Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه ترکیه اطمینان خاطر داد که یک مسجد ترکیه در شهر ماریوپول اوکراین که پیشتر گزارش‌هایی از اصابت یک راکت در ۷۰۰ متری از آن منتشر شده بود، سالم باقی مانده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، در کنفرانس خبری اختتامیه مجمع دیپلماسی آنتالیا، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه یکشنبه گفت که در چهار روز گذشته "نبض دیپلماسی" در این رویداد تپیده است و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه یازده نشست دوجانبه و خودش ۶۷ نشست دوجانبه برگزار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: ۶۰۰ عضو رسانه‌ها از ۲۷ کشور در مرحله دوم این مجمع حضور داشتند. بیش از یک سوم از کشورهای جهان، حدود ۴۰ درصد، در عالی‌ترین سطوح شرکت کردند. همانطور که رئیس جمهور اردوغان گفتند، این نشست روی چگونگی بهره بردن از دیپلماسی به بهترین شکل برای حذف نابرابری جهانی تمرکز داشت. ترکیه از مذاکراتی که در مجمع دیپلماسی آنتالیا در خصوص دیپلماسی و گفتگو شد، استقبال می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه صحبتهایش به تخلیه دستکم ۱۴ هزار و ۴۸۰ شهروند ترکیه از اوکراین از زمان آغاز جنگ در ۲۴ فوریه خبر داد. او بر لزوم برقراری آتش بس و کریدورهای بشردوستانه از جمله در ماریوپل شد و به گفتگوهای سه جانبه با وزرای خارجه روسیه و اوکراین که چهارشنبه در آنتالیا انجام شد، اشاره کرد.

چاووش‌اوغلو با اشاره به این نشست سه جانبه گفت: این حقیقت که دو طرف از ما میخواستند که در این نشست باشیم، نشان دهنده اعتماد به کشور ماست. ترکیه از همان ابتدا یک نگرش اصولی و دیپلماسی اتخاذ کرده است. همچنین در نشست سه جانبه، من بر ضرورت افتتاح یک کریدور بشردوستانه در منطقه ماریوپل تاکید کردم.

او افزود: نه تنها شهروندان ما، بلکه شهروندان کشورهای دیگر هم در ماریوپول هستند. تخلیه شهروندان خطرناک است، زیرا جنگ اکنون به درگیری خیابانی تبدیل شده است و درگیری‌ها در خیابان‌ها ادامه دارد. همانطور که سرگئی لاوروف و دمیترو کولبا (وزرای خارجه روسیه و اوکراین) در کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه به آن اشاره کردند، ترکیه به تلاش‌های خود برای آوردن رهبران اوکراین و روسیه به میز مذاکره ادامه می‌دهد.

چاووش‌اوغلو گفت: در اصل، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در تماس تلفنی به رئیس جمهور ما (اردوغان) گفت که مخالف چنین دیداری نیست. لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی خود این موضوع را تکرار کرد. طرف اوکراینی هم آماده است. مذاکرات جدی بین خودشان در مورد مسائل فنی و برخی مسائل دیگر ادامه دارد.

وزیر خارجه ترکیه همچنین اطمینان خاطر داد که یک مسجد ترکیه در شهر ماریوپل اوکراین که پیشتر گزارش‌هایی از اصابت یک راکت در ۷۰۰ متری آن منتشر شده بود، سالم باقی مانده است.

او همچنین در خصوص مذاکرات با آرارات میرزویان، همتای ارمنی خود گفت، این مقام بر تمایل ایروان برای انجام مذاکرات صلح با جمهوری آذربایجان خبر داد. او تاکید کرد که ترکیه و جمهوری آذربایجان هر دو مایل به ثبات در این منطقه هستند و ارمنستان باید به این مساله واکنش نشان دهد.

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: ما در مورد درگیری، اختلاف، میانجیگری صحبت نمی کنیم. البته همه باید سهم خود را برای ثبات منطقه انجام دهند.

چاووش‌اوغلو با تاکید بر اینکه ترکیه از تمامی اقداماتی که باید بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان برداشته شود، حمایت می کند، خاطرنشان کرد که آنکارا نیز از پروژه هایی که آنها توافق کرده اند در اسرع وقت اجرا کنند، حمایت می کند.

چاووش‌اوغلو در پاسخ به سوالی مبنی بر دعوت از امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان به مجمع دیپلماسی آنتالیا گفت که آنها بدون هیچ تبعیضی از همه دعوت کردند. او افزود: بسیار طبیعی است که ما از دولت موقت فعلی افغانستان دعوت کنیم. چون همه در مورد افغانستان چیزی می گویند و زمانی که آنها چنین می گویند، حضور افغانستان در آنجا مفید خواهد بود. نیاز فوری افغانستان کمک های بشردوستانه است. اقدامات دیگری هم وجود دارد که به ویژه برای امنیت و ثبات اقتصادی این کشور باید انجام شود.

وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت که آنکارا برای به رسمیت شناختن دولت موقت افغانستان عجله‌ای ندارد و مانند بسیاری از کشورهای دیگر منتظر است تا کابل اقدامات لازم را انجام دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حمله روسيه به اوكراين مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه چاووش اوغلو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۴۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است

مولوی ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در رابطه به سفر شماری زیادی از نمایندگان دیپلماتیک و هیئت‌های خارجی به افغانستان گفت: افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از نگاه اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد.

مجاهد در صفحه‌ ایکس خود نوشته است «در این اواخر پایتخت کشور شاهد سفر شمار زیادی از نمایندگان دیپلماتیک و هیئت‌‌های خارجی است. در این میان، دید و بازدید معاون سازمان همکاری‌های اسلامی و هیئت همراه اش و دیپلماتان کشورهای روسیه، مالیزیا، قزاقستان، ترکمنستان و اتحادیه اروپا با مقامات طالبان قابل توجه است.»

وی افزوده است اشتراک هیئت افغانی تحت ریاست ملا حمیدالله آخندزاده، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی در یک نشست مهم در شهر ترمذ ازبکستان، نمایانگر آنست که طالبان در سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با آن تامین بوده و رفت و آمدها وجود دارد.

به گفته‌ی وی؛ روابط یادشده با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

  به باور او؛ این تلاش‌‌ها برفعالیت دستگاه دیپلماسی و در عموم به تأمین مناسبات همه جانبه طالبان دلالت می‌کند، همچنین این دیدارها، نشست‌ها و رفت وآمدهای مهم نتایج خوب در عرصه اقتصادی برای افغانستان در قبال دارد.

مولوی ذبیح الله مجاهد بیان داشته است «برداشت بعضی‌ها که افغانستان دیگر منزوی و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، نادرستی اینها ثابت شد. اکنون معلوم شد که افغانستان هم ازنگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام های صعودی بر می دارد و این تلاش ها بیشتر گردیده و تسریع خواهد شد.»

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره آتش‌بس غزه
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • کاخ سفید: بلینکن برای برقراری آتش‌بس ۶ هفته‌ای در غزه تلاش می‌کند
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • رهبران مقاومت در غزه آماده نبرد در رفح هستند
  • افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است
  • بلینکن در دیدار با رئیس جمهور چین : پکن می تواند از طریق نفوذش بر ایران در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشد