Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@13:46:56 GMT

«تسویه‌ حساب» به انتشار رسید

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۹۸۵۳۰

«تسویه‌ حساب» به انتشار رسید

به گزارش خبرگزاری مهر، «تسویه‌حساب» عنوان نمایشنامه‌ای است به قلم پوریا عبدی که توسط انتشارات آماره منتشر شده است. مراسم رونمایی از این اثر فروردین ۱۴۰۱ در سالن مشاهیر مجموعه‌ تئاتر شهر برگزار می‌شود.

«تسویه‌ حساب» روایتگر یک اختلاف شخصی و خانوادگی‌ است که به تدریج ۲ جامعه و ۲ فرهنگ را وارد این اختلاف می‌کند و یک اختلاف کوچک تبدیل به تهدید و بحران بزرگی در گستره‌ جامعه می‌شود؛ بحرانی که در آن شخصیت‌های اصلی درام نقاب‌های خود را کنار می‌زنند و واقعیت خود را به نمایش می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در یادداشت پشت‌ جلد کتاب آمده است:

«نمایشنامه‌ «تسوی ه‌حساب» یک تراژدی سه‌نفره‌ مبتنی بر موقعیت است. موقعیتی پرتنش که همه‌چیز را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این موقعیت است که درام را پیش می‌برد و شخصیت‌های سخت نمایش را نمایان می‌کند. شخصیت‌هایی که همه‌چیز در جهت منافع شخصی برایشان معنا می‌شود. در واقع هیچ شخصیت مثبتی وجود ندارد و این شاید بر جذابیت یک درام بیفزاید. ممکن است که شخصیت‌ها دوست‌داشتنی باشند اما هرگز رویکردی مثبت در آنها نخواهیم یافت.

آنها خود را در یک موقعیت عذاب‌آور گیر انداخته‌اند و راه فراری نمی‌یابند. برای خود دشمنی خطرناک ایجاد کرده‌اند و به دنبال فرار از این بحران هستند اما غافل از این که دشمن اصلی آنها کسی نیست جز خودشان. همچنین در فرم نگارشی «تسویه‌حساب» تلاش شده استفاده‌ مینیمال از زبان، کلید اصلی نمایشنامه باشد. در همین خصوص از عبارت‌بندی موجز، انقطاع‌ها، مکث‌های مکرر، توقف‌های میان‌جمله‌ای، تکرار و شتاب ناگهانی در بیرون‌ریزی خصوصیات شخصیت، استفاده شده است. به همین جهت پیدا کردن و رعایت آنها برای اجرای صحنه‌ای امری ضروری است.»

نمایشنامه «تسویه‌ حساب» دارای ۳ شخصیت است که ۲ شخصیتش را مردان تشکیل می‌دهند و ۱ شخصیت آن زن است. از این جهت این درام می‌تواند برای اجرا توسط گروه‌های کم‌جمعیت تئاتری مناسب باشد.

در ابتدای کتاب نیز آمده است: «هرگونه برداشت و اجرای دانشجویی چه در قالب کار کلاسی و چه اجراهای دانشگاهی برای دانشجویان و اساتید آزاد است.»

کتاب «تسویه‌ حساب» نمایشنامه‌ای سه پرده‌ای است که تحت تالیف پوریا عبدی در قطع پالتویی و ۷۴ صفحه توسط انتشارات آماره منتشر شده است.

کد خبر 5447766 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: نمایشنامه تئاتر ایران معرفی کتاب درگذشت چهره ها تئاتر ایران موسیقی پاپ علیرضا غفاری فیلم کوتاه حوزه هنری آلبوم موسیقی مجری تلویزیون هنرمندان تئاتر حضور هنر ایران در جهان سازمان صداوسیما پیمان جبلی موسیقی ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۸۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) حضور شخصیت‌های حوزوی در منزل سید حسین خمینی

(تصاویر) حضور شخصیت‌های حوزوی در منزل سید حسین خمینی

دیگر خبرها

  • ۳ نمایشنامه جدید در نمایشگاه کتاب
  • «چندهیچ» نمایشنامه خوانی می‌شود/ سرانجام وقایع جنگ در پنج گویش
  • انتشار ۳ نمایشنامه
  • عرضه سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب
  • سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • (تصاویر) حضور شخصیت‌های حوزوی در منزل سید حسین خمینی
  • بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی پیرامون حضور وزیر علوم در این دانشگاه: آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید! شما اخراج اساتید ضد انقلاب و اسلام و دین از دانشگاه‌ را، تبدیل به ابزاری برای تسویه‌حساب‌های شخصی کردید
  • دلش برای «آسید کاظم» پر می‌کشید
  • «هامون» داریوش مهرجویی به تئاتر می‌آید/ زنده نگه‌داشتن یاد بزرگان