Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@23:25:22 GMT

شکار انفجار ستاره HH34 توسط هابل

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۱۲۶۸۱

شکار انفجار ستاره HH34 توسط هابل

کارشناس فضایی آسمان‌سرای سُها گفت:تلسکوپ فضایی هابل توانسته است در فاصله حدودی ۱۵۰۰ سال نوری تصاویری از انفجار ستاره HH34 در سحابی شکارچی ثبت کند که داده‌های استخراج شده از تصاویر، جت گازی رشته‌ای را از چهار جهت نشان می‌دهد.

علیرضا بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه انفجار HH34 از پدیده‌هایی است که در زمان تکامل ستارگان جوان رخ می‌دهد، اظهار کرد: این انفجارها به جت‌های گازی رشته‌ای معروف است که تصویر رخ‌دادن آن در ستاره HH34 توسط تلسکوپ فضایی هابل شکار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تلسکوپ فضایی هابل توانسته است در فاصله حدودی ۱۵۰۰ سال نوری تصاویری از انفجار ستاره HH34 در سحابی شکارچی ثبت کند و داده‌های استخراج شده از تصاویر، جت گازی رشته‌ای را از چهار جهت نشان می‌دهد.

دلیل شکل‌گیری جت گازی رشته‌ای

این کارشناس فضایی آسمان‌سرای سُها در رابطه با شکل‌گیری جت‌های گازی رشته‌ای گفت: هنگامی که یک ستاره در حال تکامل است، گداخت هسته‌ای در آن جریان دارد و برخی از گداخت‌ها به خارج از ستاره پرتاب می‌شود که به آن‌ها جت گفته می‌شود.

وی در همین رابطه ادامه داد: هنگامی که جت‌ها به خارج ستاره پرتاب می‌شود و با مواد موجود در اطراف ستاره تماس می‌گیرد، شوک حرارتی ایجاد می‌شود که نتیجه آن انفجار و درخشندگی است؛ این انفجارها در علم نجوم با عنوان Herbig–Haro object شناخته می‌شود و نه تنها در ستاره HH34 بلکه در بیشتر ستاره‌های جوان در حال تکامل رخ می‌دهد.

بیات اضافه کرد: تلسکوپ فضایی هابل توانسته است از این ستاره عکس‌برداری کند، اما اگر آینه‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز به سمت این صورت فلکی باشد، می‌تواند تصاویر دقیق و عمیق‌تری را به واسطه نوع آینه‌ها و دقت بیشترش ارائه دهد.

کد خبر 562272

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ستاره شناسی ستاره ستاره فضایی علم ستاره شناسی ستاره شناسان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق تلسکوپ فضایی هابل ستاره HH34

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۱۲۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکار عکس جنجالی از زن بی‌حجاب در حین سخنرانی رئیسی

دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا صبح روز گذشته جمعه با حضور مقامات عالی اقتصادی بیش از 30 کشور آفریقایی و با سخنرانی سید ابراهیم رئیسی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد./تسنیم

دیگر خبرها

  • حلقه‌های اطراف سحابی حلقه
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • تصاویر نجومی نهم اردیبهشت (۲۸ آوریل)
  • لحظات تلاش مار پیتون برای شکار نگهبان!
  • شکار عکس جنجالی از زن بی‌حجاب در حین سخنرانی رئیسی
  • لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی توسط ارتش یمن + فیلم
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران
  • ویدیو/ شکار دوباره پهپاد MQ۹؛ وحشت آمریکا از آسمان یمن
  • فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» متوقف شد!
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری