Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@11:09:20 GMT

تاثیر طرح شفافیت آرا در اعتماد مردم

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۰۲۹۵۸

تاثیر طرح شفافیت آرا در اعتماد مردم

عضوکمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: از آن جایی که فرهنگ شفافیت در کشور نهادینه نشده برخی از نمایندگان نگران تبعات طرح شفافیت آرای نمایندگان برای حوزه‌های انتخابیه و مردم هستند.

حسین رجایی ریزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس در ابراز نظرات و عقاید نمایندگان به عنوان وکلای مردم از حقوق مسلم مردم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حق مردم به عنوان موکل است که بدانند وکلای خود چه انتخاب و رای و مصوبه‌هایی در مجلس دارند.

وی ادامه داد: در یک نگاه کلی زمانی که مردم از عملکرد نمایندگان مجلس اطلاعات کافی در حوزه قانون‌گذاری و ریل‌گذاری سیاست‌های کشور در مباحث سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته باشند این نوع شفافیت تاثیر بسزایی در اعتمادسازی مردم و نقش مردم در حاکمیت و تصمیم گیری و تصمیم سازی بروز و ظهور خواهد داشت.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آشکار است که طرح شفافیت آرای نمایندگان، اعتماد مردم به نظام و سرمایه‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد و منجر به ارتقای سرمایه اجتماعی برای نظام می‌شود.

وی با بیان اینکه با طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی موافق هستم، تصریح کرد: همچنین از هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درخواست کردم این طرح در اولویت صحن مجلس قرار بگیرد. در حال حاضر نمایندگان آرای مهم خود را از طریق فضای مجازی و کانال‌های ارتباطی به اشتراک می‌گذارند و منتظر تصویب طرح نماندند.

رجایی ریزی افزود: مباحثی مانند رای اعتماد وزرا و از جمله آرایی که مردم نسبت به آن‌ها حساسیت دارند به صورت شفاف در فضای مجازی، کانال‌ها و رسانه‌های ارتباطی نمایندگان مجلس منتشر می‌شود، اکثر نمایندگان مجلس موافق طرح شفافیت آرای نمایندگان هستند زیرا این اقدام را از جمله حق و حقوق مردم می‌دانند و مردم باید نسبت به نظرات و تصمیمات نمایندگان مطلع شوند.

وی خاطر نشان کرد: نمایندگانی که با این طرح مخالف هستند به این دلیل است که گاهاً شفافیت تبعاتی برای مردم و نظام دارد، به همین دلیل برخی معتقدند فرهنگ شفافیت در کشور نهادینه نشده است که باید در این راستا اقدامات جدی صورت بگیرد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: مخالفان طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس از باب پنهان کاری از مردم با این طرح مخالفت نکردند بلکه از آن جایی که فرهنگ شفافیت در کشور نهادینه نشده است نگران هستند تا تبعاتی برای حوزه‌های انتخابیه و مردم داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر همه مشورت‌های صحن علنی و کمیسیون‌ها به صورت علنی و زنده از طریق رادیو و رسانه‌های مجلس پخش می‌شود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مسئله پنهانی از مردم ندارند.

رجایی یادآور شد: همچنین تصویب طرح شفافیت حقوق و مزایای نمایندگان گام موثر در راستای شفافیت است. شاید مردم نسبت به این موضوع حساس باشند که نمایندگان آن‌ها در مجلس شورای اسلامی چه میزان حقوق و مزایا دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: طرح شفافیت حقوق و مزایای نمایندگان به عنوان یک قانون به تصویب رسید تا این اطلاعات در اختیار مردم و سامانه‌های اطلاع رسانی قرار بگیرد.

کد خبر 562013

منبع: ایمنا

کلیدواژه: طرح شفافیت مجلس شورای اسلامی شفافیت شفافیت آرا فرهنگسازی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۲۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منابع بودجه ۱۴۰۳ تصویب و جدول حقوق و مزایا رد شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی جدول پنج لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مربوط به منابع را تصویب کردند. 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات جدول هفتم لایحه بودجه که مربوط به حقوق و مزایا است، مخالفت کردند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جدول هفتم بودجه ۱۴۰۳ مربوط به حقوق و مزایا رد شد
  • منابع بودجه ۱۴۰۳ تصویب و جدول حقوق و مزایا رد شد
  • مجلس یازدهم با افزایش نمایندگان به ۳۳۰ نفر مخالفت کرد
  • مخالفت مجلس با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان
  • مخالفت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح جداول حوزه های انتخابیه
  • مخالفت مجلس با افزایش تعداد نمایندگان
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • تاثیر مثبت انتخاب فرد اصلح در دور دوم انتخابات بر آبادانی شهرستان
  • جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • کرسی جامعه اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری افزایش پیدا کرد