Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا -رویترز به نقل از یک منبع آگاه در واشنگتن گزارش داده که ایالات متحده در حال بررسی خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا است.
به گزارش خبرگزاری آریا،این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت که دولت بایدن در حال بررسی این مسئله است که آیا می‌توان در ازای نوعی تعهد و یا اقدامات ایران در رابطه با فعالیت‌های منطقه‌ای یا سایر فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برچسب تروریستی را از روی این نهاد نظامی - اقتصادی در ایران برداشت یا خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یورونیوز پیشتر در گزارش اختصاصی برای نخستین بار و به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده آمریکایی نوشته بود که واشنگتن آمادگی دارد در نهایت بر سر این مسئله با ایران به تعامل برسد و سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کند.
در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که پس از حل اختلافات بر سر موانعی که اخیرا روسیه بر سر راه احیای توافق هسته‌ای ایجاد کرده بود، حالا ایران و آمریکا در آستانه رسیدن به توافق برای بازگشت به برجام هستند.
در همین راستا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در خصوص آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: «ما به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم، اما هنوز به آنجا نرسیده‌ایم. در آینده نزدیک خواهیم فهمید که آیا می‌توانیم به آن نقطه {توافق} برسیم یا خیر.»
همچنین در برلین، کریستوفر برگ، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان هم روز چهارشنبه در اظهارنظری مشابه و خوشبینانه تاکید کرد که کار بر روی پیش نویس نهایی توافق تقریبا کامل شده و اکنون پایتخت‌ها باید تصمیمات سیاسی را اتخاذ کنند.» برگ همچنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات به سرعت تکمیل شود.
با وجود تمام فراز و نشیب‌هایی که در ماه‌های اخیر بر سر پرونده هسته‌ای ایران مشاهده شده، منابع نزدیک به مذاکره کنندگان، حصول به توافق هسته‌ای را نزدیک ارزیابی می‌کنند.

دو مقام ارشد آمریکا: روسیه از درخواست ضمانت دست کشیده است
یک نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت، دو مقام ارشد دولت بایدن در جلسه‌ای محرمانه به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته‌اند کهحصول توافق در مذاکرات وین نزدیک است.
 نشریه پولیتیکو در گزارشی درباره مذاکرات وین نوشت: دو مقام ارشد دولت جو بایدن روز پنج‌شنبه در جلسه‌ای با قانون‌گذاران آمریکایی گفتند، مذاکرات بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای در وین به بررسی مسائل آخر رسیده و روسیه از درخواست معافیت برای تحریم‌های اعمال شده بر آن در پی جنگ اوکراین، عقب نشینی کرده است.
دولت آمریکا و چند کشور اروپایی در پی حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های گسترده‌ای بر اشخاص ونهادهای روسی اعمال کردند. از این رو، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از واشنگتن خواسته بود ضمانتی کتبی ارائه دهد که تحریم‌های آن علیه روسیه، مانع همکاری اقتصادی-تجاری مسکو با تهران نخواهد شد. اگرچه او پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در یک کنفرانس خبری تاکید کرد که خواسته‌های کرملین مانع احیای توافق هسته‌ای نخواهد شد.
دور هشتم مذاکرات وین در پی تحولات مناسبات سیاسی بین‌المللی و به گفته جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، «به دلیل عوامل خارجی» فعلا متوقف شده است.
دولت آمریکا این درخواست روسیه را بی ربط با روند مذاکرات وین دانست. ند پرایس، سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا هم این هفته در یک کنفرانس خبری گفت که همکاری‌های هسته‌ای روسیه با ایران، شامل تحریم‌ها نمی‌شود.
پولیتیکو ادامه داد: طبق گفته‌های سه نفر که یا در این جلسه بوده‌اند یا از مسائل مطرح شده در آن اطلاع داشتند، برِت مک‌گورک، معاونت شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه و رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات وین، در فضایی محرمانه با اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در این باره جلسه داشتند. این مقامات آمریکایی با روحیه‌ای مثبت اظهار کردند که تلاش یک ساله دولت جو بایدن به زودی نتیجه خواهد داد، اگرچه تاکید کردند توافق احیا شده فعلا عملی نخواهد شد.
در ادامه گزارش پولیتیکو آمده است: یک قانون‌گذار دموکرات که مانند بقیه این افراد می‌خواست نامش فاش نشود، محورهای این جلسه را خلاصه کرده و گفت، «حصول توافق نزدیک است، فقط منتظر ایرانند، روسیه از درخواست لغو[معافیت] از تحریم منصرف شده است.»
این گزارش همچنین مطرح می‌کند: شورای امنیت ملی آمریکا از ارائه توضیحاتی درباره این جلسه خودداری کرد و وزارت امور خارجه آم پاسخی به درخواست توضیحاتی در این باره نداد.

واکنش ایران به اظهارات گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل
سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص گزارش و اظهارات اخیر جاوید رحمان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، با رد گزارش مغرضانه، جانبدارانه و مملو از اطلاعات و نتیجه گیری های سوگیرانه و نادرست جاوید رحمان گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران، تاکید میکند، رویکرد سیاسی و گزینشی به حقوق بشر، نه تنها کمکی به ارتقای آن نمیکند بلکه موجب تخریب و تضعیف حقوق بشر می شود. 
 سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم‌کردن اقدامات قهرآمیز یکجانبه،  نپرداختن به تاثیرات منفی این اقدامات بر بهره مندی از حقوق‌بشر  توسط گزارشگر ویژه را نشانه نبود بی طرفی وی و ناقص بودن گزارش ارائه شده از سوی وی به نشست 49 شورای حقوق بشر میداند.
سخنگویی دستگاه سیاست خارجی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نظرات تفصیلی خود به این گزارش را  ارائه کرده که به صورت رسمی توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل منتشر شده است.
خطیب زاده با رد اتهامات و ادعاهای کذب گزارشگر، که مبتنی بر اطلاعات غلط دریافتی از سوی منابع مغرض از جمله گروهک های تروریستی و غربی است، تاکید کرد، ایران علیرغم قبول نداشتن ماموریت گزارشگر ویژه و سیاسی دانستن قطعنامه شورای حقوق بشر، همواره نظرات خود را به گزارش وی ارائه کرده، که متاسفانه این رویکرد صادقانه، با بی توجهی گزارشگر به نظرات ایران روبرو شد و سیاسی بودن ‌و جانبدارانه بودن رویکرد وی را مورد تایید قرار داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه  در پایان اظهار داشت: ایران ضمن رد رویکرد دوگانه و ریاکارانه کشورهای غربی نسبت به  حقوق بشر، خود را متعهد به حمایت و ارتقای حقوق بشر در جهان می داند و ارتقای حقوق بشر مردم خود را علیرغم تحمیل اقدامات قهرآمیز یکجانبه امریکا، با جدیت ادامه  خواهد داد.
 
 تبدیل مقادیری از ذخایر اورانیوم 60 درصدی ایران به "مولیبدن"
ایران، مقادیری از ذخایر اورانیوم 60 درصدی خود را برای تولید مولیبدن (ماده اولیه تولید رادیودارو ) با تکیه بر توان داخلی به کار برد. این برای اولین بار است که در کشور برای تولید مولیبدن از اورانیوم سطح بالا استفاده می شود.
 خبرگزاری رویترز و بلومبرگ بر مبنای گزارش محرمانه آژانس در روز پنجشنبه گزارش دادند که "ایران روند تبدیل بخشی از ذخایر 60 درصدی را آغاز کرده است و آنها به موادی تبدیل می شوند که در ایزوتوپ های پزشکی کاربرد خواهند داشت."
خبرگزاری بلومبرگ بر اساس نسخه‌ای از این گزارش محرمانه که رویت کرده، نوشت: این اقدام ایران با توجه به از میان رفتن امکان کاربری نظامی، برای پیشرفت در مذاکرات احیای برجام مثبت است. اما خبرگزاری رویترز این اقدام ایران را به نوعی در "مقابله" با کشورهای اروپایی و آمریکا خوانده هر چند تاکید کرده است که این اقدام مذاکرات هسته‌ای در وین را به بن بست نمی‌کشاند.
تولید اورانیوم تا غنای 60 درصدی بخشی از قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران" است که در آذر سال 1399 به تصویب رسید.
بر اساس ماده 1 این قانون سازمان انرژی اتمی مکلف شد، نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای 20 درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند. از این رو ایران در راستای اجرای این قانون و برداشتن گام های کاهشی در اجرای تعهدات برجامی اش اقدام به تولید اورانیوم تا غنای 60 درصد کرد.
بنا بر گزارش اخیر آژانس در اسفند ماه جاری، ایران در حدود 40 کیلوگرم اورانیوم تا غنای 60 درصد در اختیار دارد. البته آژانس در این گزارش اشاره کرده است که به میزان دقیق ذخایر ایران به خاطر محدودیت‌هایی که تهران از سال گذشته برای ناظرانش در تأسیسات هسته‌ای اش ایجاد کرده، دسترسی ندارد.
ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی دسترسی های فراتر از پادمان جامع را در حدود دو سال است که محدود کرده است. از این رو احتمالا میزان ذخایر 60 درصدی ایران بیشتر از آن چیزی است که آژانس گزارش کرده است.

نماینده ارشد فرانسه در مذاکرات وین:مقامات اروپایی آماده امضا توافق هستند
فیلیپ اررا، نماینده فرانسه در مذاکرات وین در پاسخ به توییت فرانسوا مورفی، خبرنگار ارشد رویترز در وین که اظهارات 3 ماه قبل مقامات اروپایی مبنی بر اینکه تنها چند هفته و نه چند ماه فرصت برای احیای برجام وجود دارد را یادآوری کرده بود، نوشت: E3 (انگلیس، فرانسه و آلمان) آماده امضاست. نه در چند هفته، روز و یا چند ساعت بلکه همین الان. از در 4 مارس که وین را ترک کردیم آماده بودیم، کارمان تمام شده است. زمان رو به پایان است.
فیلیپ اررا، مذاکره‌کننده ارشد فرانسه در مذاکرات وین در توئیتی ازدر پاسخ به خبرنگار  رویترز از امادگی مقامات اروپایی برای امضای توافق وین خبر داد.
 فیلیپ اررا، نماینده فرانسه در مذاکرات وین در پاسخ به توییت فرانسوا مورفی، خبرنگار ارشد رویترز در وین که اظهارات 3 ماه قبل مقامات اروپایی مبنی بر اینکه تنها چند هفته و نه چند ماه فرصت برای احیای برجام وجود دارد را یادآوری کرده بود، نوشت: فرانسوای عزیز، E3(انگلیس، فرانسه و آلمان) آماده امضاست. نه در چند هفته، روز و یا چند ساعت بلکه همین الان. از در 4 مارس که وین را ترک کردیم آماده بودیم، کارمان تمام شده است. زمان رو به پایان است.
نماینده فرانسه در انتهایی توییت خود، باقری کنی و رابرت مالی مذاکره کنندگان ایران و آمریکا در مذاکرات احیای برجام را منشن کرده است.

واکنش سخنگوی کاخ سفید به خبر احتمال حذف سپاه از "لیست تروریسم"
ساکی‌در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا از نظر دولت آمریکا سپاه پاسداران «واجد شرایط» خروج از "لیست تروریسم" شده است یا نه، گفت، هنوز توافقی در این زمینه انجام نشده است و وقتی توافقی در این باره وجود داشته باشد، درباره مفاد آن صحبت خواهد شد.
سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران درباره مذاکرات وین با توجه به تحولات اخیر، پاسخ داد.
به گزارش وبگاه کاخ سفید، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری هفتگی‌اش در پاسخ به سوال با توجه به اینکه جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا اخیرا در پی حمله روسیه به اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را یک «جنایتکار جنگی» توصیف کرده است، چرا هنوز آمریکا به واسطه‌گری روسیه در مذاکرات وین ادامه می‌دهد، گفت: دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای به نفع ما نیست. و روسیه عضوی از گروه 1+5 است. بنابراین، پیگیری برای رسیدن به یک‌توافق در راستای منافع ملی ما خواهد بود.
ساکی در پاسخ به این که آیا آمریکا از همکاری با روسیه در این زمینه گریزی ندارد، بیان کرد: من فکر می‌کنم دیدگاه رئیس جمهور و هر یک از شرکای 1+5 یا اروپایی‌ها یا دیگران به این مسئله این است که اگر ما بتوانیم به راهکار دیپلماتیکی دست بیابیم که بتوانیم مانع دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای یا نزدیک شدن آن به دست‌یابی به یک سلاح شویم–علیرغم تلاش‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور قبلی برای خارج کردن ما از توافق–اتفاق خوبی برای امنیت ملی ما و امنیت جهانی خواهد بود.
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا با توجه به تفاوت‌هایی که در برجام پس از مذاکرات وین با برجام سال 2015 وجود خواهد داشت، بایدن فکر نمی‌کند که باید با کنگره در این زمینه مشورت کرده و رضایت و تاییدیه آن‌ را داشته باشد و آیا فکر می‌کند بتواند رای کافی جهت تصویب قانونی آن را داشته باشد، توضیح داد: اگر به یک‌ توافق برسیم، با دقت وقایع و چگونگی هرگونه بازگشت آمریکا به برجام را بررسی می‌کنیم تا الزامات قانونی را مشخص کنیم، از جمله مواردی که تحت قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران قرار دارند. و ما تعهد داریم که الزامات[قانونی] رعایت شوند. بنابراین، مطمئنا به آن پایبند خواهیم بود.
سخنگوی کاخ سفید در این راستا ادامه داد: ما در این زمینه مدام اعضای کنگره را در جریان رخ‌دادهای جدید گذاشته‌ایم. به طور منظم به آن‌ها اطلاع‌رسانی کرده‌ایم.
ساکی‌در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا از نظر دولت آمریکا سپاه پاسداران «واجد شرایط» خروج از "لیست تروریسم" شده است یا نه، گفت، هنوز توافقی در این زمینه انجام نشده است و وقتی توافقی در این باره وجود داشته باشد، درباره مفاد آن صحبت خواهد شد.
او همچنین درباره این که بایدن چطور فکر می‌کند پس از تبدیل کردن ولادیمیر پوتین به فردی طرد شده در عرصه جهانی، از او کمکی در زمینه رسیدن به یک توافق در مذاکرات ساخته خواهد بود، گفت: روسیه نقش‌ها و تاثیراتی در گذشته داشته‌ است. اما فکر می‌کنم آنچه به آن واقفیم این است که [دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای] به نفع آن‌ها[روسیه] هم نیست. و ما همچنان مسیر دیپلماتیک‌ را در پیش‌ خواهیم گرفت.

 مقام آمریکایی:  احیای برجام در چند روز آینده امکان پذیر است 
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به نیوزویک گفت که واشنگتن در آستانه بازگشت به توافق هسته ای 2015 با ایران است و علیرغم وقفه ایجاد شده اخیر ، توافق برای بازگشت به برجام می تواند در این چند روز نهایی شود.
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به نیوزویک گفت که واشنگتن در آستانه بازگشت به توافق هسته ای 2015 با ایران است و علیرغم وقفه ایجاد شده اخیر ، توافق برای بازگشت به برجام می تواند در این چند روز نهایی شود.
 نیوزویک به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت: پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات وین به دست آمده و ما به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم. اینها مذاکرات پیچیده‌ای هستند و ما هنوز درحال کار بر روی تعدادی از مسائل مشکل هستیم.
او توضیح داد: ما می‌توانیم در روزهای آینده در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام به توافق برسیم.
این مقام آمریکایی افزود:: با توجه به سرعت پیشرفت‌های هسته‌ای ایران زمان بسیار کمی برای دستیابی به توافق باقی مانده است.
وی در خصوص تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و تاثیر احتمالی آن‌ بر برجام گفت: واشنگتن اقدامات لازم را انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که تحریم‌های آمریکا بر اجرای پروژه‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای از سوی افراد و نهادهای غیر آمریکایی که مرتبط با برجام هستند تاثیر نگذارد. ما البته مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای (در ایران) که بخشی از اجرای کامل برجام هستند را تحریم نخواهیم کرد.

گزارش محرمانه مقام‌های آمریکایی به کنگره درباره پیشرفت مذاکرات وین
دو مقام ارشد دولت آمریکا در جلسه محرمانه کنگره، گزارشی از پیشرفت مذاکرات وین و رسیدن به مرحله حل مسائل نهایی ارائه کردند.
 نشریه «پالتیکو» نوشته است دو مقام ارشد دولت «جو بایدن» روز پنجشنبه به کنگره گفته‌اند مذاکرات وین به مرحله حل مسائل نهایی رسیده است.
این نشریه نوشت، «رابرت مالی» نماینده دولت بایدن در امور ایران و «برت مک‌گورک» دستیار شورای امنیت ملی آمریکا در امور غرب آسیا در جلسه محرمانه کنگره توضیحاتی درباره روند مذاکرات ارائه کرده‌اند.
پالتیکو به نقل از سه فرد مطلع درباره این جلسه که با حضور اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شد نوشت، مالی و مک‌گورک با لحنی خوش‌بینانه از پیشرفت مذاکرات گفته و از قریب‌الوقوع بودن توافق برای از سر گرفتن برجام خبر دادند.
یک نماینده دموکرات کنگره که نمی‌خواست نامش فاش شود، با تکرار ادعاهای اخیر مقامات غربی به‌منظور انداختن توپ در زمین ایران گفت: «حصول توافق نزدیک است. فقط منتظر ایران هستیم. روسیه از درخواست برای رفع تحریم عقب‌نشینی کرد».
از سوی دیگر، پالتیکو به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نزدیک به مذاکرات گفت، حصول توافق در وین نه قریب‌الوقوع و نه قطعی است و دولت آمریکا برای جهانی با وجود توافق با ایران یا بدون آن آماده شده است.
با این حال این نشریه آمریکایی نوشت، لحن خوشبینانه مک‌گورک و مالی در جلسه کنگره که البته بدون اطمینان کامل به گمانه‌زنی درباره نزدیک بودن زمان حصول توافق برای احیای برجام پرداخته‌اند، اخیراً در میان دیگر مقامات دولت آمریکا نیز رویت شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: برجام ایران آمریکا اروپا روسیه سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در مذاکرات وین دو مقام ارشد دولت روسیه از درخواست توافق هسته ای سخنگوی کاخ سفید پیشرفت مذاکرات مقامات اروپایی مذاکرات وین سپاه پاسداران گزارش محرمانه هسته ای ایران کنفرانس خبری خارجه آمریکا گزارشگر ویژه دولت آمریکا احیای برجام یک توافق هسته ای حصول توافق یک سلاح امنیت ملی خواهد شد دست یابی تحریم ها حقوق بشر جو بایدن چند هفته مک گورک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۱۹۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت‌وگوی تلفنی هنیه و رئیس اطلاعات مصر درباره مذاکرات/هیئت حماس به‌زودی در قاهره

جنبش حماس امروز (پنج‌شنبه) از رایزنی تلفنی رئیس دفتر سیاسی این جنبش با رئیس دستگاه اطلاعات مصر درباره آخرین تحولات مرتبط با مذاکرات آتش‌بس در غزه خبر داد.

به گزارش ایسنا، جنبش حماس در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تماس تلفنی با سرلشکر «عباس کامل» رئیس اطلاعات مصر در خصوص مذاکرات برای توقف تجاوز به مردم ما در غزه گفت‌وگو کرد.

طبق گزارش خبرگزاری «سما»، هنیه در این گفت‌وگوی تلفنی از نقش مصر قدردانی کرده و بر روحیه مثبت حماس در بررسی پیشنهاد آتش‌بس تاکید کرد.

وی همچنین به عباس کامل اعلام کرد هیئت مذاکره‌کننده جنبش حماس برای تکمیل مذاکرات جاری با هدف دستیابی به توافقی که خواسته‌های فلسطینی‌ها را برآورده کرده و تجاوزات را متوقف کند، به‌زودی به مصر بازخواهد گشت.

این رایزنی تلفنی پس از آن انجام شد که منابع خبری صبح امروز نسخه‌ای از چارچوب اصلی توافق پیشنهادی میان طرف‌های فلسطینی و صهیونیستی برای تبادل اسرا و توقف جنگ در غزه را منتشر کردند.

طبق این گزارش، این توافق دربرگیرنده سه مرحله است که مرحله نخست آن به مدت ۴۰ روز است که قابلیت تمدید دارد.

مرحله دوم به مدت ۴۲ روز تمدید می‌شود و شامل نهایی شدن توافق در مورد مقدمات لازم برای بازگشت آرامش پایدار و اجرایی شدن آن است.

مرحله سوم نیز به مدت ۴۲ روز ادامه داشته و شامل تبادل تمامی اجساد و بقایای شهدای مقاومت و فلسطین و کشته‌های اسرائیلی پس از دستیابی به آنها و شناسایی‌شان می‌شود.

قطر، مصر و آمریکا ضامن اجرای این توافق خواهند بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گفت‌وگوی تلفنی هنیه و رئیس اطلاعات مصر درباره مذاکرات/هیئت حماس به‌زودی در قاهره
  • آمادگی دانشگاه کاشان برای پذیرش دانشجویان تعلیق شده آمریکا و اروپا
  • ندای ضدصهیونیستی دانشجویان آمریکایی و اروپایی در جامعه طاغوت بلند است
  • اکسیوس: بایدن شخصا در مذاکرات آتش‌بس غزه حضور داشته است
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • مقام معظم رهبری:رفتار آمریکا در غزه اثبات حقانیت بی‌اعتمادی ایران است/ آمریکا شریک جرم رژیم صهیونیستی است
  • حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
  • اجتماع دانشگاهیان خاش در حمایت از دانشجویان و دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی طرفدار غزه
  • دیدار نمایندگان فتح و حماس در چین/ پیشرفت مذاکرات مثبت بود
  • تهدید دادگاه لاهه از سوی کنگره آمریکا