Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

سیدنظام‌الدین موسوی درباره جلسه غیر‌علنی مجلس گفته است: یکشنبه (امروز) جلسه غیرعلنی با حضور آقای اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود. به گفته او، موضوع این جلسه مذاکرات هسته‌ای است و علاوه بر گزارش اسلامی، تعدادی از نمایندگان نیز به بیان نظرات خود می‌پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجلس یازدهمی‌ها که رکورددار جلسات غیرعلنی هستند، برای چندمین بار برای بررسی روند مذاکرات وین جلسه غیرعلنی خواهند داشت. مجلس اصولگرا که از ابتدای شروع به کار دولت حامی دولت و تصمیماتش بوده، در مقابل بحث مذاکرات رویه‌ای متفاوت اتخاذ کرد و حتی کار به خط‌و‌نشان برای وزیر امور خارجه هم کشید، طیفی در مجلس که علاقه‌ای به رفع تحریم‌ها ندارند، با تکیه بر قانون غیر‌قابل اجرای راهبردی سعی در سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات داشتند و دارند. از سویی که بخش مهمی از اصولگرایان از رابطه ایران با شرق شادمان هستند و برجام و توافق با غرب را نمی‌پسندیدند، هم جزء مخالفان بالقوه مذاکرات وین بودند. اکنون که به دلیل رفتار روسیه و خواسته غیر‌معقول این کشور برای امتیاز‌گیری در مذاکران وین از غرب، حصول نتیجه بسیار سخت و حتی ناممکن شده، خشنودند و در توجیه آنچه در وین رخ داده، طبق شنیده‌ها به این جمله که ما تلاش کردیم؛ اما نشد، بسنده خواهند کرد. این‌گونه که از گمانه‌زنی‌ها مشخص شده، قرار به دلگیری یا ناراحتی از نقش روسیه در صورت عدم موفقیت مذاکرات نخواهد بود و مخالفان برجام و رفع تحریم‌ها از شرایط فعلی ناراضی نیستند. در همین زمینه نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفته است: ارتباط‌دادن موضوعات وین به مسائلی که در سطح منطقه و بین‌الملل شاهدش هستیم، محلی از اعراب ندارد. ابراهیم عزیزی، با اشاره به برخی ادعا‌های روسیه و تأثیر احتمالی آن بر مذاکرات وین اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است مسائل بین‌المللی روسیه از طریق گفتگو و مذاکره حل‌وفصل شود.ایران کشاندن موضوعات فی‌مابین کشور‌های روسیه، آمریکا و چین به مسائل و موضوعاتی را که میان ایران و ۱+۴ است، سزاوار نمی‌داند و بر حل مناقشات از طریق گفتگو تأکید دارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه مسیر گفتگو برای کشور‌های متخاصم باز است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در میز مذاکرات بر‌اساس منافع ملی عمل می‌کند و مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی چارچوب مذاکرات را به طور مشخص به تیم مذاکره‌کننده حاضر در وین ابلاغ کرده‌اند تا طبق آن عمل کنند. او تأکید کرد: ارتباط‌دادن موضوعات وین به مسائلی که امروز در سطح منطقه و بین‌الملل شاهدش هستیم، محلی از اعراب ندارد و این دو مسئله باید از یکدیگر متمایز شوند.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه فعالانه این موضوع را پیگیری می‌کند تا این دو مسئله از یکدیگر جدا دیده شود. عزیزی با بیان اینکه ایران از هر اقدامی که مسیر را به سمت صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای ببرد استقبال می‌کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره به راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز و همزیستی مبتنی بر عقلانیت به تمام کشور‌ها توصیه می‌کند. عباس مقتدایی‌خوراسگانی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز گفته است: اگر قرار بر مراوده و موافقت‌نامه باشد، خودمان تصمیم می‌گیریم و هیچ کشوری نمی‌تواند چیزی را به ملت ایران دیکته کند.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره اینکه آیا چین هم مانند روسیه در روز‌های پایانی مذاکرات احیای برجام شروطی را مطرح می‌کند؟ گفت: امروز ایران در یک طرف میز و کشور‌های ۱+۴ در طرف دیگر قرار دارند. مبنا میز مذاکره است، نه حرف‌هایی که در وزارتخانه‌ها مطرح می‌شود. ما در مذاکرات حضور فعال داریم، حرف‌ها را می‌شنویم و متناسب با نیاز از سوی هیئت ایرانی مطرح می‌شود. او گفته مواضع روسیه سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات نبوده است.

البته این نگرش کلی مجلس نیست و نمایندگان مستقل حامی دولت و تیم مذاکره‌کننده هستند. چندی پیش هم که جلسه‌ای غیر‌علنی برای بررسی روند مذاکرات وین برگزار شد، نمایندگان هر آنچه را رخ داده، از زبان قالیباف مورد بررسی قرار دادند که به گفته بهارستان‌نشینان جز کلی‌گویی حاصلی در بر نداشته است. رئیس فراکسیون دیپلماسی بین‌المللی و منافع ملی مجلس در رابطه با آن جلسه گفته بود: آقای قالیباف گزارش اجماعی و کلی بسته از جلسه دیروز شورای عالی امنیت ملی و مباحث مطرح‌شده بیان کرد و همچنین به ارائه توضیحاتی درباره سیاست‌هایی که باید اعمال شود و تصمیم‌گیری‌هایی که نسبت به این مسائل باید صورت گیرد، پرداخت. نوش‌آبادی گفت: آقای قالیباف ورودی به بحث‌های جزئی و تصمیم‌گیری‌ها نداشت، صرفا گزارشی بود تا نمایندگان در جریان مذاکرات قرار گیرند، البته نظر مجلس این است که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مدنظر قرار گرفته و منافع ملی حفظ شود. علاوه‌بر‌این باید نظام ناعادلانه‌ای که غربی‌ها و آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند تحت عنوان تحریم‌ها، لغو شود. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان گفت که در این جلسه فرصتی برای اظهارنظر نمایندگان فراهم نشد و آقای قالیباف به ارائه کلیاتی از مباحث مطرح‌شده پرداخت.

البته چندی پیش هم نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفته بود: هنوز تصمیمی اتخاذ نشده و مذاکرات وین همچنان ادامه دارد؛ ضمن اینکه آقای دکتر قالیباف نیز امروز در این زمینه به نمایندگان مجلس اطلاعاتی را ارائه دادند.

محمود عباس‌زاده‌مشکینی، نماینده مردم مشکین‌شهر و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، هم درباره آخرین خبر از روند مذاکرات وین گفته بود: طبق اخباری که از وین مخابره می‌شود، شرایط برای یک توافق خوب مهیا شده و پیشرفت‌هایی صورت گرفته است؛ اما به نتیجه رسیدن این موضوع بستگی به طرف‌های مقابل دارد. او ادامه داد: طرف غربی مخصوصا آمریکا باید از زیاده‌خواهی‌های خودشان عدول کند تا توافق صورت بگیرد و اگر به هر دلیلی مذاکرات به شکست بینجامد، مقصر اصلی آن هیچ کشوری جز آمریکا نیست. عباس‌زاده‌مشکینی تأکید کرد: بر‌اساس آخرین گزارش‌ها و جزئیات و طبق اظهارات آقای باقری‌کنی، روند مذاکرات را مثبت می‌دانستیم و دستاورد‌هایی هم داشتیم که با توجه به آنها، وضعیت رسیدن به توافقات را برد-برد می‌دانستیم؛ اما طی چند روز گذشته غربی‌ها به‌ویژه آمریکایی‌ها شیطنت می‌کنند و یک جنگ روانی راه انداخته‌اند. او در همین راستا ادامه داد: در مذاکرات پنج، شش نکته حساس باقی مانده بود که برای ایران دارای اهمیت بسیار است و ما دنبال این بودیم که تکلیف این‌ها روشن شود؛ از‌جمله کاتسا و آیسا. بر‌اساس‌این قرار است در یک جلسه فوق‌العاده بر‌اساس آخرین اطلاعات به این جمع‌بندی برسیم که آیا توافق برد-برد می‌شود یا نمی‌شود؟ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیان کرد: غربی‌ها دنبال مذاکره و توافق بودند و طبیعی است که چنین موضعی بگیرند و ما هم در برابر موضع سرسختانه آن‌ها چنین موضعی می‌گیریم.

با توجه به مواضع بخشی از اصولگرایان حاضر در مجلس که حامی وضعیت موجود هستند و در مقابل‌شان اکثریتی که حامی منافع ملی و رفع تحریم‌ها هستند، باید دید جلسه غیرعلنی امروز به چه نتایجی منجر خواهد شد. به هر حال مجلس در این زمینه خاص یک‌صدا نیست و همچنان جماعتی به برهم‌خوردن میز مذاکرات امید بسته‌اند.

منبع: روزنامه شرق

منبع: آفتاب

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی مذاکرات هسته ای برجام نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مجلس شورای اسلامی روند مذاکرات مذاکرات وین منافع ملی جلسه غیر تحریم ها کشور ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۵۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگیری مار غول‌پیکر با یک مارمولک بزرگ؛ کدام مغلوب شد؟ (فیلم)

 

منبع: خبرآنلاین

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بلعیده شدن تمساح توسط مار غول‌پیکر (فیلم) تلاش سگ برای رهایی از دست مار غول‌پیکر (فیلم) مار غول‌ پیکر حریف لاک‌ پشت نشد (+عکس)

دیگر خبرها

  • تاکنون کدام گزینه ها برای ریاست مجلس دوازدهم مطرح شده اند؟
  • رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: غافلگیری ایران در زمان عملیات نبود، در راهبرد و تاکتیک بود
  • درگیری مار غول‌پیکر با یک مارمولک بزرگ؛ کدام مغلوب شد؟ (فیلم)
  • کدام کشورها تیک‌تاک را ممنوع کرده‌اند؟
  • حسینی: نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم در مجموع انقلابی هستند + فیلم
  • کاخ سفید مدعی شتاب تازه ای در مذاکرات غزه شد
  • ادامه مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی؛ مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟
  • تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر انقلاب به مسئولان
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس برای مصوبه تشکیل سازمان سپند
  • «قیمت دلار» برای اولین بار به ۴۴ هزار تومان رسید!