Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@22:10:13 GMT

سویه نوظهور دلتاکرون تا چه اندازه نگران‌کننده است؟

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۸۷۷۷۲

سویه نوظهور دلتاکرون تا چه اندازه نگران‌کننده است؟

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه خبری "اسکای نیوز"، ویروس شناسان موسسه پاستور در پاریس، پس از مشاهده چندین مورد مبتلا به کووید-۱۹ در برخی مناطق فرانسه و با بررسی ژنوم ویروس افراد مبتلا، عفونت ویروسی ناشی از سویه جدید "دلتاکرون" را در این افراد تائید کردند.

دلتاکرون که به عنوان جدیدترین سویه ویروس کرونا شناسایی شده، سرایت آن در برخی مناطق فرانسه و آمریکا تائید گردیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پی تحقیقات آزمایشگاهی در قبرس بر روی این سویه که در نتیجه جهش و ترکیب سویه های اومیکرون و دلتا به وجود آمده، نگرانی هایی در اوایل سال جدید میلادی مطرح شد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در یک نشست توجیهی در تاریخ ۹ مارس (۱۸ اسفند) اعلام کرد که مبتلایان به این سویه در هلند و دانمارک نیز مشاهده شده اند.

سویه دلتاکرون چیست؟

دانشمندان می گویند ستون اصلی این سویه از دلتا مشتق شده در حالی که سنبله آن (بخشی از ویروس که خود را به سلول های انسانی می چسباند) از اومیکرون است.

به گفته دانشمندان ویروس های ترکیبی زمانی به وجود می آیند که شخص میزبان به طور همزمان به دو نوع ویروس آلوده شود و سلول های آنها با هم تکثیر شوند.

«ماریا ون کرکوف» سرپرست فنی کووید-۱۹ در سازمان جهانی بهداشت در این خصوص گفت که این جهش به ویژه با توجه به گسترش سریع سویه های دلتا و اومیکرون قابل انتظار بود.

آیا باید نگران ظهور این سویه جدید باشیم؟

در حالیکه نوع دلتا عوارض شدیدی در مبتلایان  برجای می گذاشت، سویه اومیکرون به مراتب خفیف تر بود و و برتری آن نسبت به سویه دلتا، مسری تر بودن بشمار می رفت. لذا برخی نگران هستند ترکیب این دو بتواند ویروس قدرتمندتری ایجاد کند.  

با این حال، دانشمندان تاکید دارند اکنون که ایمنی قابل توجهی در جوامع انسانی در برابر هر دو سویه وجود دارد، دلیلی ندارد که فکر کنیم واکسن ها در برابر سویه جدید ترکیبی بی اثر هستند.

«دکتر ویلیام لی» از اعضای ارشد موسسه هلیکس مستقر در کالیفرنیا در مورد ظهور دلتاکرون گفت: مشاهدات ویروس حاکی از آن است که احتمالا سویه جدید جای نگرانی ندارد.  

دکتر ون کرکوف نیز با بیان اینکه تاکنون اثری از وخامت حال افراد مبتلا به این سویه دیده نشده، تاکید کرد مطالعات برای ردیابی عوارض آن ادامه خواهد یافت.

«ساجد جاوید» وزیر بهداشت انگلیس هم با بیان اینکه سویه های جدید بی تردید مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرند، افزود: «هیچ نگرانی» در مورد دلتاکرون وجود ندارد.

خبر ظهور سویه دلتاکرون برای نخستین بار در تاریخ ۷ ژانویه سال جاری میلادی (۱۷ دی) توسط یک ویروس شناس قبرسی گزارش شد. دلتاکرون به دلیل دارابودن مشخصات هر دو سویه اومیکرون و دلتا به نگرانی ها در خصوص ظهور سویه ای قدرتمند از ویروس کرونا دامن زده است.

از زمان آغاز همه گیری کووید-۱۹ در جهان تاکنون بیش از ۴۵۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مبتلا شده و بالغ بر ۶ میلیون و ۶۶ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.  

برچسب‌ها کووید-19 واکسن کووید 19 سازمان جهانی بهداشت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کووید 19 واکسن کووید 19 سازمان جهانی بهداشت کووید 19 واکسن کووید 19 سازمان جهانی بهداشت سویه جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۷۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، بشیر حاجی بیگی، با اشاره به دستاوردهای نوین سازمان انتقال خون که در سال گذشته آغاز شد، گفت: اقدامات نوین سازمان انتقال خون باعث شد رتبه اعتباری ما در میان کشورهای پیشرفته تثبیت شود و در منطقه نیز کماکان با فاصله بسیار زیاد به عنوان مرجع آموزش سازمان بهداشت جهانی در زمینه طب انتقال خون باشیم.

وی افزود: از جمله اقدامات ارزشمند، انجام آزمایشات غربالگری مولکولی (NAT) است که نقش اساسی در حذف انتقال ویروس‌های خطرناکی نظیر ایدز و هپاتیت از طریق خون و داروهای مشتق از پلاسمای خون دارد. همچنین، انجام آزمایش غربالگری آنتی بادی جهت انطباق صد در صدی گیرنده و اهداکننده و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از تزریق خون و نیز آزمایش توالی یابی ژنتیکی (HLA) به روش (NGS) جهت بررسی سازگاری بافتی و تسهیل انجام پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برای بیماران نیازمند به آن در داخل کشور از فعالیت‌هایی بود که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و گسترش خدمات نوین و توسعه کمّیت و کیفیت این خدمات وابسته به این حمایت و تخصیص اعتبارات مناسب برای تأمین ملزومات مرتبط است.

حاجی بیگی با اشاره به جایگاه ممتاز سازمان انتقال خون در تأمین خون سالم و صد درصد داوطلبانه در میان کشورهای منطقه و جهان و تأمین صد درصدی نیازهای بیمارستانی در مورد خون و فراورده، گفت: تمامی این افتخارات مرهون همراهی مردم نوع دوست و حمایت‌های مسئولان اجرایی کشور و نمایندگان مجلس است و انتظار داریم در آینده نیز از این حمایت‌ها برخوردار شویم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • چادرملو و برنامه‌خاصی که آلومینیوم را نگران می‌کند!
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • مصدومیت نگران کننده ستاره سیتی مقابل فارست
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • نگران رسوب پروژه های عمرانی معطل مانده در اردبیل هستیم
  • استغاندار هرمزگان: نگران توسعه صنعتی هرمزگان هستیم
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!