Web Analytics Made Easy - Statcounter


خبرگزاری آریا-در دیدار سرپرست سفارت ایران و وزیر کشور افغانستان موافق شد که هیأت مشترک مرزی ایران و افغانستان تشکیل شود.
به گزارش خبرگزاری آریا،مرتضوی در این دیدار با اشاره به برخی مشکلات مرزی پیش آمده میان نظامیان کشورمان و نیروهای مرزی افغانستان از حقانی خواست تا با تشکیل هیأت مشترک مرزی در سریع‌ترین زمان، نسبت به حل‌و فصل برخی سوءتفاهمات مرزی اقدام شود که این موضوع با استقبال وزیر کشور افغانستان روبرو گردید و قرار شد در آینده نزدیک نسبت به انجام این موضوع اقدام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دو طرف در این دیدار همچنین مسائل مربوط به کشت و قاچاق مواد مخدر از خاک افغانستان به داخل خاک ایران را مورد بررسی قرار داده و تعهداتی پیرامون همکاری مشترک برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر را در دستور کار دو کشور قرار دادند.
سراج‌الدین حقانی نیز در این دیدار با اشاره به برخی مشکلات موجود در سیستم پلیس افغانستان و در عین حال تجارب ایران در موضوع مبارزه با مواد مخدر گفت: پلیس افغانستان هم‌اکنون نیازمند آموزش و توانمندسازی ست و جمهوری اسلامی ایران با تجربه خود در این زمینه می‌تواند کمک به سزایی به نیروهای پلیس افغانستان کند و کابینه جدید نیز از این موضوع استقبال می‌کند.
حقانی در ادامه این دیدار همچنین با اشاره به برخی مسائل منطقه‌ای و جهانی گفت: شرایط در منطقه و جهان به سمتی می‌رود که باید با تمام توان برای جلوگیری از هرگونه جنگ و خشونت تلاش کنیم و اجازه ندهیم برخی قدرت‌های مستکبر پس از خروج از منطقه به ویژه افغانستان، بار دیگر جنگ و ناامنی را بر ملت‌های مسلمان منطقه تحمیل کنند و از جمهوری اسلامی ایران هم می‌خواهیم به مانند گذشته همواره در کنار ملت افغانستان باشد.
حقانی بار دیگر بر این نکته تأکید کرد که حکومت جدید افغانستان با هرگونه حرکت شبه‌نظامی و تروریستی در داخل خاک افغانستان مبارزه جدی خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد از خاک این کشور تهدیدی متوجه کشورهای همسایه افغانستان و سایر کشورها شود.

سفارت افغانستان در آمریکا رسماً بسته شد
معاون سفارت افغانستان در واشنگتن اعلام کرد که این سفارتخانه و کنسولگری‌های افغانستان در نیویورک و لس‌آنجلس بسته شده است.
 پس از مسدود شدن حساب‌های بانکی سفارت افغانستان در واشنگتن و قادر نبودن مسئولان آن به پرداخت هزینه‌های جاری، «عبدالهادی نجرابی» معاون سفارت افغانستان در واشنگتن اعلام کرد که این سفارتخانه به همراه کنسولگری‌های افغانستان در نیویورک و لس‌آنجلس تعطیل شدند.
نجرابی با اعلام این موضوع گفت که مسئولیت سفارتخانه و کنسولگری‌های افغانستان در آمریکا به وزارت خارجه این کشور سپرده شده و از این به بعد وزارت خارجه آمریکا مسئول نگهداری از دارایی‌های افغانستان در این کشور خواهد بود.
معاون سفارت افغانستان در واشنگتن درباره سرنوشت افغان‌های مقیم آمریکا و ارائه خدمات کنسولی به «صدای آمریکا» گفت که ممکن است سفارت افغانستان در کانادا این خدمات را ارائه کند، اما تاکنون این تصمیم نهایی نشده است.
دو ماه پیش «سیتی بانک» آمریکا برای جلوگیری از نقض تحریم‌های این کشور، حساب‌های بانکی سفارت افغانستان را مسدود کرد و در نتیجه آن امکان پرداخت حقوق دیپلمات‌ها و دسترسی به دارایی‌های آن غیرممکن شد.

وزارت خارجه طالبان سفیر جدید افغانستان در ترکمنستان را معرفی کرد
 وزارت امور خارجه طالبان اعلام کرد که سرپرست جدیدی برای سفارت افغانستان در عشق‌آباد ترکمنستان را معرفی کرده است.
«حاجی فضل محمد صابر»، از سوی وزارت امور خارجه طالبان به‌عنوان سرپرست جدید سفارت افغانستان در ترکمنستان معرفی شد.
در مراسم معرفی سرپرست جدید این سفارت، مقام‌های ترکمنستان از جمله حاجیوف، معاون وزیر امور خارجه این کشور حضور داشته‌اند.
در مراسم معرفی محمد صابر، به‌عنوان سرپرست جدید سفارت افغانستان در عشق‌آباد معاون وزارت خارجه ترکمنستان گفته است که به همکاری با افغانستان برای اجرای پروژه‌های تاپ و تاپی ادامه می‌دهند.
پیش از این خان ولی خان بشرمل به‌عنوان سفیر افغانستان در ترکمنستان ایفای وظیفه می‌کرد که در پی تحولات اخیر از سمت خود استعفا داد.
وزارت خارجه‌ طالبان به نقل از معاون وزیر خارجه‌ ترکمنستان نوشت که او گفته است که کشورش در کنار طالبان خواهد ایستاد و دو طرف پروژه‌های بزرگی را اجراء خواهند کرد.
وزارت خارجه‌ طالبان پیش از این برای سفارت افغانستان در پاکستان کاردار تعیین کرده بود. همچنین گفته می‌شود این وزارت در برخی از سفارت‌های دیگر هم دیپلمات گماشته و در عین حال شماری از دیپلمات‌های حکومت پیشین از کابل دستور می‌گیرند. اکثر سفارت‌های افغانستان اما در کنترل دیپلمات‌هایی‌ هستند که با طالبان در ارتباط نیستند.
خبرگزاری فرانسه به تازگی در گزارشی نوشته بود که سفارتخانه‌های افغانستان در کشورهای خارجی که از به رسمیت‌شناختن طالبان خودداری کرده‌اند، با فشار فزاینده کابل برای پذیرش دیپلمات این گروه مواجه هستند. این همه در حالی است که با گذشت هفت ماه تاکنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به‌گونه رسمی به رسمیت نشناخته است.

ماموریت سازمان ملل برای یک سال دیگر در افغانستان تمدید می‌شود
شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد امروز قرار است به قطعنامه‌ای رای دهد تا حضور آینده این سازمان در افغانستان تضمین کند، در صورتی که روسیه این اقدام را وتو نکند.
به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، شورای امنیت سازمان ملل متحد به قطعنامه‌ای رأی می‌دهد که حضور سازمان ملل متحد در افغانستان را در آینده تضمین کند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که روز پنج‌شنبه، 26 اسفند به قطعنامه‌ای برای حضور در افغانستان رأی خواهد داد؛ اما تأکید کرده، در صورتی که روسیه آن را وتو نکند.
براساس گزارش‌ رسانه‌ها، روسیه در این هفته مذاکرات خود را با این نهاد متوقف کرده است.
رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند که متن پیش‌نویس این قطعنامه از سوی نروژ تهیه شده است. براساس این پیش‌نویس روابط سازمان ملل با کابل تغییر می‌کند.
خبرگزاری فرانس 24 به نقل از یک منبع دیپلماتیک گفته که مسکو روز چهارشنبه با پیش‌نویس مدت‌ها مورد بحث درباره مأموریت جدید کمک‌رسانی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به دلیل عدم رضایت «مقامات بالفعل»، یعنی طالبان، مخالفت کرده است.
این خبرگزاری به نقل از یک دیپلمات افزوده است که مسکو یک روز پیش از آن یک ممانعت اولیه را مطرح کرده بود و شکایت کرد که مانند چین در متن به حقوق بشر اهمیت زیادی داده شده است. هند، برزیل و فرانسه نیز به دنبال تغییرات بودند.
به گفته این خبرگزاری، پس از طرح مجدد این اقدام برای پاسخگویی به نگرانی‌ها، روسیه تنها یکی از 15عضو شورای امنیت بود که با آن مخالفت کرد.
دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل به خبرگزاری فرانس 24 گفت: «این متن انعکاس‌دهنده موضع ما نیست.»
سفیر یکی از کشورهای عضو شورای امنیت به خبرگزاری فرانس 24 تصریح کرده است، اختلافاتی که قبلاً وجود داشت فقط «با جنگ در اوکراین بیشتر شعله‌ور شد» و اکنون روی تمام موضوعات در سازمان ملل تأثیر گذاشته است.
این نماینده افزوده که شکاف بین غرب و روسیه به حدی است که دستیابی به هرگونه اجماع در میان اعضای شورای امنیت دشوار است.
گفته می‌شود که براساس این پیش‌نویس نروژ، حضور یوناما در افغانستان برای یک سال دیگر تا 17 مارچ 2023تمدید می‌شود.

طالبان تلویزیون طلوع را از نشر سریال خارجی منع کردند
گروه رسانه‌ای «موبی گروپ» اعلام کرده است که براساس دستور وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت سرپرست طالبان، نشر سریال‌های خارجی را به‌گونه موقت از امشب متوقف می‌کند.
 این گروه رسانه‌ای شامل تلویزیون‌های خصوصی طلوع، لمر، طلوع‌نیوز و دو رسانه‌ شنیداری است. کانال‌های تصویری این گروه از رسانه‌های پر مخاطب در افغانستان دانسته می‌شود.
طلوع‌نیوز در حساب کاربری تویتر خود نوشته است که حکم «ممنوعیت قطعی» پخش سریال‌های خارجی در رسانه‌های تصویری افغانستان  توسط استخبارات حکومت طالبان به نماینده موبی گروپ ابلاغ شده است.
به گزارش طلوع‌نیوز، اداره‌ی استخبارات طالبان در این مورد ضمانت کتبی نیز از نماینده‌ی موبی گروپ درخواست کرده است.
این رسانه نوشته است که موقف و پیشنهاد موبی گروپ این است که تمام مسایل به‌شمول ممنوعیت پخش سریال‌های خارجی در یک کمیسیون مشترک، متشکل از نمایندگان وزارت اطلاعات و فرهنگ و رسانه‌ها به بحث گرفته شود و «فیصله نهایی در مطابقت به عرف دولت از آدرس وزارت اطلاعات و فرهنگ به‌گونه رسمی به رسانه‌ها ابلاغ گردد».
وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان پیش از این هم از رسانه‌ها خواسته بودند که از نشر سریال‌های خارجی که در زنان نقش دارند، خودداری کنند.
فعالیت رسانه‌‌های آزاد افغانستان که یکی از دستاوردهای مهم دو دهه اخیر به شمار می‌رفت، پس از تسلط طالبان رکود کرده است. براساس آمار نزدیک به نیمی از رسانه‌های افغانستان طی هفت ماه اخیر مسدود شده‌اند.
همچنین صدها خبرنگار بی‌کار شده و تعدادی زیادی دیگر کشور را ترک کرده‌اند.

سازمان ملل: جامعه جهانی باید به حمایت خود از مردم افغانستان ادامه دهد
به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، گراندی  در پایان سفر چهار روزه خود به افغانستان در بیانیه‌ای گفته است: «همان‌قدر که جهان درگیر جنگ در اوکراین است، افغانستان در حال تجربه یک بحران بسیار شدید است».
او گفته است که در افغانستان با افرادی صحبت کرده است که نمی‌دانند برای وعده غذایی بعدی خود چه خواهند خورد.
گراندی روز دوشنبه وارد افغانستان شد و با مقام‌های طالبان و همچنین کارکنان سازمان ملل و سازمان‌های غیر دولتی دیدار کرده است.
او در جریان دیدارهای خود گفته است که تعهد کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل به ماندن و رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان تزلزل ناپذیر است.
گراندی در ادامه افزوده است که در مجموع، امسال 24 میلیون نفر در سراسر افغانستان به حمایت بشردوستانه نیاز دارند. او از کمک کنندگان خواسته است تا یک تلاش بزرگ بشردوستانه را تمویل کنند.
کمیشنر عالی سازمان ملل گفته است که حفاظت از حقوق و شهروندان افغانستان مستلزم ثبات سیاسی و اقتصادی طولانی مدت است. او تأکید کرده است که جامعه جهانی باید در افغانستان فعال بماند.
با این حال او اضافه کرده است که رویکردهای بشردوستانه به تنهایی کافی نخواهد بود. به گفته‌ی او، احیای سیستم بانکی و اقتصاد افغانستان و از سرگیری پروژه‌های انکشافی می‌تواند شرایط مساعدی را برای بازگشت داوطلبانه آوارگان و پناهندگان فراهم کند.
گراندی در بیانیه‌ی خود گفته است که برای بازگشت مهاجران لازم است که حاکمان فعلی افغانستان اعتمادسازی کند: « در ملاقات‌هایم با آنها، من گفته‌ام که بهترین راه برای انجام این کار این است که اطمینان حاصل شود که همه افغان‌ها، اعم از اقلیت‌ها، مردان، زنان، دختران و پسران می‌توانند از حقوق خود استفاده کنند و به کار و خدمات یکسان دسترسی داشته باشند.» او علاوه کره است که از آنچه از مقام‌ها در این زمینه شنیده استقبال می‌کند.
در بیانیه گراندی آمده است که کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل در سال جاری به 340.3 میلیون دالر برای افغانستان نیاز دارد و تا به امروز 97 میلیون دالر دریافت شده است.
سازمان ملل برای رسیدگی به بحران بشری افغانستان در سال جاری میلادی 4.4 میلیارد دالر درخواست کرده است.
در پی روی‌کارآمدن طالبان که منجر به قطع کمک‌های خارجی و وضع محدودیت مالی شد، فقر و گرسنگی در افغانستان فراگیر شده است.
رامیز الکبروف، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل برای افغانستان می‌گوید که شمار گرسنگان در این کشور از 14 میلیون در جنوری 2021 به 23 میلیون نفر در مارچ 2022 رسیده است.

طالبان: دختران می توانند به مدارس برگردند، اما شرط دارد
یک مقام آموزش و پرورش افغانستان با بیان اینکه حضور در مدرسه برای دختران شرایطی دارد، افزود: «دانش آموزان دختر به طور جداگانه از پسران و فقط توسط معلمان زن مورد تعلیم قرار می گیرند.»
رویترز نوشت: یک مقام آموزش و پرورش افغانستان روز پنجشنبه پس از ماه‌ها عدم اطمینان در مورد اینکه آیا این طالبان اجازه دسترسی کامل به آموزش را برای دختران و زنان می‌دهد یا خیر، گفت که این گروه به دختران در سراسر افغانستان اجازه می‌دهد تا در هفته آینده به کلاس‌های خود بازگردند.
 عزیز احمد رایان، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش به رویترز گفت: «تمامی مدارس به روی همه پسران و دختران باز خواهد شد.»
وی با بیان اینکه حضور در مدرسه برای دختران شرایطی دارد، افزود: «دانش آموزان دختر به طور جداگانه از پسران و فقط توسط معلمان زن مورد تعلیم قرار می گیرند.»
او با اشاره به برخی از مناطق روستایی که کمبود معلم زن دارند، گفت که معلمان مرد مسن اجازه خواهند داشت به دختران آموزش دهند.
رایان افزود: «هیچ مدرسه ای برای امسال تعطیل نمی شود. اگر مدرسه ای تعطیل شود، مسئولیت بازگشایی آن بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.»

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: افغانستان ایران آمریکا طالبان سفارت افغانستان در واشنگتن اشاره به برخی سریال های خارجی سازمان ملل متحد آموزش و پرورش وزارت خارجه سرپرست جدید شورای امنیت رسانه ها پیش نویس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۱۹۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب مسدود شدن گذرگاه های فراه و نیمروز

عبدالحی سباوون رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت فراه گفت گذرگاه ابونصر فراهی (ماهیرود) به مدت یک ساعت مسدود بوده اما پس از آن باز شده است.

گذرگاه مرزی ماهیرود از سال 1386 با شهر بیرجند ایران ۱۹۰ کیلومتر و با شهر فراه افغانستان ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد و از گذرگاه های پررفت و آمد مرزی است.

همچنین رحیم الله ساجد سخنگوی والی نیمروز نیز گفت بسته بودن مرز نیمروز (میلک) حقیقت ندارد.

گذرگاه مرزی میلَک از گذرگاه‌های مهم مرزی بین ایران و افغانستان است که در محدوده شهرستان هیرمند ایران، در فاصله ۲۶۱ کیلومتری شمال زاهدان و در نزدیکی شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز افغانستان قرار دارد.

گفتنی است اخباری مبنی بر مسدود شدن این دو گذرگاه مرزی در رسانه ها منتشر شده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ارائه خدمات ضروری به بیش از ۸۰۰ هزار نفر در افغانستان
  • تکذیب مسدود شدن گذرگاه های فراه و نیمروز
  • ایران حمله تروریستی هرات را محکوم کرد
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • تعداد جان‌باختگان سیل در افغانستان افزایش یافت
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران