Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان جنوبی سیستم ترموفتوولتاییک منحصر بفرد کاتالیزی توسط محققان دانشگاه بیرجند اختراع شد.

اختراع حاضر شامل سیستم ترموفتوولتاییک منحصر بفرد کاتالیزی است که می‌تواند با استفاده از انرژی حرارتی اتلافی حاصل از احتراق سوخت‌های فسیلی توان الکتریکی تولید کرده و همچنین با بازیافت حرارت از هدررفت انرژی جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترموفتوولتاییک احتراقی سیستمی است که می‌تواند به طور مستقیم پرتوهای تابیده شده از دیواره‌های گرم محفظه احتراق را با استفاده از سلول‌های فتوولتاییک به انرژی الکتریکی تبدیل کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر سید ابوذر فنایی، عضو هیأت علمی گروه آموزشی مکانیک دانشگاه بیرجند گفت: براساس این تکنولوژی یک مشعل گاز خانگی این قابلیت را خواهد داشت که تمام انرژی گرمایی و الکتریکی مورد نیاز منزل مسکونی را تامین نماید. مکانیزم عملکرد این دستگاه به این صورت است که ابتدا در محفظه مرکزی احتراق به صورت پایدار ایجاد شده و حرارت اضافی این احتراق از جداره‌ها به محفظه بعدی که دورتادور محفظه مرکزی قرار دارد منتقل می‌شود. درون این محفظه هوا قرار داشته که خود بخشی از حرارت را برای بهبود فرآیند احتراق در طول محفظه مرکزی به ابتدای محفظه منتقل و بخش قابل توجهی از حرارت به صورت تشعشعشی از جداره محفظه احتراق به جداره خارجی محفظه گردش حرارتی منتقل می‌شود. در بیرون جداره های خارجی محفظه گردش حرارتی ساطع کننده‌های تشعشعی قرار دارند که حرارت دریافت شده را به سمت سلول‌های ترموفتوولتائیک نصب شده در جداره بعدی تابانده و سلول‌ها توان الکتریکی تولید می‌کنند. 

وی با تأکید بر اینکه اختراع حاضر می‌تواند برای سایر سوخت‌های فسیلی و نیز منابع گرم غیر احتراقی صنایع بازتعریف و طراحی گردد. عملکرد بی صدا و عدم استفاده از قطعات متحرک ، بهینه سازی موثر در مصرف برق و گاز برای تمامی مصارف و کاربری در صنایع حرارتی کشور، کاهش تولید گازهای گلخانه ای با توجه به بازیافت حرارتی مناسب و امکان کاهش مصرف سوخت تجهیزات حرارتی از جمله مهمترین مزایای این ثبت اختراع است.

وی بیان کرد: این پرژه تحقیقاتی در ابتدا به عنوان پایان نامه دوره کارشناسی ارشد آغاز گردید توسط یک گروه تحقیقاتی داخلی-بین المللی به سرپرستی دکتر سید ابوذر فنایی، در دو واحد صنعتی در حال برآورد جهت پیاده سازی می‌باشد. دستگاه ترموفتوولتاییک احتراقی جهت بازیافت حرارتی و تولید توان الکتریکی به شماره ۱۰۵۴۱۴ در تاریخ ۲۴ مهر ۱۴۰۰ در سازمان ثبت اسناد کشور ثبت اختراع شد.

اتنهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اختراعات دانشگاه بيرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۷۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

ایسنا/لرستان اختراع کاربردی دانشجوی دانشکده دامپزشکی دانشگاه لرستان، مصطفی شهبازی‌پاچال، با عنوان دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه (زنبور عسل) مجهز به سنسور بیهوشی، از سوی مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ثبت شد.

مصطفی شهبازی‌پاچال ششم اردیبهشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌های لرستان، زنبورداری و تولید عسل است و اختراع اینجانب در راستای این ظرفیت‌ها و ارتقای تولید است.

وی با بیان اینکه نژاد زنبورهای ایرانی دارای ضعف‌هایی است وتلاشم این بوده است با این اختراع، ضعف‌ها رفع شود، گفت: نژادهای مختلف زنبور در جهان را مورد بررسی علمی و تحقیقاتی قرار دادم؛ با تلقیح مصنوعی می‌توان در نژاد مورد نظر، نقاط ضعف را برطرف کرد.

این دانشجوی دکترای دامپزشکی دانشگاه لرستان، با بیان اینکه رفتار نیش‌زنی زنبورهای بومی ایران، شدید است و این یک ضعف است و رغبت زنبوردار برای رسیدگی به کندوها، کمتر می‌شود، تصریح کرد:دستگاه اختراع شده توسط اینجانب، براساس تلقیح مصنوعی، باعث رفع این ضعف می‌شود.

شهبازی‌پاچال  ادامه داد: توانایی زنبورهای بومی برای سپری‌ کردن فصل سرد زمستان، پایین است؛ به همین علت، در فصل زمستان، زنبورداری بومی بدون تلقیح مصنوعی، بین ۴۰ تا ۵۰ درصد تلفات دارد؛ این، یک نقطه ضعف است؛ با تلقیح مصنوعی از طریق دستگاه مذکور، این ایراد رفع خواهد شد.

وی، خاطرنشان کرد: زادآوری و تولید محصولات برخی زنبورهای بومی، پایین است؛ از طریق تلقیح مصنوعی دستگاه مذکور، این ضعف هم رفع می‌شود.

این دانشجوی دکترای دامپزشکی دانشگاه لرستان گفت:اگر دستگاه به مرحله تجاری‌سازی و تولید انبوه برسد می‌توانیم صادرات هم داشته باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گاک آیون وی ؛ الگو طراحی این خودرو چینی یک دایناسور بوده است! (+تصاویر)
  • مهارت آموزی ۱۵۰۰ بانوی بیرجندی در رشته‌های فنی و حرفه‌ای
  • همه چیز درباره ثبت اختراع در سطح جهانی یا پتنت بین‌المللی
  • (تصاویر) «چری» با طراحی متحول شده در نمایشگاه پکن رونمایی شد
  • چرا ربات‌ها و هوش مصنوعی هنوز به گرد پای حیوانات نرسیده‌اند؟
  • ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان
  • دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد
  • روزی به نام تلفن!/الو... صدا میاد؟
  • روزی به نام تلفن!
  • مهارت‌آموزی ۱۴۹۳ بانوی بیرجندی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای