Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@18:54:54 GMT

رویکرد کیفی و بین‌المللی جشنواره هنرهای شهری مشهد 

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۸۷۲۰۸

رویکرد کیفی و بین‌المللی جشنواره هنرهای شهری مشهد 

ایسنا/خراسان رضوی دبیر جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد گفت: رویکرد کیفی و بین‌المللی وجه تمایز جشنواره هنرهای شهری مشهد نسبت به سال‌های گذشته محسوب می‌شود.

مهدی یک‌پسر در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد اظهار کرد: در جشنواره امسال آثار پاویون‌های شهری که با تاکید بر جنبه بین‌المللی جشنواره اجرا شده، در ۲ مرحله داوری می‌شود؛ به گونه‌ای که در ابتدا طرح‌های منتخب برگزیده شده و در حال حاضر هنرمندان در حال ساخت و اجرای آن‌ هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آثار در ایام نوروز با حضور مجدد داوران بار دیگر داوری شده و جوایز آن اهدا خواهد شد. همچنین داوری مردمی نیز انجام می‌شود و با رای مردم جایزه ویژه مردمی نیز اهدا خواهد شد. در این بخش ۱۳ اثر به مرحله اجرایی رسیده که امیدواریم قبل از عید نوروز رونمایی شوند.

وی در خصوص رویکردهای متفاوت جشنواره امسال بیان کرد: یکی از تفاوت‌های جشنواره امسال با سال‌های گذشته این است که موضوعات و موقعیت‌های آثار قبل از طراحی مشخص بوده است؛ به این معنا که هنرمندان بر اساس موقعیت تعریف‌ شده آثار را طراحی کرده‌اند. موضوعات آثار نیز بسیار متنوع بوده و در خصوص موضوعات هویتی شهر مشهد و امام رضا(ع) و همچنین موضوعات پیرامون بهار اجرا می‌شود.

دبیر جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد افزود: جشنواره امسال هزینه بیشتری نسبت به سال‌های گذشته به همراه داشته و جشنواره با رویکرد کیفی اجرا خواهد شد؛ به گونه‌ای که در بخش پاویون‌ها ایده‌ای جدید به صورت فضاهای مفهومی طراحی شده که اتفاقات تعاملی در آن‌ها رقم می‌خورد. بنابراین امسال از نظر کیفیت و رویکردها نگاه جدیدی بر جشنواره حاکم شده است.

یک‌پسر تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های زمانی که با واسطه تغییرات مدیریت شهری وجود داشت، ۲۲ آبان‌ ماه، فراخوان بین‌المللی جشنواره هنرهای شهری مشهد منتشر شده و هنرمندان تا ابتدای دی‌ ماه و حدود ۴۰ روز فرصت داشتند تا آثار خود را ارسال کنند. این فراخوان در سطح بین‌المللی نیز منتشر شد تا آثار هنرمندان بین‌المللی نیز مورد استفاده قرار گیرد. تعدادی اثر نیز در این بخش ارسال شد اما هیچیک انتخاب نشده و به جشنواره راه پیدا نکردند. با این وجود امسال نگاه و رویکردی در بخش بین‌الملل آغاز شده و انشاءالله در سال‌های آینده با استفاده از فرصت و زمان بیشتر بتوانیم از ظرفیت هنرمندان بین‌المللی را نیز مورد استفاده قرار دهیم.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به حجم بالای زائران غیرایرانی هویت آن‌ها نیز در برخی آثار مورد توجه قرار گرفته و در یک یا ۲ اثر به موضوع همسایگان فارسی‌زبان مانند افغانستان پرداخته شده است. بنابراین در فراخوان امسال نگاه حداقلی نسبت به تنظیم موضوعات و پیش‌بینی‌های مخاطبان بین‌المللی دیده شود.

یک‌پسر خاطرنشان کرد: در بخش‌های دیگر که ذیل موضوع نوروزگان قرار می‌گیرند، نصب ۱۸ المان‌ شهری برنامه‌ریزی شده که تعاملی بودن آن وجه تمایز آن‌ با المان‌های سال‌های گذشته محسوب می‌شود. به شکلی که این المان‌ها صرفا دیدنی نبوده و رفتارهایی میان مخاطبان و المان‌ها شکل می‌گیرد. همچنین در بخش آذین‌های شهری نیز ۲۳ اثر در ۱۲۲ نقطه شهر اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این‌ها در بخش دیوارنگاری نیز حدود ۵۰۰۰ متر مربع روی دیوارهای سطح یک(دیوارهای بزرگ) و ۴۰۰۰ متر مربع بر روی دیوارهای کوچک‌مقیاس و در مجموع ۹۰۰۰ متر مربع اجرا خواهد شد. بخش نمایش نیز متفاوت از سال‌های گذشته بوده و ۱۸ نمایش بر اساس موضوعات المان‌ها در کنار المان‌ها و پاویون‌ها اجرا خواهد شد. داوری تمام این بخش‌ها در دی‌ ماه انجام شده و سپس آثار در مراحل اجرا قرار گرفته‌اند تا در آستانه سال نو رونمایی شود.

دبیر جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد افزود: بخش گلستان نیز در زمینه فعالیت‌های فضای سبز اجرا می‌شود و سازمان پارک‌ها به عنوان متولی این بخش عمل می‌کند. در این بخش نیز المان‌های گل نمادهای ترکیبی گل و مجسمه در سطح شهر اجرا خواهد شد. به علاوه ۱۲ پل عابر پیاده نیز نقاشی می‌شود که حس بهاری به همراه خواهد داشت و پل آزادی نیز  امسال به شکل متفاوتی طراحی شده است.

یک‌پسر گفت: حدود ۴۰۰۰ برنامه اجرای سرود در سطح شهر خواهیم داشت که در کنار المان‌ها و پاویون‌ها اجرا خواهد شد. علاوه بر این‌ها فراخوانی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی، هنری و تفریحی منتشر شده است که در کنار المان‌ها و پاویون‌ها، ۱۶ برنامه رویدادی با موضوعات متنوع مانند چاپ دستی در جنبه‌های مختلف سرگرمی، علمی، فرهنگی و... به عنوان مکملی برای برنامه‌ها پیش‌بینی شده‌ است.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری جشنواره هنرهای شهری مشهد مشهد استقبال از بهار شهرداری مشهد سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد خراسان رضوي جشنواره بین المللی هنرهای شهری مشهد جشنواره امسال سال های گذشته اجرا خواهد شد پاویون ها المان ها یک پسر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۷۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی

حجت‌الاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش با کاظم نظری؛ مدیر کل هنرهای نمایشی درخصوص اجرای آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر ارتش، اجرای عمومی آثار تولیدی، تولید آثار هنری مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برگزیده گفت‌وگو و تفاهم کردند.

به گزارش ایسنا در جلسه‌ای که با حضور حجت‌الاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش، کاظم نظری؛ مدیر کل هنرهای نمایشی و سیامک موحدی؛ مدیر امور هنری سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش و شهرام نوشیر؛ مدیر کانون تئاتر دینی برگزار شد، مقرر شد آثار برگزیده سیزدهمین جشنواره تئاتر ارتش، که اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد، در جشنواره تئاتر فتح خرمشهر و جشنواره تئاتر مقاومت اجرا داشته باشند. همچنین در این جلسه قرار شد فرصتی فراهم شود تا نمایش‌های خیابانی با موضوع شهدا و مضامین مرتبط، بتوانند در پادگان‌ها و فضاهای سازمانی ارتش، روی صحنه بروند.
در سومین مورد از این تفاهم، قرار شد گروه‌های اجرای تعزیه ارتش در فضاهای نمایشی و میادین و فضاهای روباز مختص این نوع نمایش، در ایام سوگواری اجرا داشته باشند.
همکاری دو طرف برای تولید یک اثر فاخر مشترک، نیز جزو مواردی بود که در این جلسه درباره آن گفت‌وگو شد و توافقاتی نیز به عمل آمد که به زودی نام نمایش و سالن اجرای آن اعلام خواهدشد.
همچنین در این جلسه درباره حمایت از نمایشنامه‌های برگزیده جشنواره «نسیم رحمت» با موضوع و نگاه مورد توافق دو طرف، گفت‌وگو شد. جشنواره «نسیم رحمت» از جمله جشنواره‌های برگزارشده توسط ارتش است که امسال هنرمندان شاخص در عرصه نمایشنامه‌نویسی در آن شرکت خواهند کرد.
 همچنین سال جاری، برای تقویت متون نمایشی و جشنواره تئاتر میثاق ۱۴، به نمایشنامه‌نویسان جوان و مطرح کشور نگارش ۲۸ نمایشنامه سفارش داده شده است.
درپایان این جلسه، گفت‌وگوهای اولیه درخصوص احیای سالن‌های ارتش برای اجرای تئاتر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک نیز صورت گرفت و ادامه آن برای بررسی سیستم، مشکلات و تحلیل بیشتر موضوع به جلسات آتی موکول شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تصفیه‌خانه دوم آب شرب اردبیل ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • جدایی برگزاری بخش ملی و بین الملل جشنواره فیلم رضوان
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • جشنواره‌های گردشگری با رویکرد ملی و بین‌المللی تدوین شود
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند