Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها کمتر از نیم درصد است

پیمان صالحی گفت: در سال ۱۴۰۰ بودجه پژوهشی اختصاص یافته به دانشگاه‌ها و وزارت علوم به شدت کم بوده است.

در سال ۱۴۰۱ بودجه دانشگاه‌ها حدود ۳۰ درصد افزایش یافته که بودجه پژوهشی اختصاص یافته از آن ۹ تا ۱۰ درصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته صالحی افزایش میزان بودجه در سال ۱۴۰۱ نمی‌تواند نیاز‌های پژوهشی مراکز آموزش عالی و موسسات را رفع کند.

کارشناسان می‌گویند که باید جایگاه علمی ایران از نظر تولید علم، تولید فناوری و موضوعات نوآوری حفظ شود.

او گفت: باید بتوانیم از منابع دیگر که در بودجه سال ۱۴۰۱ پیش بینی شده حمایت‌های لازم از بخش پژوهش و تجهیزات و نیاز‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را داشته باشیم تا سرعت رشد وضعیت پژوهشی کشور را ارتقا دهیم.

قرار بود که بودجه‌های پژوهشی دانشگاه‌ها در برنامه ششم توسعه به ۴ درصد تولید ناخالص ملی افزایش یابد؛ اما هم اکنون کمتر از نیم درصد است.

او تاکید کرد: بهترین شناسه برای بودجه‌های پژوهشی این است که سهم آن‌ها از GDP مشخص و به حوزه پژوهش و فناوری تزریق شود.

دانشگاه‌ها باید به آموزش ترکیبی توجه کنند

علی خاکی صدیق، در نهمین کنفرانس بین‌المللی یاددهی و یادگیری الکترونیکی گفت: رویکرد نوین آموزش، ترکیبی از آموزش حضوری و الکترونیکی است و امروز دانشگاه‌ها باید به هر دو روش توجه کنند.

آموزش الکترونیکی در کشور نسبت به سال‌های قبل بسیار موفق‌تر شده است؛ چرا که زیرساخت‌های دانشگاهی توسعه یافته اند و اساتید آموزش‌های لازم را دیده و توانمندسازی اساتید انجام شده است.

او گفت: دوران آموزش سنتی صددرصد چهره به چهره به اتمام رسیده است و باید رویکرد نوین آموزشی را پی بگیریم که این رویکرد نوین ترکیبی از آموزش سنتی و آموزش الکترونیک است. با توجه به تجربه‌ای که در این زمینه کسب کرده ایم، بعد از دوران شیوع کرونا این امکان وجود دارد که بخشی از کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شوند؛ اما در حال حاضر نمی‌توان به صورت قطعی در این زمینه اظهار نظر کرد.

به گفته وی به طور قطع آموزش پساکرونا با قبل از کرونا متفاوت خواهد بود. تحولی در جهان و در راستای ارتقای کیفی آموزش اتفاق خواهد افتاد.

۴۴ درصد دانش آموختگان دانشگاهی کشور شغل ندارند

علی خیرالدین گفت: هم اکنون ۲۵ درصد دانشجویان و ۲۵ درصد فارغ التحصیلان کشور در رشته‌های مهندسی تحصیل کرده اند.

باید امکانات و زیرساخت‌های مناسب برای نگهداشت دانشجویان مهندسی در کشور فراهم شود تا از خروج و مهاجرت آن‌ها جوگیری شود.

او گفت: آمار فارغ التحصیلان بیکار آموزش عالی کشور حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است و بیکاران با سواد کشور حدود ۳ میلیون و ۱۷۰ هزار نفر هستند.

۴۴ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند.

به گفته او بیکاری دانش آموختگان نشان می‌دهد که به درستی برای کار آماده نشده اند؛ بنابراین باید روی آموزش‌های مهارتی و مهارت محوری توجه بیشتری شود.

۶۰ تا ۷۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی جذب بازار کار شده اند.

افزایش ۱۰ درصدی اعتبارات مصوب دانشگاه‌ها

 علی خطیبی گفت: در ماه‌های اخیر مشکلاتی درباره تخصیص اعتبارات دانشگاه‌ها پیش آمده بود. این موضوع دانشگاه‌ها را برای از سرگیری آموزش حضوری دچار مشکل می‌کرد. با پیگیری‌های مستمری که وزیر علوم برای تخصیص به‌موقع اعتبارات و همچنین افزایش اعتبارات دانشگاه‌ها داشت، رئیس‌جمهور دستور تخصیص ۱۱۰ درصدی اعتبارات دانشگاه‌ها را صادر کرد.

 طبق دستور رئیس‌جمهور به وزیر علوم، این افزایش ۱۰ درصدی صرفاً باید برای پرداخت مطالبات معوق‌شده دانشگاهیان (اعضای هیئت علمی و کارکنان (یاوران علمی) شامل حق‌التدریس، حق التحقیق، کمک هزینه تشویقی چاپ مقالات، گرنت پژوهشی و سایر معوقات هزینه شود.

او گفت: اهتمام دولت سیزدهم تکریم جایگاه دانشگاهیان و ارتقاء سطح رفاه و معیشت اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری است.

رشته‌های علوم‌پایه بنیان فناوری در جهان هستند

محمدعلی زلفی‌گل گفت: رشته‌های علوم پایه بنیان هر گونه پیشرفت علمی در کشور هستند.

مقام معظم رهبری علوم پایه را مانند معدن طلا برای هر کشوری می‌دانند.

وزیر علوم گفت: خروجی تولیدات علمی در رشته‌های علوم پایه منجر به شکستن مرز‌های دانش و افق‌های جدید علمی می‌شود.

یافته‌های علمی رشته‌های علوم پایه، مبنا و بنیان پیشرفت فناوری و نوآوری در جهان هستند.

او گفت: تولیدات علمی رشته‌های علوم پایه، تکنولوژی و فناوری آینده هستند.

 

      باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم بودجه پژوهشی درصد فارغ التحصیلان رشته های علوم پایه دانشگاه ها او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۱۷۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، جلسات هیأت ممیزه دانشگاه آزاد اسلامی برگزار و با ارتقا مرتبه علمی ۱۰ عضو هیأت علمی به استادی موافقت شد.

در این جلسات با ارتقا مرتبه علمی دکتر مژگان امتیازجو عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دکتر سیدمسلم سیدالحسینی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، دکتر مهدی شمسایی مهرجان عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دکتر شهرام صداقت حور عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، دکتر صدیقه میرابوطالبی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دکتر سعید کامیابی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، دکتر مریم قراچورلو عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دکتر نادر جعفرنیا دابانلو عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دکتر علی خادمی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه و دکتر زهره مشکاتی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان به مرتبه استادی موافقت شد.

مژگان امتیاز جو با مدرک دکتری تخصصی زیست شناسی دریا، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است که دارای بیش از ۱۶۰ مقاله، ۳ کتاب و سه اختراع «پکیج ها و ستون های میکروبی تثبیت شده حدف آلاینده فلز سنگین جیوه ( فیلتر زیستی) از صنایع»، «مکمل غذایی پرورش ماهی قزل الای رنگین کمان جهت از بین بردن سلول های سرطانی پوست با استفاده از اسپیرولینا» و «شیرغنی شده با نانوحامل های لیپیدی حاوی ترکیبات زیست فعال دریایی» است.

سید مسلم سیدالحسینی دارای مدرک دکتری تخصصی شهرسازی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد است که دارای ۲ ایده ثبت شده، ۱۳ طرح پژوهشی،۱۲۷ مقاله ISI ، علمی پژوهشی است.

مهدی شمسایی مهرجان با مدرک دکتری تخصصی شیلات، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است که دارای بیش از ۱۸۰ مقاله ISI، علمی ـ پژوهشی و است. وی همچنین ۷ کتاب و بیش از ۶ اختراع است.

شهرام صداقت‌حور با مدرک دکتری باغبانی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت است که دارای ۵ جلد کتاب، بیش از ۱۰۰ مقاله علمی پژوهشی، ISI و ۹ طرح پژوهشی است.

صدیقه میرابوطالبی با مدرک دکتری فیزیک عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است که دارای ۴۴ مقاله ISI، ۱۴ مقاله علمی پژوهشی، ۷ طرح و یک کتاب است.

سعید کامیابی با مدرک دکتری جغرافیای طبیعی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان است که دارای بیش از ۱۰۰ مقاله ISI، علمی پژوهشی، ۶ کتاب و ۱۰ طرح پژوهشی است.

مریم قراچورلو با مدرک دکتری مهندسی کشاورزی ـ علوم و صنایع غذایی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است که دارای ۵۴ مقاله ISI، بیش از ۷۰ مقاله علمی پژوهشی، ۵ کتاب و ۳ طرح پژوهشی است.

نادر جعفرنیا دابانلو با مدرک دکتری برق عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است که دارای بیش از ۱۰۰ مقاله ISI، علمی پژوهشی، ۱۶ کتاب و ۶ اختراع در زمینه مهندسی پزشکی است.

علی خادمی با مدرک دکتری تخصصی روان‌شناسی عمومی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه است که دارای بیش از ۱۷۰ مقاله ISI و علمی پژوهشی، ۱۹ طرح پژوهشی و ۸ کتاب است.

زهره مشکاتی با مدرک دکتری تخصصی تربیت بدنی و علوم ورزشی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان است که دارای بیش از ۱۰۰ مقاله ISI، علمی پژوهشی و ۱۰ طرح پژوهشی درون و برون دانشگاهی و ۷ جلد کتاب است.

کد خبر 6091928

دیگر خبرها

  • کنفرانس فیزیک بنیادی ایران ۱۲ اردیبهشت در قم برگزار می‌شود
  • نشست تخصصی کمیته امداد استان گلستان با دانشگاه آزاد اسلامی برگزارشد
  • بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌