Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@09:32:51 GMT

لبنان به دنبال احداث گذرگاه جدید مرزی با سوریه

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۱۹۶۹۰

لبنان به دنبال احداث گذرگاه جدید مرزی با سوریه

منابع لبنانی از تلاش بیروت برای ایجاد یک گذرگاه مرزی جدید میان لبنان و سوریه خبر دادند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روسیا الیوم، «علی الحمیه»، وزیر حمل و نقل لبنان گفت که دولت لبنان با ایجاد یک گذرگاه مرزی جدید با سوریه در شهر الهرمل واقع در شمال شرق این کشور موافقت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود که اهالی منطقه مرزی الهرمل که روابط خانوادگی و کاری با مردم سوریه دارند، برای عبور از گذرگاه های «القاع و المصنع» به سوریه مشکلات زیادی را متحمل می‌شوند و اکنون یک گذرگاه اضافی خواهند داشت.

از این رو تعداد گذرگاه های رسمی میان دو کشور به 6گذرگاه افزایش خواهد یافت.

 وزیر حمل‌ونقل لبنان ماه گذشته در سفر به بغداد با همتای عراقی خود دیدار و درباره راه‌های همکاری بین دو کشور گفتگو کرده بود.

نشست سران قوای لبنان درباره ترسیم مرز دریایی لبنان

خبر دیگر از لبنان اینکه شبکه الجدید از نشستی  «میشل عون» رئیس جمهوری، «نبیه بری» رئیس پارلمان و «نجیب میقاتی» نخست وزیر این کشور در بعبدا خبر دادند که امروز برگزار خواهد شد.

این نشست درباره موضع گیری لبنان درباره ترسیم مرز دریایی این کشور با رژیم صهیونیستی خواهد بود.

یادآور می‌شود که رسانه‌های محلی پیشتر بسیاری از پیشنهادات منتسب به «آموس هوکشتاین»، میانجی جدید آمریکا در مذاکرات ترسیم مرزها بین لبنان و رژیم صهیونیستی در خصوص ترسیم مرزها را اعلام کردند.

در سال 2012، آمریکا از طریق «فریدریک هوف»، نماینده وقت این کشور، پیشنهادی برای حل نزاع دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی با تقسیم منطقه مورد نزاع با ترسیم خطی که آن زمان «خط هوف» شناخته می‌شد، مطرح کرد که به لبنان حدود 500 کیلومتر مربع و به رژیم صهیونیستی حدود 360 کیلومتر مربع از مساحت کل آن یعنی 860 کیلومتر مربع را اختصاص می‌داد.

لبنان در آن زمان با این پیشنهاد مخالفت کرد چرا که مساحت کامل را حق خود می‌داند.

چندی قبل یک منبع دولتی که ترجیح داد هویتش فاش نشود، افزود: لبنان به پیشنهادات هوکشتاین گوش فرا داده است و در حال رایزنی و پیگیری توسط میشل عون، رئیس جمهوری، نجیب میقاتی، نخست وزیر و نبیه بری، رئیس پارلمان است.

در مقابل این سکوت طرف لبنانی، میانجی آمریکایی نیز تمایل زیادی به عدم افشای پیشنهادات داشت که به مقامات اطلاع داده بود و تنها به این سخن اکتفا کرد که مذاکرات ترسیم مرزهای بین دو طرف «رو به پایان است» و «شکاف‌ها کاهش یافته است.

در همین راستا، «قاسم هاشم»، یکی از نمایندگان نزدیک به نبیه بری گفته بود: آنچه نماینده آمریکایی مطرح کرد، دیدگاه و نظراتی است که لزومی ندارد، نهایی شود. رئیس پارلمان صلاحیت دسترسی لبنان به ثروت خود را مطابق با قوانین بین‌المللی و با توجه به اطلاعات، شواهد و اسناد مربوط به این ثروت و مرزهای دریایی آن تایید می‌کند.  لبنان از همان مرحله نخست مذاکرات، موضع واحدی اتخاذ کرده است و این برگ برنده آن و عامل قوت هیئت لبنانی حامی آن در مذاکرات غیرمستقیم بود.

وی در خصوص احتمال شراکت میان لبنان و رژیم صهیونیستی در یکی از میادین گفته بود: لبنان امکان ندارد دری را برای عادی‌سازی روابط با تل آویو بگشاید و یا مذاکره مستقیمی با آن داشته باشد.

چندی قبل «محمد رعد» رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان، گفت که واشنگتن به دنبال دادن سیگنال‌های عادی سازی درخصوص پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان با رژیم صهیونیستی است.

وی افزود: آمریکا در تلاش است این پرونده را از طریق طرح‌های خود و استنباط از سیگنال‌های عادی سازی در زمان حاضر و آینده به این سمت سوق دهد.

از سوی دیگر روزنامه لبنانی الأخبار گزارش داده بود که دولت لبنان برآن است که یک کمیته 8 نفره برای بررسی پیشنهادات هوکشتاین جهت حل پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی تشکیل دهد.

بنا به گزارش روزنامه مذکور، این پیشنهاد برخورداری لبنان از خط 23 و همچنین مدیریت میدان های مشترک گازی و نفتی توسط شرکت فرانسوی «توتال» از جانب لبنان و شرکت آمریکایی «هالیبرتون» از جانب رژیم صهیونیستی را شامل می شود.

بین لبنان و رژیم صهیونیستی منطقه مورد مناقشه‌ای به مساحت 860 کیلومتر مربع بر اساس نقشه‌های ارائه شده توسط لبنان و رژیم صهیونیستی نزد سازمان ملل وجود دارد و این منطقه سرشار از نفت و گاز است.

به همین منظور مذاکرات غیرمستقیم بین دو طرف در اکتبر 2020 تحت نظارت سازمان ملل و با میانجیگری آمریکا آغاز و پنج دور مذاکره انجام شد که آخرین آن در چهارم مه گذشته برگزار شد.

در شرایطی که طوفان بحران اقتصادی لبنان را در نوردیده و همچنین در سایه مانع تراشی برخی طرف‌های داخلی در روند انتخابات پارلمانی لبنان و تحریم این انتخابات که پیش‌بینی می‌شود تا زمان برگزاری آن در مه آینده این چالش‌آفرینی‌ها همچنان ادامه داشته باشد، پیشنهاد جدید آمریکا درباره پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی به دردسرهای لبنان اضافه شده است.  آن هم در حالی که هیچ گونه اجماع ملی درباره موضع واحد و یکپارچه لبنان در زمینه این پرونده وجود ندارد.

پیشنهاد جدید آمریکا که از زبان «آموس هوکشتاین» میانجی جدید آمریکایی در پرونده  ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی، به مقامات لبنان یعنی «میشل عون» رئیس جمهور، «نجیب میقاتی» نخست وزیر و «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور ارائه شده، همچنان محرمانه باقی مانده و هیچ یک از این افراد درباره آن اظهار نظر نکرده است. 

اما اخبار درزیافته از این طرح محرمانه آمریکا حاکی از آن است که طبق این طرح لبنان می‌تواند در بلوک 10 و 9 خط 23  اقدام به حفاری کند و در مقابل رژیم صهیونیستی نیز از میدان «قانا» در منطقه مورد مناقشه با لبنان عقب‌نشینی خواهد کرد. اما در این حالت لبنان باید از منطقه غربی میدان قانا و منطقه جنوب غربی خط 23 عقب‌نشینی کند. بر این اساس سهم لبنان در منطقه مورد مناقشه حتی از 860 کیلومتری که قبلا مشخص شده بود نیز کمتر می‌شود؛ ضمن این که هنوز مشخص نیست میزان منابع و ثروت‌های دریایی در میدان قانا چه اندازه باشد.

ناظران با بررسی این طرح آمریکایی معتقدند که  این طرح برای لبنان بسیار خطرناک است؛ چرا که باید بخش وسیعی از ثروت‌های دریایی خود را رها کند. طبق  نقشه‌ای که تل آویو و واشنگتن ترسیم کرده‌اند در صورت اجرای این طرح منطقه‌ای که دارای منابع و ثروت‌های فراوان است نصیب اسرائیل می‌شود.  بنابراین کارشناسان بر این باورند که لبنانی‌ها باید بدون هیچ تردید و محاسبات جدیدی به مذاکرات غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی در پرونده ترسیم مرزهای دریایی پایان دهند.

اما کدام یک از مقامات رسمی لبنان جرات می‌کنند به آمریکایی‌ها بگویند که میانجیگری آنها را قبول ندارند و تصمیم گرفته‌اند به این مذاکرات خاتمه دهند.  آن هم در شرایطی که مسئولان لبنانی خط 29 متعلق به لبنان در منطقه مورد مناقشه که توسط تکنسین‌های ارتش این کشور ترسیم شده بود را کنار گذاشته و به خواسته آمریکا در پایبندی به خط 23 در جریان مذاکرات تن دادند.

این در شرایطی است که تا به امروز لبنان  نتوانسته حتی یک جلسه در کمیته تشکیل شده توسط رئیس جمهور برای بحث درباره پرونده ترسیم مرزهای دریایی برگزار کند و هنوز مشخص نیست که موضع لبنانی‌ها در این زمینه چه خواهد بود و آیا می‌توانند موضع واحدی اتخاذ کنند.

آنچه که لبنان اکنون نیاز دارد وجود یک طرفی است که بتواند این پیشنهاد آمریکا را رد کند. در حالی که کمیته مربوطه توانایی تصمیم گیری در این زمینه را ندارد ممکن است پرونده به هیئت وزرا ارجاع داده شود تا به اتفاق آرا درباره آن تصمیم‌گیری کنند.  اما در شرایطی که دولت لبنان هنوز نتوانسته یک چشم انداز واحد درباره پرونده‌های داخلی و خارجی ترسیم کند، انتظار نمی‌رود که بتواند به یک توافق جمعی درباره این پرونده برسد.

در این بین تنها حزب الله و جنبش امل بودند که قاطعانه موضع خود را در رد پیشنهاد آمریکا اعلام  و تاکید کردند تا زمانی که لبنان نتواند از ثروت‌های مدفون در منطقه مورد مناقشه با رژیم صهیونیستی بهره‌برداری کند این رژیم نیز نمی‌تواند اقدام به هیچ گونه اکتشاف و حفاری در منطقه مذکور کند.

سید حسن نصرالله چگونه کارت‌های واشنگتن و تل‌آویو را در پرونده ترسیم مرزی به هم ریخت؟تحرکات جدید آمریکا در پرونده ترسیم مرزی و انرژی لبناندسیسه صهیونیستی-آمریکایی در مذاکرات ترسیم مرزی با لبنان علیه حزب‌اللهسرنوشت پرونده مذاکرات ترسیم مرزی لبنان و فلسطین اشغالی با تغییر کابینه اسرائیل

در این بین هشدارهایی نیز وجود دارد مبنی بر این که صهیونیست‌ها ممکن است از بحران‌های جهانی که در نتیجه جنگ اوکراین و روسیه به وجود آمده و به ویژه معضل نفت و گاز، برای بهره‌برداری از ثروت‌های دریایی موجود در منطقه مورد مناقشه با لبنان سوء استفاده کنند و آمریکایی‌ها نیز زمینه لازم را در این زمینه فراهم می‌آورند.

برخی طرف‌های لبنانی می‌گویند که تصمیم لبنان درباره پرونده ترسیم مرزهای دریایی در نهایت توسط پارلمان گرفته خواهد شد؛ اما سوالی که مطرح می‌شود این است که پارلمانی که دوره فعلی آن رو به پایان است و هنوز سرنوشت برگزاری انتخابات آن مشخص نیست چه تصمیمی در این زمینه اتخاذ خواهد کرد.

در حال حاضر سرنوشت انتخابات لبنان تحت تاثیر چالش‌آفرینی‌های مهره‌های وابسته به آمریکا و غرب وضعیت مبهمی دارد.  آمریکایی‌ها در تلاش برای سوء استفاده از این بحران سیاسی لبنان برای بستن پرونده ترسیم مرزهای دریایی هستند؛ به طوری که نتیجه این پرونده در راستای منافع و خواسته‌های تل‌آویو و واشنگتن رقم بخورد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: لبنان لبنان پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی منطقه مورد مناقشه رژیم صهیونیستی درباره پرونده مذاکرات ترسیم رئیس پارلمان کیلومتر مربع میان لبنان جدید آمریکا ترسیم مرزی نبیه بری تل آویو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۱۹۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«اسکله شناور غزه» ظاهر انسانی و باطن نظامی

سوالات و تردید‌هایی درباره ایجاد اسکله موقت در سواحل غزه توسط آمریکا که هدف اعلام‌شده آن کمک‌رسانی به مردم غزه عنوان شده است، وجود دارد و تحلیلگران نگران این هستند که این طرح شکل و قالبی انسان‌دوستانه داشته باشد، اما در اصل و واقعیت هدف آن حضور نظامی آمریکا و طرف‌های غربی در غزه و تحمیل یک دولت نظامی باشد.

 آمریکا پیشتر از تصمیم خود برای ایجاد گذرگاه دریایی در سواحل غزه برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خبر داد و اعلام کرد نیرو‌هایی را در نوار غزه مستقر نخواهد کرد و سربازانش وارد نوار غزه نخواهند شد.

انگلیس نیز اخیرا اعلام کرد استقرار نیروهایش را برای کمک به ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق کریدور دریایی جدید بررسی خواهد کرد. نقش بالقوه انگلیس که توسط برنامه‌ریزان نظامی «چکمه‌های خیس» نامیده می‌شود، شامل ورود کامیون‌ها از کشتی‌ها به کریدور موقت و رساندن کمک به یک منطقه توزیع امن در ساحل غزه است. این بخش علنی از طرحی است که رژیم صهیونیستی می‌گوید حمایت و امنیت کامل از آن را فراهم خواهد کرد.

طبق گزارش عربی۲۱، بسیاری از تحلیلگران از اعلام ایجاد این گذرگاه یا بندر موقت توسط آمریکا تعجب می‌کنند. به نظر آنها اگر واشنگتن واقعا می‌خواهد کمک‌های بشردوستانه را به غزه برساند اول می‌تواند از رژیم صهیونیستی بخواهد آتش بس را برقرار کند یا تل آویو را به عدم کارشکنی در ورود کمک‌ها از طریق گذرگاه رفح قانع کند یا از رژیم صهیونیستی بخواهد ۶ گذرگاه موجود در مرز‌های نوار غزه را برای ورود کمک‌ها باز کند. وقتی آمریکا هیچ کدام از این کار‌ها را نمی‌کند و تنها به عملیات هوایی برای ارسال کمک‌ها اکتفا می‌کند و بعد از ایجاد بندر خبر می‌دهد این مسئله سوالات و شک و تردید‌هایی را ایجاد می‌کند.

تحلیلگران نگران این هستند که این گذرگاه دریایی فقط پوششی برای سناریوی خطرناک‌تری باشد که منجر به چیدمان موقعیت‌هایی می‌شود که کل صحنه را نه تنها در نوار غزه، بلکه درباره مسئله فلسطین و کل منطقه مدیترانه شرقی تغییر خواهد داد.

نگرانی‌هایی درباره هفت مسئله وجود دارد که عبارتند از: اول اینکه این اقدام حضور، موضع‌گیری و پایگاه‌های نظامی آمریکایی-انگلیسی ثابتی را می‌طلبد و برای این مسئله پوششی بهتر از کمک‌های بشردوستانه وجود ندارد.

موضوع دوم این است که احتمالا برنامه‌ریزی برای این اقدام به این معناست که تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه تا زمانی نامشخص یا حتی تا زمان از بین بردن کامل مقاومت فلسطین و نه فقط جنبش حماس ادامه خواهد داشت.

موضوع سوم این است که موفقیت این طرح عدم وجود هرگونه جنبش‌های مقاومتی را می‌طلبد چرا که حضور آنها به معنای انجام عملیات علیه این حضور بیگانه چه در خاک غزه و چه در آب‌های منطقه‌ای فلسطین است.

موضوع چهارم این است که شاید آمریکا و پیمان ناتو به فکر حضور نظامی دائم در این منطقه باشند تا از هرگونه تمرکز ایران یا اعراب در نوار غزه جلوگیری کنند و در نتیجه اطمینان حاصل کنند که هیچ نیروی مخالفی در این نوار باریک وجود ندارد.

پنجم تمایل آمریکا و ناتو به حضور در منطقه مدیترانه شرقی برای تضمین از بین بردن هرگونه نقش روسیه یا چین در این منطقه به ویژه در سایه نزاع ترکیه با یونان و قبرس است.

ششم گزارشاتی است که می‌گوید واشنگتن، لندن و تل‌آویو اطلاعاتی را درباره ذخایر عظیمی از نفت و گاز در مقابل سواحل غزه دارند و نمی‌خواهند تحت هیچ شرایطی فلسطینی‌ها به آن دست یابند.

موضوع هفتم این است که کشتی‌های آمریکایی، انگلیسی و اروپایی که کمک‌های بشردوستانه را از طریق گذرگاه دریایی جدید منتقل خواهند کرد هزاران فلسطینی را که مایلند از «هولوکاست اسرائیل» در نوار غزه فرار کنند بازگردانند.

این نگرانی‌ها با استناد به این مسئله است که رژیم صهیونیستی تا حد زیادی نوار غزه را به مکانی غیر قابل سکونت تبدیل کرده است. بیشتر ساختمان‌ها، تاسیسات و زیرساخت آن را منهدم کرده و جنایت‌هایش به حدی رسیده که بیشتر بیمارستان‌ها را بر سر بیماران و آوارگان ویران کرده است و در نتیجه برخی از اینها مجبورند تا برای حفظ زندگی خود در سایه سیاست کوچاندن اجباری رژیم صهیونیستی، سوار این کشتی‌ها شوند.

فلسطینی‌ها، مصری‌ها، اعراب و تمام افراد شریف در جهان باید به تمام افکار و طرح‌های رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس توجه داشته باشند.

طبق گزارش دیگری که توسط روزنامه «الخلیج» نوشته شده است، آمریکا ساخت این اسکله شناور در سواحل غزه را برای ورود کمک‌ها به این منطقه ادامه می‌دهد و برخی می‌گویند که راه‌اندازی آن ظرف چند هفته آغاز خواهد شد. اما واشنگتن تاکید دارد که جایگزینی برای راه‌های زمینی مثل گذرگاه رفح با مصر و گذرگاه کرم ابوسالم با اراضی اشغالی وجود ندارد و این دو بهترین راه برای ورود مواد غذایی به نوار غزه است.

ارتش رژیم صهیونیستی مانع ورود کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه‌های زمینی می‌شود و همین مسئله کشور‌های عربی و غربی را مجبور کرد تا کمک‌ها را از طریق عملیات هوایی به غزه منتقل کنند، اما به دلیل هزینه هنگفت عملیات هوایی و پایین بودن سطح کمک‌های هوایی در مقایسه با ورود زمینی آن، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هفت مارس از طرحی برای ایجاد بندر موقت در مقابل سواحل غزه خبر داد.

این بندر در سواحل نوار غزه در مساحتی بیش از ۲۸۱ دونم ایجاد خواهد شد. هزار سرباز آمریکایی برای ایجاد آن تلاش خواهند کرد و در نزدیکی نوار غزه و نه در داخل آن خواهد بود. به کشتی‌های نظامی یا غیرنظامی اجازه بارگیری محموله داده خواهد شد و بعدا به واسطه کشتی‌های مسئول حمایت لجستیکی به بندر منتقل خواهند شد.

کمیته‌های فلسطینی عملیات توزیع در داخل نوار غزه را بر عهده خواهند گرفت و هزینه ایجاد این اسکله موقت ۳۲۰ میلیون دلار است.

آمریکا، اروپا و کشور‌های عربی ماه مارس در یک بیانیه مشترک تاکید کردند هیچگونه جایگزینی برای راه‌های زمینی از طریق مصر و اردن و مرز‌های اراضی اشغالی با غزه برای ورود کمک‌ها وجود ندارد.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد ایجاد بندر طرح وی در اکتبر بوده است.

یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز از این طرح استقبال کرد و گفت از این طریق می‌توان کمک‌ها را به صورت مستقیم به ساکنان رساند.

محافل فلسطینی نگران این هستند که این طرح زمینه‌ای برای کوچاندن ساکنان نوار غزه باشد. سیگرید کاگ، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل و بازسازی در غزه اعلام کرد این گذرگاه دریایی نمی‌تواند جای راه‌های زمینی برای ورود کمک‌ها به غزه را بگیرد.

رسانه‌های عبری در ماه مارس فاش کردند مسئولان مصری از طرح ایجاد اسکله شناور در نوار غزه با توجه به وجود جایگزین‌های آماده برای استفاده مثل گذرگاه زمینی رفح و بنادر اسرائیل خشمگین هستند.

به گفته تحلیلگران این بندر می‌تواند پایگاه نظامی چند تابعیتی با رهبری آمریکا برای حمایت از رژیم صهیونیستی در برابر حملات مقاومت فلسطین برای تضمین عدم تکرار حملات هفت اکتبر باشد.

این بندر می‌تواند تغییری را در اداره نوار غزه و از بین بردن حماس از طریق تحمیل یک دولت نظامی مورد حمایت بین‌المللی ایجاد کند.

کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی ۲۴ آوریل فاش کرد مشاور نظامی نتانیاهو سند محرمانه‌ای را توزیع کرده که در آن گفته می‌شود اسرائیل باید دولت نظامی را در غزه تحمیل کند.

ممکن است از این بندر برای تشویق به مهاجرت فلسطینی‌ها به اروپا و لغو هرگونه نقش گذرگاه زمینی رفح در مرز با مصر استفاده شود. این کار از طریق فشار بیشتر بر ساکنان نوار غزه و قطع راه‌های معیشتی آنها و افزایش سطح جنگ اسرائیل همراه با ناتوانی بین‌المللی درباره توقف آن صورت می‌گیرد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • تهدید علنی حزب‌الله توسط اسرائیل: لبنان را اشغال می‌کنیم!
  • «اسکله شناور غزه» ظاهر انسانی و باطن نظامی
  • اصابت ۳ موشک جدید به شمال فلسطین اشغالی
  • حزب‌الله از انهدام یک تانک «مرکاوا» رژیم صهیونیستی خبر داد
  • ژنرال صهیونیست: حزب‌الله منطقه امنیتی حائل در داخل اسرائیل ایجاد کرده است
  • رزمندگان لبنانی و فلسطینی، نظامیان صهیونیست را هدف قرار دادند
  • عملیات «فتح موعود» و تحقیر نیروی دریایی آمریکا
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • شلیک ۴۰ موشک به سرزمین های اشغالی طی یک روز
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد