Web Analytics Made Easy - Statcounter

با بهتر شدن وضعیت شیوع بیماری کرونا و مصادف شدن با ایام پایانی سال، مردم تمایل زیادی پیدا کرده اند تا قبل از شروع سال جدید عمل جراحی خود را انجام بدهند. از طرفی به دلیل سرمای هوا میزان مراجعه مردم به پایگاه های اهدای خون کاهش پیدا کرده است.

نیاز به خون در بیماران و افرادی که عمل جراحی کرده اند، در دنیا  همیشگی است و بیماری منتظر رسیدن خون توسط مردم نمی ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل باید وضعیت ذخایر خون و فرآورده های خونی در کشور در یک حد مناسب قرار داشته باشد تا مشکلی از نظر تامین خون نباشد. 

مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: از هر هزار نفر، ٣۵ نفر اهدای خون می کنند. اکنون در ایران این عدد ٢٣ یا ٢۴ بوده و مشکل ما در زمینه اهدای خون مربوط به بانوان است. ما نیمی از جمعیت اهداکننده خون را از دست داده ایم و اهدای خون در بانوان زیر ۵ درصد است. بیشتر اهداکنندگان مستمر، خون اهدا می‌کنند.

استقبال جوانان از اهدای خون پایین آمده است و این زنگ خطر محسوب می‌شود؛ زیرا با افزایش سن و از ۶۵ سالگی افراد نمی‌توانند خون اهدا کنند. اگر جوانان پای کار نیایند، چند سال بعد دچار مشکل خواهیم شد و باید به کمک اصحاب رسانه و جوانان میزان اهدای خون را بالا ببریم.

 

در اغلب کشور‌ها مبلغی برای هزینه رفت و آمد پرداخت می‌کنند؛ اما در کشور ما پرداخت پول به ازای پلاسما بعد منفی پیدا کرده است. در رسانه‌ها مطرح شد که هزینه دریافت پلاسما از یارانه بیشتر است و می‌توان با آن کباب خرید و این‌ها زیبنده نیستند.

او گفت: باید توجه داشت ممکن است برخی به خاطر دریافت پول در هنگام دریافت پلاسمایشان پنهان کاری کنند. البته ٩٩ درصد مردم ما صداقت را سرلوحه قرار می‌دهند. ممکن است فردی اعتیاد داشته باشد و به خاطر دریافت ٩٠ هزار تومان اعتیاد خود را پنهان کند. ما نگران هستیم. بخش خصوصی باید در تبلیغات مراقبت کند. ممکن است افراد در دراز مدت دچار چالش شوند. نظارت و اعطای مجوز دریافت پلاسما به بخش خصوصی به عهده سازمان غذا و دارو است و نظارت‌ به خوبی انجام می‌شود.

بخش خصوصی باید حمایت شود؛ اما باید استاندارد‌ها را رعایت کنند. نباید به گونه‌ای باشد که بخش خصوصی به اهدای خون ضربه بزند و اهداکنندگان خون هم توقع پول داشته باشند؛ زیرا در همه دنیا اهدای خون رایگان است.

او گفت: ما با کمبود خون مواجه هستیم هر چند که بحران نداریم؛ اما به دلیل شیوع کرونا و کاهش اهدای خون شاید اگر ١٠ تا ٢٠ درصد ذخایر خونی ما بیشتر بود، وضعیت بهتری داشتیم. اکنون ذخایر ما ۵ تا ۶ روز و در وضعیت قابل قبول است، اما ایده آل نیست. در روز‌های اخیر با کمبود خون در سیستان و بلوچستان و هرمزگان مواجه بودیم. ذخایر خونی در سیستان و بلوچستان زیر ٣ بود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اهدای خون انتقال خون اهدای خون بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۳۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ تعرفه‌های جدید پزشکی

افشین باقرزاده قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی و درمانی در سال جدید، گفت : این میزان افزایش در بخش‌های مختلف متفاوت است، اما بطور میانگین شاهد افزایش ۳۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی و درمانی در سال جدید هستیم.

باقرزاده گفت: بر اساس ابلاغ صورت گرفته قیمت تعرفه‌های پزشکی در سه بخش دولتی، عمومی غیردولتی و خصوصی متفاوت است.

وی افزود: در بخش «دولتی» تعرفه ویزیت پزشک و دندانپزشک عمومی ۴۴ هزار و ۹۰۰ تومان، پزشک و دندانپزشک متخصص ۵۵ هزار و ۸۰۰ تومان، پزشک فوق تخصص ۶۷ هزار و ۸۰۰ تومان، پزشک متخصص روانپزشکی ۷۰ هزار و ۸۰۰ تومان، پزشک فوق تخصص روانپزشکی ۸۴ هزار و ۲۰۰ تومان، کارشناس ارشد پروانه دار ۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان و کارشناس پروانه دار ۳۱ هزارو ۳۰۰ تومان است.

باقرزاده گفت: در بخش «عمومی غیردولتی» نیز تعرفه ویزیت پزشک و دندانپزشک عمومی ۵۶ هزار تومان، پزشک و دندانپزشک متخصص ۹۲ هزار تومان، پزشک فوق تخصص یکصد و یازده هزار تومان، پزشک متخصص روانپزشکی ۱۱۹ هزار تومان، پزشک فوق تخصص روانپزشکی ۱۳۶ هزار تومان، کارشناس ارشد پروانه دار ۴۹ هزار و کارشناس پروانه دار ۴۲ هزار است.

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در بخش «خصوصی» هم بر اساس ابلاغ صورت گرفته تعرفه ویزیت پزشک و دندانپزشک عمومی ۱۲۶ هزار تومان است که سهم بیمار از این میزان ۹۴ هزار و ۵۷۰ تومان است و مابقی آن توسط سازمان‌های بیمه گر پرداخت می‌شود، تعرفه ویزیت پزشک و دندانپزشک متخصص هم ۱۸۹ هزار تومان است که سهم بیمار از این میزان ۱۴۹ هزار و ۹۴۰ تومان است و مابقی توسط سازمان‌های بیمه گر پرداخت می‌شود.

وی تعرفه ویزیت پزشک فوق تخصص در بخش خصوصی را نیز ۲۴۱ هزار تومان اعلام و تصریح کرد: از این میزان سهم بیمار ۱۹۳ هزار و ۵۴۰ تومان است و مابقی توسط سازمان‌های بیمه گر پرداخت می‌شود.

باقر زاده تعرفه ویزیت پزشک متخصص روانپزشکی را نیز در بخش خصوصی ۲۵۱ هزار اعلام و تصریح کرد: سهم بیمار از این میزان ۲۰۱هزار و ۴۴۰ تومان است، تعرفه ویزیت پزشک فوق تخصص روانپزشکی هم در بخش خصوصی ۲۸۶ هزار تومان است که سهم بیمار از این میزان ۲۲۷ هزار تومان می‌باشد.

وی تعرفه ویزیت کارشناس ارشد پروانه دار در بخش خصوصی را ۱۰۲ هزار تومان و کارشناس پروانه دار را هم ۸۷ هزار تومان اعلام کرد.

باقرزاده گفت: در بخش خصوصی تعرفه ویزیت پزشک عمومی بالای ۱۵ سال سابقه هم جداگانه تعیین شده که ۱۴۴ هزار و ۹۰۰ تومان است و سهم پرداختی بیمار از این میزان ۱۳۴ هزار و ۷۰۰ تومان است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • ابلاغ تعرفه‌های جدید پزشکی
  • هشدار مهم به مردم؛ افزایش احتمال مرگ‌ومیر با این عمل پرطرفدار!
  • مسمومیت ۵۳ نفر با قارچ وحشی/ اورژانس هشدار داد
  • چین در آفریقا از آمریکا پیشی گرفت
  • زلفی گل: افزایش ۳ برابری مبلغ قرارداد‌های استادان با صنایع/ میزان اختصاص گرنت به رساله‌های دکتری و طرح‌های تحقیقاتی اعلام شد 
  • برای اولین بار یک زن همزمان پمپ قلب و پیوند کلیه خوک دریافت کرد
  • انجام ۱۰ عمل اهدای اعضا در خوزستان در ۵ روز، جهشی بی سابقه
  • انجام ۱۰ عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه
  • هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی