود.

نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان با تاکید بر اینکه احتمال افزایش این قیمت وجود ندارد اما احتمال کاهش وجود دارد، گفت: در صورتی که قیمت میوه شب عید، تایید شود از 24 یا 25 اسفند توزیع خواهد شد.

انتهای پیام/

 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان رئیس کل دادگستری استان زنجان قیمت میوه شب عید قیمت بازار خریداری شده تنظیم بازار زنجان نیز شب عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۰۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران صادر شد

به گزارش خبرنگار مهر، بابک مؤمنی صبح شنبه در گفت وگو با خبرنگاران از صادرات مرکبات و کیوی از مبدأ استان مازندران خبر داد و افزود: امسال ۷۶ هزار و ۵۷۷ تن پرتقال در قالب ۳ هزار و ۶۳۴ محموله و ۲۵ هزار و ۱۲۱ تن نارنگی در قالب هزار و ۳۱۹ محموله از مبدأ مازندران صادر شد.

وی با بیان اینکه در مجموع ۱۰۱ هزار و ۷۰۰ تن مرکبات در قالب ۴ هزار و ۹۵۳ محموله از استان صادرات داشتیم، گفت: ۲۴ هزار و ۲۰ تن کیوی نیز در قالب یک هزار و ۵۵ محموله صادرات انجام شد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران از صادرات ۱۰ هزار و ۲۵۶ تن کیوی با ۴۲۵ محموله طی سال گذشته از مازندران به کشور هند خبر داد.

مؤمنی با اشاره به اینکه سال قبل ۴۸ هزار و ۹۱۲ تن با ۲ هزار و ۴۵۱ محموله پرتقال از استان مازندران صادرات انجام شد، ادامه داد: در این مدت ۱۳ هزار و ۲۸۷ تن نارنگی با ۷۳۵ محموله صادر شد.

کد خبر 6089711

دیگر خبرها

  • تکاپوی کانا‌ل‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز/دلار بازهم ریخت
  • ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران صادر شد
  • قیمت گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • توزیع روزانه پیاز به ۴۰۰ تن رسید
  • نرخ مصوب انواع میوه؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشیده!
  • تا پایان سال، تعداد بازارچه‌های محله‌ای کرمان به ۱۰عدد می‌رسد
  • ساخت ۱۰ بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری
  • گوجه سبز سر به فلک کشید؛ هر کیلو گوجه سبز چند؟
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول