Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، «عبدالرضا آزادی» معاون فرهنگی، هنری سازمان بسیج مستضعفان  با اشاره به ویژگی‌های مهم جشنواره سرود فجر در خصوص دلایل مغفول ماندن سرود پس از پایان یافتن دفاع مقدس گفت: سرود هم در پیروزی انقلاب و هم در ابتدای انقلاب و همچنین دوران دفاع مقدس نقش بی‌بدیلی در افزایش شور و نشاط و انگیزه مردم به ویژه جوان‌ها برای پیروزی بر نظام ستم‌شاهی و همچنین مبارزه با حزب بعث داشت، اولین استقبالی که ملت و جوان‌ها از امام عزیزمان در بدو ورودشان در بهمن ۵۷ انجام دادند با همین سرود خمینی ای امام بود و بعد از آن هم در تمام دوران دفاع مقدس نقش بی‌بدیلی در حضور جوان‌ها به جبهه داشت، اما با پایان دوران دفاع مقدس شاید این موضوع اندکی افت پیدا کرد که علت آن هم رویکرد عمومی کشور برای بازسازی و سازندگی و بحث‌های عمرانی بود و طبیعتاً مباحث فکری و فرهنگی در حاشیه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تشکیل کارگاه‌های آموزشی در جهت توانمندسازی و ارتقای کمی و کیفی سرودها، فراگیری و جنبه بین‌المللی بودن آن از مهمترین ویژگی‌های این جشنواره است که آن را از دیگر جشنواره‌ها در این حوزه متمایز می‌کند.

آزادی تاکید کرد: به خصوص در دولت منصوب به سازندگی این اتفاق خیلی غریب‌وار افتاد و طبیعتاً بحث‌های فرهنگی و هنری از این دست مثل سرودهای انقلاب به حاشیه رفت و ما شاهد یک رکودی در این عرصه بودیم که خوشبختانه در سال‌های اخیر این رکود جبران شد و سرود دوباره به عرصه نقش‌آفرینی در انقلاب اسلامی برگشت.

این مسؤل فرهنگی بسیج در خصوص نحوه پایه‌ریزی جشنواره سرود، گفت: در حقیقت این حرکت چند سالی است که آغاز شده و از پایگاه‌های مقاومت شکل گرفته و خوشبختانه در دوران کرونا با همه محدودیت‌هایی که کشور داشت، این گروه‌های سرود بودند که به میدان آمدند و در مناسبت‌های مختلفی مثل نیمه شعبان، عید عدیر، هفته دفاع مقدس و سالگرد شهید قاسم سلیمانی عزیز یک شور مضافی را به مردم هدیه کردند و خوشبختانه این موج فراگیر شد و در بسیج به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت.

آزادی همچنین تصریح کرد: ما در مدت کوتاهی قریب به ۱۲۰۰ گروه سرود را در طی دو سال اخیر به ثبت رساندیم و آثارشان را دریافت کردیم، بسیاری از این آثار قابلیت پخش از شبکه‌های ملی را داشت، بر این اساس تصمیم گرفتیم این جشنواره را برگزار کنیم که به نوعی هم استعدادیابی شود، هم الگوهای موفق و برتر معرفی شوند، همچنین کار آنها ضریب داده شده و از شبکه‌های ملی پخش شود تا این اقدام یک موج دیگری را برای توسعه این هنر اصیل و بسیار ارزشمند ایجاد کند.

وی با اشاره به اقدامات معاونت فرهنگی بسیج و مرکز آفرینش‌ها در جهت اعتلای سرود اظهار کرد: ما به سهم خودمان تلاش کردیم که در پایگاه‌های مقاومت بسیج یکی از گروه‌های نقش‌آفرینی که تعریف می‌کنیم همین گروه‌های سرود باشد و خوشبختانه این کار با استقبال پایگاه‌ها مواجه شد و همانطور که گفتم در مدت کوتاهی 1200 گروه توانستند در سامانه ما ثبت نام کرده و آثار خودشان را عرضه کنند، و دیگر اینکه ما از تولیدات خوب آنها در سطح پایگاه‌های بسیج و پایگاه‌های منتخب هم در تولید شعر و هم در تولید آهنگ و تدوین حمایت کردیم تا کارهایی که انجام داده بودند از رسانه ملی پخش شده و این هنر ارزشمند شنیده شود.

آزادی در خصوص ویژگی جشنواره سرود نسبت به دیگر جشنواره‌های سرود نیز گفت: مهمترین ویژگی این جشنواره فراگیر بودن آن است، بسیج یک تشکیلات مردمی بزرگ و فراگیر است که هم در قریب به ۵۰ هزار محله و پایگاه‌های مقاومت فعال هستند و هم در همه اقشار ۲۲ گانه حضور دارد و دارای شبکه مجازی فعال است، به هرحال مهمترین ویژگی این گروه‌ها فراگیری است و خوشبختانه ما در همین فراخوان آثار نیز با این استقبال و شور و نشاط در جامعه مواجه هستیم.

وی همچنین یادآور شد: انشاءالله امیدوارم که در این جشنواره شاهد حضور آثار شایسته و بایسته هم باشیم، از جمله پیش‌بینی‌هایی که برای این جشنواره شد آموزش است که قرار است با تشکیل کارگاه‌های آموزشی به توانمندسازی و ارتقای کمی و کیفی سرودها کمک کند که این دو ویژگی از ویژگی‌های مهم جشنواره سرود بسیج است و ویژگی سوم هم جنبه بین‌المللی بودن جشنواره است که ما آن را محدود به درون کشور نکرده و بخش بین‌الملل هم فعال کردیم که بتواند آثار خوبی را به ویژه از کشورهای جبهه مقاومت دریافت کند و در نوع خود جریان‌ساز باشد.

معاون فرهنگی، هنری سازمان بسیج مستضعفان در پایان نیز عنوان کرد: مهمترین اقدامی که برای بهبود وضعیت سرود در کشور می‌توان کرد این است که استعدادها را شناسایی کنیم و آنها را آموزش دهیم، از آنها پشتیبانی و حمایت و همچنین الگوبرداری کنیم، اینها اقداماتی است که می‌تواند در دستور کار همه نهادها و جبهه فرهنگی انقلاب قرار گیرد تا وضعیت موجود به لحاظ کمی و کیفی بهبود یافته و ارتقاء پیدا کند که البته یکی از اهداف جشنواره نیز همین است که انشاءالله بتواند به رشد کمی و کیفی سرودهای انقلابی در کشور کمک کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فرهنگی هنری آموزش معاون فرهنگی آزادی سرود سرود فجر مهمترین ویژگی جشنواره سرود کمی و کیفی دفاع مقدس پایگاه ها گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۰۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در روزهای آینده نیز ۲ سفر به کشورهای منطقه خواهیم داشت، مقصد احتمالاً جمهوری آذربایجان و یکی دیگر از کشورهای آسیای مرکزی است که برنامه‌های آن را هماهنگ می‌کنند و روی هم رفته اتفاقات خوبی را رقم خواهیم زد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در حاشیه نشست با مدیران و دبیران جشنواره بیست و یکم امام رضا (ع) در جمع خبرنگاران بدون ذکر نام کارگردان فیلم سینمایی «اقبال لاهوری» شاعر ملی و مشهور پاکستانی اظهار داشت: کارگردان در حال آماده‌سازی فیلم‌نامه است اما تا قرارداد بسته نشود، اسمش را نمی‌آورم، بنیاد سینمایی فارابی در حال منعقد کردن قرارداد آن است و تا آخر سال و یا اوایل سال آینده اثر ساخته می‌شود، می‌خواهیم یک فیلم با کیفیت و خوب بسازیم.

وی با تاکید بر پیگیری ویژه برنامه‌های زبان فارسی افزود: ما ۶ خانه فرهنگ در پاکستان از جمله لاهور، کراچی و کویته و دیگر شهرها داریم که باید تقویت شود؛ در این سفر رئیس‌جمهور عنایت ویژه‌ای بر بحث گسترش فرهنگی در پاکستان داشت و این کار را به سرانجام می‌رسانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سریلانکا هم با استقبال بسیار بالای هنرمندان و اهالی فرهنگ آنجا روبه‌رو بودیم؛ ۴ تفاهم‌نامه همکاری از ۵ تفاهم دو کشور در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه‌های رسانه‌ای، سینما، فرهنگی به معنای خاص خود و همچنین در زمینه تعاملات میان هنرمندان و برگزاری اجلاس‌های مشترک بود.

اسماعیلی اظهار داشت: در حال تجربه فضای ویژه‌ای در حوزه بین‌الملل هستیم، شاید برای اولین بار است که همزمان با حرکت در حوزه حل مسائل فرهنگی در داخل کشور، این دیپلماسی فرهنگی را به صورت برجسته پیش می‌بریم.

وی گفت: در روزهای آینده نیز ۲ سفر به کشورهای منطقه خواهیم داشت، مقصد احتمالاً جمهوری آذربایجان و یکی دیگر از کشورهای آسیای مرکزی است که برنامه‌های آن را هماهنگ می‌کنند؛ روی هم رفته اتفاق‌های خوبی را رقم خواهیم زد، هفته‌های فرهنگی را بلافاصله در تهران خواهیم داشت و همه این‌ها به خاطر آن است که این ارتقا (در روابط مشترک فرهنگی) صورت بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اعزام رایزنان فرهنگی نیز اظهار داشت: تقریباً در دوره جدید رایزنان فرهنگی که انتخاب می‌کنیم از برجسته‌های دانشگاهی و اجرایی هستند، به همین دلیل تحولات مهمی را دارند صورت می‌دهند و یکی از ویژگی‌های رایزنان ما میدانی بودن آن‌ها است.

اسماعیلی ادامه داد: ما رایزن نمی‌خواهیم که در اتاق خود پشت میز بنشیند. مانند طبیب دوار باید بچرخد، شهر به شهر، مسجد به مسجد، کلیسا به کلیسا و مجامع مختلف فرهنگی و هنری و با تسلطی که به زبان، تاریخ، فرهنگ و هنر آن کشور دارد، با تعهد دینی و انقلابی که نسبت به آرمان‌های جمهوری اسلامی و نظامی اسلامی دارد، بتواند تعامل را برقرار کند و با این تفاسیر پیش می‌رویم.

وی در خصوص روند جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) هم گفت: جشنواره امام رضا (ع) بسیار مایه خوشبختی ماست؛ امسال دوستان، ابتکار چله رضوی را از اول ماه شوال تا یازدهم ذی‌القعده گذاشتند که تولد امام رضا (ع) است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: به دوستان پیشنهاد دادم در سفر ترکمنستان از هنرمندان و فعالان فرهنگی مرو هم حضور داشته باشند؛ در آنجا هم خیلی ابراز علاقه کردند که در این بحث بین مشهد و مرو تعاملات بیشتری صورت بگیرد.

اسماعیلی گفت: جشنواره فیلم رضوان که اولین جشنواره فیلم‌های دینی است به برکت جشنواره امام رضا (ع) امسال برگزار می‌شود و اتفاق‌های بسیار خوب دیگر نیز می‌افتد؛ مهم‌ترین نکته جشنواره فرهنگی هنری رضوی امسال ما این است که به میدان رفته است، در گرگان یک اجتماع چند هزار نفری با هم سرود می‌خواندند.

وی افزود: جشنواره امام رضا (ع)، به روستاها و میان عشایر رفته است؛ این اتفاق، مبارک و مایه عزت و ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر دینی خواهد بود که خود بارگاه نورانی علی ابن موسی الرضا (ع) یکی از بی‌نظیرترین جلوه‌های هنری کشور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تأمین بودجه‌ای حریم تئاتر گفت: کار حریم تئاتر شهر بدون وقفه شروع و بودجه آن تزریق شده است؛ صبح جلسه آن را گذاشتم و مسئول عمرانی وزارتخانه و معاون توسعه و پشتیبانی منابع انسانی وزارت فرهنگ گزارش دادند که کار بدون یک روز توقف تا اتمام و بهره‌برداری ادامه پیدا خواهد کرد؛ خبرنگاران هر وقت دیدند در آنجا سر و صدا نیست به من خبر دهید.

منبع: ایرنا

کد خبر 748406

دیگر خبرها

  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • معلمان آغازگر بزرگترین تحولات فرهنگی و تربیتی در جامعه هستند
  • مشکلات موسیقی استان‌های فارس و بوشهر بررسی می‌شود
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • ۲۰ هزار جوان قمی عضو جمعیت هلال‌احمر هستند
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند
  • معرفی گروه‌های راه یافته به مرحله استانی جشنواره هنر‌های نمایشی
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد