Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@22:39:48 GMT

اراضی گلخانه‌ای البرز از ۳۵۰ به ۲۵۰۰ هکتار افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۷۲۰۴۹

اراضی گلخانه‌ای البرز از ۳۵۰ به ۲۵۰۰ هکتار افزایش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا روشن‌نژاد بعد از ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: بخش فراوانی از اراضی کشاورزی در کشور فاقد سند و شناسنامه هستند که سنددار کردن این اراضی گامی مهم در تأمین امنیت غذایی استان است.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی استان البرز نیازمند الگوی کشت مناسب و برنامه ریزی مدون برای کشت است، تصریح کرد: نبود بانک اطلاعاتی مناسب، جذب سرمایه گذار و دیپلماسی غذا و توسعه صادرات است که تمام این اولویت‌ها به سنددار کردن اراضی کشاورزی وابسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در خصوص برنامه‌های تحولی جهاد کشاورزی استان البرز در سال آینده خاطرنشان کرد: بر اساس تاکید استاندار البرز برنامه تحولی در این بخش تهیه و ارائه شده است که برش شهرستانی آن نیز آماده شده تا در سال آتی اجرایی شود.

وی با اشاره به سند دار کردن اراضی کشاورزی به عنوان مهمترین برنامه تحولی در سال آتی گفت: سند دار کردن اراضی کشاورزی دارای سه مرحله است که شامل رفع تداخلات قوانین موازی، تهیه کاداستر کشاورزی و صدور اسناد کشاورزی است.

روشن نژاد با بیان اینکه متأسفانه در کشور فقط ۴ درصد اراضی کشاورزی دارای سند هستند، اظهار کرد: این عدد نشان می‌دهد که در اراضی کشاورزی با ضعف اطلاعات مواجه هستیم و سند دار شدن یعنی صدور شناسنامه برای اراضی کشاورزی و دست یافتن به اطلاعات لازم و ضروری در خصوص عامل تولید که متأسفانه اطلاعات زیادی از این موارد نداریم تا کشاورزی پایدار و پویایی داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به نبود الگوی کشت مناسب در استان، بیان کرد: تدوین الگوی کشت یکی از تأکیدات وزیر جهاد کشاورزی است تا ما را به امنیت غذایی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی برساند که شاهد نوسانات کمی و کیفی بازار نباشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز نبود بانک اطلاعاتی در خصوص وضعیت موجود بخش کشاورزی را از دیگر مشکلات این بخش دانست خاطرنشان کرد: باید رصدخانه و پایگاه‌های داده‌های کشاورزی راه اندازی شود.

وی گفت: با سند دار کردن اراضی کشاورزی سند توسعه واحدهای تولیدی را خواهیم داشت و اطلاعات از واحدها و اراضی کشاورزی افزایش می‌یابد.


روشن نژاد با بیان اینکه البرز اولین استان در هوشمندسازی پایش اراضی کشاورزی می‌باشد، اظهار کرد: علاوه بر اینکه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و تکنولوژی روز وضعیت تغییر کاربری‌های اراضی کشاورزی رصد می‌شود، سطح زیر کشت و نوع کشت رصد شده و به کشاورزان نیز کمک می‌شود تا محصول کشت شده نیاز به چه مراقبت‌ها و اقداماتی دارد.

وی البرز را از لحاظ میزان اراضی کشاورزی آخرین استان کشور دانست و بیان کرد: اما بهره وری از اراضی کشاورزی در این استان از خیلی استان‌ها بالاتر است به طوری که علیرغم اینکه سه دهم درصد اراضی کشاورزی را دارد ولی ۲ درصد تولید کل کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان البرز این موفقیت کشاورزان البرزی را مرهون استفاده از دانش و امکانات روز دانست و تصریح کرد: یکی از این امکانات توسعه کشت گلخانه‌ای در استان است به طوری که یکی از برنامه‌های تحولی در استان افزایش ۳۵۰ هکتاری اراضی گلخانه‌ای به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

وی به بازار محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: در خصوص گوشت مرغ در سال گذشته در برخی مواقع شاهد نارضایتی بودیم که با سیاست وزارت جهاد کشاورزی و جهاد کشاورزی استان البرز در ذیل ستاد تنظیم بازار استان در خصوص کالاهای اساسی به خصوص مرغ به آرامش قابل توجهی دست یافتیم.

روشن نژاد با بیان اینکه البرز استانی کوچک ولی از لحاظ جمعیتی بزرگ و در کنار پایتخت می‌باشد که بازارش متأثر از تهران است، اظهار کرد: البرز از لحاظ تولید گوشت مرغ وابسته است به طوری که ضریب خوداتکایی در تولید گوشت مرغ در این استان ۱۲ درصد است که نیاز است ضریب خوداتکایی در تولید این محصول افزایش یابد.

وی رسیدن به این هدف را وابسته به فعال سازی واحدهای غیرفعال و رفع موانع تولید آنها دانست و بیان کرد: علاوه بر این بایستی واحدهای جدید همچون مگاپروژه‌ها راه اندازی شود یا بسته به نوع فعالیت انجام شده پیوست فناورانه داشته باشند و به تمام تکنولوژی روز برای افزایش بهره وری مجهز بوده و برنامه دراز مدت ارائه دهند.

رئیس جهاد کشاورزی استان البرز یکی دیگر از اولویت‌های جهاد کشاورزی را توسعه صادرات عنوان کرد و ادامه داد: تمام این اولویت‌ها و برنامه‌ها ما را به امنیت و اقتدار غذایی که امروز کمتر از اقتدار نظامی نیست، می‌رساند.

وی با بیان اینکه کیفیت محصولات تولیدی در البرز بالاتر از بسیاری از استان‌ها است، گفت: محصولات سبزی و صیفی این استان بازار خیلی خوبی در کشورهای دیگر از لحاظ کمی و کیفی دارد به طوری که از لحاظ باقیمانده مواد مضر در حد ارگانیک می‌باشد به طوری که عودت محصولات کشاورزی این استان بسیار کم بوده و یا در سال جاری به هیچ عنوان شاهد نبوده ایم.

وی همچنین به تأمین کالاهای اساسی به خصوص برای ایام پایانی سال، عید نوروز و ماه مبارک رمضان اشاره کرد و اظهار کرد: از لحاظ ذخیره سازی کالاهای اساسی در شرایط خوبی هستیم به طوری که مرغ منجمد، شکر، گوشت، برنج و روغن به میزان مورد نیاز تأمین و ذخیره سازی شده است.

روشن نژاد متذکر شد: همچنین روزانه بسته به نیاز بازار گوشت گرم مرغ وارد واحدهای عرضه می‌شود به طوری که امروز ۶۰ تن گوشت وارد بازار مصرف شد.

کد خبر 5445277

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد کشاورزی واحد های گلخانه ای شهرستان کرج بوشهر ویروس کرونا کرمانشاه آمار کرونا خطبه های نماز جمعه سفر استانی گردشگری اردوهای راهیان نور عکس استانها مشهد ایلام شیوع کرونا جهاد تبیین خراسان رضوی جهاد کشاورزی استان البرز دار کردن اراضی کشاورزی جهاد کشاورزی روشن نژاد سند دار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۲۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود

استاندار بوشهر با اشاره به تصویب ۲ شهرک مولد کشاورزی به مساحت بیش از ۲ هزار هکتار در استان گفت: در ساخت و اجرای این شهرک‌های مولد و واگذاری اراضی آن به جامعه هدف تسریع شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، احمد محمدی‌‌زاده ظهر امروز در جلسه شهر مولد استان بوشهر با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرایی شدن نخستین شهر مولد کشاورزی استان بوشهر اظهار داشت: ایجاد زیرساخت‌های لازم در این شهر مولد در دستور قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در استان بوشهر 2 شهر مولد مصوب شده است، گفت: شهرک مولد اول نهایی شده و حدفاصل دلوار تنگستان و بوشهر قرار دارد.

استاندار بوشهر شهر مولد یادشده را بنام دلیران تنگستان اعلام و بیان کرد: این شهر در سواحل خلیج فارس منطقه دلوار تنگستان قرار دارد و این مجموعه در مساحت 850 هکتار اجرایی شده است.

محمدی‌زاده با تأکید بر تسریع در اجرا این طرح و واگذاری اراضی آن به جامعه هدف گفت: اراضی شهر مولد دلیران تنگستان از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به امور اراضی و سپس به شرکت شهرک‌های کشاورزی استان بوشهر منتقل می‌شود.

وی با قدردانی از همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی و نظارتی در اجرایی‌شدن این طرح اضافه کرد: در مجموع در 2 شهر مولد کشاورزی استان بوشهر 2 هزار و 50 هکتار زمین مصوب و اجرایی شده است.

استاندار بوشهر با بیان اینکه 850 هکتار اراضی ساحلی استان مربوط به شهر مولد اول و یک‌هزار و 200 هکتار دیگر به شهر مولد دوم اختصاص دارد گفت: شهر مولد کشاورزی دلیران تنگستان با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) اجرایی شده است.

محمدی‌زاده ادامه داد: در شهرهای مولد، زندگی و کار در کنار هم ویژه خانواده‌ها طراحی شده که نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار جوانان بومی استان بوشهر دارد.

انتهای پیام/190

 

دیگر خبرها

  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب
  • افزایش تولید خرما با گرده افشانی نخیلات در فسا
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • ۵۰۰ هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد