Web Analytics Made Easy - Statcounter

این بار مرحله مهم تراز آینه‌ای برای تلسکوپ فضایی جیمز وب تکمیل شده است و این فرآیند منجر به بالاترین وضوح تصویر فروسرخ گرفته شده از فضا شد.

به گزارش newscientist، تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) به مرحله حساسی در تراز آینه‌های خود رسیده است. تصاویر حاصل از فرآیند جیمز‌ وب نشان می‌دهد که همه چیز بهتر از حد انتظار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیم جیمز‌ وب می‌گوید عملکرد این تلسکوپ می‌تواند اهداف تعیین شده یا حتی از آن فراتر از آن را برآورده کند.

تلسکوپ جیمز‌ وب با کمک ۱۸ آینه شش ضلعی با روکش طلا بیننده‌ی کیهان است و ناسا قصد دارد اطلاعات بیشتری را از طریق این آینه‌ها جمع‌آوری کند. برای کار کرد درست این تلسکوپ باید همه‌ی آینه‌ها با دقت بیشتر در حد نانومتر در یک راستا قرار گیرند تا به عنوان یک واحد عمل کنند. هنگامی که رصدخانه اولین تصاویر خود را در ماه فوریه ارسال کرد. در آن زمان آینه‌ها هنوز هم تراز نشده و تصاویر تار بودند. هم اکنون که روند تراز آینه‌ها کامل نشده است، تصویر ارسالی به طور واضح مشاهده می‌شود.

تصویرارسالی از این تلسکوپ یک ستاره درخشان به نام ۲MASS J۱۷۵۵۴۰۴۲+۶۵۵۱۲۷۷ را نشان می‌دهد. اگر تراز دقت کافی نداشت چندین کپی از ستاره در تصویر وجود داشت و نشان می‌داد که آینه‌ها اکنون با هم کار می‌کنند تا تصویری واحد از ستاره را ایجاد کنند. مارشال پرین، دانشمند JWST در انستیتوی علمی تلسکوپ فضایی مریلند طی یک کنفرانس مطبوعاتی در ۱۶ مارس اعلام کرد که تصویر گرفته شده از فضا به اندازه کافی واضح و بالاترین وضوح از مادون قرمز است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

جین ریگبی، دانشمند JWST در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در مریلند در طول کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که عملکرد صحیح تلسکوپ تنها امید ما بود. تصویر ارسالی یک ستاره را نشان می‌دهد و هنگامی که JWST شروع به گرفتن تصاویر علمی می‌کند، محققان انتظار دارند به کشف برخی از اسرار جهان، مانند قابلیت سکونت در سیارات فراخورشیدی گرفته تا انرژی تاریک کمک کند.

کار برای تراز کردن آینه‌ی تلسکوپ فضایی جیمز‌وب به قدری خوب پیش رفته است که تیم مأموریت آن اعتقاد دارند عملکرد اپتیکی آن می‌تواند به اهداف علمی که رصدخانه برای دستیابی به آن ساخته شده است برسد یا فراتر رود. این اتفاق یکی از بهترین خبار برای تلسکوپ فضایی جیمز وب است. همچنین این تلسکوپ آماده می‌شود تا در اعماق فضا در جستجوی کشف بیشتر منشأ کیهان و سیارات دوردستی که احتمال دارد حامی حیات باشند، است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب در اواخر دسامبر ۲۰۲۱ در ماموریتی که انتظار می‌رود حداقل ۱۰ سال طول بکشد به فضا پرتاب شد. تیم وب از تکمیل موفقیت‌آمیز فرآیند هم‌ترازی آینه‌ای به نام «فازینگ خوب» خبر داد که بررسی می‌کند که اپتیک تلسکوپ در حد انتظارات یا بالاتر از آن عمل می‌کند. این تیم می‌گوید هیچ مشکل و آلودگی یا انسداد قابل اندازه گیری در مسیر نوری وب وجود نداشت و آزمایشات آن نشان داد که رصدخانه قادر است نور را از اجسام دور با موفقیت جمع آوری کند و آن را به ابزار خود برساند.

توماس زوربوخن، معاون مدیر ماموریت علمی ناسا می‌گوید بیش از ۲۰ سال پیش، تیم وب تصمیم گرفت تا قوی‌ترین تلسکوپی را که تا به حال در فضا قرار داده است بسازد و یک طرح اپتیکی جسورانه برای برآورده کردن اهداف علمی ارائه کرد. این پروژه بلند پروازانه ۱۰ میلیارد دلاری یک تلاش مشترک ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا است و این تلسکوپ جدید قرار است تکمیل کننده کار هابل باشد تصاویر خیره کننده‌ای را ارسال می‌کند.

بیشتر بخوانید

چشمِ طلایی جیمز وب به طور کامل باز شد

 

باشگاه خبرنگاران جوان فضای مجازی دريچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تلسکوپ جیمز وب سیارات فراخورشیدی اخترشناسان تلسکوپ فضایی جیمز وب آینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۱۳۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) ماجرای کم شدن لول‌های تریاک در سریال آینه عبرت؛ مواد مخدر مصرفی آتقی واقعی بود!

محمود دینی بازیگر و تهیه کننده سینما و تلویزیون که به تازگی مهمان برنامه برمودا با اجرای کامران نجف زاده بود خاطره جالبی از کم شدن لول‌های تریاک در پشت صحنه سریال خاطره انگیز آینه عبرت که در سال‌های پایانی دهه شصت پخش می‌شد را بازگو کرد.

موضوع اصلی این سریال مواد مخدر بود که در سال‌های ۶۷ تا ۷۰ به صورت هفتگی پخش می‌شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی
  • چهره متفاوت بازیگر نقش علی در آینه عبرت بعد از ۳۵ سال
  • (ویدئو) ماجرای کم شدن لول‌های تریاک در سریال آینه عبرت؛ مواد مخدر مصرفی آتقی واقعی بود!
  • اولین تصاویر تلسکوپ فضایی اینشتین پروب چین منتشر شد
  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی
  • حلقه‌های اطراف سحابی حلقه
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • تصاویر نجومی نهم اردیبهشت (۲۸ آوریل)
  • تصویر واضح از پرچم جمهوری اسلامی ایران در دست تظاهرکنندگان در آمریکا | تصویر
  • فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» متوقف شد!