Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@02:28:12 GMT

معرفی و کاربردهای متوکسی پروپیل استات

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۷۷۵۳۲

معرفی و کاربردهای متوکسی پروپیل استات

متوکسی پروپیل استات که با نام‌های PMA ،۱-متوکسی-۲-استوکسی پروپان یا پروپیلن گلیکول مونو متیل اتر-۱،۲-استات نیز شناخته می‌شود، مایعی شفاف، بی‌رنگ و اشتعال‌پذیر است.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام ایمن سبز، این حلال با اکثر حلال‌های آلی امتزاج پذیر است اما به طور محدودی در آب حل می‌شود. متوکسی پروپیل استات، حلالی با نرخ فراریت متوسط و بوی ملایم است که فرمول شیمیایی آن به صورت C۶H۱۲O۳ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ماده با کد شناسایی CAS ۸۴۵۴۰-۵۷-۸ شناخته می‌شود. متوکسی پروپیل استات به علت قدرت حلالیت خوبی که دارد، در بسیاری از رزین‌ها و رنگ‌ها استفاده می‌شود. در شکل زیر، ساختار شیمیایی این ماده را مشاهده می‌کنید:

کاربردهای مهم متوکسی پروپیل استات

کاربردهای مختلف و وسیعی برای متوکسی پروپیل استات وجود دارد. مهم‌ترین کاربرد این ماده، استفاده به عنوان یک حلال در صنعت رنگ و پوشش است؛ زیرا PMA قدرت حلالیت خیلی خوبی برای بسیاری از رزین‌ها و رنگ‌ها دارد.

متوکسی پروپیل استات همچنین در رنگ‌های مخصوص برای پولیش مبلمان یا لکه‌های چوب استفاده می‌شود. این حلال در محلول‌های رنگ و خمیرهای پیگمنت برای چاپ نیز کاربرد دارد. همچنین در فرآیندهای رنگ آمیزی چرم و منسوجات و در جوهر خودکارهای توپی نیز از متوکسی پروپیل استات استفاده می شود.

PMA همچنین می‌تواند به عنوان یک ماده‌ی سازگار کننده در پوشش‌ها استفاده شود. متوکسی پروپیل استات به ویژه برای پوشش‌های حاوی پلی ایزوسیانات مناسب است. همچنین این حلال می‌تواند به عنوان یک چسب برای ماسه‌های مورد استفاده در صنعت ریخته گری استفاده شود. متوکسی پروپیل استات به عنوان یک مایع تمیز کننده در صنعت الکترونیک نیز کاربرد دارد.

ویژگی‌های مهم فیزیکی متوکسی پروپیل استات

متوکسی پروپیل استات، با نقطه‌ی اشتعال پذیری حدود ۴۰ درجه‌ی سانتیگراد، حلالی آتش گیر محسوب می‌شود. همچنین این ماده، نرخ فراریت متوسطی دارد.

درجدول زیر، تعدادی از ویژگی‌های فیزیکی مهم متوکسی پروپیل استات را مشاهده می‌کنید.

نکات ایمنی مهم و نحوه‌ی بسته بندی

متوکسی پروپیل استات، مایعی اشتعال پذیر محسوب می‌شود. به همین دلیل هنگام کار با این ماده، محیط باید عاری از هر گونه جرقه و شعله باشد. خطر قابل توجهی جهت استفاده از متوکسی پروپیل استات در شرایط پیش بینی شده و استفاده عادی وجود ندارد. اما استنشاق بخارات این ماده ممکن است باعث خواب آلودگی یا سرگیجه شود.

همچنین اگر این حلال با چشم انسان برخورد کند، می‌تواند باعث التهاب شدید چشم‌ها شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که هنگام کار با این ماده، از دستکش و عینک مخصوص استفاده شود.

متوکسی پروپیل استات به طور کلی در بشکه های ۲۰۰ کیلوگرمی توزیع می شود و باید در مکانی خنک، خشک و دارای تهویه مناسب نگهداری شود.

روش تولید متوکسی پروپیل استات

برای تولید متوکسی پروپیل استات، ابتدا اتیلن یا پروپیلن اکسید با الکل واکنش می‌دهد. سپس مونو اترگلیکول‌های تشکیل شده از این واکنش، با اسید استیک برای تولید PMA استری می‌شود.

برآورد تولید جهانی متوکسی پروپیل استات بین ۳۰۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ تن در سال است.

خرید و سفارش متوکسی پروپیل استات

تولیدگنندگان صنعت رنگ و پوشش باید حلال‌های مورد نظر خود را از واردکنندگان موادشیمیایی معتبر تهیه کنند تا محصول نهایی آن‌ها با کیفیت و استاندارد باشد. با توجه به میزان تولید ذکر شده، بهتر است تولیدکنندگان حلال مورد نظر خود را از تامین کنندگان مواد شیمیایی با سابقه تهیه کنند تا با کمبود مواد اولیه‌ی با کیفیت مواجه نشوند.

شرکت ایمن سبز به عنوان یکی از باسابقه‌ترین واردکنندگان و تامین‌کنندگان مواد شیمیایی، آماده است تا با تولیدکنندگان صنایع پوشش در زمینه‌ی تامین حلال‌های صنعتی با کیفیت از جمله متوکسی پروپیل استات، همکاری نماید.

انتهای رپرتاژ آگهی 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ایمن سبز عنوان یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۷۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک می‌کنند

خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی، مانند پروتئین بدون چربی و حبوبات،می‌تواند به راحتی به شما در مدیریت و کاهش وزن خود کمک کند. در این مطلب با بهترین غذاهایی که باعث لاغری شما می‌شوند همراهتان هستیم.

مواد غذایی مناسب کاهش وزن

سینه مرغ و گوشت بدون چربی

سینه مرغ بدون پوست و گوشت قرمز بدون چربی مانند فیله و استیک حاوی پروتئین و آهن هستند و چربی اشباع کمتری دارند که باعث کمک به مدیریت اشتها و کنترل وزن می‌شوند.

قرص بلک اسلیم پلاس

.سبزیجات برگ ‌سبز

این سبزیجات مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم سرشار از فیبر و پروتئین بوده و به طرز باورنکردنی سیر‌کننده هستند. اگر می‌خواهید وزن خود را کم کنید، می‌توانید این سبزیجات را در وعده های غذایی خود بگنجانید.

سبزی‌های برگ‌ دار

سبزیجات برگ‌دار مانند کلم پیچ و اسفناج حاوی فیبر و مواد مغذی هستند که به احساس سیر شدن شما و کاهش اشتها کمک می‌کنند.

قرص آلفا نارنجی

ماهی

ماهی سرشار از پروتئین با کیفیت بالا، چربی‌های سالم و سایر مواد مغذی مهم است. این ترکیب به شما احساس سیری می‌دهد و می‌تواند به شما در مدیریت وزن کمک کند. علاوه بر این، ماهی – و به طور کلی غذاهای دریایی – ممکن است مقدار قابل توجهی ید داشته‌باشند که برای حفظ عملکرد تیروئید و متابولیسم بدن شما لازم است

قرص تریپل برن

تخم مرغ

تخم مرغ دارای مواد مغذی فوق‌العاده بوده و سرشار از پروتئین و چربی است که به شما کمک می‌کند احساس سیری کنید. خوردن تخم‌مرغ و نان تست با مقدار کمی کره‌ برای صبحانه – به جای غلات، شیر و آب پرتقال – احساس سیری را تا ۴ ساعت بعد از صرف صبحانه افزایش می‌دهد.

سیب زمینی و سایر سبزیجات ریشه‌دار

سیب زمینی و سایر سبزیجات ریشه‌دار غذاهای فوق العاده ای برای کاهش وزن و سلامتی هستند. سیب‌زمینی‌های سفید پخته شده بالاترین امتیاز را از نظر سیر کنندگی میان غذاهای دیگر دارند. اگر اجازه دهید سیب‌زمینی‌ها پس از جوشاندن خنک شوند، مقادیر زیادی نشاسته مقاوم تشکیل می‌دهند، ماده‌ای فیبر مانند که کاهش وزن مرتبط است.

لوبیا و حبوبات

لوبیا و سایر حبوبات مانند عدس، لوبیا سیاه و لوبیا چشم بلبلی به دلیل وجود فیبر و پروتئین بالا می‌توانند بسیار برای کاهش وزن مفید باشند.

سوپ

تا هنگام سرد شدن سوپ، مزه کردن و خوردن آن زمان بیشتری نسبت به صرف سایر غذاها سپری می‌شود که همین ممکن است باعث شود شما با سرعت کمتری غذای خود را بخورید و زودتر احساس سیری کنید.

ماست یونانی پرچرب

ماست یونانی برای مدیریت وزن عالی است، زیرا مقدار خوبی پروتئین در هر وعده دارد و باعث می‌شود مدت بیشتری احساس سیری کنید. علاوه بر این، انواع خاصی از ماست حاوی باکتری‌های پروبیوتیک هستند که می‌توانند عملکرد روده شما را بهبود دهند. به طور کلی لبنیات پرچرب باعث می‌شوند شما زودتر و بیشتر احساس سیری کنید.

غلات کامل

رژیم غذایی غنی از غلات کامل مانند جو دوسر، برنج قهوه‌ای و کینوا که سرشار از فیبر و پروتئین هستند، می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

به طور کلی، در کنار اعتدال در خوردن غذا و ورزش منظم، خوردن این مواد مغذی باید به هموار کردن مسیر زندگی سالم و کنترل وزن شما به بهترین شکل ممکن کمک کند.

دیگر خبرها

  • سن بازنشستگی تغییر کرد
  • جریمه به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز اعلام شد
  • جریمه بکارگیری اتباع خارجی غیرمجاز اعلام شد
  • کف و سقف قیمت مسکن و اجاره تعیین می‌شود
  • اوج سلامت مغز چه زمانی است؟
  • کدام مشاغل از ارایه اسناد و دفاتر مالی معاف شدند؟
  • ضرورت شناسایی و تعریف فناوری نرم حلال
  • ۱۰ ماده غذایی که نباید با معده خالی بخورید
  • ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک می‌کنند
  • مانیتور جدید ال‌جی کاربرد پزشکی دارد