Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست بخش محیط زیست یک کارخانه فولاد گفت: روش‌های نوینی که برای تصفیه پساب از آن‌ها استفاده می‌شود، می‌توانند آب را تا حد استاندارد‌های لازم آب شرب تصفیه کنند و آب خروجی را قابل آشامیدن کند. - اخبار اجتماعی -

معین شاکری, سرپرست بخش محیط زیست یک کارخانه فولاد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم, در رابطه با سیستم بازچرخانی پساب در این کارخانه توضیح داد: منبع تأمین آب در کارخانه ما 2 حلقه چاه از آب‌های نامتعارف هستند که شوری بالایی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای اینکه این آب قابل استفاده در صنعت فولاد شود, یک اسمز معکوس بر روی آن انجام و این آب مناسب استفاده در صنعت فولاد می‌شود.

وی ادامه داد: این آب که شوری آن کاهش یافته است, حدود 8 بار در خط تولید بازچرخانی می‌شود و نهایتاً آب خروجی از چرخه تولید در پایان کار مجدداً تصفیه و مناسب استفاده در کشاورزی و آبیاری فضای سبز و ایجاد جنگل مصنوعی می‌شود. در حال حاضر از این آب برای آبیاری 68 هکتار فضای سبز استفاده می‌شود که این فضای سبز به وسیله گونه‌‌های مناسب اقلیم منطقه مانند گز شاهی و پسته ایجاد شده است.

این مهندس محیط زیست با بیان اینکه شرکت ما در سال 1401 از منابع آب زیرزمینی استان اصفهان بی‌نیاز می‌شود, گفت: با توجه به اینکه صنعت فولاد یک صنعت آب‌بر است تصمیم گرفتیم تا خود را از منابع آبی استان بی‌نیاز کنیم. در نتیجه از سال 1395 طرح ایجاد تصفیه‌خانه تکمیلی و استفاده از پساب شهر کاشان را در دستور کار قرار دادیم. در این طرح که از ابتدای سال 1401 اجرایی می‌شود, پساب کاشان را به میزان 90 لیتر در ثانیه خریداری کردیم و آن را با لوله‌کشی به طول 17 کیلومتر به کارخانه منتقل کردیم.

شاکری بیان کرد: روش‌های نوینی که در این تصفیه‌خانه از آن‌ها استفاده می‌شود می‌توانند آب را به حد استاندارد‌های لازم آب شرب تصفیه کنند و آب خروجی می‌تواند قابل آشامیدن باشد. بی‌نیاز شدن شرکت از منابع آب زیرزمینی هم کاهش فشار به این منابع را در پی دارد و هم به مهار فرونشست کمک می‌کند.

وی در رابطه با استاندارهای تعیین شده توسط سازمان محیط زیست برای کیفیت آب خروجی از صنعت فولاد, گفت: استانداردی که سازمان محیط زیست تعیین کرده است, آب را برای کشاورزی و آبیاری فضای سبز مناسب می‌کند. سازمان محیط زیست یک سامانه خود اظهاری ایجاد کرده که شرکت‌های فولادی ملزم به انتشار اطلاعات و ارائه اقدامات خود در این سامانه هستند.

"فرونشست زمین" ایران را می‌بلعد!/ از 609 دشت کشور 400 دشت در وضعیت بحرانی!مقابله با بحران آب نیازمند بازنگری در سیاست‌های توسعه کشور است

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: پایش و نظارت در محیط زیست صنایع فولادی پایش و نظارت در محیط زیست صنایع فولادی صنعت فولاد محیط زیست آب خروجی فضای سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۱۳۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در مهاباد با اعلام این خبر از نظارت جدی بر نحوه فعالیت مدول دوم تصفیه خانه شهرک صنعتی مهاباد و روند اجرای آیین نامه کاهش تولید و مصرف کیسه های پلاستیکی خبر داد.

سعید شهند افزود: جلب مشارکت های مردمی، همکاری جوامع محلی و فرهنگ سازی ها در رسیدن این تالاب ها به وضعیت مناسب زیست محیطی تاثیرگذار بوده است.

او اضافه کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته و همکاری مناسب آب منطقه ای استان و حمایت های ستاد احیای دریاچه ارومیه، تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی، پارسال و امسال، صد در صد آبگیری شده اند و وضعیت زیست محیطی مناسبی دارند.

شهند تصریح کرد: دستورالعمل مدیریت زیست محیطی غارآبی سهولان هم تدوین و درآن، نقش دهیاری و شورای روستای سهولان برای بهره برداری گردشگری برجسته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی همچنین گفت: براساس مصوبه کارگروه غارشناسی استان، بهره برداری گردشگری اثر طبیعی ملی غار سهولان مهاباد به دهیاری و شورای روستای سهولان واگذار شده و مدیریت زیست محیطی آن هم که از طرف دانشگاه ارومیه تدوین می شود، مراحل پایانی را می گذراند.

شهند افزود: نظارت بر فعالیت تصفیه خانه شهرک های صنعتی در چارچوب استانداردهای زیست محیطی از دیگر وظایف اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی مهاباد از اواخر پارسال راه اندازی شده و در حال بهره برداری است اضافه کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست هم بر نحوه فعالیت تصفیه خانه نظارت میکند که فعالیت و خروجی آن، در چارچوب استانداردهای زیست محیطی باشد.

پویش"مسیر سبز ایران پاک" هم در زمینه فرهنگ سازی کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی همزمان با سراسر کشور در آذربایجان غربی و مهاباد هم اجرا شده است.

آیین نامه کاهش تولید و مصرف کیسه های پلاستیکی، پارسال تدوین شد و امسال هم تکالیفی برای دستگاه های مختلف تعریف شده که بر آن نظارت می شود ولی باید سبک زندگی ها به سمتی برود که باعث کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی شود.

"مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین" شعار امسال هفته زمین پاک است که برای تحقق آن، پویش"نه به زباله" در استان و مهاباد نیز راه اندازی شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • شرنگ شیرابه در کام خزر
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • راه‌اندازی فاز دوم کارخانه فولاد بافت مصداق«جهش تولید با مشارکت مردم» است
  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • احداث و راه اندازی ۳۹۰۰ مترمکعب تصفیه خانه پساب در غرب تهران
  • احیای مستقیم فولاد هرمزگان ۱۵ درصد فراتر از طراحی کارخانه