Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، شهدا، رزمندگان و جانبازان در دوران دفاع مقدس بدون هیچگونه چشمداشتی برای امنیت و آرامش جامعه از گرانبهاترین سرمایه و دارایی خود گذشتند و در جبهه های حق علیه باطل به نبرد با دشمنان پرداختند و امروز همه ما باید قدردان رشادت ها و جانفشانی های آنها باشیم.

شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور نهادینه کردن فرهنگ بزرگداشت شهدا روز ۲۲ اسفند، سالروز تأسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران را رسماً به عنوان روز بزرگداشت شهدا نامگذاری کرده که در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین ۴۳ هزار و ۴۸۹ ایثارگر را تحت پوشش خود دارد ‌و مسوولان بنیاد، خدمات حمایتی خود را به این افراد ارائه می‌دهند هر چند که در برابر رشادت‌های و ایثارگری‌های آنها بسیار ناچیز است.

استان قزوین سه هزار شهید، ۶ هزار و ۶۳۵ جانباز و ۶۶۵ آزاده دارد که این آمار ۱.۲ درصد جمعیت ایثارگری کشور را تشکیل می‌دهد.

خبرنگار خبرگزاری ایرنا استان قزوین به مناسبت ۲۲ اسفند سالروز تأسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با غلامرضا حقایق پور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین در خصوص فعالیت‌ها و اقدامات این نهاد در استان به گفت و گو نشسته است.

غلامرضا حقایق پور معتقد است: عظمت، عزت و اقتدار نظام مدیون و مرهون زحمات ایثارگران است که موجب تضمین و تثبیت انقلاب شده است بنابراین آنچه را قانون برای این افراد مشخص کرده باید با عزت و تکریم به آنان تقدیم کنیم.

ایرنا. به مهمترین برنامه‌های بزرگداشت هفته شهدا در استان قزوین اشاره کنید؟

به مناسبت گرامیداشت ۲۲ اسفند سالروز تأسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران هرساله برنامه‌های مختلف و متعددی اجرا شده است که در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا شکل تازه‌ای به خود گرفت، امسال نیز برنامه‌های این هفته با رویکرد فضای مجازی و بستر شبکه‌های اجتماعی و یا حضوری با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تدارک دیده شده است.

با توجه به اینکه شهدا کار بزرگ و عظیمی در اعتلای انقلاب اسلامی و عزت و اقتدار روزافزون کشور انجام دادند، اگر هر روز را به نام شهدا نامگذاری کنیم کار زیادی انجام نداده‌ایم، زیرا نظام جمهوری اسلامی موفقیت‌هایی که در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، علمی و اقتصادی به دست آورده به برکت مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های شهدا است.

اگر شهدا نبودند سرنوشت کشور معلوم نبود به دست چه کسانی می افتاد و همچنین امروز مردم ایران در سایه آرامش و امنیت شاهد پیشرفت و توسعه کشور نبودند بنابراین شهیدان حق بزرگی بر گردن نظام و آحاد جامعه دارند و باید همگان ادامه‌دهنده راه آنها باشند.

محور فعالیت ما در این هفته، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است و در ادامه حمایت از جامعه ایثارگری خواهد بود، شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت بستری برای هماهنگی دستگاه‌های فرهنگی است تا فعالیت‌های منسجم و نظام‌مندی در راستای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت صورت گیرد.

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به دلیل گستردگی فعالیت با یک یا چند دستگاه‌ اجرایی امکان‌پذیر نیست بلکه باید همه دستگاه‌ها در این زمینه ورود پیدا کنند که خوشبختانه در استان قزوین همه دستگاه‌ها پای کار هستند و کمک می‌کنند و برنامه‌های خوبی تدارک دیده شده است.

در دوسال اخیر به دلیل شیوع کرونا برنامه‌های ترویجی بنیاد بیشتر در فضای مجازی در حال برگزاری است و امسال نیز با توجه به شرایط فعلی، بخشی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به صورت حضوری اجرا می‌شود.

گردهمایی جانبازان و خانواده شهدا، غبار روبی و گلباران گلزار شهدا، برگزاری مسابقات کتابخوانی، نمایشگاه عکس شهدا، تجلیل از خانواده شهدا، تولید محتوی ایثار و شهادت، غرس نهال ویژه شهدا، بازدید از موزه شهدا، برگزاری یاد بود و یادواره‌های شهدا و همچنین برنامه‌های مردمی در مرکز شهید سلیمانی طی این مدت اجرا می شود.

ایرنا. مهمترین مشکلات جامعه ایثارگران در استان قزوین چیست؟

نگاه صنفی و بخشی دستگاه‌های اجرایی در ارائه‌ خدمات به جامعه ایثارگران یکی از مهمترین مشکلات اساسی این نهاد است، برخی از مسوولان و کارکنان دستگاه‌ها برای رفع مشکلات ایثارگران، آنها را به بنیاد شهید و امور ایثارگران هدایت کرده و از دادن خدمات خودداری می‌کنند که چنین نگاهی درست نیست و باید تغییر یابد.

متاسفانه بزرگترین مشکل ما فقدان ضمانت اجرایی برای قانون است به همین دلیل برخی دستگاه‌ها به خوبی آن را اجرا نمی‌کنند و چالش بعدی ما بحث اشتغال و مشکل بیکاری جامعه ایثارگران است.

به استناد بند (د) تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و به تبع آن بخشنامه مشترک سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه، تمامی دستگاه‌های مشمول ماده ۲ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مکلفند نسبت به تبدیل وضعیت استخدامی همه مشمولان ماده ۲۱ قانون جامع که با عناوین مختلف در دستگاه‌های موضوع این قانون به صورت تمام وقت شاغل هستند و رابطه شغلی آنها به صورت آزمایشی (رسمی آزمایشی)، پیمانی، قراردادی، طرحی و شرکتی است، به صورت استخدام رسمی اقدام کنند.

متاسفانه در اجرای این قانون و تبدیل وضعیت جامعه ایثارگران برخی از دستگاههای اجرایی امتناع می‌کنند که جای بسی تأسف است که در نظام جمهوری اسلامی ایران که به برکت خون شهدا و جامعه ایثارگران به ثمر رسیده،شاهد این مشکل باشیم.

با توجه به محدودیت در ظرفیت‌های استخدامی کشور این امکان وجود ندارد که همه افراد جامعه هدف ما استخدام شوند بنابراین باید با اعطای تسهیلات کم بهره اشتغال بتوانیم بخشی از تقاضا را در جامعه کاهش دهیم.

باید جامعه نسبت به وظیفه خود در قبال ایثارگران آگاه‌تر شود و این امر به تنهایی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام نخواهد شد و همه رسانه‌های دیداری و شنیداری باید کمک کنند تا این اتفاق بیفتد.

ایرنا: چه تدبیری برای اشتغال جامعه ایثارگری اندیشیده شده است؟

اشتغال جامعه ایثارگر یکی از چالش‌های اساسی در شرایط امروزی است، از این رو ظرفیت ویژه‌ای برای این کار در نظر گرفته شده و براساس موارد قانونی جامع، سهمیه‌ای برای جانبازان بالای ۲۵ درصد و فرزندان شهدا در نظر گرفته شده است.

براساس ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی مقرر شده ۲۵ درصد از سهمیه استخدامی‌های دستگاه‌ها به ایثارگران اختصاص داده شود و برای اشتغال افرادی که شرایط استخدام را ندارند نیز تلاش شده تا از طریق پرداخت‌های وام‌های اشتغالزایی زمینه اشتغال آنها نیز فراهم شود.

ایرنا. امسال چه تعداد تسهیلات اشتغال به جامعه ایثارگران استان پرداخت شده است؟

امسال به ۱۲۷ نفر از جامعه ایثارگران استان تسهیلات اشتغال پرداخت شده و در این شرایط اقتصادی ۲۹۳ نفر از متقاضیان در دستگاه‌های دولتی جذب شدند و ۴۷۰ نفر نیز در بخش‌های غیر دولتی مشغول به کار گردیدند.

با توجه به آمار ۲ هزار نفری که در نوبت اشتغال قرار دارند این تعداد جذب، رضایت بخش نیست و امیدواریم در سال آینده، اقدامات خوبی در پرداخت تسهیلات و جذب افراد در دستگاه‌های اجرایی انجام شود.

مسوولان بنیاد در راستای رفع این مشکل، اقدامات مختلفی را انجام می‌دهند تا بتوانند زمینه ورود این عزیزان به بازار کار را تسهیل کنند.

ایرنا، اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران به کجا رسید؟ تاکنون چند نفر شناسایی و تبدیل وضعیت شدند؟

در حال حاضر قانون تبدیل وضعیت جامعه ایثارگران در استان قزوین در حال انجام است و بنیاد شهید به تمام دستگاه‌های اجرایی، ادارات، بانک‌ها و شهرداری‌های استان این بخشنامه را ابلاغ کرده است و در این بین استانداری و شهرداری‌ها به خوبی پای کار آمدند اما بعضاً برخی از بانک ها و دستگاه‌های اجرای در برابر این مصوبه مقاومت می‌کنند.

ما آمار دقیقی از افراد مشمول این طرح نداریم ولی موضوع را در دستگاه‌های که در برابر این قانون مقاومت می‌کنند پیگیری می کنیم.

ایرنا. تأمین مسکن ایثارگران یکی از دغدغه‌های این قشر به شمار می‌رود در این حوزه چه اقداماتی انجام شده است؟

مسکن یکی از مهمترین نیازهای جامعه ایثارگران است به همین دلیل مسوولان بنیاد با اتخاذ راهکارهای مختلف از جمله پرداخت وام خرید و ساخت مسکن تلاش می‌کنند تا این نیاز برطرف شود.

برابر ماده قانون جامع، تکلیفی که سازمان مسکن و شهرسازی در قبال ایثارگران در بحث تأمین مسکن برعهده دارد، در قالب وام بلاعوض و تخصیص زمین است که در استان قزوین خوشبختانه طبق هماهنگی‌های انجام شده، یک هزار و ۵۰۰ نفر از ایثارگران مشمول دریافت زمین شدند .

تاکنون ۱۳۲ نفر از این تعداد زمین دریافت کردند و برای مابقی این افراد نیز کارهای قطعه بندی و مراحل اداری در حال انجام است که این زمین‌ها در سطح استان واگذار خواهد شد و گام خوبی برای خانه دار شدن ایثارگران برداشته شده است.

در این طرح، والدین شهدا مشمول دریافت زمین نیستند و مابقی افراد از جانبازان بالای ۲۵ درصد و فرزندان و همسران شهدا می‌توانند از این طرح بهره مند شوند.

همچنین بیش از یک هزار و ۸۰۰ نفر شناسایی شدند که تاکنون از تسهیلات مسکن استفاده نکرده اند و باید برنامه ریزی لازم برای بهره مندی آنها از این طرح ها صورت گیرد.

سهمیه امسال برای دریافت تسهیلات جانبازان ۶۰۷ مورد بود که خوشبختانه تاکنون ۵۳۵ مورد به بانک‌ها معرفی شده و زمان دریافت این وام‌ها نیز تا تیرماه سال ۱۴۰۱ تعیین گردیده است و امیدواریم بتوانیم مابقی سهمیه را نیز جذب کنیم.

ایرنا. شیوع بیماری کرونا چه تاثیری در روند درمانی جانبازان استان قزوین داشته و چه میزان واکسن تزریق شده است؟
با گسترش ویروس کرونا از اسفند سال ۹۸ تاکنون فضای جامعه دچار التهاب شد که جانبازان جزو اولین گروهی بودند که مشمول دریافت واکسن کرونا شدند و برای تزریق واکسن به آنها اقدام گردید و استان قزوین جزو استان‌های برتر در واکسیناسیون جانبازان در کشور شناخته شد.

ما تیمی هماهنگ متشکل از پزشک، پرستار و مددکار در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دادیم و هیچ وقت با مشکل واکسن با توجه به گروه بندی‌های صورت گرفته طی این مدت مواجه نشدیم و عمده ایثارگران استان سه نوبت واکسن را دریافت کردند.

همچنین با استفاده از امکانات موجود، بیش از هفت هزار و ۳۰۰ بسته بهداشتی در اختیار جامعه ایثارگر استان قرار گرفت، هر چند با همه تلاش‌های انجام شده متاسفانه ۱۰۰ نفر از ایثارگران قزوینی بر اثر بیماری کرونا از دست رفتند.

ایرنا. در حوزه درمانی چه خدماتی به جامعه هدف ارایه کرده اید؟

در این مدت، هزینه‌های بیماران مبتلا به ویروس کرونا به صورت کامل پرداخت شد و مهمترین اولویت بنیاد شهید و امور ایثارگران استان این بوده که جامعه ایثارگر و خانواده شهدا مشکل هزینه درمان بیماری را نداشته باشند، چرا که برابر ماده ۱۳ قانون، هزینه‌های درمانی این افراد ۱۰۰ درصد با بنیاد شهید است و جامعه ایثارگر هیچ گونه هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد و از این رو با تکمیل پوشش‌های بیمه‌ای تلاش کردیم تا تمامی هزینه‌های درمانی این جامعه پرداخت شود.

بنیاد شهید استان هزینه‌های درمانی و ایاب و ذهاب جامعه هدف را ۱۰۰ درصد پوشش می‌دهد و بیمه تکمیلی طرف قرارداد سازمان ۱۹ هزار و ۷۰۰ نفر را در استان تحت پوشش دارد.

کلام آخر:

زنده نگه داشتن یاد و نام شهیدان و ترویج فرهنگ متعالی و تحول بخش ایثار و شهادت یکی از مهمترین ماموریت های تبلیغی بنیاد است و ۲۲ اسفند فرصت مناسبی برای معرفی شهدا و تبیین جایگاه و نقش آنان در عزت و سربلندی امت اسلامی است.
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیاز مبرم امروز جامعه است و باید همه مسوولان در اشاعه آن با اجرای برنامه‌های فرهنگی موثر گام بردارند.

برچسب‌ها بنیاد شهید و امور ایثارگران جمهوری اسلامی ایران شهدا والدین شهدا استان قزوین جانباز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بنیاد شهید و امور ایثارگران جمهوری اسلامی ایران شهدا والدین شهدا بنیاد شهید و امور ایثارگران جمهوری اسلامی ایران شهدا والدین شهدا استان قزوین جانباز بنیاد شهید و امور ایثارگران جامعه ایثارگران فرهنگ ایثار و شهادت دستگاه های اجرای ایثارگران استان استان قزوین جامعه ایثارگر تبدیل وضعیت ترویج فرهنگ قانون جامع ۲۲ اسفند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۵۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت جانباز ۷۰ درصد سیلاوی در اهواز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان گفت: جانباز ۷۰ درصد  عبدالزهرا سیلاوی  پس از سال‌ها جراحت‌های ناشی از جنگ تحمیلی دعوت حق را لبیک گفت و به خیل شهدا پیوست.

حسن نورانی افزود: جانباز  سرفراز عبدالزهرا سیلاوی در یکم فروردین سال ۱۳۴۳ متولد شد و  در ۲۵  آذر ماه ۱۳۶۱ بر اثر اصابت تیر مستقیم دشمن بعثی در منطقه عملیاتی جنوب  به درجه جانبازی نائل آمد و در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ به همرزمان شهیدش پیوست.

وی ادامه داد: پیکر مطهر این جانباز شهید روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵ با حضور خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و مسئولان و فرماندهان نظامی از مقابل منزل شهید واقع در اهواز کمپلوی جنوبی خیابان باهنر بین انقلاب و بنی هاشم  پلاک ۷۵ تشییع و در قطعه یک گلزار شهدای اهواز، به خاک سپرده خواهد شد.

 

دیگر خبرها

  • شهادت جانباز ۷۰ درصد سیلاوی در اهواز
  • خانواده‌های شهدا پشتوانه‌های اصلی نظام هستند
  • استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای خدمت به خانواده شهدا
  • گلزار شهدا یک فرصت برای کار فرهنگی است
  • لزوم تقویت برنامه‌های فرهنگی و معنوی در بنیاد شهید استان ایلام
  • موانع تامین مسکن ایثارگران در شهر جدید سهند بررسی شد
  • بازدید مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران از طرح های اقتصادی ایثارگران در سیستان
  • واگذاری زمین به خانوار‌های ایثارگر در آذربایجان شرقی
  • واگذاری زمین به ۱۷۷ خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی
  • واگذاری زمین به خانوارهای ایثارگر در آذربایجان شرقی