Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، فرشید رحمانی عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: خشکسالی‌های متوالی اخیر، همجواری اراضی شمال گنبدکاووس با بیابان‌های مرزی ترکمنستان و بارندگی‌های کم در این منطقه سبب شده تا حدود ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی شمال گنبدکاووس در معرض بیابانی شدن و وقوع ریزگردها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* تاکنون 7 هزار هکتار از اراضی شمال گنبدکاووس با کشت نهال‌های مرتعی اصلاح و احیا شده است

وی تصریح کرد: با توجه به اعتبارات و کمبود منابع مالی تاکنون ۷ هزار هکتار از این اراضی با کشت نهال‌های مرتعی اصلاح و احیا شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: اشاعه و ترویج فرهنگ منابع طبیعی، توسعه فضای سبز و حفاظت از منابع طبیعی  از وظایف اصلی این اداره بوده و رهبر معظم انقلاب به آن تاکید دارد که این امر بدون مشارکت مردم و همکاری خبرنگاران امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از تخریب و تصرف منابع طبیعی امسال تعداد ۴۵۵ فقره به میزان ۲۹۰ هزار هکتار سند تک برگی برای منابع ملی صادر و دست زمین‌خواران از تصرف آنها کوتاه شد.

رحمانی گفت: تعداد ۵۰۰ هزار اصله نهال مرتعی در ایستگاه «چمرقویمه» کشت شده که بخشی از اعتبارات آن از منابع دولتی و بخش اعظم آن به صورت مشارکتی است.

وی بیان کرد: در راستای زراعت چوب، توسعه فضای سبز و تامین چوب صنایع و کارخانجات موردنظر ۲۰۰ هزار اصله نهال تا پایان توزیع خواهد شد که تاکنون ۱۵۰ هزار اصله نهال توزیع شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس ابراز کرد: وسعت شهرستان ۵۴۱ هزار هکتار بوده که از این میزان ۳۴۱ هزار هکتار یعنی ۶۳ درصد کل وسعت شهرستان جزو اراضی ملی است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اجرای طرح تنفس جنگل‌ها و ممنوعیت استفاده از چوب درختان جنگلی از یک طرف و نیاز چوبی کارخانجات و صنایع مورد نظر چوب متاسفانه قاچاق چوب‌آلات جنگلی در این سال‌ها افزایش یافته و به همین منظور برای جلوگیری از هرگونه قاچاق چوب به تنها کارخانه چوب نئوپان گنبدکاووس از سال ۹۹ به صورت شبانه‌روزی و با همکاری نیروهای منابع طبیعی شرق گلستان کشیک ۲۴ ساعته در حوالی کارخانه نئوپان انجام می‌شود.

رحمانی بیان کرد: امسال ۴۵ فقره پرونده قاچاق چوب‌آلات جنگلی به میزان ۹۷/۵ استر کشف و ضبط شد.

وی گفت: با توجه به وسعت زیاد منابع طبیعی و اراضی ملی شهرستان و بیابانی شدن اراضی شمال شهرستان بیشترین منابع مالی استان به این شهرستان تعلق دارد و حدود ۶۵ درصد از اعتبارات مالی استان گلستان در بیابان‌زدایی به گنبدکاووس تخصیص داده شده است.

انتهای پیام/۲۳۰۷

منبع: فارس

کلیدواژه: در معرض بیابانی شدن است فرشید رحمانی هزار هکتار منابع طبیعی اراضی شمال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۳۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال

رسول مقسم روز شنبه گفت : سال قبل گلستان از محل تولید نهال‌جنگلی ۳۸۷ هکتار از عرصه‌های جنگلی هیرکانی را با کاشت «بلوط، ون، افرا و خانواده سرو نقره‌ای» احیا کرد یا توسعه داد که شامل ۲۰۰ هکتار در منطقه «قلعه‌قافه» مینودشت، ۱۰۰ هکتار در منطقه «قربان‌دره» مراوه‌تپه، ۵۷ هکتار در منطقه «جوزچال» رامیان و ۳۰ هکتار در مناطق« عربکلو و خسروآباد» گالیکش بود.

طبق گزارش مسوولان حوزه جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، سال قبل در قالب اجرای طرح ملی چهارساله کاشت یک میلیارد درخت، ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال جنگلی برای فضای سبز، زراعت چوب، احیا و توسعه جنگل و مرتع و بیابان با بهره‌گیری از نهالستان‌های دولتی و خصوصی در استان تولید و در اختیار استان‌ها قرار گرفت در حالی که تعهد ایجاد شده برای گلستان در این سال پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نهال بود.

به روزرسانی جنگل‌های هیرکانی نیازمند احیا و توسعه

رییس اداره جنگلکاری، پارک‌ها و تفرجگاه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: مکاتبه با ادارات شهرستانی منابع طبیعی و آبخیزداری برای شناسایی جنگل‌های مخروبه، کم پوشش و فقیر جنگلی انجام شده است.

طبق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، در این استان شمالی با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که ۴۵۲ هزار هکتار آن را عرصه جنگلی هیرکانی است.

گلستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن برپایه کشاورزی استوار است.

دیگر خبرها

  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • رفع تصرف ۱۲۰۰ متر مربع از اراضی ملی در رضوانشهر
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • رفع تصرف اراضی ملی در رضوانشهر
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • دست سودجویان از ۱۱ هکتار زمین‌های ملی شاهرود کوتاه شد
  • برخورد قاطع دستگاه قضا با متعرضین اراضی ملی و منابع طبیعی