Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، نوروز، عید باستانی ایرانیان، در میان مردم ایران‌زمین جایگاه ویژه‌ای دارد و هرسال با نزدیک شدن به این ایام مردم در تمام شهرها آداب‌ورسوم‌های ویژه‌ این عید را به‌جا می‌آورند.

وقتی این روزها به منازل مردم شهر و روستاهای استان سر می‌زنیم، یا در حال نظافت خانه‌هایشان هستند و یا در حال نو کردن پوشاک و البسه تا به استقبال سال نو بروند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاشت سبزه عید، چیدن سفره هفت‌سین و خرید ماهی قرمز هم که آخرین کارهایی است که یک خانواده ایرانی برای استقبال از این عید باستانی انجام می‌دهد.

خرید لباس عید نیز از کارهایی است که مردم در دَمادَم عید انجام می‌دهند، اما افزایش قیمت پوشاک و البسه در این ایام یکی از دغدغه‌های مردم این دیار است، افزایش قیمتی نسبت به سایر استان‌های هم‌جوار بیشتر حس می‌شود که شاید مصرف‌کننده بودن استان در این حوزه، دلیلی برای بالا بودن قیمت این نوع کالا نسبت به سایر نقاط کشور باشد.

نبود تولیدکنندگان البسه در داخل استان علاوه بر اینکه از دغدغه‌های مردم این استان است یکی از علل افزایش قیمت‌ها برشمرده می‌شود، استانی که خود یکی از قطب‌های نوغان‌داری و ابریشم است، تولیدات خود را خام صادر می‌کند و پوشاک وارد می‌کند.

چندین سال است که نبود تولیدکننده پوشاک داخلی به یک مطالبه برای اتحادیه پوشاک تبدیل‌شده است، زیرا دراین‌بین تولیدی‌هایی نیز بودند که به دلیل حمایت نشدن تعطیل شدند و اکنون تنها تعداد محدودی زیر نظر اتحادیه خیاطان مشغول به کار هستند.

نبود تولیدکنندگان داخلی، باعث شده تا فروشندگان خریدها را از خارج استان انجام دهند که قطعاً باوجود واسطه‌ها و هزینه بار، کالا باقیمت بالاتری وارد استان می‌شود و درنهایت باقیمت بالایی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

نکته قابل‌توجه این است که عدم اعتماد به تولیدکنندگان داخلی این فضا را فراهم نکرده تا استان خراسان‌شمالی نیز در جایگاه تولید البسه قد علم کند و بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد و امروز تولیدی‌های حوزه پوشاک این استان در مکان‌های زیرزمینی فاقد مجوز فعال هستند.

محمد زاده یکی از شهروندانی است که در فروشگاه لباس قصد خرید دارد، در گفتگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: قیمت‌ها به‌شدت بالا رفته است و پیراهنی که سال گذشته باقیمت نهایت ۱۵۰ هزارتویمان خریداری می‌شد اکنون زیر ۲۵۰ در بازار پیدا نمی‌شود.

وی ادامه داد: مردم ازلحاظ وضعیت اقتصادی شرایط خوبی ندارد، از طرفی هم افزایش قیمت‌ها به حدی است که توان خرید از مردم گرفته‌شده است.

آسوده، بانوی بجنوردی که به همراه دو فرزندش دریکی از فروشگاه‌های شهر مشغول خرید بود، نیز توضیح داد: در ایام کرونا به‌جز موارد ضرورت بازار نیامده‌ایم، امروز که قیمت‌ها را دیدم شوکه شدم، قیمت‌ها بسیار بالاست و نیاز است تا اقدام ویژه‌ای در این خصوص انجام شود.

وی اضافه کرد: جالب است که هر مغازه جنسی را باقیمت مختلفی می‌فروشد و دقیقاً یک لباس یا کفش در مغازه‌های مختلف قیمت‌های متفاوتی دارد و هیچ نظارتی هم در بازار جریان ندارد.

فرهمند یکی از همشهریان بجنوردی خاطرنشان کرد: قیمت پوشاک در کنار تمام محصولات دیگر به‌شدت گران شده است و مردم به‌جز در موارد ضرورت آن‌هم نه در حد اعلا و کیفیت عالی توان خرید ندارند.

وی گفت: پیش از کرونا وضعیت قیمت‌ها به این میزان بالا نرفته بود و مردم در ایام نوروز شور و شوق خاصی را برای خریدهای عیدانه داشتند، اما اکنون هیچ‌گونه تکاپویی در بازار به چشم نمی‌خورد و مردم توان خرید ندارند و شرمنده فرزندانشان می‌شوند.

قدرتی یکی از فروشندگان پوشاک بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: قیمت اجناس در مقایسه با سال گذشته به‌شدت افزایش پیداکرده و همین قضیه باعث شده تا محصولات باقیمت بالاتری عرضه شود که قطعاً کاهش تعداد مشتری را در برداشته است.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از اصناف استیجاری هستند، گفت: به دلیل کاهش تقاضا و خرید، باعث تعطیلی بسیاری از مغازه‌ها در این صنف شد، از طرفی نیز هیچ‌گونه تسهیلات با سود پایین برای سرپا ماندن این اصناف صورت نگرفت و خسارت‌های جبران‌ناپذیر زیادی به آن‌ها وارد شد.

این فروشنده پوشاک بیان داشت: حضور مردم طبق سال‌های گذشته در ایام نزدیک به نوروز نیست، اما همین حضور محدود هم معمولاً توان خرید را ندارند و  تنها به سؤال قیمت‌ها اکتفا دارند و با دست‌خالی از مغازه‌ها خارج می‌شوند.

وی گفت: از اسفند ۹۸ که مغازه‌داران، فروش‌های نوروزی را انجام داده بودند و انتظار می‌رفت طبق روال فروش هرساله، بخش زیادی از سود سالانه را در این ایام داشته باشند، با محدودیت‌های کرونایی لحاظ شده، تمامی مغازه‌ها تعطیل و بخش زیادی از اصناف ورشکست شدند.

وی با اشاره به اینکه مغازه‌داران در خریدهای نوروزی معمولاً به‌صورت چکی خرید می‌کنند، گفت: براین اساس، با تعطیلی مغازه‌ها و ماندن اجناس در پشت درهای تعطیل، چک‌ها پاس نشدند و مغازه‌دار خسارت‌های زیادی را متحمل و مجبور به باطل کردن پروانه‌هایشان شدند.

ابطال ۱۵ درصد پروانه‌های پوشاک بجنورد در ایام کرونا

علی صادقی، نائب رئیس اتحادیه پوشاک بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار این اتحادیه، ۷۱۲ پرونده عادی و معتبر ثبت‌شده، اظهار داشت: گفتنی است که از این تعداد ۶۰ پرونده منقضی شده که تعدادی تمدیدشان تمام‌شده و باید روال کار صورت گیرد وعده‌ای نیز اعلام ابطال پروانه را داده‌اند.

وی ادامه داد: وضعیت پوشاک مرکز استان خراسان‌شمالی پیش از شیوع بیماری کرونا، باوجود تمام مشکلات خوب بود، اما در این دو سال گذشته، علاوه بر مشکلاتی که این بیماری ایجاد کرده، افزایش قیمت تولیدی‌ها در استان‌های تولیدکننده دردی بر دردهای این فروشندگان شده است.

۱۱۰ مغازه استیجاری فروش البسه تعطیل شدند

صادقی با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر افزایش قیمت در حوزه پوشاک به‌شدت بالا بوده است، گفت: براین اساس در حال حاضر وضعیت اصناف حوزه پوشاک اسفناک است و با افزایش قیمت، تقاضاکننده کاهش پیدا می‌کند و حداقل ۱۵ درصد مغازه‌داران برای ابطال پروانه‌ها اقدام کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از ۷۱۲ پروانه حوزه پوشاک در بجنورد، ۵۰ درصد واحد صنفی استیجاری هستند، گفت: بیشترین خسارت‌ها در ایام بیماری کرونا به مستأجران وارد شد که حدود ۱۰۸ مغازه در این مدت به دلیل رکود بازار تعطیل شدند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در سال جاری با افزایش قیمت محصولات خریداری‌شده، کسبه نهایت توانایی پاس کردن چک‌های خرید را داشته باشند زیرا کارشان به‌شدت دشوار شده است.

قیمت پوشاک در بازار ۲۵ درصد گران شده است

صادقی ادامه داد: به‌طور نمونه پیراهن جعبه‌ای که سال گذشته ۱۵۰ فروش بوده است، در سال جاری ۱۶۷ هزار تومان به‌صورت نقدی خریداری‌شده، درحالی‌که در صورت خرید با چک ۱۰ درصد به قیمت آن افزوده می‌شود، طبق قانون ۲۵ درصد به قیمت کالا اضافه می‌شود و قیمت برای مصرف‌کننده بالا و رکود بازار برای تولیدکننده را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت‌ها به‌شدت بر بازار تأثیرگذار بوده است، گفت: بر اساس محاسبات صورت گرفته و بررسی وضعیت بازار قیمت پوشاک طی دو سال گذشته ۲۵ درصد قیمت‌ها افزایش پیداکرده است.

عدم‌حمایت از تولیدکنندگان پوشاک در بجنورد، تمامی تولیدی‌های مجوز دار را تعطیل کرد

این مقام مسئول بابیان اینکه مرکز استان خراسان‌شمالی از تولیدکنندگان داخلی حمایت نمی‌کند، گفت: حدود 8 سال گذشته، تعدادی از کارآفرینان با دریافت تسهیلات، تولیدی‌های داخلی را گسترش دادند، اما به دلیل حمایت نشدن، تعطیل شدند و در حال حاضر تعداد محدودی تولیدی زیر نظر اتحادیه خیاطان مشغول به کار هستند.

صادقی با اشاره به اینکه در حال حاضر در مرکز استان تولیدکننده پوشاک دارای مجوز وجود ندارد، گفت: تولیدی‌هایی که کار می‌کنند به‌صورت زیرزمینی فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: تسهیلات اشتغال‌زایی از سمت دستگاه‌های خدماتی به متقاضیان ارائه می‌شود، این در حالی است که از صنف پوشاک حمایت خاصی انجام نمی‌شود و وام‌های با کارمزد بالا برای فروشندگان صرفه اقتصادی ندارد.

کرونا، بیشترین خسارت بازار را به صنف پوشاک وارد کرد

این مقام مسئول اظهار داشت: در موضوع پوشاک، طی دو سال اخیر، شدیدترین خسارت به صنف پوشاک وارد شد، تعطیلی‌ها در مقاطع مختلف برای محدودیت‌های کرونایی، اجناس خریداری‌شده در پشت درهای تعطیل ماند، اما هیچ حمایتی از این صنف انجام نشد که به سرپا شدن آن‌ها کمک کند.

صادقی با اشاره به اینکه هیچ‌گونه تسهیلات کرونایی پرداخت‌نشده است، گفت: لازم به ذکر است که پیگیر شدیم تا تسهیلات تنها به اصناف مستأجر پرداخت شود، اما هیچ‌گونه حمایتی صورت نگرفت.

وی در رابطه باکیفیت تولیدات پوشاک گفت: کیفیت‌ها مطلوب است و هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اما شکایت‌هایی در این حوزه از سمت مردم انجام می‌شود، بیشتر در موضوع افزایش قیمت است.

این مقام مسئول در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در رابطه با اختلاف قیمت‌هایی که در حوزه پوشاک وجود دارد، گفت: واحد صنفی در زمان‌های مختلف خرید را انجام می‌دهد و اختلاف قیمت خرید در برگ خریدها، درواقع گران‌فروشی محسوب نمی‌شود، بلکه نبود ثبات قیمت در عمده‌فروشان استان‌های تولیدکننده، باعث مشکل و اختلاف قیمت‌ها در اصناف شده است.

۱۲ تیم نظارتی در سطح استان مشغول به فعالیت هستند

علی وفاه خواه، معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با نظارت‌های ایام نوروز در حوزه پوشاک اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲ تیم نظارتی در سطح استان مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه طرح نظارت نوروزی از ابتدای اسفندماه آغازشده و تا ۱۵ فروردین سال جاری ادامه دارد، گفت: نظارت‌ها در گروه کالاهای مرتبط با این طرح که شامل آجیل و خشکبار، شیرینی و شکلات، میوه و تره‌بار، کیف و کفش، پوشاک هستند، تشدید شده است.

این مقام مسئول گفت: براین اساس تخلفات شامل گران‌فروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور، احتکار، قاچاق که به سامانه اعلام‌شده است، بازرسان در محل حضور پیدا می‌کنند و بعد از بررسی موارد، در صورت تائید تخلف، صورت‌جلسه و به تعزیرات حکومتی استان ارسال می‌شود تا برای آن‌ها پرونده اقتصادی تشکیل شود.

فاکتورهای ساختگی بیشترین تخلفات صنف پوشاک در استان

وفاه خواه بیشترین تخلفات ثبت‌شده در طرح نوروزی را در گروه کالاهای اساسی عنوان کرد و گفت: لازم به ذکر است که دو ماه اخیر نظارت کالاهای اساسی به سازمان جهاد کشاورزی استان محول شده که در زمان اعلام شکایت از طرف مردم در سامانه ۱۲۴ با توجه به نوع کالاها، تلفن به سامانه سازمان جهاد متصل می‌شود و شکایت در آن ثبت و رسیدگی‌ها صورت می‌گیرد.

وی بیشترین تخلفات حوزه بازار را شامل درج قیمت، گران‌فروشی و فاکتورهای صوری و ساختگی خواند و افزود: بازرسان بعد از حضور در محل‌های شکایت شده و چک کردن فاکتورهای موجود در مغازه از طریق ارتباط با سازمان صمت استان خریدار جهت تائید یا عدم آن، صوری بودن آن‌ها آشکار و مغازه مرتکب تخلف شده بود.

ثبت بیش از ۴۰۰۰ تخلف در بازار خراسان‌شمالی طی سال ۱۴۰۰

این مقام مسئول با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون در تمام حوزه‌های بازار در استان خراسان‌شمالی، تعداد کل تخلفات کشف‌شده شامل چهار هزار و ۲۲۷ مورد بوده است، ادامه داد: لازم به ذکر است که این تخلفات در سه هزار و ۶۲۷ پرونده به ثبت رسیده و ارزش ریالی کل این پرونده‌ها ۶۲ میلیارد و ۳۹۰ میلیون و ۸۷۹ هزار و ۴۵۷ ریال است.

وی بیان داشت: در حال حاضر در بخش تعداد بازرسان، نیروها محدود است و بعد از اجرای طرح انتزاع بازار، ۹ نفر از نیروها به سازمان جهاد کشاورزی انتقال داده شدند که باعث کمبود شدید نیرو در این بخش شده‌ایم.

این مقام مسئول گفت: باکم شدن تعداد نیروهای سازمان صمت، از نیروهای بسیج اصناف، در نظارت‌ها بهره گرفته‌شده که تعداد آن‌ها در استان خراسان‌شمالی ۳۰ نفر هستند، علاوه بر این سایر ادارات مرتبط نیروها به‌صورت ناظر افتخاری و بازرسی‌های مشترک بازدیدها صورت می‌گیرد.

نبود کارگاه‌های تولیدی و عدم‌حمایت از آن‌ها یکی از دلایلی است که در هر برهه زمانی و در اوج خرید مردم باعث افزایش قیمت‌های در صف پوشاک خواهد شد.

کنترل بازار شاید بتواند موضوع را مقطعی کل کند وجود واسط در این بازار و نبود تولیدات داخل استانی باعث می‌شود کنترل قیمت‌ها در ایام خرید سخت شود. 

انتهای پیام/آ

منبع: فارس

کلیدواژه: پوشاک کارگاه تولید پوشاک گرانی پوشاک تولید البسه استان خراسان شمالی خبرنگار فارس افزایش قیمت ها مقام مسئول حال حاضر حوزه پوشاک تعطیل شدند قیمت پوشاک مصرف کننده قیمت ها تولیدی ها صنف پوشاک سال گذشته توان خرید هیچ گونه سال جاری مغازه ها دو سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۸۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند

معاون سیاسی استاندار خراسان شمالی با اشاره به تأثیرگذاری پررنگ بانوان در جامعه، گفت: بانوان باید در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی پررنگی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، حسن ناهیدی امروز _ سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت بانوان و خانواده اظهار کرد: ریشه‌یابی آسیب‌های اجتماعی در جامعه ضروری است و بدون این امر نمی توان مشکلات را حل کرد.

وی افزود: نیازمند تدوین برنامه ای جامع با خصوصیات کیفی و کمی هستیم تا با هماهنگی بین دستگاه ها اجرایی شود.

معاون سیاسی استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: هر چقدر ریشه یابی و شناخت آسیب ها بهتر انجام شود، درمان و پیشگیری بهتری صورت می گیرد.

ناهیدی با اشاره به نقش سلامت اجتماعی در زندگی افراد و تاثیر آن بر کاهش آسیب های اجتماعی، گفت: در این راستا برنامه محور بودن از ضروریات است و در پیشگیری از اختلال و آسیب ها موثر خواهد بود.

وی تاکید کرد: اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در دستور کار باشد و اولویت‌بندی آسیب. ها و ارائه راهکار برای کاهش آسیب مورد توجه قرار بگیرد.

معاون سیاسی استاندار خراسان شمالی نقش آفرینی بانوان استان در تمام عرصه ها و در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی را مهم خواند و افزود: در حوزه بانوان ظرفیت و فرصت های خوبی وجود دارد و در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی نیز نقش بانوان موثر است.

کد خبر 749521

دیگر خبرها

  • بانوان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • بازگشت واحدهای تعطیل‌شده به چرخه تولید، ادعاست یا واقعیت؟ / باوجود دستور رئیسی، مسئولان از اعلام آمار، فراری هستند
  • مشاهده یک قلاده پلنگ در پارک ملی گلستان
  • خبرگزاری کره شمالی جلوتر از مسئولان ایران
  • همه ۲۵ شهر خراسان شمالی به طرح ملی جی نف متصل می‌شود
  • ۷۰۰ میلیارد تومان به خراسان شمالی تخصیص یافت
  • ۷۰۰ میلیارد به خراسان شمالی تخصیص یافت
  • هشدار دادستان بجنورد در خصوص تکمیل پل ورودی کنارگذر شمالی