Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس و پژوهشگر حوزه بحران‌های محیطی، درباره برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری به شیوه‌ای که در این سال‌ها برگزار می‌شود و آسیبی که به محیط زیست می‌زند به همشهری‌آنلاین گفت: مواد محترقه‌ای که در چهارشنبه آخر سال استفاده می‌شود برای محیط زیست خطرناک است. متاسفانه می‌بینیم در چهارشنبه‌سوری کوکتل‌مولوتف یا نارنجک دستی درست می‌کنند که استفاده از این‌ها خطرناک است و خیلی اوقات موجب آتش‌سوزی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعضا می‌بینیم این نارنجک‌ها و ترقه‌ها به درختانی برخورد می‌کند که در فضای سبز یا در خیابان‌ها هستند و باعث آسیب آن‌ها می‌شود. آتش‌های عجیب و غریبی هم که نزدیک فضای سبز و پارک درست می‌کنند هم بسیار خطرناک است. در مجاورت فضای سبز، جداول خیابان، جوی‌ها و نهرهای آبی که درخت و گیاه در کنارشان هست اگر آتش برپا شود، حتما به محیط زیسب خسارت می‌زند. 

او افزود: فراموش نکنیم این مواد محترقه از مواد شیمیایی ساخته می‌شود که حتی اگر در چهارشنبه‌سوری هم عمل نکند و به درختان و گیاهان آسیب نزند، بعدا که دمای هوا افزایش پیدا کند این‌ها عمل می‌کنند و ممکن است درختان دچار آتش‌سوزی شوند. علاوه بر این، مواد شیمیایی به کار رفته در این ترقه‌ها و نارنجک‌ها خاک و آب را هم آلوده می‌کند و در زنجیره غذایی گیاهان و درختان قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید؛

اینفوگرافیک | چگونه خطرات آتش‌بازی چهارشنبه‌سوری را کاهش دهیم؟ قاعده و قانون آتش بازی در چهارشنبه سوری

این عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار با اشاره به این‌که برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری به شیوه امروزی در فرهنگ کهن ایرانی سابقه نداشته است توضیح داد: سال‌هاست با انواع مواد شیمیایی ترقه، نارنجک و... می‌سازند و در طبیعت و در محیط‌های شهری و مسکونی به صدا درمی‌آورند. اصلا ما چنین چیزی نداشته‌ایم ایرانیان در قدیم در چهارشنبه‌سوری در محیط‌هایی دور از طبیعت آتشی کوچک روشن می‌کردند. به یاد داشته باشیم که برای روشن کردن این آتش هم از شاخه‌های خشک استفاده می‌کردند نه از شاخه درختان زنده و بعد از روی آتش می‌پریدند و مراسم را به جا می‌آوردند یا مراسمی مثل قاشق‌زنی مرسوم و رایج بود، اما چیزی که الان ما می‌بینیم فقط مردم‌آزاری است که اصلا در فرهنگ ایرانی وجود نداشته است. 

محبوب‌فر در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی می‌توان انجام داد که مردم مراسم چهارشنبه‌سوری را برگزار کنند و در عین حال به محیط زیست هم آسیب نزنند، بیان کرد: مردم باید چهارشنبه‌سوری را اجرا کنند چراکه شادی جمعی مردم در کنار هم باعث افزایش اعتماد اجتماعی در جامعه می‌شود ولی از مردم می‌خواهیم به طبیعت لطمه نزنند و مرم‌آزاری هم نکنند. دولت هم باید مکانی را حتی‌الامکان خارج از شهر در نظر بگیرد که مردم آنجا حضور پیدا کنند با هیزم آتشی برپا کنند و مراسم چهارشنبه‌سوری را اجرا کنند. 

کارشناس و پژوهشگر حوزه بحران‌های محیطی با اشاره به مراسم قاشق‌زنی که از قدیم‌الایام در میان مردم رایج بوده و جزو رسوماتی بوده که در چهارشنبه آخر سال برگزار می‌کردند، گفت: خیلی خوب است که مردم این رسم خوب را در محله‌ها و مجتمع‌هایی که زندگی می‌کنند اجرا کنند و درواقع رسم‌هایی را که فراموش شده‌اند احیا کنند. به یاد داشته باشیدشادی های جمعی چون در افزایش اعتماد اجتماعی و تلطیف روحیه مردم بسیار موثر است ضمن این‌که با فراهم آوردن امکاناتی برای شادی‌ جمعی مردم و احیا کردن رسومات خوب گذشته می توانیم از ترقه‌بازی و پرتاب نارنجک و فجایعی که در این روز اتفاق می‌افتد جلوگیری کنیم. 

او با انتقاد از این‌که پاک کردن صورت‌مسئله به جای این‌که راهی درست برای شادی کردن مردم جایگزین شود باعث به وجود آمدن این شرایط در چهارشنبه آخر سال شده است، گفت: برخی بدعت‌گزاری‌ها مثل همین مراسم چهارشنبه‌سوری که به این شکل اجرا می‌شود، نتیجه برخی سختگیری‌هاست؛ چراکه از ابتدا صورت‌مسئله را پاک کردند و در برابر شادی مردم برای چنین مراسم‌هایی مقاومت کردند و نتیجه این شده که مردم به جای شادی کردن در کنار هم صحنه‌هایی را که شبیه جنگ است در این روز در خیابان راه می‌اندازند که هم به خودشان و دیگران آسیب می‌رسانند هم به طبیعت و محیط زیست. چرا باید در چهارشنبه‌سوری یگان ویژه، پلیس، آتش‌نشانی و اورژانس آماده‌باش باشند، در صورتی که باید مردم در کنار هم جمع شوند و شادی کنند. اگر مکانی در نظر گرفته شود و این مراسم به رسمیت شناخته شود، حتما این مشکل برطرف می‌شود.

کد خبر 664361 برچسب‌ها چهارشنبه سوری نوروز

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: چهارشنبه سوری نوروز مراسم چهارشنبه سوری چهارشنبه سوری چهارشنبه سوری محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۸۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تاکید بر آگاهی‌بخشی و فرهنگسازی موضوع محیط زیست در جامعه گفت: مردم باید از جنبه‌های شرعی به موضوع محیط زیست به ویژه حرمت آلوده کردن و تخریب محیط زیست آگاه باشند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: محیط زیست به عنوان یک مسأله جهانی باید مورد توجه جدی مسئولان کشورمان قرار داشته باشد. 

وی با بیان اینکه همه انسانها برای حفظ امنیت و سلامت خودشان باید مسائل زیست محیطی را رعایت کنند، افزود: آگاهی بخشی و فرهنگسازی در این رابطه باید در اولویت برنامه‌ها قرار داشته باشد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اهمیت و جایگاه محیط زیست در آموزه‌های دینی و قانون اساسی، گفت: تاکنون آنگونه که باید و شاید نسبت به مسأله محیط زیست فرهنگسازی نشده است.

وی بر ضرورت آشنا کردن کودکان با مسأله محیط زیست تأکید کرد و افزود: بر اساس عقل و شرع، حفظ و تقویت منابع ملی و سرمایه‌های خدادادی برای نسل‌های آینده ضرورت دارد. 

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه مسأله محیط زیست باید هرچه بیشتر از نظر فقهی مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: قطعا مردم باید از جنبه‌های شرعی این موضوع به ویژه مسأله حرمت آلوده کردن و تخریب محیط زیست آگاه باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست
  • معرفی ۶ نفر از عاملان آلودگی محیط زیست کرج به مراجع قضایی
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • استفاده از فاضلاب برای کشاورزی جرم است
  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین
  • زنده گیری بلدرچین‌ها برای ورود به معرکه شرط بندی/دستگیری باند تبعه افغان
  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود
  • نجات جوجه جغد‌هایی که به بیرون لانه پرتاب شده بودند + فیلم