Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان هم مانند هر شهر دیگری از دنیا، مغازه‌هایی هستند که جزیی از هویت شهر شده اند، مغازه هایی جذاب، دوستداشتنی و پرطرفدار که برند بوده اند وقتی برند بودن مد نبوده است!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ سرانجام بعد از دوسال متوالی بعد از شیوع ویروس کرونا آرام آرام محدودیت های سفر های نوروزی برداشته شد و امسال برابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا افرادی که سه دوز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند، برای سفر به دیگر شهر‌ها در نوروز هیچ محدودیتی ندارند؛ حتی اگر شهر‌ها در شرایط قرمز کرونایی باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اگر شماهم یک مسافر نوروزی هستند و قصد سفر به اصفهان را دارید یا یک شهروند ساکن اصفهان که میخواهید در این تعطیلات از تک تک فرصت ها به خوبی استفاده کنید در این گزارش اصفهان گردی همراه ما باشید.

درست است که اصفهان به پایتخت فرهنگ و تمدن ایران مشهور است و آوازه آن در سراسر دنیا پیچیده، اما این بار قرار نیست به معرفی مکان های تاریخی شهر و بناهای پرقدمت گردشگری شهر بپردازیم، چرا که قرار است شمارا با جاذبه‌ای هایی از اصفهان آشنا کنیم که هنوز پس از سال‌ها عطر و بوی گذر از کنار آن مکان‌ها شما را غرق در لذت می‌کنند.

اگر بپرسید آیا طعم‌ها، عطر و خوراکی‌ها هم نوستالژی دارند، ما به شما می گوییم بله، در اصفهان هم مانند هر شهر دیگری از دنیا، مغازه‌هایی هستند که جزیی از هویت شهر شده اند، مغازه هایی جذاب، دوستداشتنی و پرطرفدار که برند بوده اند وقتی برند بودن مد نبوده است!

مثلا یک مغازه کوچک و غیرلاکچری در چهارباغ که گردشگران آن را از صفحه های مجازی، وبلاگ ها و سایت ها دنبال کرده اند و در سفر به اصفهان، به آن سر زده اند.

در این روایت از داستان شهر، درباره بعضی خوراکی فروشی‌های قدیمی اصفهان حرف می زنیم؛ مغازه هایی که با آن ها خاطره داریم.

*مغازه های بریانی با قدمتی چندین ساله

غذاهای بومی شهر اصفهان، از محبوبیت زیادی برخوردار است که علاوه بر مسافران و گردشگران، مردم اصفهان علاقه بسیار زیادی به این غذاها دارند. اما نام اصلی غذای محبوب اصفهانی‌ها بریون یا بریان است، غذایی که شهرت زیادی دارد و طعم لذیذ آن، هر گردشگری را به خود جذب می‌کند، بریون یکی از غذاهای سنتی و یکی از نمادهای اصلی شهر اصفهان است همچنیت بریون اصفهان را می‌توان جزء محبوب‌ترین غذاهای ایرانی دانست.

 

در اصفهان فروشگاه‌های زیادی به طبخ و فروش بریونی مشغول هستند، اما کیفیت غذا در مکان‌های مختلف، متفاوت است. یکی از این مغازه‌ها، فروشگاهی است که در بازار مجاور مسجد جامع اصفهان قرار گرفته و قدمتی حدود ۳۰۰ سال دارد، این حدودا ۲۰۰ سال قهوه خانه بود و تقریبا ۱۰۰ سال است که در آن، بریونی طبخ می‌شود.


بریونی شاد هم یکی از قدیمی ترین و معروف ترین بریانی های اصفهان است این بریانی حدود ۹۰ سال قدمت دارد و در حال حاضر نسل سوم خانواده مودب نشان را اداره می کنند، ساختمان این بریونی قبل از انقلاب به صورت طاق چشمه‌ای بود و در سال ۱۳۵۹ به ساختمان کنونی تغییر یافت، به دلیل قرار گرفتن بریانی شاد در کنار چهارباغ عباسی و دروازi دولت بریانی شاد به ویژه در ایام نوروز و تابستان مملو از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است.

*کله پزی ۲۴ ساعته در اصفهان 

کله و پاچه غذای خوشمزه و محبوب ایرانیان که بیشتر برای صبحانه صرف می شود اما در تمامی وعده های غذایی ایرانیان قابل استفاده است.
کله پزی یاران اصفهان واقع در میدان آزادی اصفهان از قدیمی ترین و بهترین کله پزی های اصفهان  است که علاقه‌مندان به کله و پاچه در اصفهان به خوبی آن را می شناسند، از آنجا که کله پاچه غذای لذیذ و سنتی ایرانیان است کیفیت طبخ آن بسیار مهم خواهد بود.

 

یاران برند پرطرفدار دوستداران کله پزی در اصفهان است، کله پزی یاران در سال ۱۳۶۵ توسط حاج مرتضی جعفرزاده تاسیس شد، این کله پزی در حال حاضر توسط پسرها و برادرزاده حاج مرتضی اداره می‌شود و ۲۴ ساعته پذیرای مشتریان است و آشپزخانه این محل در سه شیفت فعالیت می‌کند، تعداد کله‌ای که روزانه در این کله پزی پخته می شود بستگی به حضور مشتریان دارد و بیشترین تعداد کله در یک روز ۸۰ عدد است.

*عدالت اولین دوغ و گوشفیل فروشی اصفهان

یکی از ترکیب های خوشمزه و معروف ایران که بیشتر آن را متعلق به شهر زیبا اصفهان می دانند، دوغ و گوشفیل است، همیشه در نگاه اول برای افرادی که تا به حال این شیرینی را نخورده اند بسیار تعجب برانگیز است که چطور می توان دو طعم کاملا متفاوت شور و شیرین را باهم دیگر ترکیب کرد، اما پس از امتحان این ترکیب بسیاری از کسانی که در مقابل خوردن این دو ترکیب مقاومت داشته اند، کاملا نظرشان برگشته و حتی آن را به دیگران نیز توصیه می کنند.

نام این شیرینی از شباهتی که به گوش فیل دارد، گرفته شده است، در برخی شیرینی فروشی ها نیز به آن شیرینی برگ بید نیز گفته می شود.
حاج آقا رضا توکلی در سال ۱۳۵۲ تصمیم گرفت اولین مغازه دوغ و گوشفیل فروشی اصفهان را تاسیس کند و با استقبال خوب اصفهانی ها هم روبرو شد،  دوغ و گوشفیل خوراکی ویژه اصفهان طرفداران ویژه در سراسر ایران دارد این ترکیب عجیب کم کم جایگاه بین‌المللی هم در بین گردشگران پیدا کرده است، دوغ و گوشفیل روزانه مخصوصا در تعطیلات پذیرای توریست های زیادی خواهد بود.

 

*آبمیوه و بستنی پل

بستنی پل در سال ۱۳۵۲ توسط حسین شریفی پور تأسیس شد محصول اصلی این اغذیه فروشی بستنی و آبمیوه است، از آنجایی که این بستنی فروشی در مرکز شهر و کنار سی و سه پل قرار دارد مشتری های زیادی دارد و بین گردشگران و اصفهانی‌ها شناخته شده است، روزگاری در اصفهان آن زمان که کافه رفتن  مد بود زوج ها به خصوص پیش از ازدواج حتماً سری به اینجا می‌زدند.

 

*عطر و بوی ساندویچ‌های قدیمی زیاد دور نیست

اگر به فرزندان نسل جدید از ساندویچ فروشی‌های قدیمی در شهر اصفهان بگوییم شاید برایشان جذابیت زیادی نداشته نباشد، چرا که الان با وجود ساندویچ‌های متنوع و خوشمزه آن‌ها به این چیزها فکر نمی‌کنند و برای نسل جدید این موضوع که زمانی ساندویچ‌ها تنها  به کتلک، سیب زمینی و تخم مرغ محدود بودند و از انواع کالباس‌های دودی و ترکیبی خبری نبود، معنایی ندارد. اما نمی‌توان از یک دوره تاریخی که اغذیه فروشی‌ها با ساندویچ‌های بندری، ماکارونی، هات‌داگ و الویه، روز و شب جوان‌ها را می‌ساختند و تفریح‌ اصلی جوانان محسوب می‌شدند، حرفی به میان نیاورد.

حالا هرچقدر هم ساندویچ‌های عجیب و غریب با اسم‌های پیچیده و با روش‌های طبخ بر اساس آخرین فناوری‌های دنیا فراگیر شود، نمی‌توان از ساندویچ‌های قدیمی با نان قدیم بولکی و پیاز جعفری پیچیده بین کاغذ کاهی و خوردن آن به صورت سرپایی با یک شیشه نوشابه در دست، یادی نکرد. در اینجا ما به سراغ ساندویچ فروشی های قدیمی در اصفهان رفته‌ایم که هرکدام ویژگی جالبی دارند و هنوز هم شب‌ها مقابلشان صف های طولانی قابل مشاهده است.

ساندویچ اسمال آقا یکی از پرطرفدارترین ساندویچ فروشی های اصفهان است، اسماعیل که صاحب ساندویچ فروشی است می‌گوید مغازه را در سال ۱۳۴۶ به قیمت ۲۷۰۰۰ تومان خریده است، یکی از اولین ساندویچ زن های اصفهان است و به گفته خودش در ابتدای فعالیت برای تبلیغ کارش روزها در چهار باغ عباسی رفت و آمد می‌کرد و شبها ساندویچ درست میکرد، این ساندویچ فروشی هیچ تابلوی خاصی ندارد اما به واسطه مشتری‌ها حسابی معروف شده است، کتلت اسمال یکی از پرطرفدارترین ساندویچ های است که روزانه مشتری های زیادی دارد.

ساندویچ فروشی آرابو در منطقه جلفا محله ارامنه نشین اصفهان قرار دارد، آقای آلفرد میرزاییان که خود از ارامنه اصفهان است این ساندویچ فروشی را در سال ۱۳۵۵ تاسیس کرد، یکی از ویژگی های اصلی این ساندویچ فروشی حضور  همسر آقا میرزاییان است که مشتری‌ها او را مادام صدا میزند و بسیار دوستش دارند.

* گز،سوغات شیرین و دلچسب اصفهان

پای ثابت میهمانی‌های سال نو در اصفهان شیرینی دل‌نشین  و سوغات اصلی اصفهان یعنی همان گز است که نه‌تنها در اصفهان بلکه در ایران طرفداران خود را دارد، گز نوعی شیرینی مخصوص اصفهان است که تولید آن به دوران صفویه بازمی‌گردد، اما ریشه اصلی آن نوعی شیرینی به اسم حلواچوبه بوده که مخلوطی از سفیده تخم‌مرغ و شکر است.

گز اصفهان مرغوب‌ترین نوع گز است و قدمتی بیش از ۴۵۰ سال دارد. اولین تولیدکننده گز فردی به نام محمدعلی شکرچیان در اصفهان بوده است، اما اکنون گز کرمانی، گز مظفری و سلامتیان از جمله مهم‌ترین برندهای گز در اصفهان هستند.

گز کرمانی آوازه‌ای بیش از ۱۰۰ سال دارد و اکنون قدیمی‌ترین نامی است که آوازه‌اش با گز عجین است. گز کرمانی که در سال ۱۲۸۱ شمسی توسط مرحوم حاج میرزا حسین محسن‌زاده کرمانی فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون باسابقه‌ای ۱۱۰ ساله همچنان به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین برندها در عرصه تولید گز محسوب می‌شود.

حاج میرزا حسین محسن‌زاده کرمانی در زمان قاجار سنگ بنای گز کرمانی را در اصفهان بنا کرد. وی ابتدا سقط فروش (خرده‌فروش) بود. پسته‌ها را می‌شکست و مغز آن را می‌فروخت، تا اینکه پاتیلی خرید و از همه فامیل دعوت کرد که به او بپیوندند.

حاج میرزا ۹۹ سال عمر کرد و حالا پسرش، رضا محسن زاده کرمانی، چرخ مغازه را در خیابان عبدالرزاق می‌چرخاند. حاج جواد محسن‌زاده کرمانی، یکی از سه مالک برند گز کرمانی گفته است: گز کرمانی قدیمی‌ترین گز در اصفهان است که کارگاه آن سال ۱۲۸۱ شمسی توسط مرحوم حاج میرزا حسین محسن‌زاده کرمانی و دو برادر مرحوم دیگرشان حاج میرزا حسن و حاج میرزاعلی با عنوان مجموعه گز کرمانی احداث شد و محصولات آن گز و سوهان و کُرک (نان کرک) بود و الان توسط سه فرزند این سه برادر یعنی حاج تقی، حاج رضا و من کار خود را ادامه می‌دهد و محصولاتش شامل گز، سوهان، آب‌نبات، نبات و پولکی است.

گز مظفری نیز فعالیت خود را از سال ۱۳۱۰ شروع کرده و مثل بقیه گز فروشی‌های اصیل، شغل گز فروشی از پدر به پسر در آن منتقل‌شده است

تمامی موارد گفته شده گوشه‌ای از جذابیت‌های اصفهان بود که نه تنها برای اصفهانیان بلکه برای برخی از ایرانیان اهل تفریح و سفر هم جذاب خواهد بود امیدواریم اگر شما هم یکی از مسافرین نوروزی به اصفهان هستید یا قصد تفریح و گردش در اصفهان را دارید با رعایت شیوه نامه های بهداشتی مراقب سلامتی خود و خانواده تان باشید و از لحظات خود بهترین استفاده را در اصفهان ببرید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: محسن زاده کرمانی ساندویچ فروشی قدیمی ترین ساندویچ ها مغازه هایی حاج میرزا فروشی ها مشتری ها مغازه ها کله پزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۱۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی لیتیوم در همدان می‌مانیم

مدیرکل اداره صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به تأکید مردم بر افزایش سرعت بهره برداری از لیتیوم همدان گفت: لیتیوم همدان را خام‌فروشی نمی‌کنیم.

احمد شانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در همدان اظهار کرد: سال‌های اخیر با کشف بزرگ‌ترین معدن لیتیوم در همدان، ایران توانسته است رتبه هفتم کشور از لحاظ ذخایر این عنصر غنی در جهان را به دست آورد.

وی افزود: وقتی اسفندماه ماه سال ۱۴۰۱ کشف معدن لیتیوم در همدان به میزان چندین میلیون تن کانسنگ معدنی با مساحتی حدود ۱۱ کیلومترمربع در دشت قهاوند در ۵۰ کیلومتری شرق مرکز استان همدان به یک خبر مهم در جهان تبدیل شد.

بهره‌برداری از لیتیوم در همدان سرعت یابد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان ادامه داد: مردم همدان تأکید دارند کار بهره‌برداری از لیتیوم در همدان سرعت یابد و مسیر پیشرفت‌های لازم سریع طی شود.

شانیان اضافه کرد: استخراج از معدن لیتیوم همدان در بخش خصوصی از سال ۹۹ آغاز و در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ منجر به کشف لیتیوم شده بود و نیز این کشف باعث شد جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای دارنده ذخایر لیتیوم قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشورهایی مانند شیلی، استرالیا و چین دارای بزرگترین ذخایر لیتیوم در جهان هستند و این ماده معدنی غنی در جهان رشد قیمت قابل توجهی را در سال‌های اخیر داشته است که احتمال داده می‌شود تا سال ۲۰۳۰ بازار لیتیوم به ۱۹۲ میلیارد دلار برسد.

شانیان تصریح کرد: آمریکا در حال حاضر ۱۸۰ میلیارد دلار مگاپروژه در زمینه لیتیوم دارد و بزرگترین بازار جهانی را در این حوزه به خود اختصاص داده است.

وی افزود: سال‌های اخیر هم ایران به واسطه دشت قهاوند به جمع کشورهای حائز رتبه در کشف ذخایر غنی لیتیوم پیوست و این امر باعث خوشحالی هم‌میهنان شد اما از طرفی دشمنان کشور از این اتفاق دچار واهمه شدند چرا که خطر جدی را برای خود احساس کردند، به طوری که وقتی ماده معدنی لیتیوم کشف شد و بازتاب‌هایی را به همراه داشت، رسانه اسرائیلی معاریو نیز گزارش داد «کشف معادن بزرگ لیتیوم به تغییر توازن قدرت در منطقه منجر خواهد شد».

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان ادامه داد: این رسانه بر این باور است که ایران با در اختیار داشتن ۱۰ درصد از ذخایر لیتیوم جهان، سود بسیار زیادی کسب می‌کند و به گفته کارشناس اهل رژیم صهیونیستی «این ذخایر می‌تواند اقتصاد ایران را نجات دهد و تحریم‌های غرب علیه آن را بی‌اثر کند».

شانیان اضافه کرد: می‌توان گفت تغییرات منطقه‌ای به نفع رژیم صهیونیستی نبوده و این کشفیات نیز نگرانی‌های آنها را دوچندان می‌کند چرا که قدرت نظامی ایران در حال گسترش است و در اختیار داشتن منابع انرژی، قدرت آن را دوچندان می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر اگر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران باعث نگرانی رژیم صهیونیستی و غرب شده است، اعلام خبر کشف میدان چند میلیون تنی لیتیوم که دومین میدان بزرگ لیتیوم جهان به‌شمار می‌رود، باعث خواهد شد ایران در آینده به بازیگر اصلی صنایع رایج و مهم جهان تبدیل شود و این به مذاق آمریکا و صهیونیست‌ها خوش نیامده است.

احمد شانیان تصریح کرد: کشف ماده معدنی لیتیوم جایگاه ایران را در جهان ارتقا خواهد داد و روابط آن را با روسیه و چین و سازمان بریکس تقویت خواهد کرد، بریکس از هم‌اکنون به‌عنوان جایگزینی برای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و ساختار مالی جهانی قدیمی آمریکا و پایان دادن به هژمونی دلار ارزیابی می‌شود.

وی افزود: آنچه موجب افزایش اهمیت راهبردی کشف لیتیوم می‌شود، احیای روابط ایران با کشورهای حاشیه منطقه خلیج‌فارس و برخی دیگر از کشورهای عربی است، از روابط نظامی دریایی ایران در اقیانوس هند گرفته تا برقراری روابط راهبردی با چین و همچنین روابط راهبردی ایران و روسیه که با توجه به رویارویی روسیه و پیمان ناتو، این روابط در سطح بیشتری در حال تقویت است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان ادامه داد: لیتیوم به واسطه اینکه فلز بسیار سبک با مقاومت گرمایی بالا است، در صنعت فضایی های‌تک، هواپیمایی و کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، فلز لیتیوم در حوزه آلایندگی نیز بسیار حائز اهمیت است و در مباحث مرتبط با انرژی‌های تجدید پذیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، همچنین لیتیوم اثرات سو زیست‌محیطی اندکی دارد.

شانیان اضافه کرد: لیتیوم می‌تواند صنعت ایران و استان همدان را به نحو چشمگیری ارتقا دهد و روابط با کشورهای صنعتی نظیر چین را هم در حوزه‌های مختلف بیشتر کند.

کد خبر 748176

دیگر خبرها

  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • همایش علمی خلیج فارس هویت ملی و تاریخی
  • آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی در همدان می‌مانیم
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی لیتیوم در همدان می‌مانیم
  • اطفاء حریق مغازه شیرینی فروشي در قزوین
  • آتش سوزی مغازه شیرینی فروشی در قزوین
  • تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی ایجاد کرده است
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد