Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- بزرگداشت شهدای میقان و سی و هشتمین سالگرد شهادت سردار شهید حاج ابوعلی خجسته‌منش، ۲۵ اسفند در میقان اراک برگزار می‌شود. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، در آستانه برگزاری یادواره شهدای میقان و سی و هشتمین سالگرد شهادت سردار شهید حاج ابوعلی خجسته منش(فتاحی) نشست خبری دبیر یادواره و فرزند شهید خجسته منش با حضور اصحاب رسانه در دفتر خبرگزاری تسنیم استان مرکزی در اراک برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا خجسته‌منش در نشست خبری یادواره شهدای میقان ویژه سی‌ و‌ هشتمین سالگرد شهادت سردار شهید حاج ابو‌علی خجسته‌منش(فتاحی) اظهار داشت: بنده فرزند ارشد شهید خجسته‌منش هستم و پدرم از شهدای شاخص سازمان حفاظت و اطلاعات سپاه بوده است، پدر کار خود را از نخستین روزهای مبارزات خود در نظام، از لبنان شروع کرده و در واقع نام پدر نوروز فتاحی بوده است که با وارد شدن در مبارزات نام فامیلی خود را عوض کردند و درحال حاضر با نام ابوعلی خجسته‌منش شناخته شده هستند.

وی افزود: پدر با شهید چمران و شهدای دیگر همراه بوده‌اند و به عراق رفتند و تا زمانی که انقلاب به پیروزی رسید در خدمت حضرت امام خمینی(ره) بودند و بعد به ایران بازگشتند و در خدمت ابوشهاب نخستین فرمانده سپاه بودند و به سبب اینکه آموزش‌های چریکی و نظامی را دیده بودند نخستین دوره‌های سپاه را در پادگان ولی‌عصر(عج) راه‌اندازی کردند و جزو دومین گروه‌های سپاه بودند.

فرزند شهید خجسته منش بیان کرد: پدر دوره‌های سلاح سنگین را در پادگان سعدآباد که درحال حاضر با نام  پادگان امام علی(ع) است دوره دیده‌ بودند و شهید مسئولیت حفاظت حضرت امام(ره) در بیت جماران را داشتند، علاقه شهید فقط به جبهه بود و به سبب اینکه از عملیات‌ها مطلع بودند در تمام عملیات‎‌ها حضور داشته‌اند.

خجسته‌منش عنوان کرد: در سال 62 به همراه شهید اصغر فتاحی و شهید همت در عملیات خیبر حضور داشته‌اند  و شهید خجسته‌منش به همراه 14 نفر دیگر مفقود‌الاثر شدند و به ما خبر داده شد که پدر مفقود شده است، خود من با اینکه در سپاه فعالیت داشتم مسئله مفقودی برایم معنی نداشت،  قرار بود من هم در آن زمان به جبهه برم ولی با خبر مفقود شدن پدر نرفتم و منتظر خبری از پدر شدیم و هیچ خبری از پدر دریافت نشد و این جریان 14 سال طول کشید.

وی ادامه داد: بعد از 12 سال به ما خبر دادند که پدر اسیر است و فرزند یکی از اقوام ما که او هم اسیر شده بود گفته  بود یک نفر اینجا اسیر است که همه خانواده ما را می‌شناسد و با نشانی داده شده مشخص شد که آن شخص پدر بنده هستند و ما زیر نامه‌ای که داده بودند متنی را نوشتیم تا بدانیم آن شخص پدر ماست یا خیر، که متاسفانه از آن از اسیر هم خبری نشد و بعد از پایان جنگ که ایشان برگشتند با وضعیت نامساعدی که داشت نمی‌تواست آن روزها را بیان کند.

نخستین یادواره شهردار شهید بندرعباس و یارانش برگزار شدیادواره شهدای امنیت شمال غرب لشکر 17علی بن ابیطالب(ع) برگزار شدیادواره شهدا "اسطوره های مقاومت شهرک توحید بندرعباس" برگزار شد

فرزند شهید خجسته‌منش خاطر نشان کرد: بعد از 14 سال عکسی به ما معرفی و گفته شد شباهتی به پدر من دارد بنابراین بین هفت خانواده در ایران آن عکس شناسایی شد و متعلق به شهید خجسته‌منش بود و محرز و اعلام شهادت شد، بعد از چند سال با حضور در تمامی تشییع جنازه‌ها با ما تماسی گرفته شد که پدر پیدا شده ولی گفته نشد که چه چیزی پیدا شده است که بنده از حال رفتم و بعد مشخص شد که جنازه پدر پیدا شده است و زمانی که با مادر برای شناسایی رفتیم متوجه شدیم که پدر است ولی خب فقط استخوان بود چیز دیگری نبود به جهت اینکه پیش از آن در قبرستان کاظمین دفن شده بود.

خجسته‌منش تصریح کرد: هماهنگی‌هایی انجام شد و تشییع جنازه باشکوهی برگزار شد از آن سال به بعد هر ساله مراسم برگزار شده است و بعد از 10 سال‌ به ذهنم رسید که یادواره‌ای که هرساله برای پدر گرفته می‌شود با یادواره شهدای دیگر ادغام و یک شکل و یکپارچه شود و این طرح تا به امروز که سی‌وهشتمین سالگرد است ادامه داشته است بنابراین هرسال با یک ارگانی هماهنگی انجام می‌شود اما عمده مراسمات ما در پادگان‌های سپاه است و سی‌امین سالگرد در پادگان حضرت رسول در سپاه تهران برگزار شد و از آن سال به بعد در جاهای مختلف برگزار شد و امسال قرار بر این بود در شهادت حضرت زهرا(س) مراسمی گرفته شود که گفته شد زمان شهادت پدر در اسفند است و هر ساله یادواره در اسفند برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: کتاب پدر درحال مصاحبه و جمع‌آوری است که تاکنون 52 مصاحبه جمع‌آوری شده و کتابی با نام ابوعلی جولان تا جماران تهیه شده است به سبب اینکه در جولان سوریه بودند و در جماران خدمت حضرت امام(ره) بودند این کتاب به این نام نوشته شده است.

فرزند شهید خجسته‌منش عنوان کرد: این کتاب آماده شده و در دفتر مقام معظم رهبری بود تا حضرت آقا آن را امضا کنند که به سبب قرنطینه بودن حضرت آقا یک مقدار تاخیر وجود داشت، این کتاب درحال حاضر در دست بنده بوده و قرار است که در مراسم یادواره شهدای میقان رونمایی شود.

خجسته‌منش خاطرنشان کرد: این کتاب شامل 236 صفحه و در 10 فصل جمع‌آوری شده است که قبل از این قرار بود به نیت 8 سال دفاع مقدس 8 فصل باشد اما متاسفانه با فشرده شدن مطالب به فصل‌های کتاب اضافه شد که 8 فصل آن مصاحبه‌های کلی از طفولیت و قبل از طفولیت در میقان تا انتهای شهادت بوده که تصاویر و اسناد در کتاب موجود است و در روز مراسم مقرر شده است که کتاب در حضور مقام معظم رهبری در میقان رونمایی شود. 

وی تصریح کرد: این یادواره هر ساله برگزار می‌شود و بنده سعی بر این دارم هر ساله بهتر از سال قبل برگزار شود و امسال برای من افتخار بود که در کنار همشهریانم باشم و این مراسم را اینجا برگزار کنم و اگر عمری باقی باشد در سال آینده هم سی‌و نهمین سالگرد را برگزار می‌کنم، در خصوص چهلمین سالگرد یک برنامه کلی با حوزه دفاع مقدس در نظر داریم که این برنامه قطعی است و یک سریال 30 قسمتی برگرفته از کتاب جولان تا جماران با بازیگران و نویسندگان و دست‌اندکاران درحال رایزنی است که امیدواریم سریال در آن برنامه رونمایی شود. 

فرزند شهید خجسته‌منش بیان کرد: پدر به این جهت گمنام بودند که یک عنصر حفاظتی و اطلاعاتی بود و به خواسته خود و مجموعه خواسته شد تا پدر عنوان نشود اما امسال مجموعه از من خواسته است تا یاد پدر را زنده کنیم و برای مطرح شدن پدر مصاحبه‌هایی انجام شده است و پدر به سبب اینکه از طفولیت کجا بوده و چه کاری انجام داده شاخص شده است.

خجسته‌منش عنوان کرد: پدر کسی بود که در جماران حضور داشت همه ما آرزو داشتیم در خدمت و حفاظت امام باشیم، در انتها و پشت جلد کتاب ذکر شده است کسی که خواسته شده حرف امام روی زمین نباشد نه اینکه فقط در کنار امام باشیم، امام می‌گفت جبهه‌ها را پر کنید و هر زمان که موقعیت جبهه پیش می‌آمد شهید خجسته‌منش به سرعت می‌رفت.

وی ادامه داد: پدر بر سر جبهه رفتن با مسئولان دعوا می‌کرد و مسئولان به شهید می‌گفتند شما بمان و 6 فرزند خود را رزمنده تحویل بده و شهید گفته بود من 3 تا رزمنده تحویل دادم و 3 تای دیگر هم تحویل می‌دهم، پدر در بند دنیا و مال دنیا نبود ایشان برای خود کسی بود و سعادت داشت که به مرتبه شهادت برسد.

خجسته‌منش(فتاحی) با اشاره به اقدامات سالگرد شهید ابوعلی خجسته‌منش گفت: تصمیم بر این بود که سالگرد شهید در روز شهادت ایشان انجام شود اما با ورود پیک جدید کرونا برنامه برگزار نشد و در نهایت مقرر شد در تاریخ 25 اسفندماه مراسم برگزار شود.

وی افزود: در خصوص اقدامات با مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مشورت انجام شده و هماهنگ شده است تا اطلاعاتی را که از شهدای میقان وجود ندارد به ما ارائه دهند و با بنیاد شهید هماهنگ شد که اطلاعات شهیدان داده شود.

کاشت درخت به یاد شهدا در گلزار شهدای اراک

دبیر یادواره شهدای میقان نیز در این نشست با اشاره به اقدامات صورت گرفته در یادواره شهدای میقان اظهار داشت: کاری که با همکاری دهیار و شورای میقان انجام شد این بود که اطلاعات به دست آمده از شهدا در قالب پوستر شهید، تاریخ شهادت و محل شهادت به مردم معرفی شود و با خانواده شهیدان ارتباط برقرار شد و چند شبی یکی از شهدا در کانال روستای میقان نمایش داده شد تا مردم با این شهیدان آشنا شوند.

قاسمی بیان کرد: در روز شنبه جلسه‌ای تشکیل شد و سین برنامه در این جلسه چیده شد که چه کارهایی در روز سالگرد شهادت سردار شهید ابوعلی خجسته‌منش انجام شود و در کنار کارها پوستر شهید هم چاپ شده است.

وی ادامه داد: صبح روز چهارشنبه مراسم درخت کاری را در نظر داریم که برای پایدار ماندن نام شهید، به نام هر شهید درختکاری انجام می‌شود و هر درخت و یا شهید به یک بچه واگذار شد که تا زمانی که داخل روستا هستند از این درخت حفاظت کنند.

دبیر یادواره شهدای میقان خاطرنشان کرد: در ظهر چهارشنبه مراسم گلباران شهدا را در پیش داریم و بعد از آن به سمت یادواره که در مسجدالنبی برگزار می‌شود حرکت می‌کنیم و ساعت 3 برنامه شروع می‌شود و سخنران مراسم سردار کریمی است و با مداحان هماهنگ شده است که در مراسم حضور داشته باشند.

انتهای پیام/712/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سالگرد شهادت سردار شهید برگزار می شود برگزار شد انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۳۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامزدهای مورد حمایت جبهه پایداری در خوزستان معرفی شدند

به گزارش خبرنگار مهر، جبهه پایداری انقلاب اسلامی، نامزدهای مورد حمایت خود در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در دو حوزه انتخابیه آبادان و رامهرمز را معرفی کرد.

بر این اساس، محمد جواد سعدون زاده و سید امیر موسوی جبیلی از حوزه انتخابیه آبادان و ابراهیم متینیان از حوزه انتخابیه رامهرمز و رامشیر به عنوان نامزدهای مورد حمایت جبهه پایداری انقلاب اسلامی در خوزستان معرفی شدند.

انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز ۱۱ اسفند با مشارکت ۲۵ میلیون نفر از مردم کشورمان برگزار شد؛ البته این انتخابات در برخی حوزه‌ها به مرحله دوم کشیده شد.

مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه با رقابت برای ۴۵ کرسی در روز ۲۱ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

کد خبر 6094883

دیگر خبرها

  • رقص خون در گلوی پاییز؛ روایتی متفاوت از همسر شهید جاویدالاثر «رسول هوشیاری»
  • جانشین فرمانده‌کل‌سپاه پاسداران سخنران اجلاسیه شهدای شهرستان باشت
  • نامزدهای مورد حمایت جبهه پایداری در خوزستان معرفی شدند
  • سومین یادواره ۳۵۷ شهید گتوند برگزار گردید
  • معلمان منشا هر تحولی در جامعه هستند
  • مادر شهید «ابراهیم دادگری» در همدان آسمانی شد
  • معلمی از نگاه معارف اسلامی یک شغل نیست، بلکه یک مجاهدت است
  • حضور ۳ هزار نفری کارگران سوادکوه در جبهه‌های دفاع مقدس
  • فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود
  • روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران