Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-04@03:59:02 GMT

درمان ناهنجاری چهره کودک هفت ساله در شیراز

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۷۶۶۳۶

درمان ناهنجاری چهره کودک هفت ساله در شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، فوق تخصص جراحی اطفال و رئیس بخش اتاق عمل بیمارستان آنکولوژی امیر با بیان اینکه احمد، پسربچه هفت ساله از ابتدای تولد در شیرخوارگاه و پرورشگاه اقامت دارد، گفت: دکتر ناصر نجمی، پزشک ساکن بلژیک از حدود یک سال و نیم گذشته پس از مشاهده تصاویر صورت احمد، به دعوت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای جراحی و درمان این پسر هفت ساله به شیراز سفر کرده و عمل های مختلفی برای بهبود شرایط ناهنجاری سر و صورت بیمار انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمیدرضا فروتن در مورد شرایط این بیمار توضیح داد: قسمت هایی از صورت، فک و حدقه چشم و قسمتی از لب های احمد به طور مادرزادی وجود نداشته است که در مراحل اولیه، قسمت هایی از لب ها ترمیم و جراحی شده بود.

او ادامه داد: برای مشکل چشم و استخوان اطراف حدقه و فک بیمار نیز سی تی اسکن انجام و پس از آن در بلژیک با حمایت دکتر نجمی، کار ساخت این قسمت ها انجام شده است.

فروتن جراحی این بیمار را اقدامی بزرگ در حوزه پزشکی خواند که با مشارکت پزشکان نجمی، رهسپار و قنبری جراحان فک و صورت، علی فروتن جراح پلاستیک، طاهری جراح مغز و اعصاب، بهزاد خادمی متخصص چشم و دکتر نادری متخصص بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مدت ۱۲ ساعت انجام شد و وضعیت چشم، صورت و لب بیمار به طور کامل بهبود یافت.

این پزشک فوق تخصص جراحی اطفال با بیان اینکه بیمار ۲۴ ساعت در ICU بستری بود، گفت: در حال حاضر احمد وضعیت خوبی دارد و می تواند به راحتی حرف بزند و شرایط جسمی او رو به بهبود است.

فروتن با اشاره به حمایت دکتر نجمی از بیمارانی که بضاعت کافی ندارد و انجام رایگان اینگونه موارد جراحی، ادامه داد: تمام وسایل مورد نیاز برای جراحی احمد، شامل پلیت های قابل جذب و وسایل لازم برای کاشتن استخوان های ساخته شده روی صورت بیمار و سایر تجهیزات موردنیاز که هزینه بسیار بالایی دارد، از سوی دکتر نجمی و خیریه دکتر نجمی تهیه شده و برای بیمار استفاده شده است.

جراح عمومی و فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی نیز در این مورد گفت: احمد با شکافی بین چشم و گوشه دهان به دنیاآمده است و در واقع کاسه چشم نداشت، فک بالایی کامل رشد نکرده بود و گونه نیز نداشت که باعث شده بود چشمش در کاسه چشم قرار نگرفته و در قسمت بیرون قرار گرفته بود.

ناصر نجمی با بیان اینکه این کودک از بدو تولد از سوی پدر و مادر رها شده و در پرورشگاه زندگی می کند، افزود: در نخستین عملی که برای بیمار انجام شده بود، قسمتی از پوست پشت گوش بیمار برداشته شده و زیر چشم قرار گرفته بود تا چشم بسته باشد و آسیبی به چشم وارد نشود.

او اضافه کرد: در سن ۶ سالگی بیمار به کلینیک جراحی دکتر فروتن در شیراز مراجعه کرده و عکس هایی از صورت بیمار گرفته شد که پس از مشاهده عکس ها در بلژیک، اقدامات برای رفع مشکل احمد آغاز شد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی ادامه داد: مشکلی که آن موقع وجود داشت این بود که به دلیل قرار گرفتن گوشه دهان بیمار زیر پلک چشم، احمد برای غذا خوردن و نوشیدن مشکلات زیادی داشت که تصمیم به جراحی بیمار گرفته شد و سال گذشته در شیراز، با کمک دکتر فروتن جراحی انجام شد و گوشه دهان برای احمد ایجاد شد؛ به طوری که بتواند غذا بخورد و در ادامه با توجه به عدم رشد استخوان های بیمار در دوره جنینی، بررسی ها برای نحوه ترمیم ناهنجاری های باقی مانده آغاز شد.

نجمی با اعلام اینکه نصف صورت احمد سالم است، توضیح داد: این شرایط موجب شد بتوانیم با تهیه سی تی اسکن از قسمت سالم، جمجمه و فک پایین احمد به صورت دیجیتال در بلژیک بازسازی شده و قرینه قسمت سالم به صورت دیجیتال در قسمت دیگر بازسازی شود و شابلون هایی ساخته شد که بتوانیم هنگام عمل از آنها استفاده کنیم.

او با بیان اینکه استخوان های موردنیاز لازم است از جمجمه تهیه شود و برای فیکس کردن روی صورت نیازمند پیچ است، گفت: در اطفال از فلزات استفاده نمی شود و باید از مواد قابل جذب استفاده شود که در دنیا تنها یک شرکت آلمانی این مواد را تولید می کند و نیاز بود تمام وسایل و مواد مورد نیاز برای عمل از خارج از کشور وارد شود.

فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه علاوه بر مشکلات استخوانی بیمار، در زمینه میزان پوست و بافت نرم نیز با محدودیت مواجه بویدم، با کمک تیم بزرگی از متخصصان و جراحان مغز و اعصاب اطفال، چشم اطفال و جراح پلاستیک و همچنین تیم بیهوشی با تجربه در بیمارستان نمازی شیراز، کار جراحی احمد به صورت تیمی انجام شد.

نجمی با دعوت از افرادی که مشکلات مشابه دارند برای مراجعه به خیریه نجمی در درمانگاه شکاف لب و کام واقع در دانشکده دندانپزشکی شیراز، اضافه کرد: در خیریه نجمی تلاش می شود تا هزینه های درمان افراد بی بضاعت و کسانی که مشکلات مالی دارند، پرداخت شود و در حال حاضر نیز بیش از 2 هزار بیمار در این درمانگاه خیریه دارای پرونده هستند و کارهای درمانی برای آنها انجام می شود.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: جراحان شیرازی ناهنجاری چهره علوم پزشکی شیراز فوق تخصص جراحی انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۶۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو

آفتاب‌‌نیوز :

امین افشار، رییس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران در پاسخ به این سوال که این کانون بار‌ها از اهمیت استفاده از شیوه‌های نوین درمان هموفیلی سخن گفته است، مشکل عمده در عدم استفاده از این روش‌ها چیست؟ گفت: متاسفانه دیدگاه جامعی نسبت به این بیماری در کشور وجود ندارد و هزینه‌هایی که برای بیماری هموفیلی می‌شود متنوع است؛ بخشی از هزینه‌های درمان بیماری هموفیلی را بیمه‌های پایه می‌دهند، بخشی دیگر را صندوق صعب العلاج می‌دهد، قسمت دیگر هم از مابه التفاوت ارزی به اسم طرح دارویار پرداخت می‌شود. برخی هزینه‌های دیگر هم از سمت بهزیستی و مراکز توانبخشی تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: بنابراین هر ارگانی به بخش خودش نگاه می‌کند و اینگونه می‌پندارند که استفاده از دارو‌های نسل قدیمی تر، هزینه کمتری در بر دارد. درست است که در ظاهر شاید اینگونه باشد، اما در مجموع آن هزینه‌ای که می‌شود با وضعیت درمان بیماران مطابقت ندارد.

بیماران هموفیلی متولی خاصی ندارند

افشار افزود: به طور مثال سازمان غذا و دارو اعلام می‌کند داروی هملیبرا داروی بسیار خوب و اثر بخشی است، اما هزینه بسیار بالایی دارد. این در صورتی است که تنها با نگاهی به مطالعات صندوق صعب العلاج و بیمه سلامت می‌توان دریافت که نسبت به فایبا و فاکتور ۷ در مجموع مصرف هملیبرا به نفع و به صرفه است. ولی چون درگیر بخشی نگری می‌شویم و بیماران هموفیلی متولی خاصی ندارند، باعث می‌شود گا‌ها تصمیماتی گرفته شود که منطقی بر آن حاکم نباشد.

وی یادآور شد: اگر هزینه‌های درمانی، دارویی، توانبخشی و حتی هزینه‌هایی که در زمینه اجتماعی و توانمندسازی بیماران هموفیلی انجام می‌شود درست صورت گیرد، باعث می‌شود، سطح کیفیت بیمار هموفیلی خیلی بالاتر برود.

او متذکر شد: علاوه بر این موانع بحران‌های دارویی را اضافه کنید، به طور مثال در ماه‌هایی از سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بحران دارویی در کشور داشتیم. این امر باعث شد بیمارانی که سال‌ها از دارو استفاده می‌کردند و مفاصل آن‌ها سالم مانده بود، در این برهه بحران دارویی مفاصل این بیماران نیز دچار مشکل شود.

 تقویم دارویی بیماران هموفیلی را تدوین کنید

رییس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران تاکید کرد: ما بار‌ها درخواست کرده ایم که برنامه تقویم دارویی بیماران هموفیلی را تدوین کنند تا سهمیه دریافت ماهانه داروی بیماران مشخص باشد، چرا که اگر بیمار داروی خود را به موقع دریافت نکند در بدن او خونریزی اتفاق می‌افتد و هر خونریزی اگر درمان نشود و یا دیر درمان شود مفاصل را از بین می‌برد و همه این‌ها هزینه‌ها و تبعات بدی را هم برای فرد بیمار و هم برای دولت دارند.

کم توجهی به دارو‌های جدید هموفیلی

رییس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران درباره حمایت‌های بیمه‌ای از بیماری هموفیلی اظهار کرد: طبق قانون، ۵ بیماری خاص که هموفیلی هم یکی از آن‌ها است، پوشش بیمه‌ای بالایی دارند. ما در این خصوص قدردان دولت هستیم، جمهوری اسلامی ایران با توجه به نگاه معنوی که به حیات انسان‌ها دارد، تا جای ممکن خدمات به بیماران ارائه کرده است و تا جای ممکن هزینه این خدمات رایگان بوده است.

وی افزود: متاسفانه در مورد دارو‌های نوین هموفیلی که وارد بازار می‌شود، سازمان غذا و دارو و شورای عالی بیمه مقداری توجه کمتری نشان داده اند. این دارو‌های جدید که اثر بخشی آن‌ها هم مطالعه شده است و نسبت به دارو‌های قبلی اثربخشی بهتری دارد، تحت پوشش بیمه قرار گرفته نشده است و بیمار مجبور است فرانشیزی را پرداخت کند.

۶۰ درصد بیماران هموفیلی دهک یک تا پنج جامعه هستند

او همچنین بیان کرد: طبق آماری که از اداره وزارت کار داریم، ۶۰ درصد بیماران هموفیلی دهک یک تا پنج جامعه هستند و این افراد توانایی پرداخت فرانشیز دارویی را ندارند. ۱۰۰ میلیون تنها هزینه پایه‌ای است که برای این بیماری می‌شود، اما گا‌ها هزینه‌های این بیماری به میلیارد‌ها تومان نیز می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: ما به شوارای عالی بیمه نامه‌ای نوشتیم و درخواست کردیم که دارو‌های نوین را جزء لیست بیمه قرار دهند. البته منظور این نیست که دارو‌های قدیمی اثر بخشی ندارند. بلکه بیماری هموفیلی بیماری است که باید دارو در تنوع بالایی در اختیار بیماران باشد.

شرایط توزیع دارو در استان‌ها

افشار تصریح کرد: شعار امسال فدراسیون جهانی هموفیلی که کانون هموفیلی ایران هم عضو آن است، دسترسی عادلانه به دارو و درمان برای همه بود. در کشور ما دارو به صورت عادلانه توزیع نمی‌شود.

وی ادامه داد: هر کسی که به پایتخت نزدیک است، می‌تواند از خدمات دارویی و درمانی بهتری بهرمند شود. در استان‌ها هم آن‌هایی که به مرکز استان نزدیک‌تر هستند دسترسی بهتری به دارو دارند. همین رفت و آمد‌ها برای دریافت دارو می‌تواند بیمار هموفیلی را با تبعات خطرناکی روبه رو کند.

او در پایان تاکید کرد: دولت می‌تواند طرحی را برنامه ریزی کند که بیمار هموفیلی در خانه بماند و دارو را در خانه تحویل بگیرد. به این روش می‌توان مصرف بهینه دارو گفت.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • آقای احمد خاتمی، چه کسی گفته شما بهشتی هستید؟
  • رحمت‌اله بیگدلی خطاب به احمد خاتمی: نه کلید بهشت دست شماست و نه در ادعای مبارزه با ناهنجاری صادق هستید!
  • مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو
  • کمک فوری / نگذاریم این کودک بیمار بمیرد
  • (تصاویر) بازسازی چهره زن ۷۵ هزار ساله کشف شده در کردستان عراق
  • حس خوب حمایت
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند
  • انجام عمل جراحی تعبیه کاتتر صفاقی به روش لاپاراسکوپی در سنندج
  • حذف «پول» از درمان زیر ۷ ساله‌ها
  • مجازات دریافت وجه اضافی از بیماران چیست؟