Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-30@09:23:52 GMT

دو نیرو در بازار دلار

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۸۳۶۴۷

دو نیرو در بازار دلار

شاخص بازار ارز در روز گذشته دچار نوسانات افزایشی شد. پس از ناکامی روند افزایشی روز شنبه ۲۱ اسفند که در اثر انتشار خبر توقف موقت مذاکرات هسته‌ای وین آغاز شده بود. دیروز با خبر رویداد نظامی در منطقه، دلار روند افزایشی جدیدی در پیش گرفت.

به گزارش دنیای اقتصاد، دو عامل مهم در نوسانات روز گذشته بازار ارز نقش داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عامل اول افزایش احتمالات از عدم حصول توافق هسته‌ای جدید به دلیل تنش‌های جدید نظامی در منطقه بود که این عامل توانست نرخ شاخص ارزی را از سقف مقاومت روز‌های اخیر خود عبور دهد. به صورتی که در ظهر روز گذشته از نرخ‌هایی حوالی رقم 26 هزار و 500 تومان نیز برای معاملات آزاد دلار سخن گفته شد. اما نیروی دوم، دقیقا عکس نیروی اول بود. این نیرو، اثر گذار بر بازار ارز روز گذشته اظهارنظراتی بود که نشان می‌داد چالش‌های نظامی منطقه اخلالی در روند مذاکرات وین به وجود نیاورده است. از جمله این اظهارنظر‌ها می‌توان به خبر مقامات آمریکایی مبنی بر آسیب ندیدن مواضع این کشور در منطقه اشاره کرد. در همین راستا مطلب دیگری نیز منتشر شد که از ادامه داشتن نشست‌ها خبر می‌داد. این مطلب که روز گذشته و پس از پاسخ نظامی ایران به اسرائیل منتشر شد حاکی از آن بود که طرفین غربی مذاکرات مهلتی یک هفته‌ای به کشور روسیه جهت عقب‌نشینی از مواضع برجامی جدید خود داده‌اند. تحلیلگران سیاسی-اقتصادی بازار ایران با اشاره به اخبار روز گذشته بر این باورند که عامل دوم یعنی سیگنال‌هایی از ادامه یافتن مذاکرات تاثیر بیشتری بر بازار ارز روز گذشته داشت و توانست از افزایش قیمت هیجانی نرخ ارز جلوگیری کند. قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در بازار روز یکشنبه به رقم 26 هزار و 450 تومان رسید.

دیروز یکشنبه 22 اسفند ماه بازار ارز شاهد افزایش قیمت دلار بود. در ابتدای ساعات کاری بازار دیروز معاملات آزاد دلاری در سطوح قیمتی پله‌های اول و دوم کانال 26 هزار تومانی صورت می‌گرفت. در ادامه روز این افزایش قیمت مجددا رخ داد به صورتی که قیمت اسکناس آمریکایی در ظهر روز گذشته به رقم 26 هزار و 350 تومان رسید. حرکت افزایشی بعدی دلار به سمت سقف مقاومت دو هفته گذشته این ارز یعنی رقم 26 هزار و 450 تومان بود. در حوالی ساعت 2 بعد‌از‌ظهر یکشنبه نرخ شاخص ارزی از مقاومت مذکور عبور کرد و به پله میانی کانال 26 هزار تومانی رسید. در ادامه شاهد تلاش‌های افزایشی دیگری نیز از نرخ این ارز بودیم به صورتی که قیمت پیشنهادی برای فروش هر برگ اسکناس دلار آزاد در بازار سبزه میدان به رقم 26 هزار و 570 تومان رسید. اما با نزدیک شدن به ساعات انتهایی بازار در روز گذشته روند افزایشی مذکور متوقف شد و پس از انتشار اخباری مبنی بر ادامه یافتن نشست‌های هسته‌ای، قیمت دلار مجددا به سقف مقاومت خود در روز‌های اخیر بازگشت.

در نهایت قیمت دلار در روز گذشته با 450 تومان افزایش نسبت به نرخ روز شنبه به سطح قیمتی 26 هزار و 450 تومان رسید. تحلیلگران سیاسی-ارزی بازار تهران با اشاره به کاهش قیمت‌های رخ داده در نرخ ارز از ابتدای انتشار سیگنال‌های سیاسی مثبت بر این باورند که در صورت پخش اخبار منفی در راستای لغو کلی نشست‌های هسته‌ای وین، بازار ارز افزایش هیجانی جدیدی را تجربه خواهد کرد. از سوی دیگر اما این افراد معتقدند که با افزایش قیمت جهانی نفت که در اثر تنش‌های نظامی روسیه و اوکراین رخ داده است، ایران برگ برنده و دست بالاتر را در مذاکرات دارد و احتمال لغو کلی این نشست‌ها بسیار کم است. در همین راستا روز گذشته طرفین غربی از احتمال پیگیری مذاکرات بدون حضور روسیه در صورت عدم عقب‌نشینی این کشور از مواضع جدید برجامی خود خبر دادند. هر قطعه سکه امامی نیز در بازار روز گذشته با 140 هزار تومان افزایش قیمت نسبت به روز شنبه به رقم 12 میلیون و 550 هزار تومان رسید.

منبع: فرارو

کلیدواژه: دلار بازار افزایش قیمت رقم 26 هزار تومان رسید هزار تومان بازار ارز روز گذشته هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۳۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد

به گزارش صدای ایران از تجارت‌نیوز، قیمت طلا و سکه در سومین روز هفته با افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت دلار همراه شد. افزایش قیمت در بازار طلا با تلرانس ۱۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی بود و تنها قطعه‌ای را که در کانال بالاتر نشاند، سکه امامی بود.

مهار بازار طلا مقطعی است؟

کارشناسان اقتصادی شکل‌گیری هر روندی در بازار طلا را متاثر از نوسانات قیمت دلار می‌دانند. با وجود اینکه سیاست‌گذار همواره درصدد ایجاد چارچوب قیمتی مشخصی برای دلار است، اما تحلیلگران اقتصادی اقدامات سیاست‌گذار برای مهار قیمت‌ها را مقطعی می‌دانند و و معتقدند قیمت‌ها مسیر حرکتی خود را می‌روند. با وجود این، آنها می‌گویند نباید انتظار رشد عجیب و غریبی در قیمت طلای داخلی طی هفته‌های آینده داشته باشیم.

توصیه کارشناسان اقتصادی به خریداران بازار فلز زرد خرید‌های پلکانی و ممانعت از نقطه‌زنی است.

گفتنی است اونس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش با رقم ۲۳۳۲ دلاری معامله می‌شود و کاهش نزدیک به ۶ دلاری دارد. اونس جهانی نقره نیز روی قیمت ۲۷ دلار و ۲۴ سنتی ایستاده است. هر گرم نقره ۹۹۹ با رقم ۵۴ هزار تومانی معامله شد و رشد ۴۹۰ تومانی نسبت به روز گذشته داشته است.

سکه امامی میلیونی رشد کرد

قیمت سکه امامی روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت با رشد یک میلیون و ۳۹۴ هزار تومانی به کانال ۴۱ میلیونی صعود کرد و روی رقم ۴۱ میلیون و ۶۸۹ هزار تومانی بسته شد. قیمت سکه بهار با افزایش ۶۹۵ هزار تومانی با رقم ۳۷ میلیون و ۶۹۰ هزار تومانی بسته شد.


گفتنی است قیمت نیم سکه با رشد ۳۰۰ هزار تومانی با رقم ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی معامله شد. قیمت ربع‌سکه نیم میلیون تومان گران شد و با رقم ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بسته شد. قیمت سکه گرمی روز دوشنبه ۲۰۰ هزار تومان بالا رفت و با قیمت ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت طلا ۵۰۰ هزار تومان گران شد

قیمت طلا در سومین روز معاملاتی هفته افزایشی شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار ۵۶۱ هزار تومان افزایش پیدا کرد و با قیمت ۱۴ میلیون و ۹۸۲ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با رشد ۱۳۱ هزار و ۴۰۰ تومانی روی رقم سه میلیون و ۴۵۷ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز با رقم سه میلیون و ۴۱۱ هزار تومانی معامله شد.

حباب سکه روز دوشنبه در تمام قطعات افزایش داشت. حباب سکه امامی ۷۷۱ هزار تومان، سکه بهار ۸۷ هزار تومان، نیم‌سکه ۶ هزار تومان، ربع‌سکه ۳۴۹ هزار تومان و سکه گرمی ۱۲۵ هزار تومان افزایش پیدا کرد.


دیگر خبرها

  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • چه کسی ترمز رشد ارز را کشید؛ دیگر خبری از افزایش قیمت نیست؟
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت
  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟
  • بیت کوین به ۶۳ هزار و ۸۲۲ دلار رسید
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • خبر احتمال مذاکرات هسته ای،قیمت دلار را در بازار تهران ریخت
  • کاهش قیمت دلار و سکه در بازار تهران/ ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور/ افت قیمت تارا، رانا و پژو ۲۰۷
  •  چرا دلار سقوط کرد؟