Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ حوزه اندیشه ـ محمدمهدی اسکندری: انتظار چیست و منتظر کیست؟ از مهم‌ترین آموزه‌های دینی چه در بُعد عمل و چه در ساحت نظر مسأله انتظار است، اما به واقع باید گفت کلی بودن این عبارت شاید ما را در چیستی آن به گمراهی و سرگردانی بکشاند. تصمیم گرفتیم درباره موضوع انتظار و تعریف صحیح از آن با حجت‌الاسلام محمدرضا نصوری، استاد مطالعات مهدویت گپی بزنیم که در ادامه بخش‌هایی از این گفت‌وگو را خواهید خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حجت‌الاسلام محمد رضا نصوری

انتظار، جهاد است و عمل

حجت‌الاسلام نصوری ابتدا گفت: درباره مقوله انتظار با نظری بر روایات و بررسی آن‌ها به دو نکته را دریافت‌ خواهیم کرد، ۱ـ  انتظار عمل است، ۲ـ انتظار جهاد است و برای همین است که درباره پاداش و اجر منتظر ما شاهد آنیم که پاداش منتظران ویژه و بسیار بزرگ و ارزشمند است. حبیب‌الله شدن، برادری با رسول خدا که یعنی هم کفوی با امیرالمؤمنین، اجر شهدای بدر و حنین و... پاداش شخص منتظر است و این مقام بی‌شک مستلزم کار و فعالیتی است که نتیجه آن چنین اجری خواهد بود. 

وی افزود: در کنار این مسأله باید اشاره به مؤلفه‌ها و ارکان اصلی انتظار داشت که یکی از آن‌ها عبارت است از معرفت؛ یعنی حس حضور امام معصوم در بطن و متن زندگی. گاهی ما امام را به اصطلاح شناسنامه‌ای می‌شناسیم، در وهله‌ بعدی ما نسبت به امام احساس محبت و اشتیاق داریم و نالان از فراق و غیبت آن هستیم؛ اما صرف شناخت تاریخی امام و علاقه‌مندی به حضرتش هندسه معرفة‌الامام را کامل نمی‌کند. رفتار دینی و تمسک به شریعت و ثبوت در این راه مهم‌ترین مؤلفه معرفت حضرت است و به مثابه یک عهد و پیمان بین شیعه منتظِر و امام منتظَر است. اقدام و عمل دو رکن اساسی معرفت شخص درحال انتظار است و حضرت آقا هم نسبت به این امر تأکید فراوانی دارند. یعنی شخص در پی آن است که آموخته خود را در سطح جامعه بنا به اقتضا و توان نشر و گسترش دهد. 

استاد مطالعات مهدویت گفت: در کنار معرفت، مؤلفه دیگری که باید بدان توجه داشت، مسأله یقین قلبی به ظهور حضرت حجت است. این یقین به تبع خود علاقه به ظهور را به همراه دارد که به صورت خودکار توجه به عمل مناسب را در راستای ظهور حضرت به دنباله خود می‌آورد. 

حاج قاسم نمونه بارز یک شخص منتظرِ امام زمان بود

نصوری بیان کرد: در کنار معرفت و یقین، مؤلفه سوم درباره مسأله انتظار تلاش است. تلاش منتظر باید در راستای همگرایی و وحدت در جامعه باشد. عالی‌ترین سطح این تلاش، تلاش در حد جهانی است. قرآن می‌گوید: «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ.» که مصداق بارز آن در عصر کنونی را می‌توان شهید حاج قاسم سلیمانی دانست که با تمام قوا در راستای نهادینه کردن ارزش‌های اسلامی که همان ارزش‌های مهدوی‌ است، تلاش کرد. با دید جهانی و عدم وابستگی به جناح خاص سیاسی و از همه مهم‌تر با اطاعت تام از نائب امام، نشان داد تمام هم و غمش امام است. منتظر واقعی به امید معجزه و کار خدایی، منفعل نیست، بلکه کمک الهی را در امتداد تلاش و کار می‌داند. 

وی افزود: نکته چهارم در موضوع معرفت، مسأله ایمان به وعده خداوند است. با اعتقاد به مسأله ظهور و این که إِنَّ اللَّهَ لَا یُخْلِفُ الْمِیعَادَ، شخص دست به امیدآفرینی برای خود و جامعه‌اش می‌زند و در راستای رفع یأس و ناامیدی در جامعه قدم برمی‌دارد. چنین شخصی هیچ‌گاه پذیرای ظلم و جور نیست، چرا که اساس حیات معنوی خویش را در ظلم‌ستیزی می‌بیند و آن را اراده امام زمان می‌انگارد.

نصوری گفت: پس در یک جمع‌بندی در مورد شاخصه‌های انتظار باید گفت، انسان موعود‌خواه باید سه محور را در زندگی خود لحاظ کند؛ دین‌محوری، تکلیف‌محوری و عزت‌محوری. انسانی کهمؤلفه‌های انتظار را در خود جمع کند به تعبیر رهبر انقلاب با مسأله ظهور و با خود حضرت حجت رابطه، سنخیت و تناسب پیدا می‌کند و خود را در جایگاهی می‌بیند که شایستگی منتظر بودن را دارد. چنین انسانی تنها در حوزه فردی نباید در راستای انتظار تلاش کند، بلکه باید در یک برنامه‌ریزی صحیح این مقوله را در حد توان در جامعه خود بگنجاند، ظهور مستلزم آگاهی و فهم مردم از نیاز خود به ولی‌خدا است پس انسان منتظر در گام بعد از تحول فردی به تحول جامعه قدم می‌گذارد.

او در پایان بیان داشت: انسان‌ها همانطور که در غیبت امام مقصر بودند، باید در ظهور حضرت مؤثر باشند و این مهم جز با توجه به مؤلفاتی که بیان شد، تحقق نخواهد یافت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مهدویت امام زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۰۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه راهکار طلایی برای انس کودکان قرن جدید با امام زمان (عج)

روز جمعه که می‌شود، حال و هوای خانه ما کمی متفاوت‌تر می‌شود، نه اینکه امروز، یک روز تعطیل است، بلکه به خاطر اینکه که این روز، خودش یک عید است، آن هم از نوع عید مهدوی، برای همین تلاش می‌کنیم تمام کار‌های روز جمعه‌مان را بر مدار امام زمان بچینیم، البته فکر نکنید در این روز شرکت در دعای ندبه، نمازجمعه یا خواندن دعای سمات جزو ثابت برنامه‌های ما است.

اتفاقاً سعی می‌کنیم اینها را هم لحاظ کنیم، منتها آنچه روز جمعه ما را هیجانی می‌کند تنوع برنامه‌ها است تا فرزندانم بهتر بتوانند با امام زمان (عج) مأنوس شوند، حال اگر شما هم جزو آن دسته از والدینی هستید که فکر و ذهنتان این شده است که چگونه ارتباطی میان فرزندتان با امام زمان (عج) ایجاد کنید، این گفت‌وگوی ما با نویسنده و کارشناس کودک و نوجوان مهدویت حجت‌الاسلام حسن محمودی را از دست ندهید، با ما همراه باشید تا در جریان راهکار‌هایی برای انس بیش‌تر کودکان با امام زمان (عج) قرار بگیرید:

پدر بودن امام زمان (عج) را این گونه برای کودکمان ملموس کنیم

از آنجایی که روز جمعه اکثر پدران در خانه هستند و این روز هم منتسب به امام زمان (عج) است، بچه‌ها در چنین روزی باید محبت، با هم بودن، صمیمیت را با حضور پدرانشان حس کنند؛ یعنی به آنها بگویید به خاطر امام زمان (عج) است که این کار‌ها مانند بازی کردن، بیرون رفتن، خرید کردن و ... را انجام می‌دهید. 

حجت‌الاسلام محمودی می‌گوید که همان طور که در روایات امام را به عنوان پدری مهربان و دلسوز معرفی کرده‌اند، ما نیز باید این مسأله را برای کودک جا بیندازیم که امام زمان (عج) در حکم یک پدر مهربان است، ولو اینکه ما او را نمی‌بینیم، مانند وقتی که پدر در مسافرت است و ما او را نمی‌بینیم، ولی پدر بودنش هست و تمام نمی‌شود.

جواب سلام امام زمان (عج) در زندگی ما می‌آید

او می‌افزاید همانطور که انسان باید به پدرش سلام کند، ما نیز باید به امام سلام کنیم، حالا با الفاظ مختلف به بچه‌ها یاد دهیم که بابا جان هر روز که از خواب بلند می‌شوی، اولین کاری که می‌کنی به امام زمان (عج) سلام بده، چون امام (عج) از سلام ما با خبر می‌شود و می‌شنود، پس حتماً جواب می‌دهد، چون جواب سلام واجب است. حالا اگر ما جواب سلام را نمی‌شنویم، اشکالی ندارد، اما جواب سلام امام در زندگی ما می‌آید. 

گام اولی که باید در این رابطه برداریم این است که جلوه‌های محبت امام مهدی (عج) را به فرزندان بگوییم، اینکه «امام عاشق او است»، «امام دوستدار او است» و «بیش از همه به او علاقه دارد».

رابطه هدیه و جلب محبت

این کارشناس مهدویت با تأکید بر سلام کردن روزانه به امام عصر (عج) می‌گوید همین یک راهکار اساسی برای پدران و مادران است که جواب سلام امام زمان (عج) بدرقه راه زندگی فرزندشان از دوران کودکی شود. مطمئناً چنین فرزندی در یک مسیر درستی تربیت خواهد شد. دومین راهکار در این زمینه دادن هدیه است. برای اینکه محبت یک نفر را بیشتر حس کنیم و آن محبت برای ما ملموس شود، ما باید به او هدیه بدهیم. 

او ادامه می‌دهد در روایت از پیامبر اکرم (ص) آمده است که «تَهادَوا تَحابُّوا، تَهادُوا فإنَّها تَذهَبُ بِالضَّغائنِ» به همدیگر هدیه بدهید تا رابطه‌تان با همدیگر قوی‌تر شود، پس بیاییم به امام هدیه بدهیم، در سیره اهل بیت (ع) نقل شده که بعضی از شیعیان به امام زمانشان هدیه می‌دادند، امام آن هدیه را به شکل بهتری بر می‌گرداندند، حال ما چه هدیه‌ای می‌توانیم به امام زمان بدهیم؟ بیاییم به فرزندانمان یاد دهیم که مثلاً یک صلوات بفرستند و ثواب آن صلوات را هدیه به امام مهدی (عج) کنند، یعنی برای کودکمان تبیین کنیم که صلوات فرستادن ثواب دارد و خدا از این کار خوشش می‌آید، ما نیز این ثواب را می‌توانیم به امام هدیه دهیم.

دعایی که امام زمان (عج) در حق کودکمان می‌کنند

شاید در اینجا برای شما این سؤال پیش بیاید، امام زمان (عج) چه هدیه‌ای در حق کودکمان می‌دهند، آن هدیه می‌تواند دعایی باشد که امام عصر (عج) در حق کودک ما کنند یا به اصطلاح یک خیری از جانب امام (عج) به او می‌رسد ولو ملموس نباشد.

نمونه چنین موضوعی را در سیره امام کاظم (ع) دیده شده که شخصی به امام (ع) گفت وقتی قرآن می‌خوانم ثوابش را به شما هدیه می‌دهم، این کار چه فایده‌ای دارد؟ امام کاظم (ع) فرمودند تو با این کارت روز قیامت در بهشت کنار ما هستی؛ یعنی این مسأله نشان می‌دهد که هدیه به شدت رابطه ما را با امام تقویت می‌کند.

همچنین وقتی فرزندمان کمی بزرگ‌تر شد، به او یاد بدهیم ۲ رکعت نماز بخواند و ثواب آن را به امام زمان (عج) هدیه دهد، زیرا هدیه رابطه را قوی می‌کند.

با همان لهجه کودکی‌ات با امام زمان (عج) سخن بگو

حجت‌الاسلام محمودی از سومین راهکار طلایی انس کودک با امام زمان سخن به میان می‌آورد و می‌گوید ببینید وقتی با پدرتان حرف می‌زنید، رابطه‌تان با پدرتان قوی‌تر می‌شود و پدرتان بیشتر شما را دوست دارد، بنابراین انسان باید با امام زمان (عج) حرف بزند، پس بیاییم به فرزندانمان یاد دهیم که بعضی وقت‌ها خیلی کوتاه، یک دقیقه، دو دقیقه با امام زمان حرف بزنند، آن هم با زبان و لهجه خودشان! امام، چون امام است، حرف ما را می‌شنود و خوشحال می‌شود که می‌بینید شیعیان با او حرف می‌زنند؛ و در آخر، در این دوران ظهور یادمان باشد که از همین دوران کودکی فرزندمان حب امام (عج) را در دلش بپرورانیم تا ما نیز مفتخر به تربیت سربازان امام زمان (عج) شویم.

منبع: فارس 

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
  • ارائه خدمات پزشکی رایگان در منطقه محروم بارز و شوارز
  • زمان بازگشت به جنوب خط استوا
  • آیت‌الله مطهری فیلسوف زمان و یکی از متفکرین انقلاب بود
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی
  • شهید مطهری الگو و نمونه معلم تراز انقلاب اسلامی است
  • تأثیرگذاری رسانه‌ها در عصر کنونی بیش از ابزارهای جنگی است
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • سه راهکار طلایی برای انس کودکان قرن جدید با امام زمان (عج)