Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@11:15:57 GMT

بساط امیکرون در خریدهای نوروزی خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۸۶۴۷۰

بساط امیکرون در خریدهای نوروزی خراسان شمالی

روزهای پایانی سال است و در بازارهای هفتگی و اصلی شهرستان بجنورد جایی برای سوزن انداختن نیست به گونه ای که شهروندان در حال آماده شدن برای تحویل سال جدید و مشغول خرید آجیل، رخت و لباس نو و دیگر مایحتاج زندگی هستند، فارغ از اینکه کرونایی در کار است و این ویروس همچنان جولان می دهد و نقشه کرونایی خراسان شمالی در وضعیت خیلی پرخطر قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی در میدان شهید بجنورد و مراکز خرید این منطقه قدم می‌گذاری نه خبری از رعایت شیوه نامه های بهداشتی است و نه پوششی آنچنانی از ماسک وجود دارد تا جایی که یا دیگر ماسکی بر دهان و بینی نیست و یا برخی صرفا نصفه و نیمه بینی و دهان را خود را پوشانده اند.

جدای از بازارها و مراکز خرید در میادین اصلی شهر، شاهد حجم زیادی از دستفروشانی نیز هستیم که از صبح زود تا شامگاه در نزدیکی میدان اصلی شهر با پهن کردن بساط در پیاده روها اجناس خود را عرضه می کنند، این در حالی است که با این وضعیت، شهروندان به خاطر شلوغی خرید شب عید به سختی از پیاده روها عبور می کنند و خبری از رعایت حداقل شیوه نامه ها نیز نیست.

شاید این بی تفاوتی نسبت به کرونا، غلبه نوعی اعتماد به نفس کاذب از واکسیناسیون و خستگی مردم از فرسایشی شدن این بیماری و یا نبود متولی مشخص برای نظارت بر شیوه نامه های بهداشتی بر می‌گردد ولی هر آنچه است این بی تفاوتی به شیوه نامه های بهداشتی در آستانه سال نو و گشت و گذارهای خرید نوروزی بی تردید می تواند، منجر به افزایش دوباره شمار مبتلایان کرونا شود و لذت خریدی که این روزها دغدغه ها آنها است طعمی به تلخی کرونا داشته باشد.

کرونا تمام شده است! 

یکی از دست فروش های بجنوردی می گوید: به نظرم هفت ماه پیش واقعا کرونا وجود داشت ولی الان کرونا خیلی ضعیف شده و دیگر وجود ندارد.

حسن محمدی می افزاید: مطمئن باشید اگر کرونای واقعی وجود داشت الان شاهد محدودیت های گسترده بودیم و به این راحتی ما فعالیت نداشتیم و مردم هم به این راحتی تردد نمی کردند.

وی ادامه داد: کرونا مربوط به مردادماه بود که روزانه کٌلی فوتی داشتیم الان هم که بعضی سرفه می کنند یا آبریزش بینی دارند مربوط به فصل سرما است.

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی با بیان اینکه از ماسک زدن خسته شده است، می گوید:  واقعا خسته شدم، زیاد هم از کرونا نمی‌ترسم، چون که ترس از این بیماری مربوط به دورانی بود که واکسن نزده بودیم الان که ۲ دُز تزریق کردم دیگر ترسی از این بیماری ندارم، چون می دونم دیگر مرگی در کار نیست.

وی می افزاید: واقعیتش را بخوای بین آشنایان ما تا الان کسی بعد از تزریق ۲ دُز واکسن فوت نکرده تا ما بخواهیم حساس بشویم و بترسیم.

عادی انگاری و امکان اوج گیری دوباره 

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمان خراسان شمالی نیز می گوید: در ۲ هفته اخیر شاهد روند کاهشی موارد بستری و سرپایی کرونایی هستیم ولی این امر نباید به معنای عادی انگاری تلقی شود زیرا این شرایط می تواند، شکننده باشد.

دکتر سیدجواد پورنقی می افزاید: روند کاهشی کرونا می تواند، شکننده باشد بنابراین شهروندان نباید با این پیش فرض که کرونا فروکش کرده است، بی توجه به شیوه نامه های بهداشتی باشند و ترددهای غیرضروری انجام دهند.

وی با بیان اینکه بی‌توجهی به واکسیناسیون و عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی می تواند، روند کاهشی ابتلا را معکوس کند، گفت: باید همچنان با استفاده از ظرفیت دستگاه های اطلاع رسانی با رویکردی فرهنگی مردم را نسبت به تزریق دُز سوم و رعایت شیوه نامه های بهداشتی حساس کنیم.

پورنقی یادآور شد: با توجه به آغاز زمان خریدهای پایان سال و برگزاری مهمانی‌های خانوادگی در نوروز از حالا توصیه می‌کنیم که همه مردم پروتکل‌های بهداشتی و بویژه واکسیناسیون را جدی بگیرند تا این روند کاهشی تغییر نکند.

تشکیل ۱۰۰ تیم بازرسی بهداشت

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی نیز می گوید: ۱۰۰ تیم از ۲۵ اسفند سالجاری تا ۱۵ فروردین سال آینده بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، مراکز خرید، پایانه ها، اماکن اقامتی و بین راهی در سطح استان نظارت می‌کنند.

علیرضا نوروزیان می افزاید: این تیم‌های بازرسی در هر شهرستان شامل ۱۸ گروه از کارشناسان بهداشت محیط مرکز بهداشت هر منطقه تشکیل شده‌اند که بر اجرای محدودیت‌های هوشمند و شیوه‌نامه‌های بهداشتی در ماه اسفند و ایام نوروز که با افزایش سفر مواجه خواهیم شد، نظارت می‌کنند.

وی ادامه می دهد: همچنین یک گروه نظارتی نیز متشکل از ۹۶ نفر بازرس بهداشت محیط و حرفه ای در روزهای اداری و تعطیل بر اجرای این فرایندها نظارت خواهند کرد.

نوروزیان یادآور شد: نظارت بر رعایت فاصله گذاری های اجتماعی، تهویه مطلوب اماکن عمومی، بین راهی و اقامتی و اجرای دقیق مصوبات ستادملی کرونا از اولویت های گروه های بازرسی بهداشت است.

تزریق دُز سوم شتاب می گیرد

دبیر ستاد مقابله با کرونا در خراسان شمالی نیز گفت: با توجه به قرار گرفتن در آستانه سفرهای نوروزی و ورود زائران رضوی به استان باید تزریق دُز سوم در این خطه شتاب گیرد.

طاهر رستمی افزود: با همراهی مردم و تدابیر دانشگاه علوم پزشکی هم اکنون شیوع اُمیکرون در این استان به ثبات رسیده، ولی با شیب کمتری رو به کاهش است و این روند می تواند، شکننده باشد.

وی تصریح کرد: در آستانه سال نو از عموم و مردم تقاضا داریم تا شیوه نامه ها را رعایت کنند تا شاهد افزایش این شیوع مجدد نباشیم و شاهد تکرار روزهای تلخ نباشیم.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بیان کرد: با توجه به اینکه در مسیر زائران رضوی قرار داریم دُز سوم و بوستر برای مسافران ضروری است که باید مردم همچنان پایبند به شیوه نامه های بهداشتی باشند.

تاکنون حدود یک میلیون و  ۴۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در این استان تزریق شده است به گونه ای که ۹۵ درصد جمعیت هدف دُز اول، ۸۶ درصد جمعیت هدف دُز دوم و حدود ۵۰درصد جمعیت هدف نیز در استان دُز سوم را دریافت کرده اند.

براساس اعلام سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲ هزار و ۱۰۰ نفر در استان بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند که بیشترین آمار فوتی هشت ماه امسال بوده است.

براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، ۷ شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، فاروج، رازوجرگلان، گرمه و جاجرم در وضعیت قرمز کرونایی و تنها شهرستان مانه و سملقان  در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد.

برچسب‌ها بجنورد ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری مدیریت استانی کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی بجنورد ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بهداشت و سلامت رعایت شیوه نامه های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی روند کاهشی د ز سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۶۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

غلامرضا زارعی مدیر دفتر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: بر اساس ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است طبق معرفی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری برخی نهاد‌ها به مادران باردار، شیرده و دارای کودک زیر پنج سال سبد تغذیه و بسته بهداشتی رایگان را به صورت ماهانه اختصاص دهد.

او افزود: بر همین اساس شارژ اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶ میلیون ریال برای مادران دارای فرزند شیرخوار شامل ۲ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۱۱۰ نفر از سه دهک اول درآمدی انجام شده است.

مدیر دفتر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: به منظور حمایت از مادران ایرانی در فرزندآوری و حرکت به سوی جوانی جمعیت، بسته‌های غذایی و بهداشتی به مادران دارای فرزند شیرخوار (زیر ۲ سال) در بستر کالابرگ الکترونیکی اختصاص یافته است.

زارعی بیان کرد: ۱۶ هزار و ۵۷۱ شعبه فروشگاه زنجیره‌ای و خرد در استان خراسان رضوی آماده عرضه بسته‌های غذایی و بهداشتی ویژه مادران دارای فرزند شیرخوار و زیر پنج سال هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با حضور معاون وزیر بهداشت
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد
  • تولید ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش درخراسان‌شمالی
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • قدردانی از متصدیان سه واحد نمونهٔ بهداشتی در مه ولات