Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-28@17:00:15 GMT

تدوین برنامه جامع سلامت شغلی در شرکت مس

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۹۶۲۰۲

تدوین برنامه جامع سلامت شغلی در شرکت مس

متخصص طب کار شرکت ملی صنایع مس ایران از تدوین برنامه جامع سلامت شغلی در شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد. مجاهده سلمانی ندوشن متخصص طب کار شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این مطلب در سومین روز از چهارمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار، در میزگرد بهداشت، سلامت کارکنان و ایمنی محیط کار، سلامت شغلی را حفظ و ارتقای بالاتربن درجه رفاه جسمی، روانی و اجتماعی برای تمامی شاغلین دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: در این برنامه اقداماتی از قبیل، انجام معاینات سلامت شغلی، اندازه‌گیری عوامل زیان‌آور محیط کار، اجرای JHA در مجتمع‌ها، کمیسیون پزشکی، نظارت بر معاینات پیمانکاران صورت گرفته و پوشش معاینات را به صد درصد رسانده است.
سلمانی ندوشن افزود: با توجه به آمار‌های جهانی، گروه هدف ما از کل دنیا ۴۵ درصد جمعیت نیروی کار جهان است و ۵۸ درصد افراد بالای ۱۰ سال شاغل محسوب می‌شوند بنابراین با جمعیت قابل توجهی از دنیا مواجه هستیم.
وی آمار مرگ در جهانی بر اثر حوادث شغلی را ۷ هزار و ۵۰۰ نفر شاغل اعلام کرد و گفت: ۵ تا ۷ درصد این آمار مربوط به کار است و مابقی در خصوص ایمنی شغلی است.
وی بیشترین درصد از نظر شیوع بیماری‌های شغلی را در بخش بیماری‌های قلبی عروقی با ۳۱ درصد اعلام کرد و افزود: سرطان‌های شغلی و بیماری‌های مرتبط به کار از دیگر عوامل مرگ‌ومیر در شاغلین است؛ در هر ۱۴ ثانیه یک نفر براثر بیماری شغلی در جهان جان خود را از دست می‌دهد.
سلمانی، گفت: سلامت کار جزو جدایی‌ناپذیر جامعه است و در صورت رعایت ایمنی کار نه تنها هزینه‌های بیماری شغلی کاهش می‌باید بلکه رضایت شغلی فرد را در کل جامعه فراهم کرده و افزایش بهره‌وری را نیز در بر خواهد داشت.
وی افزود: ۳۷۴ میلیون حادثه منجر به فوت نمی‌شود، اما نقص عضو جدی را در بر خواهد داشت بنابراین سلامت شغلی می‌تواند تأثیر ویژه در جلوگیری از دست دادن نیروی کار مفید داشته باشد.
متخصص طب کار شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه با اعلام اینکه امریکا ۱۲ درصد GDP خود را صرف هزینه‌های بیماری شغلی کارکنان خود می‌کند، اظهار داشت: خیلی از الزامات قانونی در کشور وجود دارد و هدف اصلی ما حرکت به سمت سلامت شغلی بدون الزامات قانونی است.
وی گفت: در این راستا در شرکت مس با تدوین برنامه جامعه سلامت شغلی اقداماتی از قبیل، انجام معاینات سلامت شغلی، اندازه‌گیری عوامل زیان‌آور محیط کار، اجرای JHA در مجتمع‌ها، کمیسیون پزشکی و نظارت بر معاینات پیمانکاران، پوشش معاینات را به صد درصد رسانده است، همچنین در دوران کرونا نیز غربالگری کارکنان در حال انجام است و وضعیت مجتمع را برای رسیدن به نقطه ایده‌آل بررسی می‌کنیم.
وی تهیه و طراحی شناسنامه شغلی بر اساس سلامت شغلی را از مهم‌ترین اقدامات شرکت مس دانست و گفت: دسته‌بندی مشاغل، تدوین پروتکل‌های معاینات بدو استخدام، معاینات دوره‌ای برای هر رسته شغلی، تدوین استاندارد‌های مورد نیاز برای ارائه خدمات سلامت شغلی و پیگیری بیماری‌ها در شرایط شغلی در چهارچوب‌های حوزه سلامت و ایمنی کار در قالب شناسنامه شغلی صورت گرفته است.
گفتنی است در این میزگرد، مصطفی زیدآبادی مدیر ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست مجتمع مس سرچشمه و مرتضی حاجی احمدی مدیر ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست مجتمع مس سونگون در خصوص اهمیت و جایگاه سلامت شغلی به سخنرانی پرداختند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: شرکت مس شرکت ملی صنایع مس ایران شرکت ملی مس شرکت ملی صنایع مس مس سرچشمه شرکت ملی صنایع مس ایران سلامت شغلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۶۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا سید معملی افزود: سلامت دهان و دندان به نوعی سر منشأ سلامتی جسم، روح و روان است و حتی در سلامت اجتماعی نیز نقش آفرین بوده و می‌تواند در روابط اجتماعی افراد را تقویت یا در آن اختلال ایجاد کند.

وی ادامه داد: امسال تمرکز ما این است که از تمام حوزه‌ها و رده‌های بهداشتی و درمانی برای بهبود سلامت دهان و دندان مردم استفاده کنیم. از بهورز در روستاها تا مراقبان سلامت در شهرها، پزشکان و کارشناسان بهداشتی در تمام مراکز متعلق به حوزه سلامت می‌توانند به ما در این عرصه کمک کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان اینکه عواملی که می‌توانند در ناحیه دهان و دندان بیماری ایجاد کنند می‌توانند در بقیه قسمت‌های بدن نیز ایجاد بیماری کنند، اظهار کرد: به عنوان مثال بین بیماری‌های شدید لثه و دیابت ارتباط وجود دارد. این دو بیماری بر یکدیگر اثرگذار هستند. همچنین بین بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دهان و دندان و لثه ارتباط وجود دارد.

سیدمعلمی یادآور شد: مادر باردار نیز می‌تواند برای جنین و نوزادش از طریق بیماری‌های دهان و دندان مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین سلامت دهان و دندان به سلامت سایر قسمت‌های بدن کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: بنابراین نقش مشترک تمام افراد درگیر بهداشت و درمان در سلامت دهان و دندان مشهود است و این مسئله تنها وظیفه بهداشت کاران دهان و دندان و دندانپزشکان نیست.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از اهداف مشخص ما در سال جاری این است که از دیدگاه عامل خطر مشترک، یعنی توجه به عواملی که هم بیماری‌های دهان را ایجاد می‌کنند و هم بیماری‌های دیگر را، به مسئله بهداشت دهان و دندان بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: البته در این راستا نقش ویژه متوجه بهداشت کاران و مراقبان سلامت دهان و دندان و دندانپزشکانی است که در بخش‌های دولتی و خصوصی کار می‌کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اعلام اینکه ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت «پویش سلامت دهان و دندان» با هدف افزایش آگاهی عمومی در سلامت دهان و دندان در سطح کشور برگزار می‌شود، گفت: در این سه روز برنامه‌های مختلفی برای دانش آموزان، مدارس و جامعه برگزار خواهیم کرد که شناساندن عوامل سلامت و بیماری دهان و دندان از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این پویش خواهد بود.

سیدمعلمی، دندانپزشکان بخش خصوصی و دولتی را به همکاری در این پویش برای آموزش و ارتقای سلامت دهان و دندان مردم دعوت کرد.

کد خبر 6089908 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • پیام وزیر بهداشت به‌مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • بررسی ایمنی در محیط کار در برنامه فراسو
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • ۱۱۰ میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد اختصاص یافت
  • بیش از ۹۰۰ هزار نفر، زیر پوشش غربالگری سلامت قلب
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • اختصاص ۱۱۰ میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد