Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@03:11:52 GMT

۱۰ هزار پرس غذای نذری در دوراهک پخت و توزیع شد

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۲۰۰۴۲

۱۰ هزار پرس غذای نذری در دوراهک پخت و توزیع شد

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- هادی دوراهکی: پخت غذای نذری در روز نیمه شعبان یکی از سنت‌های دیرینه و حسنه‌ای است که از گذشته بسیار دور تاکنون در شهر دوراهک ادامه داشته است.

در این روز بزرگ همه مردم شهر دوراهک و روستاهای اطراف و مهمانانی که از شهرهای اطراف مهمان خانه‌های شهروندان دوراهکی هستند، غذایی که برای بیش از ۱۰ هزار نفر، متبرک به نام مبارک‌ترین مولود است را میل کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به مناسبت سالروز میلاد قائم آل محمد حضرت مهدی (عج) و به نیت تعجیل در فرج آن حضرت، به رسم سال‌های پیش با همکاری مردم و جمع آوری نذورات آنها، روز جمعه غذای نذری برای ۱۰ هزار نفر از عاشقان و دلسوختگان امام عصر در شهر دوراهک و روستاهای اطراف پخت و توزیع شد.

پخت غذا غروب دیروز آغاز شد و پیش از ظهر امروز به پایان رسید.

ترویج فرهنگ مهدویت

فرماندار دیر دیر در حاشیه بازدید از مراحل پخت غذای نذری شهر دوراهک با تقدیر از تلاش‌های مردم دوراهک برای برگزاری جشن‌های شعبانیه و برپایی پخت غذای نذری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: مشارکت مردم و خیران در برگزاری جشن‌ها و سنت پخت بزرگترین غذای نذری شعبان در شهر دوراهک، سبب می‌شودکه جشن‌ها باشکوه بیشتر برگزار شود.

یونس باربرز ضمن تجلیل از خانواده شاکری و گرامیداشت یاد و خاطره حجت‌الاسلام شیخ محمد شاکری، اظهار داشت: آنچه موجب امیدبخشی در جامعه می‌شود، فرهنگ انتظار است که باید در تقویت آن تلاش شود.

فرماندار دیر ضمن قدردانی از دست اندرکاران این برنامه معنوی گفت: برنامه معنوی و مذهبی پخت و توزیع غذای نذری در راستای علاقه مندی مردم به اهل بیت علیهم السلام به‌ویژه امام زمان (عج) است.
یونس باربرز افزود: مردم ولایت مدار شهر دوراهک از سال‌های خیلی دور این سنت حسنه و حرکت پسندیده را اجرا کرده و علاقه مندی خود به امام زمان اثبات می‌کنند.

وی با بیان اینکه جشن‌های نیمه شعبان باید با محوریت ترویج فرهنگ مهدویت برگزار شود، افزود: این روز باید یک فرصت مغتنم در راستای ترویج فرهنگ معنویت باشد.

پخت غذای بیش از ۱۰ هزار

رئیس ستاد مردمی پخت غذای نذری شعبانیه شهر دوراهک در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: در این روز غذای بیش از ۱۰ هزار دلداده قائم آل محمد (عج)، با کمک و نذورات همه مردم پخت می‌شود.

حسن دوراهکی با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: بیش از ۵۰۰ نفر نیرو در امر پخت غذای نذری از غروب روز چهاردهم شعبان تا ظهر پانزدهم مشارکت دارند و کار بسته‌بندی غذا از ساعت ۹ صبح روز نیمه شعبان آغاز و غذاها توسط خودروهایی که از قبل مشخص شده‌اند به مساجد و حسینیه‌های هر محله فرستاده می‌شود و براساس قبض‌هایی که از چند روز قبل توسط گروهایی از ستاد مردمی پخت غذای شعبانیه به تعداد همه افراد خانواده‌ها در شهر دوراهک و حومه، توزیع‌شده، مردم غذاهای نذری خود را دریافت می‌کنند.

دوراهکی با بیان اینکه این سنت حسنه بیش از نیم قرن است که هر ساله در این شهر توسط مردم اعم از زن و مرد و به صورت گروهی در یک فضایی کاملاً صمیمی و معنوی برگزار می‌شود، افزود: شهر دوراهک هر سال یک‌هفته مانده به نیمه شعبان با آذین‌بندی کوی و برزن آماده برگزاری شکوهمند این روز بزرگ شیعیان است.

رئیس ستاد مردمی پخت غذای نذری شعبانیه شهر دوراهک ضمن تجلیل از خانواده حاج عباس شاکری برای میزبانی هرساله پخت غذای نذری، گفت: پخت غذای نذری نیمه شعبان هر ساله در منزل حاج عباس شاکری و با همکاری همه شهروندان دوراهکی انجام می‌شود.

برگزاری جشن‌های مردمی

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار دیر نیز در حاشیه بازدید از پخت غذای نذری در شهر دوراهک در گفتگو با مهر، گفت: باید با استفاده از این فرصت زمینه شناخت ولی‌عصر (عج) و انتظار فرج فراهم و در این دهه موضوع مهدویت تبیین شود.

علی اخلاقی ضمن تجلیل از همکاری همه مردم شهر دوراهک در برپایی جشن‌ها و مناسبت‌های مختلف در این شهر، اظهار داشت: جشن‌های نیمه شعبان در شناساندن سیره امام زمان (عج) به جوانان مؤثر است.

نیمه شعبان آغاز حرکتی بزرگ در دین اسلام است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دیر نیز در حاشیه بازدید از این مراسم معنوی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: نیمه شعبان تنها یک عید اسلامی نیست، بلکه آغاز حرکتی بزرگ در دین اسلام است که بواسطه آن اهداف الهی عملیاتی می‌شود و باید با استفاده از این فرصت زمینه شناخت ولی‌عصر (عج) و انتظار فرج فراهم و در این دهه موضوع مهدویت تبیین شود.

غلامرضا ناطقی مشارکت مردم در برگزاری جشن‌های ویژه میلاد امام زمان (عج) را از عنایات الهی عنوان کرد و گفت: امروز در سطح شهرستان دیر مشارکت مردم در همه مراسمات مذهبی بسیار بالا است و این حضور خودجوش و کم نظیر و این عشق و دلدادگی به خاندان عصمت و طهارت باعث شده است که شاهد خلق چنین اتفاقات عظیم فرهنگی و مذهبی در سطح شهرستان باشیم.

کد خبر 5449915

منبع: مهر

کلیدواژه: عباس شاکری میلاد امام زمان بوشهر دوراهک شهرستان دیر بوشهر حوادث چهارشنبه سوری کرمانشاه نوروز ویروس کرونا نیمه شعبان آیت الله علوی گرگانی گرگان آمار کرونا چهارشنبه آخر سال عکس استانها سفرهای نوروزی نوروز 1401 خراسان رضوی برگزاری جشن ها پخت غذای نذری شهر دوراهک غذای نذری نیمه شعبان امام زمان ۱۰ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۰۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه پرینستون در همبستگی با غزه

گروهی از دانشجویان دانشگاه آمریکایی پرینستون به نشانه همبستگی با فلسطینیان در نوار غزه دست به اعتصاب غذا زدند.

به گزارش ایسنا، اعضای «اردوگاه همبستگی فلسطین» در دانشگاه پرینستون روز شنبه و در بیانیه‌ای اعلام کردند: ما برای همبستگی با فلسطینی‌های غزه که از محاصره مداوم اسرائیل رنج می‌برند، اعتصاب غذا را آغاز کرده‌ایم.

به نقل از آناتولی، بیانیه این دانشجویان می‌افزاید: این اعتصاب پاسخی به امتناع دولت از پاسخگویی به خواسته‌های ما برای جدایی و عدم سرمایه‌گذاری از اسرائیل است.

اعضای «اردوگاه همبستگی فلسطین» در دانشگاه پرینستون عنوان کردند: داده‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که غزه بیشترین تعداد افرادی را که با قحطی فاجعه‌بار مواجه هستند، در خود جای داده است.

از ۱۸ آوریل، دانشگاه‌های آمریکا صحنه جنبش دانشجویی برای حمایت از نوار غزه در مقابله با جنگ رژیم صهیونیستی بوده است. این جنبش سپس به دانشگاه های چندین کشور مانند فرانسه، انگلستان، آلمان، کانادا و هند گسترش یافت.

ارتش رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر با حمایت آمریکا حملات مرگباری را علیه غزه انجام داده است که در آن حدود ۳۵ هزار نفر به شهادت رسیده‌اند که بیشتر آن‌ها زن و کودک هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (ویدئو) نحوه درست کردن غذای مشهور اندونزیایی با سرخ کردن موز
  • التماس کودکان فلسطینی برای یک کاسه غذای گرم
  • (تصاویر) التماس کودکان فلسطینی برای یک کاسه غذای گرم
  • برپایی نخستین جشنواره غذای سنتی در شهر مریانج
  • اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه پرینستون در همبستگی با غزه
  • (ویدئو) دختر فلسطینی درحال جمع کردن غذای ریخته روی زمین
  • طرز تهیه سوپ شیر؛ پرطرفدارترین پیش غذای مجلسی (فیلم)
  • ۱۵۰۰ بانوی خودسرپرست کردستانی گواهینامه فنی وحرفه‌ای دریافت کردند
  • تصویری از میز غذای وزیر اقتصادمان در شهر ریاض عربستان
  • (ویدیو) غذای خیابانی در پاکستان؛ پخت و سرو ۵۰۰ کیلو آب نخود با مرغ و تخم مرغ