Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@13:11:41 GMT

مراحل ثبت شرکت ساده شد!

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۹۶۶۵۵

مراحل ثبت شرکت ساده شد!

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، راه اندازی هر فعالیت اقتصادی مشکلات و سختی‌هایی به همراه دارد و تداوم آن در صورت نداشتن هدف مشخص و منطقی و مدیریت قوی همواره درمعرض مخاطره است. لذا ثبت قانونی و بخشیدن شخصیت حقوقی به آن می‌تواند در تداوم و پیشبرد بهینه فعالیت اقتصادی بسیار موثر باشد.

ثبت کسب و کار در قالب یک شرکت امروزه و با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و مزایای فراوانی که دارد، مطمئن‌ترین راه برای انجام فعالیت‌های اقتصادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ثبت شرکت به کسب و کار شخحصیت و هویت مشخص و مستقل می بخشد. به طوری که غالباً به جای شرکای سرمایه گذار، شرکت طرف معاملات قرار می‌گیرد.

اما صرفاً ثبت شرکت به تنهایی نمی‌تواند باعث رونق کسب و کار شود. برای ثبت یک شرکت موفق باید مسائلی را در نظر گرفت که در این مقاله قصد داریم به آنها بپردازیم.

تعریف شرکت

همانطور که می‌دانید واژه شرکت از خانواده شریک و مشارکت است و در اصطلاح به تجمع دو یا چند نفر به عنوان سرمایه گذار و شریک برای انجام یک فعالیت اقتصادی گفته می شودکه بسته به نوع شرکت و اساس نامه مربوط به آن، سود بدست آمده بین شرکا و کارکنان تقسیم می‌شود.

قدم اول انتخاب نوع شرکت

برای ثبت یک فعالیت اقتصادی در چهارچوب یک شرکت اولین موضوعی را که باید مد نظر قرار داد، نوع شرکت است. شرکت‌ها انواع مختلفی دارند که سرمایه گذاران باید با توجه به فعالیت خود، نوع شرکت متناسب با کسب و کارشان را انتخاب کنند. انواع شرکت‌ها عبار تند از:

شرکت سهامی: این نوع شرکت‌ها خود به دو دسته تقسیم می‌شوند. شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص. شرکت‌های سهامی عام شرکت‌هایی هستند که برای فعالیت‌های کلان و بزرگ مانند صنایع بزرگ متناسب هستند. نحوه فعالیت این شرکت‌ها به این صورت است برای تامین قسمتی از سرمایه مورد نیاز خود مردم را با فروختن سهام در فعالیت خود شریک می‌کنند.اما در شرکت‌های سهامی خاص تمامی سرمایه مورد نیاز توسط شرکا تامین می‌شود، که البته این نوع شرکت طبق شرایطی قابلیت تبدیل به شرکت سهامی عام هستند. در شرکت‌های سهامی عام مطابق قانون حداقل شرکای اصلی باید پنج نفر و در شرکت‌های سهامی خاص حداقل سه نفر باشد.

شرکت با مسئولیت محدود: این نوع شرکت‌ها شرکت‌هایی هستند با تعدادی کم بین دو تا چند نفر تشکیل می‌شوند وهر یک از شرکا بدون اینکه سهام مشخصی داشته باشدو فقط به میزان سرمایه‌ای که گذاشته به شرکت متعهد است.معمولاً این شرکت‌ها به صورت خانوادگی یا افراد مورد اعتماد هم مشغول فعالیت هستند .

شرکت‌های تضامنی: این نوع شرکت هم یکی از انواع شرکت‌های تجاری است، که معمولاً از دو یا چند نفر تشکیل شده است. در این نوع شرکت‌ها هر یک از شرکا ضامن سود و زیان شرکت هستند. به این صورت که اگر شرکت برای بدهی خود سرمایه کافی نداشته باشد هر یک از شرکا موظف به پرداخت قرض و بدهی شرکت هستند.

شرکت‌های مختلط غیر سهامی: این نوع شرکت‌ها معمولاً بین دو یا چند شرکت با مسئولیت محدود یا تضامی تشکیل می‌شوند. در این نوع شرکت‌ها هم از سهام خبری نیست و شرکا به میزان سرمایه خود در شرکت مسئولند.

شرکت‌های نسبی: این شرکت‌ها هم مانند شرکت‌های تضامنی هستند با این تفاوت که در شرکت‌های تضامنی شرکا ضمانت می‌دهند که در صورت کافی نبودن سرمایه شرکت برای پرداخت بدهی، قرض شرکت را پرداخت کنند. اما در شرکت‌ها نسبی شرکا به نسبت سرمایه‌ای که می‌گذارند موظف به پرداخت هستند.

شرکت‌های تعاونی تولید و مصرف: این شرکت از اشخاص حقیقی تشکیل می‌شوند و عمده فعالیتشان تولید و توزیع کالاهای مختلف است. در این نوع شرکت‌ها مازاد دریافتی از معاملات بین شرکا تقسیم می‌شود.

مراحل ثبت شرکت

اولین اقدامی که برای ثبت یک شرکت لازم و ضروری است، انتخاب نوع شرکت متناسب با کسب و کار مورد نظر شرکای سرمایه گذار است. دومین اقدام که خیلی هم در فعالیت اقتصادی موثر است، انتخاب نام شرکت است. نام شرکت بایدمطابق با قوانین سختگیرانه ثبت شرکت باشد. انتخاب نام شرکت بسیار مهم است چون به شخصیت حقوقی کسب و کار هویت می بخشد.سومین موضوع مهم مشخص کردن سرمایه مورد نیاز شرکت است. همه فعالیت‌های اقتصادی نیز به سرمایه اولیه دارند بنابراین سرمایه گذاران وقتی تصمیم به ثبت شرکت می‌گیرند سرمایه اولیه مورد نیاز را برآورد کنند. دیگر گزینه که در تداوم و قدرت شرکت بسیارموثر است انتخاب شرکای قابل اعتماد و دارای اعتبار است. و در نهایت تدوین اساس نامه شرکت است. تدوین اساس نامه یکی از ارکان اساسی ثبت شرکت است. اساس نامه سندی است که در آن حدود روابط شرکا و هیئت مدیره تعیین می‌شود.

شرایط انتخاب نام شرکت مطابق قانون ثبت شرکت

اسم مورد نظر برای شرکت حتماً باید ریشه فارسی داشته باشد.

تکراری نباشد. یعنی شرکت دیگری به این نام ثبت نشده باشد.

نام شرکت تنها باید از حروف تشکیل شده باشد.

از اسامی خاص و نا متعارف نباید استفاده شود.

از اسامی مشاهیر معاصر نباشد.

اسم شرکت نباید لاتین و خارجی باشد.

با شئونات اسلامی مغایر نباشد.

گمراه کننده و باعث فریب مشتریان نباشد.

اسامی منتخب برای شرکت باید بین پنج نا سه سیلابی باشد.

اسم انتخاب شده قابل انتقال به غیر نیست.

اساس نامه شرکت شامل چه مواردی است؟

اسم تایید شده‌ای که برای شرکت انتخاب شده است.

شرح واضح و شفاف فعالیتی که شرکت مورد نظر انجام می‌دهد.

زمان تاسیس و فعالیت شرکت

مبلغی که به عنوان سرمایه نقدی و غیر نقدی برای شرکت در نظر گرفته شده است.

درج آدرس و موقعیت محلی که امور شرکت در آن انجام می‌شود. در صورت شعبات دیگرمحل سایر شعبه‌ها

مشخص کردن حدود وظایف اعضای شرکت شامل مدیر، شرکا و کارکنان شرکت

در صورتی که تعدادمدیران از یک نفر بیشتر باشد. درج تعداد مدیران شرکت

شرایط و چگونگی انتخاب مدیر و مدت مدیریت

چگونگی انتخاب جایگزین در صورت جدایی مدیر به دلایل مختلف

شرایط منحل کردن شرکت و شرایط و روال پرداخت حق و حقوق کارکنان در صورت برچیده شدن شرکت

تعیین و ثبت تعداد سهام بی نام و با نام اگر شرکت به صورت سهامی باشد.

مشخص کردن مبلغ پرداخت شده برای هر سهم

چگونگی منتقل کردن انواع سهام و روش و شرایط تبدیل سهام خاص به عام

وضع و تعیین چگونگی اضافه یا کم کردن سرمایه

زمان و ترتیب تشکیل و دعوت به جلسات عمومی

شرایط تغییرات در مفاد اساس نامه

چگونگی ثبت یک شرکت

سازمان ثبت شرکت‌ها زیر مجموعه‌ی اداره ثبت کشور است و تمام مراحل ثبت شرکتها به صورت آنلاین در پلتفرمی که مسئولیت کاملش به عهده اداره ثبت است، انجام می‌شود. نحوه ثبت شرکت به این صورت است که در سامانه ثبت شرکت اطلاعاتی مربوط به شرکا، متقاضیان، مدیران، اسم‌های پیشنهادی، موضوع شرکت، میزان سرمایه، مجامع، روزنامه، اساسنامه و … ثبت می‌شود. بعد از انجام این مراحل در سایت مدیریت شرکت باید برای دریافت مدارک به صورت حضوری به اداره ثبت شرکتها مراجعه کند. البته امکان ثبت شرکت به صورت حضوری هم از طریق پنجره واحد فیزیکی کسب و کار مقدور است. لازم به ذکر است که بعضی از انواع شرکت‌ها فقط به صورت حضوری و از طریق پنجره واحد فیزکی کسب و کار انجام می‌شود. و در نهایت اگر زمان و اطلاعات کافی برای ثبت شرکت‌ها برای شرکا وجود نداشته باشد می‌توانند برای ثبت شرکت خود در کمترین زمان به کارشناسان ثبتی و حقوقی مراجعه کنند.

مزایای ثبت شرکت

حل مشکلات بین شرکا و سرمایه گذاران طبق اساس نامه شرکت

شرکت در مزایده، مناقصه و حراج‌های مختلف دولتی و غیر دولتی

از آنجایی که ثبت شرکت به فعالیت اقتصادی شخصیت حقوقی می بخشد، باعث جلب اعتماد افراد برای سرمایه گذاری و معاملات می‌شود.

از مزایای دیگر ثبت شرکت گرفتن مجوز و کارت بازرگانی مخصوص صادرات و واردات است.

در صورت ثبت قانونی شرکت امکان اعطای نمایندگی و گسترش فعالیت اقتصادی فراهم می‌شود.

با ثبت شرکت برای رونق کسب و کار می‌توان از تسهیلات دولتی و غیر دولتی بهره مند شد.

محدودیت‌های ثبت شرکت

هزینه اولیه ای که شرکا برای ثبت شرکت باید پرداخت کنند.

دیگر محدودیتی که ثبت شرکت برای فعالیت‌های اقتصادی دارد، الزام به پرداخت مالیات به صورت ماهانه است.

کارفرما در صورت ثبت رسمی شرکت باید نسبت به حقوق و مزایای کارکنان مطابق قانون وزارت کار عمل کند.

برای ثبت شرکت سرمایه گذاران موظف هستند، مبلغ مشخصی مطابق قانون ثبت شرکت به عنوان سرمایه اولیه داشته باشند.

داشتن مکان مشخص برای انجام امور و فعالیت‌های شرکت الزامی است. که این امرهزینه های زیادی را به دنبال دارد.

تغییرات شرکت چگونه است؟

بعد از اینکه شرکتی به ثبت رسید، می‌توان تغییراتی را در آن ایجاد کرد که به این کار ثبت تغییرات شرکت می‌گویند. به عبارت دیگر منظور از تغییرات شرکت، تمامی تصمیمات و تغییراتی است که در طی مجمع عمومی عادی و یا مجمع عمومی فوق العاده و یا حتی در جلسات هیئت مدیره گرفته می‌شود.(مطالعه بیشتر: ثبت تغییرات شرکت‌ها)

کلام آخر

پروسه ثبت شرکت بعضاً مراحل پیچیده و وقت گیری دارد که گاهی خسته کننده می‌شود و حتی در مواردی نیاز است تا یک مشاور ثبتی و حقوقی اساسنامه شرکت را بررسی و مشکلات آن را برطرف کند.

برای مشاوره رایگان در این مورد فقط کافی است با مشاورین ثبت تکسفیر تماس بگیرید تا به ساده‌ترین شکل ممکن شما را راهنمایی کنند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5447610

منبع: مهر

کلیدواژه: ثبت شرکت کسب و کار محیط کسب و کار ایران کسب و کار ساختمان سازی خرید آنلاین طراحی داخلی صنعت خودروسازی سفرهای نوروزی بیمه شخص ثالث خواب مزایده پوست نقاشی لامپ کم مصرف آسیاتک کسب و کارهای اینترنتی فعالیت اقتصادی نوع شرکت ها شرکت های سهامی سرمایه گذاران برای ثبت شرکت تغییرات شرکت مطابق قانون ثبت شرکت شرکت سهامی شرکت ها نامه شرکت سهامی عام برای شرکت اساس نامه مورد نیاز کسب و کار نام شرکت یک شرکت ثبت یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۶۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترجیح آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به تعطیلی مراکز تا ادامه فعالیت

به گزارش خبرآنلاین از انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، شهروز همتی رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران در خصوص اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها از نتایج، کیفیت و انجام آزمایشات پزشکی در سطح آزمایشگاه های کشور، جهت آگاهی افکار عمومی، اظهار داشت: آزمایشگاه های تشخیص طبی چه در بخش دولتی یا خصوصی به واسطه صدور جواب کتبی جزو مراکزی هستند که عملکرد شفافی داشته و این عملکرد قابل راستی آزمایی است و آزمایشگاه در قبال صدور جواب باید پاسخگو باشد.

وی گفت: نتیجه هر آزمایش باید در خروجی هر دستگاه وجود داشته باشد و ما از این خروجی به نام سند یاد می کنیم. در واقع از لحظه پذیرش درخواست آزمایش و این که توسط چه فردی خونگیری انجام شده، توسط چه دستگاه یا دستگاه هایی آزمایش انجام شده و توسط چه کسی آزمایش تحویل بیمار شده همگی مستند و قابل رهگیری و اثبات بوده و هر گونه مخدوش بودن آن ها می تواند مورد بررسی و شکایت قرار گیرد.

همتی افزود : آزمایشگاه های تشخیص طبی کشور تحت نظارت ادارات امور آزمایشگاه های استان ها بوده و در سال چند بار در خصوص استقرار استانداردهای سخت گیرانه ایزو ۱۵۱۸۹ که از سال ۱۳۸۶ اجباری شده است، مورد بازرسی قرار می گیرند و تمدید پروانه آزمایشگاه ها منوط به استقرار این الزامات است.

وی ادامه داد: این استانداردها تمامی آیتم های را که در انجام آزمایش ها دخیل هستند مانند پذیرش، جوابدهی، قیمت های اعلام شده توسط دولت، انجام آزمایش های کنترل کیفیت در بخش های مختلف، ایمنی فضا و تجهیزات، استخدام و آموزش پرسنل و بسیاری از موارد دیگر را شامل می شود.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران یادآور شد: از چند سال پیش که پذیرش نسخ به صورت کاغذی حذف شده و پذیرش به صورت آنلاین صورت می گیرد، آزمایش توسط پزشک درخواست داده شده و توسط آزمایشگاه ها ثبت می شود و این درخواست قابل دخل و تصرف نیست.

همتی تاکید کرد: امروزه حدود ۸۰ درصد آزمایش های درخواستی بیماران به صورت آنلاین بوده که در سایت بیمه های پایه نیز همزمان ثبت می گردد. بنابراین امکان صدور جواب هایی که ضروری نباشد وجود ندارد.

وی همچنین گفت: از طرفی در سال های اخیر جهت افزایش کیفیت خدمات آزمایشگاهی تعداد زیادی از آزمایشگاه ها وارد فرآیند اعتبار بخشی داوطلبانه شده اند. بدین صورت که آزمایشگاه ها خود را به صورت داوطلبانه طی فرآیند سخت گیرانه ای مورد ممیزی نهاد اعتبار بخشی قرار می دهند.

همتی بیان داشت: علیرغم این که سالانه میلیاردها جواب توسط آزمایشگاه های کشور صادر می گردد، آزمایشگاه های تشخیص طبی در بین گروه های مختلف پزشکی دارای کمترین شکایت در نظام پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی کشور هستند.

وی افزود: جهت حفظ و افزایش کیفیت، آزمایشگاه ها سه نوبت در سال توسط نهادهای کنترل کیفیت خارجی مورد پایش قرار گرفته و نتایج این ارزیابی ها نیز توسط ادارات امور آزمایشگاه ها مورد بررسی قرار می گیرد. بر اساس الزامات ۱۵۱۸۹ آزمایشگاه ها مکلفند بسته به نوع آزمایش، نمونه های بیماران را برای مدت مشخصی نگهداری کنند و اگر ادعایی مبنی بر عدم نمونه گیری و وجود نمونه در آزمایشگاه صورت گیرد این ادعا کاملا قابل بررسی است و وجود نمونه در آزمایشگاه قابل اثبات می باشد.

وی تاکید کرد: ذکر این نکته قابل توجه است که علیرغم تحریم ها، مشکلات اقتصادی و بالا رفتن قیمت ارز، آزمایشگاه ها در تلاشند تا کیفیت خدمات خود را حفظ کنند. از آنجا که نتایج آزمایش ها ۷۰ درصد در تصمیم گیری بالینی تاثیر دارد، آزمایشگاه ها تمامی تلاش خود را در ارائه یک جواب درست و قابل قبول معطوف داشته زیرا معتقدند که افزایش کیفیت خدمات و ارائه به موقع و درست آن تاثیری انکار ناپذیر در سلامت بیماران داشته و از طرفی موجب کاهش هزینه بیماران و نظام سلامت خواهد شد.

همتی تصریح کرد: با وجود مشکلات فراوانی که آزمایشگاه های کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند، صحبت هایی که در خصوص نتایج آزمایشگاه ها می شود، علاوه بر اینکه زحمات ۶۰۰۰ آزمایشگاه تشخیص طبی در کشور را زیر سوال می برد بلکه بازرسی و نظارت ادارات امور آزمایشگاه های کشور و بیمه ها را نیز زیر سوال خواهد برد.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران گفت: در شرایط سختی که آزمایشگاه ها با آن ها روبرو هستند آزمایشگاهیان ترجیح می دهند که آزمایشگاه های خود را تعطیل کنند تا به کارهای خلاف روی بیاورند و ما شاهد آن هستیم که هر ساله تعدادی از آزمایشگاه ها به دلایل اقتصادی درخواست تعطیلی آزمایشگاه خود را به کمیسیون ماده ۲۰ دانشگاه ها ارائه می دهند.

وی در پایان گفت: امیدوار هستیم اساتید گرامی هنگام مصاحبه های خود با اشراف بیشتری موضوعات را تجزیه و تحلیل کنند و اگر مشکلی وجود دارد از طریق مجاری قانونی با آن برخورد کرده و موضوعات را به شنیده ها و حدسیات واگذار نکنند و صحت و سقم آن را بررسی نمایند. زیرا درج این گونه مطالب موجب کدورت خاطر مسئولین فنی و بیش از هزاران پرسنل آزمایشگاه خواهد شد. قابل ذکر است که پرسنل و مسئولین آزمایشگاه ها در دوران کرونا با از خود گذشتگی و تلاش فراوان در ساخت کیت های تشخیصی، نمونه گیری و انجام آزمایش ها و حتی کمک در امر واکسیناسیون سهم بزرگی در کنترل بیماری کووید ۱۹ داشتند که قابل ستایش است.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900204

دیگر خبرها

  • فعالیت مدارس استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت
  • ترجیح آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به تعطیلی مراکز تا ادامه فعالیت
  • فعالیت مجدد اماکن ورزشی شهرداری یزد
  • تلاش برای توسعه جاسک با محور فعالیت‌های شیلاتی
  • روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد
  • اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود
  • فعالیت ۱۰ هزار نفر در طرح‌های صنعتی ایلام