Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@07:16:54 GMT

قهر را طولانی نکنید/ طرفدار صلح باشید

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۷۸۲۸۷

قهر را طولانی نکنید/ طرفدار صلح باشید

ایسنا/گیلان یک روانشناس، با بیان اینکه تا قهر نباشد آشتی در کار نیست، گفت: در روزهای پایانی سال قرار داریم و بهار در راه است لذا باید خانه تکانی دل را آغاز کنیم، زیرا هرچقدر قهر طولانی تر شود، آشتی کردن سخت تر خواهد شد.

وقتی صحبت از نوروز می شود، هیجان و شور و شوق خاصی در بین مردم حاکم می شود که هر فرد سعی دارد تا خود را آماده رسیدن سال جدید کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از مردم همانند بهار خود را برای رسیدن نوروز آراسته و نونوار می کنند که این خود حس شادابی و سر زندگی  را در افراد ایجاد می کند.

انجام کارهایی مانند خانه تکانی، خریدن وسایل تازه و لباس های نو، ریختن و کاشتن سبزه های مختلف، عیدی دادن و عیدی گرفتن و... از جمله کارهایی است که قبل از فرا رسیدن سال جدید صورت می گیرد.

آنجا که به خانه تکانی و نظافت منازل خود می پردازیم باید به خانه تکانی دل نیز توجه ویژه ای داشته باشیم و لذا ایام نوروز فرصت خوبی است برای صله رحم و دور ریختن کدورت ها و آشتی کردن؛ اما «چرا قهر می کنیم؟»

فرنوش حقانی پور در گفت وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که «چرا قهر می کنیم؟»، گفت: قهر نمود خشم و هیجان است و یک رفتار پرخاشگرانه محسوب می شود.

وی با بیان اینکه در قهر کردن کودکانه رفتار می کنیم، افزود: افراد از قهر به عنوان ابزار بروز هیجان خود استفاده می کنند و با قطع کردن یک رابطه حالت تهاجمی به خود می گیرند.

این روانشناس، قهر کردن را سراسر ابهام دانست و اظهار کرد: قهر یک جو روانی ناایمن ایجاد می کند و فرد در حالت پرخاشگری منفعلانه قرار می گیرد؛ البته ابراز خشم و دلخوری آزاد است، به شرط اینکه مهارت کنترل هیجان را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تا قهر نباشد آشتی در کار نیست، گفت: در روزهای پایانی سال قرار داریم و بهار در راه است لذا باید خانه تکانی دل را آغاز کنیم، زیرا هرچقدر قهر طولانی تر شود، آشتی کردن سخت تر خواهد شد.

حقانی چور، با اشاره به تحریک پذیری بالای افراد در شرایط بحرانی و استرس زا، عنوان کرد: افراد در مواجهه با بحران ها یک درجه از استرس را تجربه می کنند و زمانی که سطح استرس بالا می رود، تنش نیز بیشتر می شود. به عنوان مثال در ایام تعطیلات به ویژه نوروز نوعی استرس و اضطراب را تجربه می کنیم و امکان تنش بین اعضای خانواده وجود دارد.

این روانشناس، هم قهر و هم آشتی را دارای استرس دانست و بیان کرد: زمانی که قهر می کنیم استرس زیادی به ما وارد می شود و زمانی که قهر کردن طولانی می شود، به حالت ایستا و مانا می رسیم و لذا دیگر تحمل استرس آشتی را نداریم و از آشتی کردن فرار می کنیم و برای ما سخت می شود.

وی قهر را نشانه ضعف انسان دانست؛ نه ظرفیت و یادآور شد: افراد باید به مهارت های زندگی از جمله کنترل خشم، تفکر انتقادی و توان عذرخواهی و جرات ورزی مجهز شوند. آشتی نیز یک مهارت جرات مندانه است و باید طرفدار صلح باشیم.

حقانی پور، با اشاره به ریشه های اختلالی قهرهای کینه توزانه، اضافه کرد: اگر در اوج عصبانیت با آرامش صحبت کنیم و به حقوق خود و دیگران احترام بگذاریم، در مسیر صلح هستیم.

وی با بیان اینکه قهر کردن برای زن و شوهر معنا ندارد، خاطرنشان کرد: قهر کردن سازنده نیست، بلکه باید اصول مذاکره و شفاف سازی و توان عذرخوانی داشته باشیم و محرومیت از هم صحبتی را با ساز و کار کودکانه قهر اشتباه نگیریم.

این روانشناس، توجیه، دلیل تراشی و فرافکنی را از جمله رویکردهای ناکارآمد قهر کردن به ویژه در زوجین دانست و گفت: در زمان قهر درگیر مکانیزم های دفاعی می شویم و قطع رابطه را طولانی می کنیم؛ البته زن و شوهرها از فاصله قهر نترسند، اما قهر را طولانی نکنند.

وی با بیان اینکه هر انسان اول باید با خودش آشتی کند، یادآور شد: باید خودمان را دوست داشته باشیم از فرصت های زندگی استفاده کنیم و عمرمان را با قهر کردن و قطع رابطه هدر ندهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی قهر و آشتی عید نوروز خانه تکانی داشته باشیم آشتی کردن قهر کردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۸۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشتی‌کنان در کرمان ناقص ماند!

به گزارش "ورزش سه"، مس کرمان که در هفته های گذشته لیگ یک نتایج خوبی گرفته و هوادارانش را راضی کرده، روز گذشته در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی از چادرملو اردکان پذیرایی کرد. مسی‌ها در این دیدار گل اول را زدند و تا آخرین ثانیه‌های بازی در 90 دقیقه یک بر صفر پیش بودند، اما در چهارمین دقیقه از وقت‌های اضافی گل تساوی را دریافت کردند تا بازی به وقت‌های اضافی و ضربات پنالتی برود.

تقابل دو تیم لیگ یکی جام حذفی در ضربات پنالتی به سود چادرملو اردکان خاتمه یافت تا حسرتی بزرگ برای مس کرمان و هوادارانش باقی بماند.

نکته قابل توجه این بازی استقبال خوب هواداران کرمانی بود؛ هواداران مس که چند وقتی بود با تعداد زیاد به ورزشگاه نمی‌رفتند، عصر جمعه بسیاری از سکوهای ورزشگاه باهنر کرمان را پر کردند و امیدوار بودند تا تیم شان جواز حضور در جمع 8 تیم برتر حذفی را به دست بیاورد، اما در آخرین ثانیه‌های نیمه اول با دریافت گل تساوی حسرت خوردند و در نهایت هم با شکست در ضربات پنالتی افسوسی بزرگ را تجربه کنند.

هواداران مس در نهایت با آه و افسوس ناشی از شکست در ضربات پنالتی ورزشگاه را ترک کردند و امیدوار هستند تا تیم شان در هفته های پایانی دسته اول بتواند نتایج مطلوبی بگیرد و اگرچه شانسی برای بازگشت به لیگ برتر ندارند، اما با رتبه ای خوب فصل را تمام کند.

دیگر خبرها

  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • آشتی‌کنان در کرمان ناقص ماند!
  • چین، میزبان مذاکرات آشتی حماس و فتح
  • چین میزبان مذاکرات آشتی میان حماس و فتح می شود
  • چین میزبان مذاکرات آشتی میان حماس و فتح خواهد بود
  • نصرتی: می‌توانیم به آسیا برسیم
  • استرس یکی از مهمترین عوامل از بین رفتن آرامش در کانون خانواده است
  • خوانندگی محسن یگانه برای یک طرفدار خردسال
  • خشم بهاری را کنترل کنید
  • اتهامات این ۱۰۴ نفر را پنهان نکنید + فیلم | به فکر امنیت ملی خود باشید