Web Analytics Made Easy - Statcounter

معرفی ارزش‌های بنیادین و ثمرات این فرهنگِ متعالی، نیازمند روزآمدی و نوگرایی است. تحول در عرصه فرهنگ ایثار و شهادت، مولود تحول در جامعه مخاطبان است. استفاده از همه ابزارها و همه امکانات برای ترویج و تبلیغ فرهنگ ایثار و شهادت یک ضرورت است؛ اما زبان کهنه و شیوه‌های نخ‌نما شده نمی‌تواند بهره‌وری از امکانات ملی را امکان‌پذیر نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا،محمد علی فقیه؛ سرپرست معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در یادداشتی نوشت:  شهادت در نظام ارزشی اسلام، کمال مطلوبِ انسان و مقصد نهایی عارفان و سالکان طریق الی الله است. ایثار، جهاد و مقاومت مسیری برای رسیدن به بالاترین جایگاه آرمانی است؛ جایی که خداوند آن را «عند ربهم یرزقون» خوانده است. ایثار و شهادت در عرصه تاریخی، اجتماعی، فقهی و جز آن، موضوع دانش و بینش قرار گرفته است و مجموعه عظیمی از اندیشه و اخبار و گفتار فراهم آورده است. این دامنه وسیع و عمیق، که ذهن و زبان همه متفکرین جهان را به خود معطوف و همه آزاداندیشان را به خود مشغول نموده؛ «فرهنگ ایثار و شهادت» است. این فرهنگ مجموعه عظیمی از آیات، روایات، رویدادهای تاریخی، آثار ادبی و هنری و علوم ذهنی و رفتاری است که خداوند، آن را بلندمرتبه داشته و همه سطوح انسانی در فراهم‌آوری، تعین و تبیین آن نقش داشته‌اند؛ از رزمندگان عرصه پیکار تا متفکرین و مجتهدین اعصار؛ و از اهل سلوک و عرفان تا اهالی فلسفه و نظریه‌پردازان حوزه ادیان.
بنیاد شهید و امور ایثارگران متولی چنین حوزه پردامنه و اصیل است. ایثار و شهادت در فرهنگ اسلامی، امری مبنایی و بسیار ملموس و معرّف است؛ اما بنا به مقتضیات زمان و تحولات جوامع انسانی از مظاهر و مصادیق متعدد برخوردار می‌شود. انواع گونه‌های ادبیات و هنر و اقسام جنبه‌های تبلیغی و ترویجی و همه عرصه‌های علوم و فنون می‌توانند سهمی در ایثار و شهادت و فرهنگِ متعلق به آن داشته باشند.
معرفی ارزش‌های بنیادین و ثمرات این فرهنگِ متعالی، نیازمند روزآمدی و نوگرایی است. تحول در عرصه فرهنگ ایثار و شهادت، مولود تحول در جامعه مخاطبان است. استفاده از همه ابزارها و همه امکانات برای ترویج و تبلیغ فرهنگ ایثار و شهادت یک ضرورت است؛ اما زبان کهنه و شیوه‌های نخ‌نما شده نمی‌تواند بهره‌وری از امکانات ملی را امکان‌پذیر نماید. تغییر در ذائقه گیرندگانِ پیام، ایجاب می‌کند که پیام‌آوران و تولیدکنندگان فرهنگ ایثار و شهادت، به یادگیری و سپس بهره‌گیری از زبانِ مناسب و بیانِ موردپسند روی‌آورند.
هرگونه حفظ و انتقال مادی و معنایی در حوزه فرهنگ نیازمند تبیین، ترویج و آموزش به شکل روشمند و روزآمد است. رکود، ساده‌انگاری و سطحی‌نگری در حوزه فرهنگ، بسیار آسیب‌زاست؛ و اثربخشی برنامه‌ها را از میان می‌برد. بر اهالی اندیشه و فرهنگ است که مدل مفهومی ایثار و شهادت را با بهره‌گیری از همه امکانات ملی تبیین و تعمیق کنند؛ و تمام جوانب این سرمایه مادی و معنوی را در سطوح داخلی، منطقه‌ای و جهانی پاسداری و تعظیم نمایند.
در جهان کنونی که گفتمانِ جوامع، تحت سیطره فضای وهم‌آلود مجازی است؛ ضرورت دارد که مفاهیم کلیدی و دامنه موضوعی اصطلاحات و عبارات، که دستمایه برنامه‌ریزان، کارشناسان و کارگزاران فرهنگ ایثار و شهادت است، به نحو بایسته تعریف، تبیین، تدوین و تشریح گردد. بازنمایی ارزش‌های اسلامی و انقلابی با تأکید بر اصل ولایت و مهدویت، همچنین ایثارگری و شهادت‌طلبی با تمرکز بر اندیشه مقاومت، امنیت و مودّت می‌تواند بخشی از برنامه تحولی محسوب گردد.
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که با اندیشه روشن و قلم توانای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی پیش روی حکمرانیِ فرهنگی قرار گرفت به آینده‌نگری و جوان‌گرایی با تمرکز بر ایجاد نشاط و روحیه پیشرفت تأکید دارد؛ و فرهنگ ایثار و شهادت می‌تواند از این مسیر متحول گردد.
پاسداشت و تکریم ایثارگری و ایثارگران با تمرکز بر زیست مؤمنانه، صبر و عدالت؛ و تحول و تغییر با تکیه‌بر دارایی‌های عظیم سازمانی و ظرفیت‌های کلان ملی و فراملی سرلوحه برنامه‌های تحولی بنیاد شهید و امور ایثارگران در عرصه فرهنگی و اجتماعی است.
طرح ایده‌های نوآورانه و اجرای برنامه‌های جذاب و مؤثر با هدف مردمی‌سازی و ایجاد رونق و نشاط عمومی می‌تواند پشتوانه محکمی برای امنیت و پیشرفت ملی محسوب شود. بی‌شک لطف خداوند و روح شهدای بزرگوار مددرسانِ کسانی است که خاضعانه و صادقانه برای خدمتگزاری به فرهنگ متعالی ایثار و شهادت دغدغه‌مند هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فرهنگ ایثار و شهادت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۵۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت در نشریات دانشجویی تمرینی برای ورود به عرصه ملی و بین‌المللی رسانه است

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به سیزدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی اظهار کرد: سیزدهمین جشنوارۀ نشریات دانشجویی «تیتر» که امسال در مشهد مقدس و در کنار مضجع شریف علی‌ابن موسی الرضا(علیه السلام) برگزار می‌شود، فرصت مغتنمی است تا دانشجویان عزیز، مدیران و سردبیران ارجمند این نشریات در کنار کارشناسان محترم نشریات دانشجویی و مدیران کوشا در دو وزارت خانۀ علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تعاملی پویا و هدفمند به تبادل تجربیات گران‌سنگ خود بپردازند و با حقوق و تکالیف خود در عرصۀ تولید آثار دانشجویی بیشتر آشنا شوند‌.

وی افزود: تنوع آثار و گوناگونی موضوعات در رشته‌های این جشنواره حکایت از گستردگی فعالیت نشریات دانشجویی و روند رو به رشد آن دارد.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: در سال‌های اخير، ایجاد تنوع در قالب‌های رسانه‌ای و پیدایش رسانه‌‌های نوین و رشد و پویایی بی وقفۀ پدیده‌هایی نظیر دانشجو خبرنگار که اساساً نگاه سنتی به رسانه را به چالش کشیده است، ایجاب می کند در عرصه‌های مختلف به نوآوری و درک درست از شرایط امروزی رهنمون شویم. علاوه بر این، در دنیای امروز، جنگ، جنگ روایت ها با ابزارهای رسانه ای است که تأثیر و اهمیت آن بیش از ابزارهای جنگی است.

اسماعیلی گفت: از این منظر پیشنهاد می‌شود اسناد و متون حقوقی گذشته با نگاه تازه بازبینی و به روزرسانی شوند؛ اقدامی که در پرتو آن فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز به عنوان عرصه‌های جدید فعالیت رسانه‌ای دانشجویی به رسمیت شناخته خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این مسیر که تدبیر و همراهی دبیرخانۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی را طلب می‌کند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه و همیار دو وزارتخانۀ علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود.

وزیر فرهنگ ادامه داد: این نکته مهم است که دانشجویان عزیزمان، فعالیت در نشریات دانشجویی و قلم زدن در این عرصۀ نسبتاً محدود را مقدمه و تمرینی برای یادگیری فعالیت رسانه‌ای در آینده و در سطح ملی و بین‌المللی بدانند، این تجربه بی‌شک مسیر رسانه‌نگاری در عرصه‌های بزرگ‌تر را برای آنان تسهیل خواهد کرد.

وی بیان کرد: فرصت را غنیمت می‌شمارم و ضمن تبریک به برندگان این دوره از جشنوارۀ نشریات دانشجویی، از مدیران و دست اندرکاران این رویداد قدردانی و سپاسگزاری می‌کنم.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • فعالیت در نشریات دانشجویی تمرینی برای ورود به عرصه ملی و بین‌المللی رسانه است
  • آسیب‌شناسی راهکار تقویت فرآیند جبهه‌ سازی در عرصه فرهنگی است
  • لزوم ورود حوزه علمیه به عرصه درختکاری و حفظ منابع طبیعی
  • انتصاب دبیر اجرایی و دبیر هنری هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • ترویج فرهنگ دینی و اسلامی بهترین خدمت به جامعه است
  • تعامل دستگاه‌ها لازمه تبیین و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر است
  • ۶۰ عنوان برنامه دهه کرامت در اردبیل برگزار می‌شود
  • مراسم سالروز شهادت رئیسعلی دلواری در سطح بین‌المللی برگزار شود
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیاز امروز جامعه است