Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/فارس استان فارس، حتی در این سال‌ها که خشکسالی گریبانش را رها نمی‌کند، تامین کننده حدود ۱۰ درصد نیاز غذایی کشور محسوب می‌شود؛ جغرافیای چهارفصل، خاک نسبتا مرغوب و دانش کشاورزی موجود در فارس، از عوامل تاثیرگذار بر تولید سبد متنوعی از محصولات زراعی و باغی به شمار می‌رود و یکی از این محصولات، خرما است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به استناد آمارهای ارائه شده از سوی دستگاه‌های متولی، میزان تولیدات فارس در محصولاتی مختلف زراعی اعم از غلات، حبوبات و ... سهم قابل توجهی از کل تولیدات کشور را شامل می‌شود و این جایگاه در محصولات باغی نیز مشهود بوده است به طوریکه این استان به لحاظ تولید مرکبات و خرما، همواره جزو سه استان برتر کشور قرار دارد.

علیرغم توانمندی فارس در زمینه محصولات کشاورزی، از گل محمدی گرفته تا ذرت و گندم و مرکبات و خرما و انواع میوه، حجم محصولات فرآوری شده در تناسب با آنچه به اشکال مختلف به سایر استان‌ها و کشورهای مختلف به شکل خام صادر می‌شود، بسیار اندک بوده و قطعا فارس نتوانسته در زمینه صنایع غذایی، گامی بلند برداشته و جایگاهی در خور داشته باشد.

 استان فارس با تولید سالانه ۸۰ نوع خرما به میزان افزون بر ۲۰۰ هزار تن به عنوان یکی از اقطاب تولید خرما در کشور مطرح است و این جایگاه می‌تواند فرصت مناسبی برای توسعه صنایع تبدیلی این محصول در فارس باشد، به طوریکه به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس، ۲۰۰ هزار تن خرمای تولیدی این استان در ۳۱ هزار هکتار از نخلستان های ۱۷ شهرستان فارس برداشت می‌شود.

مجید رضا پاکاری با اشاره به فعالیت صنایع متعددی در زمینه بسته بندی خرما و ضمن بیان اینکه با توجه به ظرفیت تولید این محصول، همچنان جا برای ایجاد و توسعه صنایع مرتبط با فرآوری خرما در استان فارس وجود دارد، تاکید کرد که جهادکشاورزی فارس از راه اندازی صنایع فرآوری در زمینه محصولات کشاورزی، استقبال و از سرمایه گذاران حمایت می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس هم با بیان اینکه سال گذشته افزون بر هشت هزار تن خرما به ارزش هفت میلیون دلار از گمرک این استان به خارج از کشور صادر شده است، گفت:  هند، قزاقستان، پاکستان، امارات، ترکیه، افغانستان، عراق، روسیه، مالزی، استرالیا و کانادا از مقاصد اصلی صادرات خرمای استان فارس هستند.

جمال رازقی ادامه داد: محصول خرما به میزان حدود ۱۵ درصد در چرخه فرآوری در صنایع تبدیلی کاربرد دارد که برای برخی ارقام متفرقه با خصوصیات بازارپسندی مناسب در بحث صادرات تقاضای بالاتری وجود دارد.

رازقی با یادآوری اینکه حدود ۷۰ درصد از خرمای تولیدی استان از نوع شاهانی‌ست که قابلیت تبدیل به فرآورده‌هایی مانند قند مایع، شیره خرما، خمیر خرما، عسل خرما، سرکه و شهد خرما را دارد، گفت: هم‌اینک ۱۶ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری با افزون بر ۳۳ هزار تن در زمینه بسته بندی خرما در این استان  فعالیت دارند. 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس یادآور شد که یک واحد فرآوری خرما با ظرفیت اسمی ۲۲ هزار تن نیز در فارس فعال است.

مدیر صنایع غذایی مینو فارس نیز پیرامون اهمیت توسعه صنایع فرآوری محصولات کشاورزی، بر لزوم ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها و تلاش برای جذب سرمایه‌گذار و تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری تاکید و خاطرنشان کرد که استان فارس ظرفیت مناسبی برای رشد در این عرصه صنعتی را دارد.

محمدفرید خان‌صنمی، با ابراز گلایه از کم توجهی و گاهی بی توجهی مسئولان استان به حوزه صنعت و به خصوص تامین زیرساخت های شهرک صنعتی بزرگ شیراز، گفت: اگر برندهای شناخته شده در هر استانی از نقاط همجوار فارس، به دنبال سرمایه‌گذاری بود، شاهد استقبال و توجه خوب مسئولان بودیم اما در فارس ما با دشواری‌های فراوانی روبرو بوده‌ایم.

این مدیر حوزه صنایع غذایی با تاکید بر لزوم رفع ضعف در ارتباط و همکاری مسئولان با حوزه صنعت، گفت: متاسفانه در تصمیم گیری ها نظر فعالان بخش صنعت کمتر مورد توجه قرار می گیرد که نمونه آن را می توان در طرح الزام به ثبت قیمت تولید کننده دید، آن هم در شرایطی که قیمت مواد اولیه دایماً در حال نوسان است و ثبات ندارد. 

وی همچنین با اشاره به مشکلات زیرساختی در زمینه های تامین آب، برق، گاز، مخابرات و مسیر دسترسی در شهرک صنعتی شیراز گفت: ضعف زیرساختی باعث شده تا بسیاری از شرکت ها از جمله صنایع غذایی مینو فارس امکان اجرای طرح های توسعه ای، افزایش تولید و ایجاد اشتغال بیشتر را نداشته باشند.

این مدیر جوان صنایع غذایی، با طرح این موضوع که اکنون بزرگترین پالایشگاه خرمای کشور در شهرک صنعتی شیراز فعال است، زمینه‌سازی برای توسعه این مرکز صنعتی را موجب رونق اقتصادی به واسطه ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی و کمک به سلامت جامعه دانست.

وی با اشاره به اجرایی شدن طرح توسعه این واحد صنعتی و موفقیت برای در اختیار گرفتن بازارهای داخلی و خارجی، گفت: فعالیت این شرکت در استان فارس از دو منظر اهمیت دارد، یکی ایجاد اشتغال بالا و دیگری ایجاد ارزش افزوده قابل توجه برای یکی از محصولاتی که بخش قابل توجهی از آن خام به بازار عرضه شده و دور ریز می‌شود.

خان‌صنمی همچنین نسبت به اجرایی شدن طرح خرید تضمینی خرما انتقاد و اضافه کرد: اجرای این طرح نه به سود کشاورز تولید کننده است و نه برای صنعتگر منفعتی به دنبال دارد بلکه موجب شده تا دلالان تولیدات را از بازار جمع آوری و احتکار کرده و به قیمت بسیار بالاتری عرضه و سود سرشاری کسب کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی شهرک صنعتی بزرگ شیراز استان فارس خرما محصولات کشاورزی صنایع غذایی استان فارس هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۱۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد

به گزارش خبرنگار مهر، امید جهان نژادیان بعد از ظهر امروز سه‌شنبه در گفت‌وگویی رسانه ای بیان کرد: از ابتدای فصل خرید گندم در خوزستان تاکنون بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان به صورت تضمینی خریداری شده که از این میزان بیش از ۵۰۰ هزار تن گندم از مراکز خرید روباز به مراکز استاندارد ارسال شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان تصریح کرد: روزانه ییش از ۶۰ هزار تن گندم توسط ۱۰۳ مرکز خرید در استان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

وی اظهار کرد: در سال زراعی جاری هر کیلوگرم گندم به نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم گندم دروم به نرخ ۱۸ هزار تومان از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

جهان نژادیان یادآور شد: در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم از گندم کاران خوزستانی به صورت تضمینی خریداری شده است.

کد خبر 6093248

دیگر خبرها

  • سیلاب و تگرک محصولات کشاورزی بوشهری‌ها را تهدید می‌کند
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • فعال شدن مراکز خرید محصولات کشاورزی در استان گلستان از ۱۵ اردیبهشت
  • مراکز خرید محصولات کشاورزی در استان گلستان از ۱۵ اردیبهشت فعال می‌شود
  • خرید تضمینی ۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان فارس
  • خرید تضمینی گندم در فارس به ۶۰ هزار تن رسید
  • استقبال بازدیدکنندگان داخلی و خارجی از غرفه صنایع‌دستی فارس در نمایشگاه ایران اکسپو
  • بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • خرید بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان+فیلم
  • ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه تهران