Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از سرداران شجاع و مردان برجسته لشکر عاشورائیان خط شکن، "شهید آقا مهدی باکری" بود، سرداری که تکرار نامش برای اهالی آذربایجان باعث ایجاد انقلاب درونی شده و در اذهان آنان مصداق بارزی از معنویت، شجاعت و غیرت را تداعی می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گروه فرهنگ و هنر آناج/ حامد سلطانپور: دفاع مقدس یک حادثه عظیمی بود که باعث شد مرواریدهای گران بهای دریای معرفت الهی فرصت ظهور و بروز پیدا کرده و تا زمان آخرین قیام حق چراغ راهی برای عارفان و مجاهدان باشند، چنانکه مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود پیرامون دفاع مقدس میگویند:” اگر جنگ هشت ساله نبود، این سرداران شجاع، این مردان برجسته نشان داده نمیشدند، در بین ملت بروز نمیکردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از سرداران شجاع و مردان برجسته لشکر عاشورائیان خط شکن، “شهید آقا مهدی باکری” بود، سرداری که تکرار نامش برای اهالی آذربایجان باعث ایجاد انقلاب درونی شده و در اذهان آنان مصداق بارزی از معنویت، شجاعت و غیرت را تداعی می کند.

حالا امروز بعد گذشت ۳۷ سال از عروج ملکوتی فاتح خیبر، مراسمی در مصلی اعظم امام خمینی (ره) برگزار شده است. همهمه زیادی قبل از برگزاری مراسم در سالن حاکم است، از پیر و جوان همه به خاطر ارادت و محبت قلبی که نسبت به این شهید بزرگوار دارند آمده اند، وزیر کشور نیز مهمان ویژه این مراسم است، فرصت را از جهت حضور هم رزمان “آقا مهدی” مغتنم می شمارم تا زمان شروع مراسم دقایقی با آنان هم کلام شوم.

رزمندگانی که حتی ساعاتی در معیت شهید باکری بوده اند، خاطرات آن را به مانند مدال افتخاری معنوی بر سینه خود زده و در طول سالیان بعد دفاع مقدس از آن شهید بزرگوار گفته اند، بدون این که حتی نامی از خودشان بیاورند، یعنی مستغرق در راه و منش آقا مهدی شده اند.

آقا مهدی فرماندهی نبوت گونه داشت

یکی از این رزمندگان عبدالرزاق میرآب است که مدت ها در بخش مخابرات بی سیم چی شهید باکری بوده است که در باره ویژگی های وی اظهارداشت: از این شخصیت بزرگ هرچه بنویسیم کم است، او مرد خدا بود و همیشه حرفش توام با عمل بود.

وی با بیان خاطره ای در خصوص مصداقی از منشور رفتاری و اخلاقی شهید باکری ابراز داشت: در حین تدارک عملیات زید که بعد از عملیات خیبر قرار بود شروع شود با ایشان برای بازدید از خط مقدم رفتیم، گرما به حدی زیاد بود فرمان ماشین دستم را می سوزاند، هنگامی که به سنگر محور رسیدیم ایشان گزارشاتی از مسئول محور خواستند که در این حین رزمندگان از یخچال کاچو یک کمپوتی برای ایشان باز می کردند که آقا مهدی دستشان را روی دست رزمنده گذاشته و مانع از این کار شدند، رزمنده ها نیز ناراحت شدند.

میرآب ادامه داد: بعد از این که از ایشان علت این عکس العمل را جویا شدم بعد از ۳ بار استغفار گفتند: بنده خدا من اگر از این کمپوت بخورم دیگر گرما بر من اثر نمی کند و حال آن رزمنده ای که با کلاه آهنی در زیر گرما پست می دهد را درک نمی کنم.

 

این رزمنده سال های دفاع مقدس اذعان داشت: اگر می دانست در پادگان یا خط یک نفر غذا نخورده است لب به غذا نمی زدند، می فرمودند ما این جا پدر و مادر رزمنده ها هستیم و باید تمام توان خود را برای خدمت به آنان انجام دهیم، مثلا برای ما که مخابرات بودیم مکرر توصیه به برپائی ایستگاه صلواتی تلفنی می کردند تا رزمندگان احساس غربت نکنند.

وی به ابعاد عملیات بدر پرداخت و عنوان کرد: ایشان قبل از شروع رزمندگان را جمع کرده و با آنان اتمام حجت نمود و گفت هرکسی قصد شرکت در عملیات را ندارد می تواند از این جا برگردد، آنان نیز به نشانه بیعت با فرماندهی دسته عزاداری برگزاری کرده و عملیات را شروع کردند.

میرآب خاطرنشان ساخت: وقتی عملیات شروع شد ایشان با تکه کلام معروفشان گفتند که “الله بنده لری” (بندگان خدا) همیشه ذکر بگویید، ایشان آن موقع اظطراب زیادی داشتند، جان رزمندگان برایشان خیلی مهم بود و ایشان به قول شهید سلیمانی “فرماندهی نبوت گونه” داشت و نمیگفت برو، بلکه میگفت بیا. رزمندگان اصرار داشتند که ایشان به عقب برگردد ولی قبول نکردند رزمندگان نیز صلوات بلندی برای سلامتی ایشان فرستادند.

وی افزود: لشکر عاشورا وقتی محور دجله را شکست کسی باور نمی کرد، در دجله آتش کم شده بود وقت نماز ظهر گفتند ما آرزوی وضو در دجله را سال ها در دل داشتیم که ضمن ادای نماز ظهر دو رکعت نیز نماز شکر بخوانید. قصد برنامه ریزی برای عبور از دجله داشتیم که چند نفر زود خود را به آب زدند که ایشان مانع شدند که سرعت آب زیاد است و این نشانگر ارادت زیاد قلبی رزمندگان به آقا مهدی بود، ایشان وقتی پرسیدند چه کسی رانندگی جهت آوردن قایق از بلمستان بلد است؟ شهید پارچه باف زود اعلام آمادگی کرد ولی بلد نبود اما گفت برای آقا مهدی “نه” نباید گفت.

صداقت و عدالت خواهی دو ویژگی بارز شهید باکری بود

سردار محسن ایران زاد از دیگر هم رزمان شهید باکری است که از سنین نوجوانی همراه ایشان بوده است، او از فرمانده خود خوب آموخته است که این بدن خاکی باید مجاهدت کند تا روح صیقلی و آسمانی شود، چنانکه وی در دوران شیوع کرونا با تلاش های بی وقفه و گمنامانه خود در ستاد مدافعان سلامت شبکه ای از خیرین را در سراسر استان ساماندهی نموده است تا کمر سرپرست خانواده ای در دوران کرونا از فشارهای اقتصادی در حد توان خم نشود، اما این تلاش ها در دو سال اخیر چهره او را پیش از پیش تکیده کرده است.

وی شهید باکری را الگوی رزمندگان در اخلاق و رفتار دانست و اظهار داشت: در ایشان دو ویژگی مهم صداقت در گفتار و عمل و عدالت خواهی مطرح بود. ایشان در دل خود هیچ تزویر و ریایی نداشتند، اعتقاد داشتند این کار تکلیفی است که خداوند بر ما نهاده و باید با تمام سعی و کوشش خالصانه برای رضا الله آن را به سرانجام برسانیم.

وی ادامه داد: این الگوی رفتاری ایشان باعث شده بود تا رزمندگان کمترین شبهه ای در انجام فرآمین ایشان نداشته باشند چراکه می دانستند هر حرف آقا مهدی از روی صداقت است، هر دستوری به رزمنده ها می داد خودشان از قبل به آن عمل کرده بودند.

وی به زوایایی از عملیات بدر پرداخت و گفت: در عملیات بدر، اواخر روز ۲۵ ام وقتی قصد تهاجم به سمت حریبه ( روستایی که مقاومت می کردند) داشتیم، ایشان به نیروهایی که همراه شان می رفتند گفتند هر کس با من برود احتمال شهادتش زیاد است و کسانی که آمادگی ندارند نیایند، آن روز همه رزمندگان رفتند، هر چه آن روز به ایشان جهت برگشت اصرار کردند ولی چون ایشان پیمان بسته بودند که تا آخرین نفس همراه رزمندگان باشند، قبول نکردند و صداقت مطلب و گفتار را با شهادت کنار رزمندگانشان نشان دادند.

وی به ویژگی عدالت خواهی آقا مهدی باکری نیز پرداخت و تصریح کرد: ایشان هر چه برای نیروها خوب بود آن را می خواست و هر مسایلی که در رفاه و آسایش رزمندگان مهم بود ایشان پیگیر تحقق آن بود، می فرمودند همانطور که نوکر خادم است و هیچ چشم داشتی از خدمت خود ندارد ما هم باید آنان را سرور خود بدانیم، چنانکه لباس و غذای خود را با رزمندگان یکی می کرد، کفششان چندین پینه داشت ولی میگفتند ما در مقابل مردم و خداوند جوابگو هستیم.

کتاب شناسنامه لشکر عاشورا چاپ می شود

مصطفی عابدی از رزمندگان دوران دفاع مقدس و مسئول سابق عملیات قرارگاه منطقه ای عاشورا است که سال ۱۳۹۳ بعد از بازنشستگی اقدام به پژوهش و نویسندگی پیرامون دفاع مقدس نموده است و به همت ایشان کتب متعددی چاپ شده و یا در حال چاپ می باشد.

 

وی با بیان این که کتابی با عنوان شناسنامه لشکر عاشورا و توپخانه ۴۰ رسالت چاپ شده است، اذعان داشت: این کتاب در ۵۰۴ صفحه به صورت رنگی کارنامه ای از رشادت های لشکر عاشورا است که امروز توسط وزیر کشور رونمایی خواهد شد.

عابدی افزود: در چاپ این کتاب چندین استان که در عملیات ها با لشکر عاشورا بوده اند نظر داده و در کارگروه های خود آن را تکیمل و یا تصحیح کرده اند و چندین بار به مرحله چاپ و پیش چاپ رفته است. ۶۰۰ ساعت مصاحبه فرماندهان در قبل، حین و بعد عملیات و کاست های صوتی دفاتر راوی آن زمان به صورت کامل تایپ شده است.

وی ادامه داد: نوشته های دیگرم در کنگره ملی ۱۰ هزار شهید استان رونمایی می شود، من نیز مسئول دبیرخانه کنگره هستم و قرار است سال آینده برگزار شود، کارنامه و شناسنامه توپخانه ۶۰ رسالت در حال تدوین است که ۸۰ درصد آن تکمیل شده و برای واحدهای اطلاعات، پدافند هوایی، آماد و معاونت نیرو نوشته ها در حال اتمام است.

 

گزارش از حامد سلطانپور

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: لشکر عاشورا شهید باکری دفاع مقدس آقا مهدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۱۰۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندیشه‌های استاد شهید مطهری ماندگار و جاودانه است

به گزارش خبرنگار مهر، الاسلام شمس اله جلیلیان ظهر یکشنبه در همایش بصیرتی مسئولین دفاتر نمایندگی ولی فقیه نواحی، مسئولین تعلیم و تربیت و طلاب وظیفه که در حسینیه ثارالله برگزار گردید با اشاره به شخصیت شهید مطهری در آستانه سالروز شهادت ایشان اظهار کرد: خصوصیات و شخصیت شهید مطهری (ره) را باید مرور کرد و در زندگی عالم به آن باشیم.

وی افزود: شهید مطهری شخصی پر کار و پر تلاش و جهادی بود که کارهایش برای خدا بود و همین باعث برکت در کارها و آثار ایشان شده بود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت نبی اکرم (ص) کرمانشاه در خصوص ویژگی آثار شهید مطهری تصریح کرد: محور کتب و آثار شهید مطهری اسلامی بودن، هماهنگ با نیازها و اولویت زمان، مستند به آیات قرآن و روایات و عقل، جامع الاطراف بودن و سراسر شور و حماسه است.

وی با بیان اینکه مبانی و اندیشه‌های فکری شهید مطهری مورد تأیید امام راحل (ره) بود، ادامه داد: تفکر استاد شهید مرتضی مطهری بهترین راهنما برای تمامی کسانی است که در عرصه تعلیم و تربیت فعالیت دارند و این هفته بهترین فرصت برای قدردانی از زحمات مربیان، هادیان سیاسی، معلمان و فرهنگیان پیشکسوت است.

وی ادامه داد: استاد شهید مطهری برای ترویج اندیشه‌های ناب محمدی شب و روز تلاش می‌کردند و امروز شاهد آن هستیم که این سختی‌ها و تلاش‌ها به ثمر نشسته و طبق فرمایش امام خمینی (ره) اندیشه‌های شهید مطهری امروز تاثیرگذارترین مکتب در جهان اسلام است.

حجت الاسلام جلیلیان گفت: شهید مطهری در تمام عمر خود به دنبال کسب علم و دانش و رشد و تعالی بود و این مرد عالم هیچگاه برای به دست آوردن منافع در جمهوری اسلامی تلاش نکرد و هدف ایشان رسیدن به جامعه رشد یافته و آرمانی بود.

وی در ادامه به عملیات غرور آفرین وعده صادق پرداخت و گفت: در این عملیات به دنیا اثبات شد ایران یک قدرت منطقه نیست بلکه قدرتی جهانی و بین المللی است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت نبی اکرم (ص) کرمانشاه افزود: در این عملیات ایران با کیاست و زیرکی عمل کرد و بدون هدف قراردادن مناطق مسکونی به اهداف اصلی خود که پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بود حمله کرد و خسارت زیادی را به آنان وارد کرد.

کد خبر 6090773

دیگر خبرها

  • با بنده مشکل دارید، چرا باید شهر و شهرداری متضرر شود
  • با من مشکل دارید، چرا بودجه شهر را نگه می‌دارید
  • عملیات ساخت ۱۰۳ مدرسه جدید در استان کرمان آغاز شد
  • مرحوم مجتهدی غرب را می‌شناخت اما غرب زده و شیفته غرب نبود
  • مخالفت عضو هیئت رئیسه مجلس با جدایی ری از تهران
  • حماسه‌سازی رزمندگان باعث ناکامی دشمن در جنگ تحمیلی شد
  • اندیشه‌های استاد شهید مطهری ماندگار و جاودانه است
  • عملیات بیت المقدس نقطه عطف دفاع مقدس است
  • ۲ شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند