Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان روز شنبه  گفت که سند پنج بندی را برای عادی سازی روابط به ارمنستان ارسال کرده و منتظر پاسخ از سوی این کشور است.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در مصاحبه با خبرگزاری «آناتولی» گفت: «اگر ارمنستان صادقانه خواهان عادی سازی روابط با آذربایجان است، این فرصت بسیار خوبی برای آنهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود یک سال است که ارمنستان به پیشنهاد ما پاسخی نداده است.»

وی در ادامه گفت: «آذربایجان برای نشان دادن حسن نیت خود اخیراً پیشنهاد جدیدی به ارمنستان ارائه کرده است. این پیشنهاد یک سند جامع است. ما به طرف ارمنستانی برخی از اصول اساسی که در واقع شامل عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان می‌شود را  پیشنهاد داده‌ایم.»

بایراموف با اشاره به اینکه این پیشنهاد اخیرا ارسال شده است، گفت: «این سند یک صفحه است و اگر طرف ارمنستانی خواهان عادی سازی روابط است باید رویکرد خود را نسبت به این پیشنهاد اعلام کند و باید بگویم که تمام اصول مندرج در این سند وجود دارد. این سند شامل اصول روابط بین‌الملل است و هیچ چیز غیرعادی در آن وجود ندارد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان اخیرا در واکنش به اظهارات باکو مبنی بر پیشنهاد امضای معاهده صلح داده به ایروان گفت: «دولت جمهوری ارمنستان راهبردی را برای گشایش دوران توسعه صلح آمیز در منطقه اتخاذ کرده و طبیعتاً آمادگی خود را برای برداشتن گام‌هایی در این راستا نشان می‌دهد. چندین بار در بالاترین سطح اعلام شده که این یکی از اولویت‌های دستور کار دولت ارمنستان است.»

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه  پایان یافت و  روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.

جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره باغ  را از اشغال ارمنستان خارج ساخت. این دو کشور هنوز در خطوط مرزی درگیری‌های پراکنده دارند، هرچند که دو طرف مدعی اتخاذ موضع آشتی جویانه هستند.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: عادی سازی روابط ارمنستان جیحون بایراموف جمهوری آذربایجان عادی سازی روابط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۱۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا امروز (دوشنبه) از پیشرفت روند عادی سازی روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی و رسیدن آن به مراحل پایانی خبر داد.

به گزارش مشرق، بلینکن افزود: آمریکا و عربستان در طول ماه گذشته میلادی اقدامات فشرده ای را برای عادی سازی روابط ریاض و تل آویو انجام دادند.

وی اضافه کرد: احتمال دارد، تلاش‌های دوجانبه عربستان و آمریکا در این باره به زودی به نتیجه برسد.

بلینکن گفت: ابتدا باید به جنگ در غزه پایان دهیم و روند تشکیل کشور مستقل فلسطینی را آغاز کنیم تا پس از آن روند عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل به پیش رود.

وی با ادعای اینکه تنها عاملی که از برقراری آتش بس جلوگیری می کند، جنبش حماس است، افزود: با دوستانمان برای پایان دادن به جنگ در غزه و جلوگیری از گسترش دامنه درگیری تلاش می کنیم.

وزیر خارجه آمریکا گفت: یک پیشنهاد سخاوتمندانه مقابل حماس گذاشته شده است و امیدواریم که تصمیم درستی بگیرد.

بلینکن درباره حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به رفح نیز مدعی شد که تاکنون در این باره، طرحی به واشنگتن ارائه نشده است و بدون وجود طرحی که جان غیرنظامیان را حفظ کند، واشنگتن از این عملیات حمایت نمی کند.

وی بیان کرد: روسیه طرحی برای نابود کردن اوکراین داشت ولی با شکست روبه رو شد.

بلینکن درباره روابط واشنگتن و پکن نیز گفت: روابط بسیار پیچیده و رقابتی داریم و باید برای تبدیل نشدن این روابط به درگیری، همواره گفت و گو کنیم.

وزیر خارجه آمریکا امروز در یک سفر منطقه‌ای برای رایزنی درباره آتش‌بس در غزه و شرکت در نشست مشترک با وزرای خارجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس وارد ریاض شد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه آمریکا : روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می شود
  • جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند
  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • ادعای اقدام علیه املاک دولت ایران؛ باکو قصد مصادره اموال کرده است؟
  • دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان
  • بازداشت معترضان به تصمیم پاشینیان برای «واگذاری روستاها» به باکو
  • اندونزی: هیچ عادی سازی روابطی با اسرائیل وجود ندارد
  • واکنش هند به انتقاد باکو از فروش تسلیحات به ارمنستان
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ