Web Analytics Made Easy - Statcounter

18 غذای سنتی در استان لرستان ثبت ملی شده که عطر و طعم بی نظیری دارند، نوروز فرصتی برای سفر به سرزمین کهن و تجربه غذاهای محلی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، هر شهر و استان از کشورمان علاوه بر آداب و رسوم متفاوت، دارای دستبخت و ذائقه خاصی هستند، از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب غذاهای مختلفی طبق سلیقه و نوع زندگی مردمان همان شهر تهیه می شود که همه آنها در طعم و مزه بی نظیر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این روزگاری که با تغییر سبک زندگی، ذائقه ها به سمت و سوی غذاهای فست فودی و آماده سوق داده می شود اما هنوز هم غذاهای سنتی به دلیل سادگی و خوشمرگی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند، غذاهایی که بر ترکیب چند ماده غذایی ساده و هنر دست بانوان می تواند جادوی خوشمزگی را تقدیم کند.

اما نوروز فرصتی برای معرفی ظرفیت های گردشگری است، در ایام تعطیلات نوروز و آغازین روزهای فصل بهار، گردشگران و مسافران زیادی به شهرهای مختلف کشور سفر می کنند تا با دیدن جاذبه های گردشگری، از این همه زیبایی لذت ببرند اما در کنار جاذبه های تاریخی و طبیعی، تجربه خوردن غذاهای هر دیار می تواند لذت سفر را دوچندان کند.

در کشور ما، تنوع غذایی، شیرینی، خوراکی، دم نوش ها سبب شده تا گردشگران و مسافران نوروزی طعم جدیدی از مزه ها را چشیده و به عنوان یکی از خاطرات سفر به ذهن می سپارند.

بدون شک یکی از مکان هایی که می تواند غذاهای محلی را احیا و ترویج دهد، اقامتگاه های بوم گردی هستند که به دلیل شکل و شمایل سنتی و آشنا کردن گردشگران با فرهنگ، آداب و رسوم و غذاهای هر منطقه می توانند در این زمینه اثرگذار باشند.

اما در استان علیرغم همه جاذبه های گردشگری که وجود دارد، لیستی بلند بالا از غذاهای محلی و سنتی را می توان به گردشگران معرفی کرد که در عین سادگی، دنیایی از عطر و طعم را در خود جای داده اند.

جگروز، کبابی لذیذ در لرستان

یکی از غذاهای لذیذ و سنتی در استان لرستان، جگروز می باشد، در این غذا جگر را قطعه قطعه می کنند و بعد، آن را در لایه ای از چربی پیچانده و به سیخ می کشند، کباب ها روی آتش عطر و بوی خاصی دارد و توجه و نظر هر گردشگری را جلب می کند.

این کباب در لرستان شهرت بالایی دارد و بسیاری از گردشگران و مسافران با تجربه کردن یک بار از این کباب، خواهان همیشگی آن می شوند.

چزنک رغو، عطر نان محلی

یکی از نان های پرطرفدار در استان لرستان، چزنک رغو است، این نان با ترکیب آرد، آب و روغن محلی به دست می آید و سپس این خمیر نیمه سفت را روی تابه پهن می کنند تا برشته شود.

بعد از برشته شدن، نان را بلافاصله از روی تابه برداشته و مقداری روغن حیوانی و شیره انگور روی آن می ریزند و میل می کنند که عطر نان محلی را می توان در این طبخ نان تجربه کرد.

سُغدو، دلمه ای متفاوت

این غذا در واقع یک دلمه خاص و متفاوت است که ترکیب برنج، گوشت، روغن، ادویه های معطر، آلو را در بقچه هایی از شکمه گوسفند می پیچند و سپس در آب و روغن پخته می شود.

اگرچه دلمه هایی با برگ مو، برگ کلم و یا برگ هایی دیگر تهیه می شود اما این طعم سُغدو بسیار متفاوت است و ترکیب آنها بسیار لذیذ می باشد.

آش گوشت خرم آباد

اگرچه اسم این غذا آش می باشد اما تلفیقی از گوشت پخته گوسفند و برنج است که معمولا به آن زیر برنجی هم می گویند، از این غذا معمولا در مراسمات رسمی و مهمانی ها مانند عروسی استفاده می شود.

در گذشته نام این غذا آش گوشت بوده که تکه های گوشت در زیر برنج و در سینی های بزرگ برای پذیرایی از مهمان آماده می شد و هنوز هم این غذا طرفداران زیادی دارد.

کباب بروجرد، طعمی بی نظیر

کباب بروجرد که از گوشت گوسفند و پیار تهیه می شود، آنقدر بی نظیر و خوشمزه است که طعم آن در کشور بی نظیر است، معروف بودن کباب بروجرد سبب شده تا مسافران نوروزی در سفر به این سفر حتما طعم این کباب را بچشند.

کباب بروجرد به همراه نان سنگک، ریحان تازه، دوغ ونایی دنیایی رنگارنگ از مزه ها را به ارمغان می آورد.

آش شله ماش دورود

این آش معجزه ترکیب ماش، لوبیا چیتی، آب گوشت، پیازداغ، عدس و برنج است که با ادغام این مواد آشی بسیار لذیذ تهیه می شود که روی آش را با نعناع و پیازداغ تزیین می کنند.

در این آش ماش به عنوان ماده اصلی محسوب می شود که اصلی ترین مزه را در اختیار دارد و مانند سایر آش های لرستان در عین سادگی بسیار دلچسب است.

آش دوغ و ترخینه، معجزه مزه ها

آش دوغ یکی از آش های معروف در استان لرستان است که ماده اصلی این آش دوغ است، معمولا از دوغ هایی با طعم ترش استفاده می شود که از ترکیب نخود، برنج یا بلغور، سبزی آش، پیازداغ، دوغ و گوشت چرخ کرده تهیه می شود.

اما آش ترخینه که در دو مرحله تهیه می شود، مرحله اول دانه های ترخینه است که در فصل تابستان با طبخ دوغ و بلغور تهیه و پس از پختن، به اندازه یک پرتقال کوچک برداشته و روی دست کمی پهن می کنند و در سینی گذاشته تا خشک شود.

در فصل زمستان ترخینه های خشک را با اضافه کردن، سبزی، سیرابی گوسفند، پیازداغ، نخود و عدس به آشی خوشمزده به نام ترخینه مبدل می کنند.

مهمانی مزه ها با خورش قلیه ترش

مواد مورد نیاز برای تهیه این خورش گوشت چرخ کرده، پیاز رنده شده، سیب زمین و رب انار به اضافه ادویه های دیگر است که به آن کلیه ترش هم می گویند.

این خورش در کنار برنج زعفرانی بسیار خوشمزه است که در مهمانی های معمولا از آن استفاده می شود.

گوله ریزه یا کوفته قلقلی

این کوفته از ترکیب گوشت چرخ کرده، پیاز، نمک و فلفل تهیه می شود که بعد از این که این مواد به صورت کوفته های کوچک گرد شده در داخل قابله به همراه رب گوجه و سیب زمینی و هویچ پخته می شود تا آب و رب گوجه به خُرد کوفته ها برود.

کوفته برنجی، غذایی به قدمت یک قرن

یکی از غذاهای سنتی مردم اشترینان که قدمت آن به ۱۰۰ سال پیش برمی گردد، کوفته برنجی است، این کوفته ها با ترکیب برنج، بلغور، گندم، عدس، باقالی سبز، گوشت چرخ کرده و سایر ادویه ها تهیه می شوند و پس از ورز دادن به شکل توپکی آنها را گرد می کنند و در وسط هر کوفته مغزگردو و آلو قرار می دهند.

 

ورکواز، آشی از دل طبعیت

یکی دیگر از آش های محلی در استان لرستان، ورکواز است که این آش فقط در فصل بهار با روئیدن گیاه ورکواز در دل طبیعت تهیه می شود.

طبخ این گیاه معطر به اضافه بلغور و پیازداغ بسیار خوشمزه است که مردم لرستان در فصل بهار حتما این آش را تهیه می کنند.

پتله پلو

یکی از غذاهای محبوب در این استان پتله پلو است که با برنج، بلغور گندم، پیاز، شوید، لپه و ادویه تهیه می شود.

بعد از دم کشیدن این پلو، روی آن را با گوشت چرخ کرده و پیازداغ تزیین و به عنوان یکی از پلوهای قدیمی و سنتی میل می نمایند.

 

شامی کباب

از دیگر غذاهای دلچسب شامی کباب است که در دو مرحله تهیه می شود ابتدا گوشت چرخ کرده، نمک و فلفل، سبزیجات معطر را مخلوط و بعد به اندازه یک نارنگی کوچک در دست گرد می کنند و در روغن سرخ می کنند.

در قابلمه ای دیگر پیازداغ به همراه رب انار تفت داده می شود و بعد از جوش آمدن سس، شامی ها اضافه و به مدت نیم ساعت با هم پخته می شوند.

محسن طرحانی مسئول ثبت آثار تاریخی، طبیع و معنوی میراث فرهنگی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: در استان لرستان ۸۳ اثر ناملموس ثبت ملی شده اند که از این تعداد ۱۸ غذا و خوراکی استان لرستان می باشند.

وی افزود: جگروز، کباب سنتی، پتله پلو، شامی کباب، سغدو، نان بلوط، نان گرده، نان محلی، نان تیری، کنگر شیر، خوراک زرشک، کوفته هلو، خورش کدو حلوایی، آش بادمجان، حلیم سرخه، نان ساجی، حلوا روغنی، حلوا پشمکی در استان ثبت شده اند.

مسئول ثبت آثار تاریخی، طبیع و معنوی میراث فرهنگی لرستان تصریح کرد: هر کدام از این خوراکی ها و غذاهای محلی در استان لرستان در نوع طبخ و مزه بسیار بی نظیر هستند که در برخی از جشنواره ها سعی شده تا این سبک تهیه غذاهای استان به شهرهای دیگر معرفی شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: استان لرستان گوشت چرخ کرده غذاهای محلی کباب بروجرد تهیه می شود بی نظیر مزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۶۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان پرداخت شد

مدیرکل امور عشایری لرستان گفت: با هدف اشتغالزایی و حمایت جامعه عشایری استان، ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی سال گذشته برای خرید دام به عشایر این استان پرداخت شده است.

هوشنگ نور محمدی با اشاره به اینکه حمایت لازم جهت توسعه زنجیره تولید گوشت قرمز در سطح استان انجام شده است، افزود:متقاضیان به بانک های عامل معرفی شده اند و فرصت تکمیل پرونده ها تا پایان خردادماه تمدید شده است.

مدیرکل امور عشایری لرستان گفت:هر فقره تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز حدود یک میلیارد ریال است که افراد دارای شرایط به بانک های عامل معرفی می شوند و می توانند از این فرصت بهره مند شوند.

نورمحمدی افزود:عشایر لرستان جامعه پرتلاشی هستند که ۲۵ درصد پروتئین مورد نیاز استان را تأمین می کنند و نقش بسزایی در رونق اقتصادی منطقه دارند.

وی با بیان اینکه عشایر لرستان علاوه بر دامداری به کشاورزی، باغداری و پرورش زنبور عسل نیز اشتغال دارند گفت:این قشر سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۲۹ هزار تن مواد لبنی، هزار تن شیر، ۱۵۰ تن عسل، و ۱۷ تن روغن حیوانی تولید می کنند و یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر
  • ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان پرداخت شد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • پرداخت ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان
  • ۷ بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • فرآیند تهیه ترشی سیر به روش سنتی یک خانواده روستایی آذربایجانی (فیلم)