Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@20:50:50 GMT

مطرح شدن حذف ارز ترجیحی تخم مرغ را گران کرد

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۷۹۲۷۲

مطرح شدن حذف ارز ترجیحی تخم مرغ را گران کرد

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، ناصر نبی پور در واکنش به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار گفت: دلیل اصلی این مسئله مباحث مطرح شده مبنی بر حذف ارز ترجیحی در سال آینده است.

وی با اشاره به اینکه قرار بود ارز ترجیحی پا برجا بماند و بر این اساس تولید کنندگان جوجه ریزی زیادی انجام داده بودند، اظهار داشت: مطرح شدن مسئله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جنبه روانی ناشی از این مسئله منجر به نوسانات قیمت تخم مرغ در بازار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نبی پور با بیان اینکه فرهنگ ایرانی‌ها اینگونه است که وقتی چیزی گران می‌شود، بیشتر آن را خرید می‌کنیم، تصریح کرد: بر این اساس بنک داران نیز میزان خرید تخم مرغ خود را افزایش دادند تا بتوانند بعداً آن را گران‌تر بفروشند.

وی با تأکید بر اینکه تولید تخم مرغ مشکلی ندارد و در مطلوب‌ترین شرایط طی چند سال اخیر به سر می‌برد، خاطرنشان کرد: به اندازه‌ای با مازاد مواجه هستیم که به دنبال اخذ مجوز صادرات برای ایام بعد از عید نوروز هستیم.

این فعال صنفی با اشاره به افزایش فعالیت قنادی‌ها و شیرینی پزی ها خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در آستانه عید نوروز هستیم، تقاضا برای تخم مرغ افزایش پیدا کرده که این مسئله نیز از جمله دیگر دلایل نوسانات قیمت است.

نبی پور میانگین قیمت هر شانه دو کیلوگرمی تخم مرغ را درب مرغداری بین ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان اعلام کرد و درباره آخرین وضعیت تأمین نهاده‌های دامی توضیح داد: تولید کنندگان در تأمین ذرت با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: برخی از تولید کنندگان حدود دو ماه است که ذرت سفارش داده اند اما آن را تحویل نگرفته اند و برای برخی دیگر حدود سه ماه طول کشیده تا ذرت خریداری شده به دستشان برسد.

نبی پور درباره علت این مسئله اظهار داشت: وارد کنندگان می‌گویند ارز ذرت تأمین نشده است و همین مسئله منجر به اختلاف در واردات آن شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت ذرت در بازار آزاد بیش از هشت هزار تومان است، گفت: این در حالی است که نرخ مصوب این نهاده ۱,۹۰۰ تومان است.

این فعال صنفی ادامه داد: علاوه بر ذرت، سامانه بازارگام در توزیع کنجاله سویا نیز اختلال پیدا کرده و تولید کنندگان قادر به خرید این نهاده نیز نیستند. ضمن اینکه هم اکنون قیمت کنجاله سویا در بازار آزاد به ۱۰ هزار تومان رسیده در حالی که نرخ مصوب آن سه هزار و ۴۰۰ تومان است.

نبی پور همچنین از افزایش قیمت جوجه یک روزه تخم گذار به دو برابر نرخ مصوب خبر داد و گفت: در حالی که نرخ مصوب جوجه یک روزه تخم گذار هشت هزار تومان است قیمت آن برای تولید کننده بین ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان است.

منبع: مهر اخبار مرتبط ۱۴:۵۳:۳۲ روزانه ۸۰ تن تخم مرغ در تهران توزیع می شود ۱۳:۳۸:۱۹ دولت مرغ مازاد بازار را جمع آوری می کند ۱۲:۵۵:۱۲ قیمت تخم مرغ کاهش یافت / هر شانه، ۴۴هزار تومان ۱۱:۰۸:۳۶ ارز ترجیحی نهاده‌ها، بلای خانمان سوز صنعت مرغداری/ قیمت دستوری؛ فرمانی به افزایش مجدد… ۲۲:۰۰:۳۳ بی‌تدبیری وزارت جهاد باعث‌ رشد بی‌رویه قیمت مرغ شد ۱۴:۳۷:۰۹ افزایش ۱۳ هزار تومانی قیمت هر شانه

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ارز استان تهران تنظیم بازار عید نوروز واردات قیمت قیمت مرغ قیمت تخم مرغ ارز ترجیحی تولید کنندگان هزار تومان ارز ترجیحی نرخ مصوب نبی پور تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۹۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد

آفتاب‌‌نیوز :

 تورم تولیدکننده، شاخصی است که این افزایش هزینه تولید را برای گروه متنوعی از کالا‌ها در مبدا تولید و پیش از رسیدن به دست مصرف کننده نهائی نشان می‌دهد. براساس آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، تورم ماهانه تولید محصولات گاوداری‌های صنعتی در بهمن ماه، ۰.۱ واحد درصد کمتر شده است. البته این کاهش به معنای کمتر شدن قیمت آن‌ها نیست. بلکه نشان می‌دهد از سرعت رشد قیمت‌ها کاسته شده است. البته نرخ سالانه و نقطه‌ای این شاخص رو به افزایش رفته و از مرز ۴۹ درصدی عبور کرده است.

شواهد نشان می‌دهد که «گوساله نر زیر چهارماه» و «گاو تلیسه غیرباردار» و «گاو نر داشتی» بیشترین مقدار تورم تولیدکننده اسفند ۱۴۰۲ را از آن خود کرده اند. در مقابل «شیر» کمترین افزایش هزینه تولید را در این بازه زمانی متحمل شده است. در ادامه به بررسی تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه تولیدکننده محصولات گاوداری‌های صنعتی در اسفندماه ۱۴۰۲ پرداخته شده است.

سیگنال افزایش قیمت گوشت و مواد لبنی در اسفند ۱۴۰۲

گوشت و لبنیات، یکی از محصولات اساسی تامین کننده پروتئین و مواد مغذی بوده و در سبد مصرفی خانوار نقش اساسی ایفا می‌کند. «گاوداری‌ها» یکی از اصلی‌ترین کانال‌های تامین گوشت و لبنیات مورد استفاده کشور هستند. شواهد نشان می‌دهد که افزایش هزینه تمام شده گاوداری‌های صنعتی می‌تواند منجر به افزایش قیمت بازاری این محصولات شود.

به عبارت دیگر اگر گاوداری‌ها مواد اولیه خود را به قیمت بیشتری تهیه کنند، خریدار نیز محصولات و مواد لبنی را به قیمت بالاتری از بازار تهیه خواهد کرد؛ بنابراین بررسی تورم تولید کننده گاوداری‌های صنعتی کشور دارای اهمیت بوده و سیگنالی در راستای قیمت مصرف کننده مواد لبنی و گوشتی محسوب می‌شود.

آخرین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار حاکی از آن است که تورم ماهانه گوشت در اسفند ۱۴۰۲ کاهش یافته است. در مقابل تورم سالانه و نقطه به نقطه این محصولات بیشتر شده و از مرز ۴۹ درصد عبور کرده است. در ادامه به بررسی تورم تولیدکننده محصولات گاوداری‌های صنعتی در اسفند ۱۴۰۲ پرداخته شده است.

کاهش تورم ماهانه محصولات گاوداری‌های صنعتی

«تورم تولیدکننده»، یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی است که نشان می‌دهد میزان قیمت یک سبد متنوع از یک محصول در یک بازه زمانی مشخص در مبدا تولید و پیش از رسیدن به دست مصرف کننده نهائی چگونه تغییر کرده است. از این شاخص به عنوان «تورم پیشران» نیز یاد می‌شود. چرا که افزایش هزینه تولید یک محصول می‌تواند منجر به افزایش قیمت عرضه آن به بازار توسط واسطه گران شود.

جدیدترین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در اسفند ۱۴۰۲، تورم ماهانه محصولات گاوداری‌های صنعتی ۰.۱ واحد درصد کمتر شده و به ۱.۲ واحد درصد رسیده است. باید توجه داشت که این کاهش به معنای کمتر شدن قیمت محصولات لبنی و گوشتی وابسته به گاوداری‌ها نبوده است. بلکه نشان می‌دهد سرعت رشد قیمت کمتر شده و هزینه تولید محصولات مذکور در اسفند نسبت به بهمن، ۱.۲ درصد افزایش یافته است.

محصولات گاوداری‌های صنعتی از ۸ گروه تشکیل شده است. این گروه‌ها شامل؛ «گاو تلیسه غیرباردار»، «گاو شیری»، «گاو نر داشتی» گوساله پرواری»، «گاو حذفی شیری وازده»، «گوساله نر زیر ۴ ماه»، «شیر» و «کود» است.

شواهد آماری حاکی از آن است که تورم ماهانه اسفندماه ۱۴۰۲ در «گاو تلیسه غیرباردار» بیشترین میزان خود را به ثبت رسانده است. به بیان دقیق‌تر هزینه تولید گاو تلیسه غیرباردار در اسفندماه ۵.۵ درصد بیشتر از قیمت آن در بهمن ماه بوده است. این رقم در مقایسه با ماه گذشته افزایش ۳.۱ واحد درصدی داشته است.

تولید «شیر» نیز در این ماه کمترین تورم ماهانه پیشران را تجربه کرده و در سطح ۰.۲ درصدی قرار گرفته است. این رقم نسبت به بهمن ماه کاهش ۰.۱ واحد درصدی را به ثبت رسانده است.

افزایش هزینه تولید محصولات گاوی نسبت به اسفند سال قبل

شواهد آماری حاکی از آن است که تورم نقطه به نقطه محصولات گاوداری‌های صنعتی در اسفندماه ۱۴۰۲ نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته و در سطح ۴۹.۴ درصدی قرار گرفته است. این نرخ نشان می‌دهد که در اسفند ۱۴۰۲ هزینه تولید گوشت و مواد لبنی، ۴۹.۴ درصد بیشتر از این نرخ در فصل مشابه در سال ۱۴۰۱ بوده است.

از میان ۸ گروه تشکیل دهنده محصولات گاوداری‌های صنعتی، «گاوتلیسه غیرباردار» و «گوساله نر زیر چهارماه»، تورم نقطه‌ای بالغ بر ۱۲۰ درصدی را تجربه کرده اند. این دو گروه، نهاده اصلی تولید گوشت گاو محسوب می‌شود. بدین ترتیب می‌توان گفت با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها، احتمال افزایش قیمت گوشت گاو در ماه‌های آتی دور از انتظار نخواهد بود.

این نرخ در سایر گروه‌ها کمتر از ۱۰۰ درصد به ثبت رسیده و محصولات «شیری» با ثبت تورم ۲۳.۳ درصدی در اسفند، کمترین مقدار این نرخ را از آن خود کرده است.

تورم سالانه ۶ گروه از محصولات گاوداری‌ها از ۱۰۰ درصد عبور کرد

تورم سالانه تولیدکننده محصولات گاوی نشان می‌دهد، میانگین هزینه تولید ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۲ نسبت به همین مقدار در ۱۲ ماه منتهی به اسفند ۱۴۰۱ چگونه تغییر کرده است. شواهد حاکی از آن است تورم سالانه محصولات گاوداری‌های صنعتی در اسفند امسال ۵۱.۵ درصد بوده است.

«گوساله نر زیر ۴ ماه» با ثبت تورم ۱۴۲.۴ درصدی بیشترین مقدار این نرخ را داشته است. «گاو تلیسه غیرباردار»، «گاو شیری»، «گاو حذفی شیری وازده»، «گوساله پرواری» و «گاو نر داشتی»، ۶ دسته از محصولات تشکیل دهنده گاوداری‌های صنعتی هستند که میانگین تورم سالانه آن‌ها در ۱۲ ماه منتهی به اسفند ۱۴۰۲ نسبت به همین رقم در بازه زمانی مشابه در سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۱۰۰ درصد بوده است.

افزایش هزینه تولید این محصولات، سیگنالی در راستای افزایش هزینه فروش محصولات لبنی و گوشتی مربوط به گاوداری‌های صنعتی به بازار می‌دهد.

منبع: اکوایران

دیگر خبرها

  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • قصه دو زار و ده شاهی کرایه تاکسی‌ها به تاریخ پیوست
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته