Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-30@11:18:45 GMT

با ضایعات تخریب و بازسازی منازل چه کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۹۹۹۹۷

با ضایعات تخریب و بازسازی منازل چه کنیم؟

از آنجایی که ضایعات تخریب و بازسازی شامل انواع ضایعات آهن، ضایعات شیشه، ضایعات چوبی، شیرآلات و… می‌باشد، این نکته بسیار مهم است که ببینیم اگر این ضایعات به حال خود در طبیعت و لندفیل‌های ضایعاتی رها شوند، چه خسارت‌ها جبران ناپذیری برای طبیعت به همراه خواهند داشت؛ مثلا اگر تنها ضایعات آهن را بررسی کنیم میبینیم برای ساخت آهن ما کوه‌ها را منفجر می‌کنیم تا از آن‌ها سنگ آهن استخراج کنیم، کوه‌هایی که میلیون‌ها سال طول کشیده تا به وجود بیایند و فقط با فشار دادن یک دکمه، تمام آن را تکه تکه می‌کنیم و در ادامه آن‌ها را به کارخانه‌های ذوب‌آهن برده و با مصرف انرژی و آب بسیار زیادی، آن‌ها را به آهن تبدیل کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خب حالا بهتر نیست این آهن‌ها، چوب‌ها، شیشه‌ها و… که اینگونه و با این بهای سنگین به دست ما رسیده را به شکل بهتری استفاده‌کنیم؟ بهترین راه استفاده از آن‌ها و کمک به محیط زیست، بازیافت این ضایعات است.

از طرفی هزینه‌ی تولید موادی مثل آهن یا چوب، بسیار بیشتر از هزینه بازیافت ضایعات تخریب و بازسازی است و این امری طبیعی است؛ چون به جای استخراج سنگ معدن یا قطع درخت، می‌توانیم آهن یا چوبی که قبلا تولید شده و این فرآیند را طی کرده، بازتولید کنیم که می‌تواند تا ۶۰٪ کاهش هزینه داشته باشد.

پس اگر ما ضایعات تخریب و بازسازی منازل خود را به چرخه بازیافت برسانیم، نقش بزرگی در حفظ محیط زیست و بهبود اقتصاد کشور خواهیم داشت.

از طرف دیگر، ما یا باید هزینه هنگفتی صرف کنیم تا ضایعات تخریب و بازسازی منزل‌مان را ببرند و در محل مخصوص و لندفیل‌ها دفن کنند؛ یا می‌توانیم آن‌ها را بفروشیم و نه تنها بابت خلاص شدن از آن‌ها پولی پرداخت نکنیم؛ بلکه از بابت آن‌ها پول خوبی هم بگیریم که این یعنی حفظ محیط زیست، کمک به اقتصاد کشور و کسب درآمد.

و خب طبیعی است که اگر شرایط مناسب برای فروش ضایعات تخریب و بازسازی ما مهیا باشد، ما همین کار را بکنیم. در ادامه می‌خواهیم با ضایعات تخریب و بازسازی بیشتر آشنا شویم.

ضایعات تخریب:

ضایعات تخریب شامل انواع ضایعاتی است که هنگام تخریب ساختمان یا هر سازه‌ی دیگری به دست می‌آید.

در این بخش به انواع ضایعات پس از تخریب که قابل بازیافت هستند، مثل ضایعات آهن و ضایعات شیشه، همچنین ضایعاتی که قابل بازیافت نیستند مثل آجر، سیمان، گچ و به طور کلی نخاله‌های ساختمانی می‌پردازیم.

ضایعات آهن

ضایعات آهن که انواع مختلفی مثل ضایعات تیرآهن، نبشی، میل‌گرد، شیرآلات فلزی و در و پنجره‌های فلزی می‌شود، از مهمترین ضایعات تخریب است که با برگرداندن آن به چرخه تولید از طریق بازیافت، علاوه بر پول خوبی که نصیب شما می‌کند، کمک بزرگی به محیط زیست هم هست که این دو عامل بیانگر اهمیت جمع‌آوری و بازیافت ضایعات آهن است.

حالا بیایید به انواع ضایعات آهن بپردازیم:

ضایعات تیرآهن:

تیرآهن شاید سنگین‌ترین و حجیم‌ترین ضایعات تخریب باشد که هرچه سریعتر دوست دارید از آن خلاص شوید. ضایعات آهن می‌تواند بازیافت شود و به چرخه تولید برگردد. فروش ضایعات تیرآهن که از اصلی‌ترین ضایعات تخریب است، می‌تواند علاوه بر درآمدزایی ضایعاتی، به حفظ منابع طبیعی کمک بزرگی کند.

ضایعات نبشی:

نبشی که قطعه‌ی فلزی گوشه شکل یا کنج شکل است، یکی دیگر از مصالح ساختمانی به شمار می‌رود که در دو نوع پرسی و فابریک تولید می‌شود و در ساخت و ساز نقش مهمی به عهده دارد. نبشی که از نظر شکل به انواع بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می‌شود قابلیت بازیافت شدن دارد و می‌توانیم با برگرداندنش به چرخه تولید از طریق بازیافت، به اقتصاد و اشتغال‌زایی کمک کنیم.

ضایعات میلگرد:

میلگرد که در ساختمان‌ها به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد معمولا برای جبران مقاومت کششی پایین بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد و از نظر ظاهری به سه نوع آجدار، ساده و کلاف تقسیم می‌شود.

میلگرد میتواند در برخی موارد دوباره و بدون نیاز به بازیافت، مورد استفاده قرار بگیرد و این خیلی حیف است که آن را دور بریزیم و مثل نخاله‌هایی که قابلیت بازیافت یا استفاده مجدد ندارند با آن‌ها رفتار کنیم؛ چرا که میلگردهایی که قابل استفاده‌ی مجدد نیستند را می‌توان بازیافت کرد و به چرخه تولید بازگرداند و با این کار به اقتصاد کشور و محیط زیست کمک بزرگی کرد.

ضایعات شیشه:

شیشه در همه خانه‌ها یافت می‌شود و انواع مختلفی دارد: شیشه دوجداره، شیشه خم، شیشه نشکن، شیشه دودی، شیشه ضدآتش، شیشه ضد گلوله، شیشه تاشو و شیشه سکوریت از انواع شیشه هستند.

چون شیشه قابلیت بازیافت شدن دارد و از آن جمله ضایعاتی است که اگر مدیریت نشود صدمات زیادی به محیط زیست وارد می‌کند و می‌تواند باعث آسیب دیدن جانوران شود؛ به همین خاطر بهتر است به جای رها کردن ضایعات شیشه به حال خود، مثلا با فروش آن هم کسب درآمد کنیم و هم به محیط زیست کمک کنیم .چون خریداران شیشه به جای رها کردن آن در طبیعت، آن را بازیافت می‌کنند یا به کارخانه‌های بازیافت شیشه می‌فروشند که این نتیجه این کار کمک به طبیعت و اقتصاد کشور است.

ضایعات نخاله‌های ساختمانی یا گچ، سیمان و آجر:

نخاله‌های ساختمانی حجم زیادی از ضایعات تخریب را شامل می‌شوند که شامل: آجر، گچ، سیمان، بتن و از این قبیل مصالح‌اند که قابل بازیافت نیستند و هنوز در کشور راهی پیدا نشده تا بتوانیم استفاده بهتری از آن‌ها بکنیم و فقط می‌توانیم به وسیله ماشین‌های سنگین به محل دفن این ضایعات و لندفیل‌های مخصوص نخاله‌های ساختمانی منتقل‌شان کنیم.

ضایعات بازسازی:

در خانه‌هایی که بازسازی می‌شوند، حجم زیادی از ضایعات ایجاد می‌شود و بسیاری از این ضایعات مثل ضایعات چوبی، ضایعات لوله‌ها و اتصالات و ضایعات شیشه قابلیت بازیافت شدن دارند و یا می‌توان آن‌ها را به لندفیل‌های دفن زباله حمل کرد، یا می‌توان با فروش آن‌ها به خریداران ضایعات، هم کسب درآمد کرد و هم به محیط زیست و اقتصاد کشور کمک کرد. بیایید کمی بیشتر با ضایعات بازسازی آشنا شویم.

ضایعات چوب:

ضایعات چوب که بخشی از ضایعات بازسازی را شامل می‌شود شامل درها، کابینت، کمد و… می‌شود که کاملا قابل بازیافت بوده و از محصولات بازیافت چوب میتوان به تخته فیبر، نئوپان، کاغذ و الوارهای بازیافتی اشاره کرد که کاربردهای زیادی دارند.

با توجه به این موضوع بازیافت چوب نقش مهمی در کمک به محیط زیست و قطع نشدن درخت‌ها دارد. پس با فروش این ضایعات می‌توانیم کمک بزرگی به محیط زیست کنیم.

ضایعات شیرآلات ساختمانی:

شیرآلات ساختمانی از نظر جنس در سه نوع برنجی، سرب خشک، پلاستیکی و تمام استیل ساخته می‌شوند. شیرهای برنجی و سرب خشک ساخته می‌شوند با روکشی از مواد مختلف پوشیده می‌شوند تا ظاهری زیباتر داشته باشند. باید اشاره کرد که ضایعات شیرآلات ساختمانی هم قابلیت بازیافت شدن دارند.

ضایعات لوله و اتصالات:

در گذشته اکثر لوله‌ها فلزی بودند اما همانطور که یادتان میاید چون زنگ می‌زدند، بسیار سنگین بودند و راحت‌تر می‌ترکیدند، با پیشرفت تکنولوژی و تولید راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر لوله و اتصالات پلاستیکی، این لوله‌ها و اتصالات جای انواع فلزی را گرفتند.

البته هردو نوع فلزی و پلاستیکی آن قابل بازیافت است.

ما تا اینجا با ضایعات تخریب و بازسازی منازل کاملا آشنا شدیم و درک کردیم با فروش این ضایعات می‌توانیم پول خوبی در بیاوریم و در عین حال به محیط زیست، اشتغال‌زایی و اقتصاد کشور کمک کنیم.

در ادامه مطلب می‌خواهیم کمی بیشتر در مورد سایت تفکیکان و خدمات ارزشمندی که فراهم آورده آشنا شویم که با بازیافت ضایعات ارتباط مستقیمی دارد.

تفکیکان و خدمات ارزشمند آن:

تفکیکان پلتفرمی برای خرید و فروش انواع ضایعات است که برای خرید و فروش انواع ضایعات ایجاد شده است. تفکیکان مزیت‌های زیادی دارد که یکی از آن‌ها، مشاورین متخصصی است که پس از قرار دادن کالای ضایعاتی خود در این سایت، حدود بهترین قیمت روز ضایعات شما را مشخص می‌کنند تا همه بتوانند بدون نیاز به تخصص در فروش ضایعات، آن را با بهترین قیمت و خیال راحت به فروش رسانند.

از دیگر مزایای تفکیکان خرید در محل است که کمک بزرگی برای کاهش هزینه حمل و نقل ضایعات تخریب و بازسازی، یا هر ضایعاتی است که می‌خواهید آن را بفروشید و این مزیت، کار فروش ضایعات را برای شما راحت و به صرفه می‌کند.

از طرفی چون همه خریداران هنگام ثبت نام باید احراز هویت کنند، می‌توانید با خیال راحت اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنید و ضایعات خود را به فروش رسانید.

که همه اینها روی هم باعث می‌شود هزینه‌های خود را کاهش دهید، سریع‌تر از ضایعاتی که جای شما را اشغال کرده خلاص شوید و آن را با بهترین قیمت به فروش رسانید که هم به محیط زیست، هم به بهبود اوضاع اقتصادی کشور کمک کرده باشید.

کد خبر 1612794

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: نخاله های ساختمانی چرخه تولید انواع ضایعات قابل بازیافت محیط زیست فروش ضایعات اقتصاد کشور ضایعات شیشه محیط زیست ضایعات آهن ضایعات چوب لندفیل ها کمک بزرگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۹۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با تبدیل پسماندهای پلاستیکی غیرقابل بازیافت به سوخت جامد، به کمک رفع معضل پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت آمده است. در فرایند تبدیل این پسماندها به سوخت جامد، نه آب قابل توجهی مصرف شده و نه آلایندگی ایجاد می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، معضل همیشگی پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت هم چهره طبیعت را زشت می‌کند و هم تهدیدی برای طبیعت و حیوانات است که البته به یک معضل جهانی تبدیل شده است.

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با تبدیل پسماندهای پلاستیکی غیرقابل بازیافت به سوخت جامد، به کمک رفع این معضل آمده است. در فرایند تبدیل این پسماندها به سوخت جامد، نه آب قابل توجهی مصرف شده و نه آلایندگی ایجاد می‌شود.

سوخت‌های جامدی که از این محصول دانش‌بنیان خارج می‌شود قابلیت اشتعال چندبرابری سوخت‌های سنگین را دارد.

سمیه شایسته‌پور؛ مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: ضایعات پلاستیکی بدون نیاز به تفکیک و سورت‌شدن، به صورت یکجا و همزمان به غیر از پلاستیک‌هایی که بازیافت می‌شوند را وارد این سیستم می‌کنیم و طی یک فرایند شیمیایی و دستگاهی، پیوندهای پلیمری تمامی پلاستیک‌های بازیافتی را شکسته و پلاستیک‌ها که به صورت یک ماده نفتی ناپایدار حرارتی است به یک ماده پایدار حرارتی تبدیل می‌کند.

بازیافت پلاستیک چگونه بر تقاضای جهانی نفت تاثیر می‌گذارد؟

شایسته پور تأکید کرد: در این سیستم، مصرف آب بسیار پایینی داریم و آب مصرفی مجدد به سمت سیستم بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: در این سیستم هیچگونه آلایندگی زیست محیطی نداریم و پلاستیک‌های به صورت مستقیم به سوخت تبدیل می‌شوند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به مصارف این سوخت جامد تصریح کرد: مصارف خانگی برای کشورهای فاقد نفت و گاز، کوره‌های حرارتی و نیروگاه از جمله مصارف این سوخت جامد است.

وی با اشاره به قابلیت اشتعال بالای این سوخت جامد گفت: ارزش حرارتی این سوخت جامد 2 تا 3 برابر ذغال سنگ و مازوت است.

شایسته‌پور گفت: ایده اولیه این فناوری 17 سال پیش کلید خورد و محصول نهایی آن تأییدیه جهانی را به همراه دارد. در سال 2019 این تکنولوژی را در آمریکا به ثبت جهانی رساندم و امتیاز علمی آن را دریافت کردم.

علی سلاجقه؛ رئیس سازمان محیط زیست درباره این محصول دانش‌بنیان ایرانی گفت: ما از جنبه محیط زیستی به این محصول نگاه می‌کنیم و این دستاورد بزرگی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا اعلام شد
  • اعلام جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک
  • رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده
  • فرونشست زمین در خیابان علامه مجلسی اصفهان
  • چگونه پاکستانی‌ها از ضایعات الکترونیکی طلا استخراج می‌کنند؟ (فیلم)
  • دستگیری عاملان شکستن شیشه‌ خودرو و مغازه‌ها در غرب تهران
  • دستگیری ۴ عامل تخریب شیشه‌ مغازه‌ها و خودروها در ملارد
  • پلمب ۱۷ انبار غیرمجاز جمع‌آوری و فروش ضایعات در شیراز
  • سانفرانسیسکو؛ پیشرو در بازیافت آب