Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه ، دیوان بین‌المللی دادگستری پس از درخواست فوری اوکراین که چند روز پس از آغاز تهاجم روسیه به این کشور به دادگاه ارایه شد، ساعت سه بعد از ظهر امروز به وقت گرینویچ، در جلسه استماع آن در لاهه، تصمیم‌گیری می‌کند.

بر اساس این گزارش، کی‌یف معتقد است که روسیه به طور غیرقانونی تهاجم خود را با ادعای نادرست نسل کشی علیه مردم روس زبان در مناطق اوکراینی دونتسک و لوگانسک توجیه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو اوکراین از دیوان بین‌المللی دادگستری که در سال ۱۹۴۶ برای حل و فصل اختلاف‌ها بین دولت‌ها ایجاد شده است، می‌خواهد که اقدامات اضطراری اتخاذ کرده و به روسیه دستور دهد تا به سرعت عملیات نظامی را به حالت تعلیق درآورد.

تاکنون روسیه از حضور در جلسات استماع دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد این پرونده در تاریخ هفتم و هشتم مارس خودداری کرده است.

خبرگزاری فرانسه اضافه می‌کند که مسکو در یک سند مکتوب صلاحیت دادگاه در مورد ادعای اوکراین را رد کرده است.

بر اساس این گزارش، روسیه مدعی است که این پرونده در محدوده کنوانسیون نسل کشی ۱۹۴۸ قرار نمی‌گیرد؛ موضوعی که کی‌یف پرونده خود را بر اساس آن استوار می‌کند.

مسکو اعلام کرده است که دولت فدراسیون روسیه محترمانه از دادگاه می‌خواهد که از اشاره به اقدامات موقت خودداری و پرونده را از دستور کار خود خارج کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه روسیه اعلام کرده است که در برابر قضات حاضر نشده است چراکه زمان کافی برای آماده شدن نداشت و تهاجم به اوکراین دفاع از خود است.

بر اساس این گزارش، احکام دیوان بین‌المللی دادگستری لازم‌الاجرا هستند و قابل تجدیدنظر نیستند، اما دادگاه ابزاری برای اجرای آنها ندارد. همچنین نهاد اصلی قضایی سازمان ملل متحد نتایج خود را بیشتر بر اساس معاهدات و کنوانسیون ها استوار می‌کند.

اوکراین و روسیه هر دو طرف کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل در سال ۱۹۴۸ هستند و حال کی‌یف مسکو را متهم به ممانعت از اجرای این کنوانسیون می‌کند.

در همین ارتباط یک استادیار حقوق کیفری بین‌الملل در دانشگاه آمستردام به خبرگزاری فرانسه گفت: بعید است که دیوان بین‌المللی دادگستری دست کم تا حدودی یا به طور کامل به خواسته‌های اوکراین پاسخ ندهد.

به گفته ماریکه دُ هون، قبل از پرداختن به ماهیت اختلاف بین دو کشور که ممکن است سال‌ها طول بکشد، دیوان بین‌المللی دادگستری در این مرحله فقط باید تعیین کند که آیا اختلافی در ابتدا بر سر تفسیر کنوانسیون در مورد نسل‌کشی وجود دارد یا خیر.

وی اضافه کرد: برای دادگاه دشوار نیست که این معیار را رعایت کند، اما اینکه آیا روسیه این قضاوت را در نظر خواهد گرفت؟ موضوعی است که این حقوق‌دان آن را یک سوال کاملاً متفاوت می‌داند.

به گزارش ایرنا، به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه پنجم اسفند نیروهای روسیه به اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

برچسب‌ها مسکو اوکراین روسیه سازمان ملل متحد پروندهٔ خبری جنگ در اوکراین تازه‌ترین تحولات اوکراین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسکو اوکراین روسیه مسکو اوکراین روسیه سازمان ملل متحد دیوان بین المللی دادگستری خبرگزاری فرانسه بر اساس نسل کشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۷۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پهپادی اوکراین به مناطقی در روسیه

مقام‌های روسیه اعلام کردند اوکراین به چند منطقه در روسیه در ساعات پایانی شب گذشته حمله پهپادی داشت و رسانه‌های روسی نیز گزارش کردند که آتش سوزی در یک پالایشگاه نفت در نزدیکی مسکو رویت شده است.

به گزارش ایسنا، «پاول مالکوف» فرماندار منطقه «ریازان» هم‌مرز با مناطق شمال غربی مسکو گفت در این حملات پهپادی کسی زخمی نشده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، کانال تلگرامی «Baza» روسیه نیز که با سرویس‌های امنیتی این کشور همکاری دارد گزارش کرد که این حمله به پالایشگاه نفت رایازان بوده است.

این پالایشگاه که به شرکت روس‌نفت روسیه تعلق دارد و توسط آن اداره می‌شود حدود ۵.۸ درصد از نفت خام این کشور را پالایش می‌کند و هدف مکرر حملات هوایی اوکراین است.

فرمانداران مناطق «کرسک» و «ورونژ» در جنوب غرب روسیه هم‌مرز با اوکراین هم گزارش حملات پهپادی را در اراضی خود داده و گفتند این حملات زخمی یا خساراتی نداشته است.

روسیه به ندرت اطلاعاتی در مورد تاثیر کامل حملات اوکراین بر قلمرو و زیرساخت‌های خود افشا می‌کند.

مقامات کی‌یف مدعی‌اند هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی، انرژی و حمل و نقل روسیه، تلاش‌های جنگی مسکو را تضعیف می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ترکیه به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل می‌پیوندد
  • ورود ترکیه به عنوان حامی در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل
  • اوکراین ۳۰۰ هزار پهپاد جدید می‌خرد
  • حمله پهپادی اوکراین به مناطقی در روسیه
  • روسیه: آمریکا در مورد اقدام دادگاه لاهه علیه اسرائیل ریا می‌کند
  • واکنش روسیه به مخالفت واشنگتن با تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اسرائیل
  • اصابت موشک کره‌شمالی به اوکراین؟
  • رمزگشایی از محرومیت ورزشی روسیه/ نوبت اسرائیل هم می رسد؟
  • «دوگین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • احتمال صدور مخفیانه حکم بازداشت مقامات اسرائیل