Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- مهسا حشمتی: استان کرمانشاه به سبب داشتن مرز با کشور عراق در دوره‌های متفاوت زمانی میزبان اتباع خارجی و پناهندگانی از کشور عراق به داخل خود بوده است، اتباعی که به دلیل ظلم رژیم بعث عراق به ایران و استان کرمانشاه مهاجرت کردند، در دهه هفتاد نیز به دلیل ناامنی و منازعات داخلی عراق و حوزه اقلیمی آن تعداد زیادی از اتباع عراقی به ایران پناهنده شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسالت اصلی اداره امور اتباع و مهاجرین در کرمانشاه، رسیدگی و خدمات دهی به اتباع است که با قانون برنامه سوم و چهارم توسعه، به عهده دفتر امور اتباع خارجی نهاده شده که آن دسته از افرادی که آواره یا مهاجر هستند و بر اثر مشکلات داخلی کشور خود به کشور ایران پناهنده شدند در حوزه اسکان، ساماندهی، خدمات رسانی، ازدواج و سایر خدمات که حدوداً ۱۸ وظیفه در حوزه اتباع است و مورد خدمت‌رسانی قرار می‌گیرند.

فرهاد همتی مدیر کل امور اتباع و مهاجرین کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تعداد ۱۵۰۰ نفر از اتباع خارجی به صورت مجاز با داشتن کارت هویتی، گذرنامه و پناهندگی در استان کرمانشاه زندگی می‌کنند و بر اساس مراوداتی که به دلیل قرابت فرهنگی و فامیلی از کشور عراق به شهرستان‌های مرزی استان کرمانشاه وارد می‌شوند و با احتساب افرادی که در طرح‌های آمایشی اتباع شرکت نکردند، حدود ۳ الی ۴ هزار اتباع عراقی در کرمانشاه وجود دارد.

همتی بیان کرد: خدمات پناه‌جویان و اتباع خارجی در استان کرمانشاه در طی سنوات گذشته به صورت هفت اردوگاه مهمان‌شهر که دارای تمام امکانات مورد نیاز شهروندی از قبیل بهداشت و درمان، آموزش و رفاه است با مشارکت کمیسیون عالی پناهندگی و مدیریت دفتر اتباع و مهاجرین کرمانشاه ارائه می‌شود.

فعالیت اردوگاه هجرت سه در استان کرمانشاه

وی افزود: در حال حاضر در استان کرمانشاه، فقط یک اردوگاه مهمان‌شهر در شهرستان سنقر وجود دارد که به عنوان هجرت سه به آن اطلاق می‌شود و خدمات بهداشت و درمان، آموزش مقاطع مختلف تحصیلی و آموزش عالی مانند سایر شهروندان برای اتباع انجام می‌شود.

همتی خاطرنشان کرد: با اجرای قانون تابعیت که در آن اتباع خارجی بلاتکلیف و بی‌هویت ساماندهی و دارای کارت هویتی شده‌اند، سند افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران است که به همت وزارت کشور و قانون‌گذاران انجام شده است.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین کرمانشاه گفت: ۵۰۰ نفر مشمول طرح اجرای قانون تابعیت شناسایی شده‌اند که ۴۱۳ نفر تشکیل پرونده مقدماتی شده و مصاحبه و استعلامات لازم صورت گرفته و ۳۳۴ نفر از افرادی که تشکیل پرونده انجام دادند، استعلامات امنیتی سیاسی و اجتماعی‌شان انجام شده است.

شناسایی ۸۵ درصدی افراد بلاتکلیف و بی‌هویت در کرمانشاه

وی افزود: استان کرمانشاه در شناسایی مشمولین جایگاه خوبی در کشور دارد و ۸۵ درصد افراد بلاتکلیف و بی‌هویت شناسایی شده و ۵۵ درصد آنان در فرایند زمان‌بندی شده، شناسنامه ایرانی دریافت کردند.
وی در خصوص ازدواج اتباع خارجی افزود: در مقطعی پروانه زناشویی داده می‌شود و مقطعی مجوز زناشویی که هر کدام دستورالعمل‌های خاصی دارد، برای ثبت ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی ۴۶۵ فقره مجوز زناشویی صادر شده است و ۳۶۴ نفر زن خارجی نیز با مردان ایرانی ازدواج کردند.

همتی با اشاره به دانشجویان و دانش‌آموزان اتباع خارجی افزود: تعداد ۶۵۲ نفر از دانشجویان دارای گذرنامه، پناهندگی و کارت هویت هستند و تعداد ۲۲۳ نفر دانش‌آموز در مقاطع ابتدایی راهنمایی و راهنمایی متوسطه از همه مزایای دانش‌آموزی برخوردارند که ۱۱۳ نفر آن‌ها پسر و ۱۱۰ نفر دختر هستند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین کرمانشاه در خصوص خدمات بهداشت و درمان اتباع خارجی در استان کرمانشاه افزود: ۳۰۰ نفر از افرادی که هویت آنها مشخص است کارت بیمه دارند، ۴۳ نفر از افراد نیازمند اتباع خارجه به صورت رایگان خدمات‌رسانی می‌شود، به صورت مرحله‌ای نیز کمک‌هایی در قالب بن‌کارت و کارت هدیه به افراد اتباع نیازمند پرداخت می‌شود، این اقدامات با همکاری کمیساری عالی و خیریه‌ها انجام می‌شود.

وی در خصوص مدت زمانی که می‌توانند در استان کرمانشاه و کشور ایران بمانند افزود: افرادی که آواره یا مهاجر هستند و بر اساس شرایط سیاسی، اجتماعی و بحران کشور مقابل، ناچار به مهاجرت به ایران شدند در قالب اردوگاه و مهمان‌شهر سازماندهی می‌شوند و تا زمانی که احساس خطر باشد در خاک ایران تحت حمایت بوده و الزامی برای بازگشت آنان وجود ندارد.

همتی بیان کرد: اتباعی که برای تحصیل در دانشگاه به ایران و استان کرمانشاه می‌آیند، مدت زمان معین شده در گذرنامه مشخص شده است و در صورت ازدواج با زن ایرانی که بر اساس قانون مصوب ۱۳۰۹ الزامات و محدودیت خاص برای اتباع خارجی، تابعیت از خاک و خون است که در صورت ازدواج با زن ایرانی با داشتن گذرنامه می‌توانند اقامت داشته باشند و فرزندان حاصل از ازدواج مرد خارجی با زن ایرانی می‌توانند بدون محدودیت زمانی و با فرآیند رسیدگی استانی در پروسه کوتاه مدت ۶ ماهه تابعیت ایرانی دریافت کنند.

کد خبر 5447622

منبع: مهر

کلیدواژه: کرمانشاه اتباع خارجی تحصیل اتباع خارجی گذرنامه تبعه ایرانی بوشهر ویروس کرونا کرمانشاه آمار کرونا خطبه های نماز جمعه حوادث چهارشنبه سوری اردوهای راهیان نور نوروز سفر استانی شیوع کرونا عکس استانها گرگان نوروز 1401 جهاد تبیین اتباع و مهاجرین کرمانشاه امور اتباع و مهاجرین استان کرمانشاه اتباع خارجی زن ایرانی کارت هویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۶۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط جدید ورود وسایل نقلیه اتباع خارجی به ایران

ورود موقت وسایل نقلیه موتوری مسافران و گردشگران خارجی با پلاک بین‌المللی به ایران و تردد در داخل مرزهای کشورمان، با همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و پلیس راهور فراجا، بلامانع اعلام شد.

به گزارش ایسنا، امید شریفی ـ مدیر روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و سخنگوی کمیته تسهیل تردد زمینی ایران با کشورهای همسایه ـ که صدور پلاک بین‌المللی وسایل نقلیه توسط آن صورت می‌گیرید، با اعلام این خبر، گفت: الزام دریافت و نصب «پلاک گذر موقت» به عنوان یکی از عوامل معطلی و سرگردانی مسافران و گردشگران در مرزهای ورودی کشورمان بود. این مشکل، سالیان متمادی نارضایتی گردشگران را موجب شده بود که خوشبختانه پس از پیگیری‌ها و هماهنگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با مقامات و مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط در کشور با تأیید معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، موضوعِ بلامانع بودن ورود وسایل نقلیه با پلاک بین‌المللی به کشور در فروردین ماه ۱۴۰۳ توسط رئیس پلیس راهور فراجا به تمام واحدهای ذیربط ابلاغ و به اجرا گذاشته شد.

او ادامه داد: در پی اجرای این طرح، از ین پس بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی و قانون الحاق ایران به‌ کنوانسیون عبور و مرور جاده‌ای (۱۹۶۸ وین)، ورود موقت وسایل نقلیه موتوری مسافران و گردشگران خارجی با پلاک بین‌المللی به ایران و تردد در داخل مرزهای کشور، بلامانع است و فقط خودروهایی‌ که بدون پلاک بین‌المللی قصد ورود به‌ کشور را دارند به نصب فوری پلاک گذر موقت در تمام مبادی ورودی به کشور ملزم خواهند بود.

سخنگوی کمیته تسهیل تردد زمینی ایران با کشورهای همسایه گفت: این طرح در راستای تحقق اهداف «سند انتظار» دولت سیزدهم درباره «اولویت‌های تحولی حوزه گردشگری» و تأکید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر تسهیل ورود مسافران و ‌گردشگران دیگر کشورها با وسایل نقلیه شخصی به ایران، انجام شد و برای به نتیجه رسیدن آن، در دو سال اخیر اقدامات مؤثری از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با همکاری سایر سازمان‌های مسئول انجام شده است.

او ادامه داد: از آنجایی که گردشگری و سفر با استفاده از وسایل نقلیه شخصی موجب کاهش هزینه‌های سفر، افزایش سرعت تردد، افزایش تعداد گردشگران و همچنین رونق کسب‌وکار تمام صنوف و اقشاری که در مسیرهای گردشگری فعالیت دارند می‌شود، طرح روان‌سازی و تسهیل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه شخصی مسافران و گردشگران خارجی به کشور از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ارائه و پیگیری شده است.

شریفی یادآور شد: سفر زمینی با وسایل نقلیه شخصی یکی از عناصر مورد علاقه و انگیزه‌های گردشگران دنیا است. این نوع سفر در سال‌های اخیر طرفداران بیشتری در جهان پیدا کرده است. از این‌رو، تسهیل تردد بین‌المللی وسایل نقلیه مسافران و گردشگران خارجی می‌تواند به رشد گردشگری ورودی و افزایش سهم آن در شاخص‌های اشتغال‌زایی و اقتصادی به‌ویژه تولید ناخالص داخلی کشور مؤثر عمل کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ساماندهی اتباع مجاز در کرمانشاه
  • اتباع مجاز در کرمانشاه ساماندهی می‌شوند
  • تمام اتباع مجاز ساماندهی می‌شوند 
  • ارائه خدمات به اتباع خارجی با کارت شناسایی جدید انجام می‌شود
  • تردد بیش از ۲۷ هزار تبعه خارجی در افغانستان
  • ارسال پیامک از سامانه سهما به اتباع مجاز
  • شرایط جدید ورود وسایل نقلیه اتباع خارجی به ایران
  • ارائه خدمات درمانی بهداشتی به اتباع مجاز و غیرمجاز در سیستان و بلوچستان
  • خدمات به اتباع خارجی صرفا با کارت شناسایی جدید و مدارک معتبر انجام می‌شود
  • ممنوعیت اشتغال اتباع غیر مجاز در پاکبانی