Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@02:20:38 GMT

نحوه اندازه‌گیری ارتفاع چگونه است؟

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۹۸۶۹۵

نحوه اندازه‌گیری ارتفاع چگونه است؟

تا کنون در نشریات و مقاله‌هایی از ارتفاع کوه‌هایی نام برده می‌شود که حتی کسی به آن‌ها صعود نکرده است و چگونگی انجام این کار سوال کاربران فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در نشریات، کتاب‌ها و سایت‌های مختلف هنگامی که در رابطه با کوه‌ها مطلبی می‌خوانیم معمولاً ارتفاع آن‌ها با دقت بسیاری ثبت شده است، اما برخی از کوه‌ها ارتفاع بسیاری دارد و حتی کسی نتوانسته به آن‌ها صعود کند؛ بنابراین چگونه ارتفاع کوهی که کسی به آن صعود نکرده، قابل تعیین است؟

نحوه اندازه‌گیری ارتفاع کوه

برای اندازه‌گیری ارتفاع کوه‌ها از یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها یعنی مساحی و نقشه‌برداری استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانش نقشه‌برداری یکی از شاخه‌های رشته مهندسی راه و ساختمان است که در آن اندازه و فرم هر بخش از زمین مشخص می‌شود. در این علم روش‌های مختلفی وجود دارد که اساس تمام آن‌ها روش مثلث‌بندی است. در هندسه می‌دانیم که اگر اندازه یک ضلع و دو زاویه یا دو ضلع و یک زاویه را در یک مثلت به‌دست آوریم، می‌توانیم اندازه‌های دیگر را نیز بیابیم. روش اندازه‌گیری یک ناحیه یکسان است که در آن از زنجیر، میله فلزی یا سیم برای اندازه‌گیری دقیق استفاده می‌شود.

هنگامی که اندازه یک ضلع از اولین زاویه را داشته باشیم که به طور معمول در یک قطعه زمین هموار در میان دو علامت مرزی قرار دارد، قسمت سوم آن را انتخاب کرده و رأس آن مثلث را می‌سازیم که در این هنگام می‌توانیم زاویه‌هایی را که قسمت سوم هر یک از دو انتهای اولین خط می‌سازد، اندازه‌گیری کنیم.

ترانسیت و ترازیاب

ابزار اندازه‌گیری زاویه ترانسیت است، اما این ابزار تنها برای اندازه‌گیری افقی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه به صورت عمودی نیز قابل استفاده است که در این هنگام ترازیاب خوانده می‌شود. روی دوربین‌های مساحی یک تراز، الک قرار دارد که به وسیله آن می‌توان دوربین را تراز کرد، همچنین در یک نقطه کوهستانی با تنظیم دوربین و درست خواندن آن می‌توان همانطور که در سطوح افقی زاویه را اندازه‌گیری می‌کنیم، ارتفاع کوه را نیز مشخص کنیم.

کد خبر 561932

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ارتفاعات البرز دانستنيها دانستنی های عمومی ارتفاع پست ارتفاع کوه صفه شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اندازه گیری ارتفاع کوه کوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۸۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سری جدید گلکسی واچ قندخون را اندازه می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزموچاینا، اخبار و گزارش های تازه ای درباره سری هفتم گلکسی واچ منتشر شده است. پیش بینی می شود این سری ساعت هوشمند سامسونگ شامل ۳ مدل باشد، حال آنکه سری های پیشین شامل دو دستگاه بوده اند. اکنون گزارشی جدید از کره جنوبی حاکی از آن است که یک ویژگی رصد سلامتی مهم احتمالا در این گجت پوشیدنی به کار می رود.

طبق گزارش ها مذاکراتی درباره ویژگی های کلید رصد قند خون و یکپارچه سازی هوش مصنوعی در ساعت نیز انجام شده است.

پیش بینی می شود سامسونگ ویژگی رصد قند خون را در سری گلکسی واچ ۷ بگنجاند. بسیاری از تولیدکنندگان گجت های پوشیدنی از جمله اپل نیز مشغول کار روی این ویژگی رصد سلامتی و گنجاندن آن در دستگاه هایشان هستند این ویژگی برای بسیاری از افراد مبتلا به دیابت کمک حال است.

البته در بیانیه رسمی سامسونگ به گلکسی واچ ۷ اشاره ای نشده است. اما احتمال زیاد دارد قابلیت رصد قند خون در این محصول ارائه شود. همچنین باید منتظر ماند و دید آیا این برند کره جنوبی ویژگی مذکور را در تمام مدل ها ارائه می کند یا خیر.

کد خبر 6090119 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • کدام پرنده رکورد جهانی بالاترین ارتفاع پرواز را در اختیار دارد؟ | برخورد کرکس روپل با یک هواپیما در ارتفاع ۱۱ هزار و ۳۰۰ متری
  • تعقیب و گریز دیدنی دو گربه از زاویه‌ای متفاوت (فیلم)
  • عجیب‌ترین پنالتی هفته چیپ بود!
  • انواع اتصالات لوله داربستی و نکاتی که باید بدانید
  • تهران صاحب بلندترین سکو بانجی‌ جامپینگ دنیا
  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟
  • سری جدید گلکسی واچ قندخون را اندازه می‌گیرد
  • (ویدئو) تعقیب و گریز دیدنی دو گربه از زاویه‌ای متفاوت
  • تلفیق هنرنمایی طبیعت با فناوری نوین، نجات کشاورزی کم بازده دیم
  • افزایش ۲ هزار و ۸۶۵ واحدی شاخص کل بورس