Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، برنامه «نور، صدا، دوربین، خنده» با بررسی و نمایش فیلم سینمایی شادروان به همت دفتر طنز حوزه هنری در تالار سوره با حضور حسین نمازی کارگردان و عباس نادران تهیه کننده فیلم شادروان برگزار شد.

نمازی در این برنامه پس از پخش این فیلم در مورد دلایل ساخت این فیلم گفت: اینکه چرا سراغ این سوژه رفتم هم کاملاً اتفاقی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سایتی به‌دنبال یک مسئله حقوقی بودم که دیدم آقایی یک سوال حقوقی مطرح کرده است. گفته بود وقتی پدرم مرد، ما برای ترخیص جنازه رفتیم که متوجه شدیم پدرم یک فرزند دیگر داشته است. برای اینکه کارمان راه بیفتد، یک شناسنامه به نام خواهرمان برای زن‌داداش‌مان گرفتیم. حالا او شناسنامه را گرفته و روی آن یارانه می‌گیرد و به ما هم نمی‌دهد! دعوای حقوقی این خانواده بر سر ماهی ۴۵ هزار تومان یارانه بود. اول می‌خواستم همین سوژه را کار کنم اما گفتم چه کسی باور می‌کند یک خانواده بر سر ۴۵ هزار تومان به دعوای حقوقی رسیده باشند! نهایتاً قصه دیگری را از آن موقعیت خلق کردم. قصه‌ام را هم اول برای طبقه متوسط نوشتم اما دیدم جواب نمی‌دهد. احساس کردم آپارتمان فضاهای قشنگی به من نمی‌دهد، باید به پایین شهر بروم که خانه‌ها می‌تواند بزرگ‌تر باشد. به همین راحتی قصه فیلم شکل گرفت.

نمازی در ادامه با اشاره به یادداشتی که در مورد شادروان در طول جشنواره فجر نوشته بود، گفت: در مورد یادداشت منتشر شده خود در خصوص فیلم شادروان و جشنواره فجر گفت: کمدی یک ژانر است که دارای ویژگی‌های خاص است اما متأسفانه در جشنواره به آن توجه نمی‌شود. فیلم‌هایی که مورد توجه داروان هر دوره از جشنواره می‌شود ریل گذاری برای سال آینده می‌کنند و جوانان فیلمساز را تشویق به آن گونه نگاه به سینما در جشنواره فجر می‌کنند. به همین دلیل در آن یادداشت تاکید کردم که بجای نگاه یک کمدی صرف به شادروان جدی نگاه کنید.

نمازی در مورد انتخاب بازیگران این فلیم نیز گفت: انتخاب سینا مهراد و بهرنگ علوی برای چنین نقش‌هایی از نظر خیلی‌ها شاید انتخاب چندم می‌توانست باشد اما برای پرهیز از کلیشه‌های معمول و متفاوت از آنچه آن بازیگران در ذهن مردم مانده بود ما ریسک کردیم و اینگونه انتخاب کردیم.

نادران تهیه‌کننده فیلم شادروان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه طبقه اجتماعی شادروان عزتمند هستند و مسئله مالی را حاضر نیستند مهمانان متوجه شوند، گفت: دلیل انتخاب این طبقه اجتماعی مشخص است که مالکیت این موضوع با این طبقه است و در منطقه پارک وی چنین رویدادهایی از جمله مسائل مالی چند روز آی سی یو مطرح نیست.

نادران افزود: با اینکه رهبری بارها بر ساخت کمدی سالم تاکید کردند اما چنین نشد. با این حال حوزه هنری در دور تازه مدیریتی خود با همکاری بنیاد سینمایی فارابی دوباره به دنیای پویایی سینمایی خود در حال بازگشت است. همین رویکرد تازه حوزه هنری را با هجمه‌ای از انتقادها مواجه کرده اما با تمام فشارها پشتیبان ما بوده و خواهد بود.

وی ادامه داد: شاکله فرهنگی کلی کشور مخالف ساخت فیلم کمدی است اما حوزه هنری با تمام فشارهای اینچنین حرکتی انتحاری داشته است.

نادران در مورد اکران عمومی شادروان گفت: از چهارشنبه اکران نوروزی «شادروان» آغاز خواهد شد که با توجه به آمار پیش فروش‌ها انتظار استقبال خوبی داریم. البته مردم ما در مواجه با سینما غیر قابل پیش بینی هستند و باید منتظر بمانیم تا رفتار مخاطب بر اساس عوامل تأثیرگذار روی آن را شاهد باشیم.

نادران در پاسخ به یکی از شرکت کنندگان در این نشست گفت: تک تک رویدادهای شادروان یا به عینه دیده بودیم و یا برای عزیزان نزدیک خودمان اتفاق افتاده بود.

وی افزود: مفهوم خانواده برای ما موضوعیت داشت. شادروان یک حرف درشت داشت و آن هم این بود که هیچکس حق ندارد به جرم جیب بر بودن یکی از اعضای خانواده آن را اخراج کند. شادروان نمایی از کلیت جامعه امروز ما است که متأسفانه هربار کسی اعتراض به شرایط آن می‌کند به سادگی به او می‌گویند «دوست نداری برو از ایران» اما ما همه یک خانواده ایم و باید به هر شکلی کنار هم بمانیم و ادامه دهیم.

نادران در پاسخ به یکی دیگر از مخاطبان این فیلم مبنی بر هزینه ساخت این فیلم گفت: لوکیشن‌های این فیلم از آن کوچه خانواده قصه فیلم تماماً دکور ساخته‌های ما بود. کوچه مشاهده شده در این فیلم از مغازه‌های آن تا حیاط و اجزای داخل ساختمان خانه همگی دکور بود.

وی در پایان در مورد لوکیشن فیلم هم گفت: ساختمان خانه فیلم، بنایی مخروبه در احمدآباد مستوفی بود که صاحبش در آنجا مرغ و خروس و دام نگهداری می‌کرد که برای فیلم آن را اجاره کردیم.

کد خبر 5447075

منبع: مهر

کلیدواژه: فیلم شادروان حوزه هنری عباس نادران حسین نمازی تئاتر ایران درگذشت چهره ها علیرضا غفاری موسیقی پاپ فیلم کوتاه فیلم موقعیت مهدی سازمان صداوسیما اکران نوروزی فیلم سینمایی شبکه پنج سیما مجری تلویزیون برنامه تلویزیونی هنرمندان تئاتر حضور هنر ایران در جهان جشنواره فجر حوزه هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۰۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت

 

محمدرضا بهشتی منفرد فیلمساز، عکاس و عضو هیئت انتخاب بخش فیلم‌های مستند درباره کیفیت آثار ارسالی به جشنواره فیلم اقوام ایرانی گفت: تعدادی از فیلم‌هایی که به جشنواره ارسال شد سطح پایینی داشتند، اما تعدادی نیز باکیفیت بودند و برای نمایش انتخاب شدند. خیلی از فیلم‌ها نیز در سطح متوسط بودند و ازنظر فنی اختلاف کیفی چندانی با هم نداشتند. در این شرایط موضوع فیلم‌ها می‌توانست برای انتخاب نهایی تعیین‌کننده باشد. فیلم‌های خیلی خوبی داشتیم که با خلاقیت با موضوع برخورد کرده بودند، اما به نسبت فیلم‌های متوسط و ضعیف این نوع فیلم‌های خلاقانه همیشه کمتر است.

او درباره موضوعاتی که بیشتر مورد توجه فیلمسازان قرار گرفته بود گفت: مسائل زیست بومی و محیط زیستی بسیار زیاد مورد توجه قرار گرفته بود و همچنین نمایش آداب و رسوم و آیین اقوام هم در فیلم‌ها زیاد دیده می‌شد. در تعدادی از فیلم‌ها نیز به مسائل اجتماعی که مختص یک منطقه و مرتبط با جغرافیای آن منطقه است پرداخته بودند، مانند فیلم‌هایی که درباره کولبر‌ها داشتیم.

این فیلمساز با بیان این که برخی از فیلم‌ها پژوهش خوبی نداشتند، افزود: در یک جشنواره موضوعی، تکنیک و مسائل فنی در مرحله بعدی انتخاب قرار دارد و ابتدا پژوهشی که در رابطه با یک موضوع انجام شده است مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین دلیل در مرحله انتخاب آثار اگر فیلمی ازنظر تکنیکی چندان قوی نبود، اما نگاه خوبی به موضوع داشت، بیشتر مورد توجه ما قرار می‌گرفت. درمجموع پژوهش نامناسب و پرداخت سطحی به موضوع اقوام در تعدادی از فیلم‌های متقاضی دیده می‌شد.

بهشتی منفرد درباره تأثیر فیلم مستند بر رفع مشکلات یک منطقه گفت: وقتی فیلمساز ویژگی‌های یک منطقه یا مشکلی را نشان می‌دهد، بیننده با مسائلی که در آن منطقه اتفاق می‌افتد آشنا می‌شود، اما این که آیا با ساخت و نمایش این فیلم مشکلات و مسائل مردم آن منطقه حل می‌شود، در زمان تولید پروژه مشخص نیست. رسالت فیلم این است که هم مردم را در جریان مسائل یک منطقه قرار دهد و هم باعث شود مسئولان با دیدن آن در رفع مشکلات تلاش کنند. به نظرم این مسئله بیشتر به جشنواره‌هایی که این فیلم‌ها را نمایش می‌دهند برمی‌گردد. اگر فیلم‌ها برای کارشناسان و مسئولان مربوطه نمایش داده شود، شاید بتواند در رفع مشکلات مردم منطقه مؤثر باشد.

این فیلمساز افزود: قطعاً جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی باید با قدرت و کیفیت مناسب برگزار شود. اگر دعوت از فیلمسازان و جلب مخاطبان به‌خوبی انجام شود و اهل فن و کسانی که دغدغه دارند از این جشنواره استقبال کنند و فیلم‌ها را ببینند، نشان‌دهنده این است که برگزارکنندگان در کار خود موفق بوده‌اند. مهم‌ترین مسئله در برگزاری یک جشنواره تداوم آن است و با برگزاری یک یا دو دوره هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. ما پیش‌ازاین جشنواره‌های خوبی داشتیم که پس از چند دوره تعطیل شدند، اما استمرار جشنواره می‌تواند تأثیرات عمیق‌تری روی موضوعات مدنظر داشته باشد. اگر یک جشنواره تداوم داشته باشد و در سطح کیفی خوبی برگزار شود می‌تواند در تولید فیلم‌های مرتبط با آن موضوع خاص مفید واقع شود.

نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایران‌شناسی با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • زنده یاد آتیلا پسیانی خالق خاطرات دهه شصتی‌ها بود
  • رویداد جامعه‌پرداز با موضوع خانواده و جمعیت در البرز برگزار می‌شود
  • ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت
  • تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • بودجه مربوط به زنان و خانواده کافی نیست
  • برگزاری جشنواره استعدادیابی «ستاره‌های شهر» در قم
  • توجه به حفظ حرمت خانواده اولویت اصلی پلیس در طرح نور است
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کیش بهشت خانواده‌ها
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام