Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود امتی گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و افغانستان به عنوان عوارض متقابل وضع شده که طبق آن دو طرف مبلغى را بابت عوارض ورودى دریافت می‌کنند و ایران از کامیون‌های ورودی افغانستانی به پایانه مرزی دوغارون برای بارگیری در گمرک و منطقه ویژه اقتصادی، ۱۲۰ دلار اخذ می‌کند.

او گفت: شنیده شده که در برخی از پایانه‌های مرزی ایران با افغانستان این عوارض متقابل دریافت نمی‌شود؛ اما اجرای این تفاهم‌نامه باید در تمام گمرک‌های افغانستان و ایران با یکدیگر یکسان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته او بخش زیادی از کالا‌های صادراتی ایران به افغانستان از طریق بازارچه مرزی دوغارون صادر می‌شود و در عین حال از کامیون‌های افغانستانی ورودی به این مکان، عوارض ۱۲۰ دلاری دریافت نمی‌شود.

در مجموعه مرز دوغارون، پایانه مرزی، گمرک، منطقه ویژه اقتصادی و بازارچه مرزی در امر صادرات و ترانزیت دخیل هستند.

نایب‌رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: علت کاهش حجم بار صادراتی و ترانزیتی در مرز دوغارون و گرایش آن به دیگر گذرگاه‌های مرزی کشور، فقط مربوط به اخذ عوارض ۱۲۰ دلاری نمی‌شود و ۲ دلیل عمده در آن دخالت دارد.

او گفت: سختگیری‌های موجود در گمرک اسلام‌قلعه افغانستان و ارزانی کرایه‌های حمل بار به مناطق جنوبی افغانستان از مرز‌های خراسان جنوبی و سیستان‌وبلوچستان، ۲ علت عمده‌ای هستند که باعث کاهش حجم بار در دوغارون شده اند.

به گفته او امسال در مجموع، همه گمرک‌های ایران با افغانستان به دلیل عدم ثبات اقتصادی و تغییرات سیاسی در این کشور همسایه، با کاهش حجم بار و تردد ناوگان تجاری مواجه بوده اند؛ به طوری که قبل از تحولات افغانستان روزانه حدود ٤٠٠ تا ۵۰۰ کامیون از مرز دوغارون خارج می‌شدند و اکنون این عدد به حدود ۲۰۰ تا ٣٠٠ کامیون رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کاهش صادرات مرز دوغارون پایانه های مرزی مرز دوغارون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۰۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌آهن: قطار ترانزیتی افغانستان مجوز گمرک را ندارد

راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اعلام این‌که کنسرسیوم توسعه ریلی مجوز قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه را نداشت از آمادگی برای حمل بارهای ترانزیتی این مسیر خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اطلاعیه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه به شرح زیر است؛

علیرغم طی نشدن روال قانونی و عدم اخذ مجوز از سوی کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، با توجه به رویکرد توسعه‌ای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حوزه کریدورهای بین‌المللی ریلی، راه‌آهن از روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه آمادگی خود جهت اعزام 10 واگن موجود در مرز شمتیغ به ترکیه را اعلام کرد. متاسفانه پس از گذشت 7 روز کنسرسیوم مذکور هنوز مجوز  گمرک را برای ترانزیت واگن‌های مذکور اخذ نکرده است.

راه آهن جمهوری اسلامی ایران بار دیگر آمادگی خود را جهت حمل این واگن‌ها پس از وصول تاییدیه گمرک اعلام می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • در دیدار روسای گمرکات ایران و عراق چه گذشت؟
  • ۱۰۰ قطعه جوجه شترمرغ به افغانستان صادر شد
  • ترانزیت خارجی ۷ میلیون تن کالا میان ایران و عراق در سال گذشته
  • جهش ۲۵۳ درصدی تناژ ترانزیت ورودی به پایانه مرزی پرویزخان
  • توافقات جدید گمرکی ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • توافقات جدید گمرکی میان ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • ترجیح ترانزیت کالا بر صادرات محصولات کشاورزی توسط راه آهن ملی قزاقستان
  • راه‌آهن: قطار ترانزیتی افغانستان مجوز گمرک را ندارد
  • مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه بررسی شد
  • بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی