Web Analytics Made Easy - Statcounter

امامزاده سید علی معروف به شاه سید علی (علیه‌السّلام) از نوادگان حضرت عباس (علیه‌السّلام) یکی از امام‌زادگان مدفون در قم است، این امامزاده که به ابوالفضل قمی ها شناخته می شود، مورد توجّه خاصّ مردم است و همواره زائران بسیاری دارد و مردم کرامات فراوان از محضر او دیده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا، همه مسلمانان و شیعیان از ارادت ایرانی ها از جمله ترک زبان ها و آذربایجانی های ایران به حضرت ابوالفضل علیه السلام اطلاع دارند عشق و علاقه ای که با هیچ واژه ای قابل توصیف نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


​​​​​
همچنین محبت خالصانه‌ ام حضرت البنین(س) به اهل‌بیت و نیز شهادت فرزندانش در رکاب سیدالشهدا علیه‌السّلام موجب شده تا شیعیان برای او جایگاهی والا و ارزشی ویژه قائل باشند و از او نزد خدا شفاعت طلبند.

ثمره ازدواج‌ حضرت ام البنین با حضرت علی علیه‌السّلام ، فرزندانی به نام‌های عباس ۳۴ساله، جعفر ۲۹ساله، عبدالله ۲۵و عثمان ۲۱ساله که همگی در کربلا به شهادت رسیدند.

نسل امام علی علیه‌السّلام از همسرش‌ ام البنین(س) تنها از طریق عبیدالله بن عباس(ع) استمرار یافت.


در ایران، شماری از تبار حضرت ابوالفضل(ع)دارای آرامگاه و بارگاه هستند و مردم به زیارت آنان می‌روند. امامزاده سید (شاه سید علی) در قم از آن جمله است نسب شریف امامزاده شاه سیدعلی، مدفون در خیابان ۱۵ خرداد شهر مقدس قم، با سه واسطه به شرح ذیل به حضرت عباس علیه السلام و با چهار واسطه به امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام منتهی می شود،علی بن ابراهیم بن ابی جعفر حسن بن عبیدالله بن عباس بن علی بن ابی طالب علیهم السلام.


با توجه به شرایط مالی و دیگر شرایط اجتماعی و جغرافیایی شاید امکان سفر به کربلا و زیارت مرقد مطهر حضرت ابوالفضل عباس علیه السلام برای همگان فراهم نباشد، وجود بارگاه امامزاده سید علی علیه السلام نوه حضرت ابوالفضل علیه السلام در قم فرصت مغتنمی است تا زائران و مسافران قم را به نیت زیارت نوه قمر بنی هاشم انتخاب کرده و از فیض زیارت بهره برده و حال و هوای کربلایی و عطر حرم عباس بن علی علیه را در قم استشمام کنند.



مردم قم اردات ویژه‌ای به این امامزاده دارند و طبق فرموده آیت الله مرعشی، امامزاده سید علی(ع)، ابوالفضل قمی‌ها است.

وی سیدی جلیل القدر، عظیم الشأن و بسیار بزرگوار و به صاحب کرامات مشهور و معروف است که بسیار مورد توجه اهالی قم و توابع بوده و مرکز اجتماع و محل نذورات صاحبان حاجت قرار دارد. ایشان معروف به شاه سیدعلی می باشد.  

استاد بندانی پژوهشگر تاریخ اهل بیت(ع) درباره ازدواج ابالفضل العباس می گوید: قمر بنی هاشم در سن ۲۰ سالگی با لبابه دختر «عبیدالله بن عباس»، پسر عموی پیامبر(ص) ازدواج کرده که حاصل این ازدواج دو فرزند به نام های عبیدالله و فضل است که امامزاده شاه سید علی از فرزندان حضرت عبیدالله و نوادگان حضرت ماه است.



مرحوم عباس فیض در دومین جلد از کتاب گنجینه آثار قم درباره این امامزاده نوشته است: ایشان همچون پدران خود فضل و علم شجاعت را از عباس بن علی بن ابیطالب به ارث برده بود. امامزاده سیدعلی نویسنده کتاب جعفریات است که از دوره کامل فقه به شمار می رود. امامزاده سیّد علی در شهر قم ازدواج کرد که حاصل این ازدواج پنج دختر و هفت. پسر به نامهای محمد، حسین، احمد، حسن، طاهر، ابوالقاسم حمزه و اسماعیل است.

امامزاده سیدعلی، نوزده پسر داشت، از جمله فرزندی به نام عبیدالله که فردی شجاع و از علمای بزرگ بود که در حقش فرموده اند “کان من علماء آل علی”، در مصر سنه ۳۱۲ ه.ق وفات نمود و اوست مؤلف کتاب “جعفریه” در فقه اهل بیت و خطیب ص ۲۴۶ از ج ۱۰ در تاریخ بغداد و صاحب ریاض العلما در جلد ثالث از قسم اول او را ذکر فرموده و فرموده اند که کتاب “جعفریه” غیر از “جعفریات” معروف است.



بنای امامزاده در جهت شمالی شهر و منتهی الیه کوی جدید خارجی دروازه ری قم واقع شده و دارای بقعه، گنبد، رواق، ایوان، صحن، آب انبار و الحاقات دیگر است. بنای بقعه از داخل به صورت هشت ضلعی مختلف الاضلاع است که در جهات اصلی، چهار شاه نشین دارد که از هر یک دری به خارج گشوده می شود. در جهت جنوبی بقعه، ایوانی به ارتفاع 7 متر با ازاره کاشی کاری و جدار سفیدکاری و پوشش رسمی بندی و کاشی کاری تزئین شده است. در دو جانب ایوان، دو حجره و بر فراز آنها، غرفه های زیبایی مزین به کاشی کاری وجود دارد. در زیر گنبد، ضریح و مرقدی قرار دارد. مرقد از پنج جها با کاشی های خشتی عصر فتحعلی شاه پوشیده شده و دارای کتیبه ای متضمن نسب نامه امامزاده است. بر فراز بنا، گنبدی است شلجمی، سراپا آراسته به کاشی های گره سازی الوان به ارتفاع و قطر 7 متر با گردنی استوانه ای مزین به کاشی کاری معقلی با آجر و کلوکی و کاشی گرهی که در سال 1342 بازسازی و کاشی کاری شده است.



البته بیشتر نوادگان حضرت عباس(ع) در عربستان و کشورهایی مانند عراق، مصر، اردن و ترکمنستان پراکنده‌اند که از ایشان برخی در دانش و ادب و شعر و حدیث سرآمد دوران خویش بوده‌اند.


امامزاده سیده علی علیه السلام در بلوار ۱۵ خرداد قم، در میدان شاه سید علی(ع) واقع شده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: حضرت ابوالفضل ع امامزاده سید علی علیه الس علیه الس لام علیه السلام شاه سید علی کاشی کاری عباس ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۱۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماهنگ| «تو را است معجزه درکف... عصا بیفکن!»

در آستانه عملیات تنبیهی «وعده صادق» علیه رژیم صهیونیستی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در یکی از جلسات مرتبط، یک بیت شعر از غزلی که چندسال پیش با تلمیح از آیات قرآن مجید درباره رویارویی حضرت موسی علیه‌السلام با فرعون و ساحرانِ فرعونی سروده بودند، برای این عملیات خواندند:

تو را است معجزه در کف زِ ساحران مهراس
عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز

دیگر خبرها

  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رزم جانانه لرها در عملیات کربلای پنج زبانزد فرماندهان است
  • لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • نماهنگ|«تو را است معجزه درکف... عصا بیفکن!»
  • نماهنگ| «تو را است معجزه درکف... عصا بیفکن!»
  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث