Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، قاسم جعفروند در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: پیش بینی می شود تولید زالو برای سال ۱۴۰۱ در استان به تعداد یک میلیون قطعه برسد.

وی افزود: زالو  در ۵ مزرعه از شهرستانهای تبریز، اسکو، میانه و مراغه پرورش داده می شود که برای ۲۰ نفر اشتغال زایی ایجاد کرده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه صدور اولین پروانه بهره برداری پرورش زالو در سال ۱۳۹۶ در استان صادر شده است، افزود: زالوها از خانواده کرمهای حلقوی بوده و دوگونه پرورشی شامل هیرودو وربانا و هیرودو اوریانتالیس در استان پرورش داده می شود که عمدتاً جهت مصارف طبی مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد  این دو گونه در علم پزشکی و جهت جلوگیری از لخته شدن خون و ادامه جریان خون رسانی در جراحی پلاستیک و اعضای پیوندی پوست مفید ارزیابی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تولید و پرورش زالو بیش از هر چیزی نیازمند فراهم کردن محیطی مناسب برای رشد و تکثیر این موجود است، گفت: در محیط های پرورش مصنوعی که شامل استخرهای پرورشی و یا  ظروف و مخازن شیشه ای و پلی اتیلنی است، باید شرایط مناسبی از نظر دما، تغذیه، نور، رطوبت، تهویه وعدم آلودگیهای صوتی و ارتعاشی برای رشد مهیا گردد.

جعفروند ادامه داد: زالوها به صورت طبیعی زندگی انگلی دارند و از طریق چسبیدن به بدن سایر جانداران از جمله آبزیان و خونخواری و یا با شکار کرم‌ها و حشرات تغدیه می کنند، با توجه به اینکه غذای اصلی زالو، خون است در پرورش زالو پرورش دهندگان بایستی خون تازه و دارای رتبه غذایی را مطابق آیین نامه های سازمان دامپزشکی تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه نیاز غذایی زالو به طور متوسط ۱۰ سی سی خون به ازای هر زالو و هر دو ماه یکبار می باشد، گفت:  در این راستا پرورش دهندگان زالو با عدم دستیابی به خون تازه و بهداشتی روبه رو هستند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان گفت: با توجه به ظرفیت‌های توسعه آبزی پروری در استان و زودبازده بودن این نوع آبزیان علاقمندان می توانند برای اخذ مجوز تکثیر و پرورش زالو طبی با مراجعه به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان جهت دریافت  استعلامات و موافقت نامه ها  اقدام کنند.

وی گفت: علاقمندان باید درنظر داشته باشند به منظور جلوگیری از بروز و شیوع احتمالی بیماریها در جامعه، پرورش زالو در داخل آپارتمان‌ها و منازل ممنوع بوده و مکانهای پرورش باید براساس استانداردهای زیست محیطی و ضوابط سازمان دامپزشکی ایجاد شود.

جعفروند افزود: حداقل ظرفیت  تولیدی واحدهای پرورش زالو در هر سال ۵۰ هزار قطعه است که نیاز به تامین زمینی  به مساحت ۲۵۰ مترمربع و آب بهداشتی  درحدود ۳۰ مترمکعب در ماه دارد.

وی گفت: تسهیل در ارایه مجوزهای پرورش و صادرات زالو یکی از مطالبات علاقمندان این حوزه است که در صورت همراهی دستگاههای ذیربط و متولی استانی می توان با رفع مشکلات در شرایط کنونی جامعه اشتغالزایی و ارزآوری مناسبی ایجاد کرد. 

انتهای پیام/

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: پرورش زالو فارس تبریز جراحی پلاستیک علم پزشکی پرورش زالو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۱۸۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید مهدی خاموشی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای وقف گفت: سازمان اوقاف افتخار این را دارد که خود را مخاطب فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌داند و این مسیر را بر اساس تنظیم گری ایشان طی می‌کند به ایشان تبریک می‌گویم که وعده صادق که انجام شد برکات این وعده صادق را می‌بینیم.

وی اظهار کرد: جریان پرتابگر در ایران اسلامی دیگر دم دستی شده، پرتاب‌های در لایه لئو و ژئو و مئو که در ۴۶۰ پا زیر ۴۸۰ ثانیه قرار گرفت. سازمان وقف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند. آنچه امروز شاهد دستاوردهای وقف هستیم حفظ العین، افزایش منافع و اجرای نیات است. در حوزه دریافت اسناد تک برگ و کاداستر پیشرفت خوبی داشته‌ایم و امسال ۸۰ درصد دعاوی کاهش می‌یابد.

وی اظهار کرد: نکته دیگر بحث حفظ العین است که چگونه به موقوفه رسیدگی می‌کنیم اصولاً موقوفات مبنای بیابان زیاد داریم در اقلیم گرم و خشک هم هست امروز در نمایشگاه غرفه‌ای کاکتوس آورده بود که علوفه تولید می‌کند و همین باعث شد در اقلیم گرم جنوب فارس و خوزستان به فکر رسیدگی به این وضعیت افتادیم. سوسک خرطوم دار در درختان خرما محصولات را تحت تأثیر قرار می‌دهد که اگر به جان محصول بیافتد محصول را چند ده هزارتن کم می‌کند به فکر افتادیم آیا با پرتو می‌توانیم از بین ببریم به نتیجه رسیدیم که امکان پذیر است.

حجت الاسلام خاموشی بیان کرد: دانش برای بهینه سازی تولید مد نظر است در کرمان مزارع پسته دچار سرمازدگی می‌شد. ارتفاع کف زمین از ۱۰ متر به بالا ۴ درجه تفاوت دارد دانش بنیان‌ها موتورهایی درست کرده اند که هوا را از بالا به پایین شلیک می‌کند. ما در وقف درگیر با این مسائل هستیم.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: آب سرمایه کشور است باید بهره‌وری آب در مزرعه را تعریف کنیم به اعتقاد ما اگر در کنار هر چاه آب، دستور دهید استخر بزنند و ماهی پرورش دهند که در غنی سازی خاک نیز مؤثر است. ماهی تا عمق ۳۰ سانتی متر خاک را غنی می‌کند. این مثال‌ها گفته شد تا به زنجیره اشاره کنم زمینی در شهریار داریم که طی ۴۲ سال اجاره اندکی واریز می‌کرد، امسال ۴۲ میلیارد تومان درآمد داشته است. این مزرعه بالای ۱۰۰ میلیارد طرفیت تولید دارد.

وی افزود: در حوزه دریا، رهبر معظم انقلاب اسلامی اقتصاد دریا پایه را به کرات مطرح می‌کنند شرکتی یافتم که پرورش ماهی در قفس داشت با این شرکت رایزنی کردیم تصمیم گرفتم از تولید قفس تا پرورش ماهی ورود کنیم. این کار به مرور توسعه پیدا کرد. البته مشکلات قانونی دارد مثلاً قایق ما را به رسمیت نمی‌شناسند نیاز به اصلاح قانون وجود دارد. در دریای خلیج فارس می‌توانیم بالغ بر سه میلیون تن ماهی پرورش دهیم. اگر در دریا به یک میلیون تن تولید برسیم برون رفت جدی پروتئین را خواهیم داشت.

رییس سازمان اوقاف عنوان کرد: دام سبک ما در کشور ۱/۱ تولید دارد هرسال یک زایش دارد مجموعه‌ای از دانشگاه تهران در حوزه دام رومن مراجعه کرد تحقیقات صورت گرفت و هرسال از یک دام ۷ رأس تولید می‌کند از این مجموعه سه مجموعه در فارس قزوین و شهریار درست کردیم. مجموعه‌ای در کرمان داریم که ۶۳۰ رأس وارد شد و الان ۳۵۰۰ راسی است البته مشکلاتی دارد که باید برطرف شود این دام محل برون رفت دارد. ملاقاتی از مجموعه کرج جهاد دانشگاهی کردم و یک مجموعه را پسندیدم و آن هم انتقال جنین در دام سنگین است در این زمینه با آفریقا قرارداد بستیم برای انتقال جنین که از ارزبری جلوگیری می‌کند.

وی بیان کرد: سراغ تجهیزات پزشکی بخاطر نیاتی که در این زمینه وجود دارد رفتیم کارخانه دانش سلامت کوثر ۸ ماهه راه اندازی شد ۱۸۳۰ مجوز پزشکی داریم و این کارخانه صددرصد موقوفه است. هدف در تجهیزات پزشکی بومی سازی است.

کد خبر 6091723 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • آتش سوزی آپارتمان ۳ طبقه در خیابان گلزاری قم
  • پیام تبریک رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی به مناسبت روز معلم
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • ورود سامانه بارشی به آذربایجان شرقی
  • برگزاری جلسه کارگروه ایمنی و بهداشت آب و فاضلاب در ماکو
  • پیشرفت‌های علمی و صنعتی کشور نتیجه زحمات و تلاش‌های نیروی کار است
  • کارگری نماد بالندگی، رشد و اثربخشی است/ کارگران حرف اول و آخر را در جهش تولید می‌زنند
  • پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان شرقی
  • ایجاد حفره ۸ متری در بافت تاریخی یزد/ اتصال فاضلاب به قنات ممنوع
  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند